Beeldvorming van sociaal werk & politie - case: soapseries

Caroline Van de Wiele
Tegenwoordig wordt er hevig gedebatteerd onder politici en academici over de aanpak van criminaliteit, maar evengoed worden deze discussies gevoerd bij de bakker of de slager. Kortom, criminaliteit is een hot issue. Het draait allemaal om de vraag of we moeten straffen of socialiseren.

Beeldvorming van sociaal werk & politie - case: soapseries

Tegenwoordig wordt er hevig gedebatteerd onder politici en academici over de aanpak van criminaliteit, maar evengoed worden deze discussies gevoerd bij de bakker of de slager. Kortom, criminaliteit is een hot issue. Het draait allemaal om de vraag of we moeten straffen of socialiseren. Als toekomstig master sociaal werk heb ik dit het spanningsveld tussen care/zorg (traditioneel de taak van het sociaal werk) en controle/beheersing (traditioneel de taak van politie en justitie) afgetast.

De media spelen vandaag de dag een steeds grotere rol in de beeldvorming van mensen, zeker wat betreft een actueel thema als de aanpak van criminaliteit. Wanneer mensen een beeld hebben over de politie en/of criminaliteit komt dit vaak door  media en meer specifiek door het bekijken van  de populaire politiedrama's. Om die reden heb ik gekozen voor de soapserie als case om deze twee discoursen te kunnen expliciteren.

Via een populaire politiedetective als NYPD Blue -de moeder der politieseries- ga ik het spanningsveld tussen care en control duiden om op die manier een discussie omtrent deze problematiek op gang te brengen. Zo wordt het belang van soapseries benadrukt als educatieve kracht binnen de opleiding van de politie en/of de sociaal werkers.

De focus van mijn onderzoek ligt op jongeren en hun ouders. Dit is binnen het sociaal werk namelijk een actueel thema. Ik ga na hoe jongeren en hun ouders gerepresenteerd worden, hoe politie wordt gepresenteerd en hoe politie omgaat met deze jongeren (en hun ouders). Zo kom ik tot de kern van mijn onderzoek, namelijk hoe care en control zich verhouden in NYPD Blue.

NYPD Blue is een kwaliteitsvolle serie omdat ze ons narratief vermogen kan stimuleren. Met een kritische blik kan deze serie - en de stereotypering die deze serie met zich meebrengt - ons een referentiekader aanreiken om de wereld beter te begrijpen. Op die manier is fictie een instrument tot reflectie en discussie over de praktijk van de politie, het sociaal werk of onze aanpak van (jeugd)delinquentie. Deze masterproef hoopt de educatieve kracht van fictie - voor het sociaal werk en het politiewerk - te benadrukken.

Bibliografie

Literatuur

·         Albers, W.A J. (1990). Politie en jeugdigen: naar een probleemgerichte politiezorg voor minderjarigen. Antwerpen: Kluwer.

·         Baudrillard, J. (1983). Simulations. New York: Semiotext(e).

·         Bouverne-De Bie, M. (2004). Sociale Agogiek. Gent: Academia Press.

·         Brandon, D. (1976). Zen in the Art of Helping. London: Routledge & Kegan Paul.

·         Britto, S. Hughes, T. Saltzman, K. Stroh, C. (2007). Does “Special” Mean Young, White and Female? Deconstructing the Meaning of “Special” in Law & Order: Special Victims Unit. Journal of Criminal Justice and Popular Culture, 14 (1), 37-57.

·         Broeckmans, A., Krol, T., Ratering, D., Rutges J. & Van der Werf, F. (1978). Ervarend leren: gebaseerd op de pedagogische ideeën van Paulo Freire. Amersfoort : De Horstink.

·         Brown, B.B., Clasen, D. R., & Eicher, S. A. (1986). Perceptions of peer pressure, peer conformity dispositions, and self-reported behavior among adolescents. Developmental Psychology, 22 (4), 521-530.

·         Burger, P. & Koetensruijter, W. (2003). Media onder vuur. In Burger, P. & Koetsenruijter W. Mediahypes en moderne sagen. Sterke verhalen in het nieuws. Leiden: Stichting Neerlandistiek.

·         Butler,G. J. (n.d.). Police programs. Retrieved April 16, 2007 from: the museum of broadcast communications, http://www.museum.tv/archives/etv/P/htmlP/policeprogra/policeprogra.htm

·         Campbell, E. (2004). Police narrativity in the risk society. British Journal of Criminology, 44 (5), 695-714.

·         Chandler. D. (2002). Semiotics. The Basics. Londen: Routledge.

·         De Boer, C. & Brennecke, S. (2003). Media en publiek: Theorieën over media-impact. Amsterdam: Boom.

·         Donzelot, J. (1997). The policing of families. Baltimore: Johns Hopkins University Press.

·         Dyer, R. (2002). The matter of images. Essays on representations. Second Edition. New York/Londen: Routledge (original work published in 1993).

·         Eco, U. (2001). Translating and being translated. In Eco, U. Experiences in translation (pp. 3-63). Toronto: University of Toronto press.

·         Eschholz, S., Mallard, M. & Flynn, S. (2004). Images of prime time justice: a content analysis of “NYPD Blue” and “Law & Order”. Journal of Criminal Justice and Popular Culture, 10 (3), 161-180.

·         Fishman, JM. (1999). The populace and the police: Models of social control in reality-based crime televesion. Critical Studies in Mass Communication, 16 (3), 268-288.

·         Fishman, M., & Cavender, G. (1998). Entertaining crime. Hawthorne, NY: Aldine De Gruyter.

·         Fiske, J. (1987). Television Culture. New York/Londen: Routledge.

·         Fiske, J. (1996). Understanding popular culture. Londen: Routledge.

·         Fiske, J. & Hartley, J. (2003). Reading Television. New York/Londen: Routledge (original work published in 1978).

·         Fister, B. (2005). Copycat crimes: crime fiction and the marketplace of anxieties. Clues: a journal of detection. 23, 43-56.

·         Freire, P. (1972). Pedagogie van de onderdrukten. Baarn: In den toren.

·         Freire, P. (1974). Culturele actie voor vrijheid. Baarn: In den toren.

·         Giroux, H. A. (1999). Cultural studies as public pedagogy: making the pedagogical more political. Penn State University. Retrieved on April 23, 2007 from Encyclopedia of Philosophy of Education: http://www.vusst.hr/ENCYCLOPAEDIA/cultural_studies.htm

·         Giroux, H. A. (2002). Breaking in to the movies. Film and the culture of politics. Malden, Massachusetss/Oxford: Blackwell Publishers.

·         Goncalves, MCD. (2005). From “Pulp Fiction” to literary metafiction: The transformations of the detective character in Brazilian police narratives. Chasqui revista de literatura latinoamericana, 34 (2), 78-91

·         Goodier, C. B. & Arrington, I. M. (2007). Physicians, Patients, and Medical Dialogue in the NYPD Blue Prostate Cancer Story. Journal of Medical Humanities. 28 (1), 45-58.

·         Gawlik & Writer, n.d. Cop Knowledge: Beyond the Badge and Billy Club. Retrieved May 10, 2007 from http://www.bc.edu/bc_org/rvp/pubaf/chronicle/v9/n30/wilson.html

·         Hall, S. (1997). Representation: Cultural representations and signyfying practices. Londen/Thousand Oaks/New Delhi: Sage Publications.

·         Hartlaub, P. (2007). The changing face of police work in public perception. San Franciso Cronicle. Retrieved April 16, 2007 from http://www.policeone.com/news/1203032

·         Houben, H. & Holthof, M. (1999). BEELDVOORBEELD. Een theoretische en praktische handleiding over beeld- en filmtaal. Opglabbeek: Drukkerij Paesen.

·         Hurd, G. (1981). The television presentation of the police. In Bennet, T., Boyd-Bowman, S., Mercer, C. & Woollacott, J. (eds). Popular film and television. London: British film institute.

·         Hyler, S.E. (1988). DSM-III at the cinema: madness in the movies. Comprehensive psychiatry. 29 (2), 195-206.

·         Jackson, L.A. (2003). Care or control? The metropolitan women police and child welfare, 1919-1969. The historical journal. 46 (3), 623-648.

·         Johnson, S. (2005). Everything bad is good for you: how popular culture is making us smarter. London: Penguin books.

·         Jordan, B. (1978). A Comment on ‘Theory and Practice in Social Work’. British Journal of Social Work. 8, 1-22.

·         Kappeler, V. E. Blumberg, M. Potter, G.W. (1996). The Mythology of Crime and Criminal Justice. Illinois: Waveland Press.

·         Kaye, B.K. & Fishburne, L.M. (1997). NYPD Blue and media hype: an analysis of sex and indecent language. The new Jersey Journal of Communication. 5(1), 84-103.

·         Keyser, G. (2006). Encyclopedie van de populaire cultuur. Amsterdam/Antwerpen: Uitgeverij L.J. Veen

·         Komrij, G. (1977), Horen, Zien en Zwijgen. Amsterdam: Arbeiderspers.

·         Lacey, N. (2000). Narrative and genre: key concepts in media studies. New York: Palgrave Macmillan.

·         Lakoff, G. & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chigaco: University of Chicago Press.

·         Lakoff, G. & Johnson, M. (1999). Morality. In Lakoff, G. & Johnson, M. Philosophy in the Flesh: The Embodied Mind and its Challenge to Western Thought (pp. 290-333). New York: Basic Books.

·         Lakoff, G. (2004). Don’t think of an elephant: know your values and frame the debate. New York: Chelsea Green Publishing

·         Lawrence, M. (2004) Like a Splinter in Your Mind: The Philosophy Behind the Matrix Trilogy. Oxford: Blackwell publishing.

·         Lipschutz, D. R. (2000). A Security Agenda for the 21st Century: Global Politics in the Naked City. This paper has been prepared for presentation at the conference on Security in the 21st Century. National Defense Institute. Retrieved April 17, 2007 from: http://people.ucsc.edu/~rlipsch/A%20Security%20Agenda%20for%20the%2021s…

·         Malik, S. (2002). Representing black Britain. Black and Asian Images on Television. Londen: Thousand Oaks: SAGE Publications.

·         Milch, D. & Clark, B. (1995). True Blue: the real stories behind NYPD Blue. New York: William Morrow & Co.

·         Reesink, D. Hermes, J. & Reesink, M. (2003). Inleiding televisiestudies. Amsterdam: Uitgeverij Boom.

·         Schipper, M. (1982) Literatuurwetenschap. In Bergman H. & Schoo. H.J. Zo ver is de wetenschap. (pp. 107–115). Utrecht: het Spectrum. Retrieved April 3, 2007 fromhttps://openaccess.leidenuniv.nl/dspace/bitstream/1887/7772/1/05_090_05…

·         Shadid, W. (2005). Berichtgeving over moslims en de islam in de westerse media: beeldvorming, oorzaken en alternatieve strategieën. Tijdschrift voor communicatiewetenschap. 33 (4), 330-346.

·         Smelik, A. Buikema, R. & Meijer, M. (1999). Effectief beeldvormen: theorie, analyse en praktijk van beeldvormingsprocessen. Assen: Van Gorcum.

·         Smelik, A. (2003). Zwemmen in het asfalt. Het behagen in de visuele cultuur. Rede uitgesproken bij de aanvaarding van het ambt van hoogleraar op de Katrien van Munsterleerstoel met als leeropdracht Visuele Cultuur aan de Faculteit der Letteren van de Katholieke Universiteit Nijmegen. Retrieved March 12, 2007 from http://www.ru.nl/aspx/download.aspx?File=/contents/pages/11712/smelik.p…

·         Soetaert, R. (2006). De cultuur van het lezen. Den Haag: Nederlandse taalunie. Retrieved April 24, 2007 from http://taalunieversum.org/taalunie/Cultuurvanhetlezen.pdf

·         Sparks, R. (1995). Television and the Drama of Crime: Moral Tales and the Place of Crime in Public Life. Philadelphia, PA: Open University Press.

·         Streible, D.G. (n.d.). NYPD Blue: US police drama. Retrieved April 16, 2007 from: the museum of broadcast communications, http://www.museum.tv/archives/etv/N/htmlN/nypdblue/nypdblue.htm

·         Turner, M. (1991). Literature and Social Work: An exploration of how literature informs social work in a way social sciences cannot. British Journal of Social Work. 21: 229-243.

·         Ungar, M. T. (2000). The Myth of Peer Pressure. Adolescence. 35: 167-180.

·         Valentine, D.P & Freeman M. (2002). Film portrayals of social workers doing child welfare work. Child and adolecent work journal. 19, 455-471.

·         Verhellen, E. Cappelaere, G. & Vandekerckhove, A. (1991). Politie en jeugd. Een inventarisatiestudie omtrent de relatie politie – minderjarigen. Brugge: Vanden Broele.

·         Vranken, J., Geldof, D. & G. Van Menxel (1999). Armoede en sociale uitsluiting. Jaarboek 1999. Leuven: Acco

·         Walgrave, L. (1996). Confronterende Jongeren. Leuven: Universitaire Pers.

·         Walgrave, L. (2002). Verantwoord onderzoek van allochtone jongeren en criminaliteit. Alert, 28, (1), 84-92.

·         Waquant, L. (2006). Straf de armen: het nieuwe beleid van de sociale onzekerheid. Berchem: EPO.

·         Wilson, C. P. (2000). Cop Knowledge: Police Power and Cultural Narrative in Twentieth-Century America. Chigaco: The University of Chicago Press.

Proefschriften

·         Codde, J. (1968). Jeugdbescherming en politie. De jeugdige delinquent in het recht en de rol van de politie in de moderne opvattingen betreffende jeugdbescherming. Unpublished doctoral dissertation, Universiteit Gent, Faculteit rechtsgeleerdheid, Gent.

·         Dehandschutter, A. (2006). Beeldvorming van delinquente jongeren in Vlaamse televisiereportages. Unpublished manuscript, Universiteit Gent, Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen: Gent.

·         Desmet, L. (2005). De impact van personen met autisme op hun omgeving. Een studie van de beeldvorming in populaire films van de 20ste eeuw. Unpublished manuscript, Universiteit Gent, Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen: Gent.

·         Mus, S. (2004). Pedagogiek als politiek project: over de triomf van het realisme en de ethiek van het mogelijke. Unpublished manuscript, Universiteit Gent, Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen: Gent.

Elektronische media

·         The Internet Movie Database: www.imdb.com

·         The ABC TV Network: http://abc.go.com/primetime/nypdblue/

·         The Museum of Broadcast Communications: http://www.museum.tv/

·         Wikipedia The Free Encyclopedia: http://en.wikipedia.org/wiki/NYPD_Blue

·         TV.com: www.tv.com/nypd-blue

·         http://www.yorku.ca/dcarveth/Perspectives.htm

·         De lokale politie: http://www.police.be/LOKPOL_NL/mogelijk.htm

·         Steve Johnson: http://www.stevenberlinjohnson.com/

·         Andersongold films: http://www.andersongoldfilms.com/

·         De criminalisering van een sociale beweging versus de legitieme strijd tegen het terrorisme http://www.ethesis.net/chili/Terrorisme.pdf

·         Ontwerp van decreet houdende instemming met het samenwerkingsakkoord van 13 december 2006 tussen de Federale Staat, de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap en de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie betreffende de organisatie en financiering van de ouderstage, vermeld in de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming, het ten laste nemen van minderjarigen die een als misdrijf omschreven feit hebben gepleegd en het herstel van de door dit feit veroorzaakte schade”, retrieved March 20, 2007 from http://www.wvc.vlaanderen.be/juriwel/jongeren/rg/sa/sa-ouderstage.pdf

·        De e-nieuwsbrief van de vzw Raad van Ouders van de Jeugdhulp. (9 december 2006). Retrieved March 20, 2007 from www.oudersenjeugdhulp.be

·         Anderson, K. & Gold, T. Filmmakers interview. Retrieved on April 16, 2007 from http://www.pbs.org/pov/pov2004/everymothersson/behind_interview.html

·         Lakoff, G. (2006). Interview uitgezonden op 1/10/2006 voor het Klara-programma Rondas, retrieved April 17, 2007 from http://download.streampower.be/vrt/podcast/Klara_fron_20061001.mp3

·         Jongeren missen cultuur op school: ook leerkrachten moeten naar idool kijken.(2005). Klasse voor leerkrachten, 152, 8-11. Retrieved 22 April, 2007 from http://pdf.klasse.be/KVL/KVL152/KVL15208.pdf

Audiovisuele media

·         Abrams, J.J. (Producer) & Bender, J. (Director). (2004-?). Lost [Motion Picture made for TV]. United States: Touchstone Television.

·         Anderson, K. & Gold, T. (Writer/director). (2002). Every mother’s son [Motion Picture]. United States: Andersongold films.

·         Ball, C. (Producer) & Kelly, R. (Writer/Director). (2001). Donnie Darko [Motion Picture]. United States: Pandora Cinema.

·         Berman, B. (Producer), Wachowski, A. & Wachowski, L. (Writer/director). (1999). The Matrix [Motion Picture]. United States: Warner Bros.

·         Bermann, G. (Producer) & Gondry, M. (Director). (2004). Eternal Sunshine of the Spotless Mind [Motion Picture]. United States: Anonymous Content.

·         Bochco, S. Milch, D. (Producer/Writer) & Robin, M. (Director). (1993-2005). NYPD Blue [Motion Picture made for TV]. United States: 20th Century Fox en Steven Bochco Productions.

·         Bochco, S. (Producer/Writer) & Nyby II, C. I. (Director). (1981-1987). Hill Street Blues [Motion Picture made for TV].United States:MTM Enterprises Inc.

·         Bruckheimer, J. (Producer). Fink, K. (Director). (2000-?). Crime Scene Investigation. [Motion Picture made for TV].United States: Jerry Bruckheimer Television.

·         Chase, D. (Producer) & Van Patten, T. (Director). (1999-2007). The Sopranos [Motion Picture made for TV]. United States: Home Box Office.

·         Cochran, R. (Producer) &  Cassar, J. (Director). (2001-?). 24 [Motion Picture made for TV]. United States: Imagine Entertainment.

·         De Clercq, P. (Producer) & Goris, T. (Director). (1999-?). Flikken [Motion Picture made for TV]. Belgium: MMG Film & TV Productions.

·         De Vito, D. (Producer) & Tarantino, Q. (Writer/Director). (1994). Pulp Fiction [Motion Picture]. United States: A Band Apart.

·         Goldberg, L. (Producer) & Kelljan, B. (Director). (1975-1979). Starsky and Hutch [Motion Picture made for TV].United States: Spelling-Goldberg Productions.

·         Meshekof, M. (Producer) & Webb, J. (Director). (1951-1959). Dragnet [Motion Picture made for TV].United States: Mark VII Ldt.

·         Roggen, L. (Producer) & Coghe, L. (Director). (2004-?). Witse [Motion Picture made for TV]. Belgium: TV1.

·         Scheuring, P. (Producer) & Roth, B. (Director). (2005-?). Prison Break [Motion Picture made for TV].United States: Rat Entertainment.

·         Tichy, W. (Producer) & Moore, M. (Writer/director). (2002). Bowling for Columbine [Motion Picture]. United States: Alliance Atlantis Communications.

·         Wolf, D. (Producer) & Alexander, J. (Director). (1990-?)Law & Order [Motion Picture made for TV]. United States: Wolf Films.

Universiteit of Hogeschool
Master Sociaal Werk
Publicatiejaar
2007
Kernwoorden
Share this on: