Realisatie Energy V, energiezuinige prototypewagen

Michel Remon Gery Fossaert
Van Stockholm naar Barcelona met 1l DieselHoGent Energy Team breekt belgisch record energiezuinig rijden Het HoGent Energy Team, een ploeg masterstudenten industrieel ingenieur elektromechanica, scheerde dit jaar hoge toppen. Ze ontwierpen en construeerden een energiezuinig prototype, de Energy 5.  Met amper één liter benzine-equivalent reden ze spreekwoordelijk met de wagen van Stockholm naar Barcelona – maar liefst 2655km. Met deze uitzonderlijke prestatie braken ze het Belgisch record energiezuinig rijden brak.

Realisatie Energy V, energiezuinige prototypewagen

Van Stockholm naar Barcelona met 1l Diesel

HoGent Energy Team breekt belgisch record energiezuinig rijden

 Het HoGent Energy Team, een ploeg masterstudenten industrieel ingenieur elektromechanica, scheerde dit jaar hoge toppen. Ze ontwierpen en construeerden een energiezuinig prototype, de Energy 5.  Met amper één liter benzine-equivalent reden ze spreekwoordelijk met de wagen van Stockholm naar Barcelona – maar liefst 2655km. Met deze uitzonderlijke prestatie braken ze het Belgisch record energiezuinig rijden brak.

 

Baanbrekende technologie

Deze wagen – de HoGent Energy5 – is de opvolger van de Energy4, dat in 2005 al het toenmalige Belgische record brak. De innovaties en verbeteringen aan de HoGent Energy5 zijn tweevoudig. “De grootste vernieuwing is de aandrijving”, zegt Michel Remon, die het voorbije jaar met Gery Fossaert aan de wagen gewerkt heeft. “De dieselmotor heeft plaatsgemaakt voor een elektromotor. Deze is afkomstig van een elektrische fiets en zit in het wiel verwerkt. Overbrengingsverliezen zijn dus uitgesloten. De motor wordt gevoed met een lithium-ionaccu die op maat is gemaakt voor de energie die we nodig hebben.”

De accu van de HoGent Energy5 weegt slechts 500 gram. De elektromotor is een synchrone motor met een permanente magneet en heeft een inwendige vrijloopkoppeling. In combinatie met uitstekende lagers, banden met ultralage rolweerstand en een goede aerodynamische vorm, zorgt die ervoor dat de wagen lang kan uitlopen. “Om het Belgisch record te breken, schrijft het reglement voor dat de wagen  gemiddeld 30 km/u rijdt. Door onze rijstrategie moet de piloot maar één keer gas geven per circuitronde, een ovaal van 400 meter lang”, zegt Gery Fossaert trots.

Het HoGent Energy Team won het kampioenschap over het hele seizoen en kreeg vier bekers: beste wagen algemeen, beste elektrische prototype, meest innoverende wagen en winnaar kampioenschap 2011-2012.

Het team kon een beter resultaat bereiken door de spiegels naar binnen te monteren (betere aerodynamica), betere ruiten te installeren en de motor inwendig beter te smeren. Helaas waren de nieuwe kleine batterijen niet op tijd klaar en was ook de nieuwe kap mislukt, waardoor ze met dezelfde massa reden als vorige keer. De Energy5-wagen zit dus nog niet op zijn hoogtepunt en de kaap van de 3000 km is in zicht voor volgend academiejaar!

 

Van energy4 naar Energy 5

HoGent Energy 5 team is de nieuwe naam van het Energy Team, dat al sinds 1995 superzuinige wagens bouwt. De voorbije jaren is het HoGent Energyteam druk bezig geweest met de ontwikkeling van het nieuwe model: de Energy 5. Het aerodynamisch model van de Energy4 is volledig vernieuwd en heeft nu een druppelvorm. Hierdoor is er nog minder luchtweerstand. Daarnaast is het honingraatchassis vervangen door een stijver en lichter monocoque. Deze bestaat uit PVC-schuim dat versterkt is met carbon en glasvezel en amper 15 kilogram weegt. De carrosserie is vervaardigd uit carbon en glasvezel, de ruiten uit PMMA (beter bekend als plexiglas).

 

 

 

Bibliografie

Hermans, O, (2010), Materiaalstudie en opbouwprocedure van de Energy 5, Afstudeerwerk, Hogeschool Gent, Departement Toegepaste Ingenieurswetenschappen

Leenknegt,J, (2005), Eco-wagen: optimalisatie van de aandrijving en het koetswerk, afstudeerwerk, Hogeschool Gent, Departement Toegepaste Ingenieurswetenschappen

Martens, F, (2011), Energy5: stuurinrichting en remsysteem, afstudeerwerk, Hogeschool Gent, Departement Toegepaste Ingenieurswetenschappen

Naessens, J,(2005), Eco-wagen: vergelijkingsstudie chassis, afstudeerwerk, Hogeschool Gent, Departement Toegepaste Ingenieurswetenschappen

Putteman, G, de Ryck, B, (2007), Aerodynamisch voorontwerp Energy5, afstudeerwerk, Hogeschool Gent, Departement Toegepaste Ingenieurswetenschappen

Santin, J.J, Onder,C.H., Bernard, J, Isler, D, Kobler, P, Kolb, F, Weidmann, N & Guzzella, L, (2007), eerste uitgave, The world’s most fuel efficient vehicle Design and development of PAC CAR II, Zürich/Singen

Smet, M, Mees, J, (2009), studie en ontwerp van het chassis – koetswerk van een energiezuinige wagen naar sterkte en aerodynamica, Hogeschool Gent, Afstudeerwerk, Departement Toegepaste Ingenieurswetenschappen

Van Gheluwe, K, (2005), Eco-wagen: de stuurinrichting, afstudeerwerk, Hogeschool Gent, Departement Toegepaste Ingenieurswetenschappen

Van Coster, R, Van Hijfte, P, (2010), elektrische aandrijving van Energy5, afstudeerwerk, Hogeschool Gent, Departement Toegepaste Ingenieurswetenschappen

Wouters, M, CAE: assembly_contact. Cursus, Hogeschool Gent, Departement Toegepaste Ingenieurswetenschappen.               

Universiteit of Hogeschool
Master of Science in industriële wetenschappen elektromechanica
Publicatiejaar
2012
Kernwoorden
Share this on: