Fostering Creativity in the Organisation: The impact of management instruments and office structures on the creativity of invent

Mathias Boënne
Creativiteit, het humane aspect van innovatie, komt steeds meer en meer in de belangstelling te staan. Hoe kunnen organisaties de creatieve kant van hun leden doen ontwaken en optimaal benutten? Wat is de juiste omgeving om radicale en revolutionaire creativiteit te  creëren en te stimuleren? Dit is een vraag die veel managers, organisatieleden en werkgevers zich stellen.

Fostering Creativity in the Organisation: The impact of management instruments and office structures on the creativity of invent

Creativiteit, het humane aspect van innovatie, komt steeds meer en meer in de belangstelling te staan. Hoe kunnen organisaties de creatieve kant van hun leden doen ontwaken en optimaal benutten? Wat is de juiste omgeving om radicale en revolutionaire creativiteit te  creëren en te stimuleren? Dit is een vraag die veel managers, organisatieleden en werkgevers zich stellen. Woordvoerders van grote organisaties, management guru’s en academici bevelen verschillende tactieken aan zoals onder andere: creëer een open werkomgeving, motiveer uw teams, beloon goeie ideeën, geef vrije tijd aan uw werknemers, stimuleer conversaties,…

Het doel van deze thesis  is om enkele van de meest genoemde tactieken onder de loep te nemen. Eerst kijken we naar de literatuur en de onderzoeken die in het verleden zijn gemaakt. Deze studies laten ons begrijpen hoe de verschillende tactieken en omgevingen een invloed hebben op de creativiteit van de individuen in de organisatie en op de creativiteit die ontstaat uit interactie tussen deze individuen. Door het ondervragen van uitvinders over geheel België via een telefoonsurvey gaan we kijken in welke omgeving ze actief zijn en hoe dat hun omgeving een impact zou kunnen hebben op de waarde van hun uitvindingen.  Zo wordt de openheid van de werkomgeving onderzocht en ook de aanwezigheid van ruimtes waar informele conversaties kunnen plaats vinden (koffielokaal, bar, restaurant,…) Ook telewerk en het houden van team-building evenementen worden in kaart gebracht. Speciaal wordt er gekeken naar hoe de leden in de organisaties vrij zijn om hun eigen ideeën naar voor te schuiven.

Argumenten gemaakt in de literatuur worden bevestigd of verworpen op basis van een analyse van descriptieve statistieken en meerdere regressies van twee variabelen die de creatieve waarde van een uitvinding meten. Opmerkelijk komt telewerk als een positieve variabele als eerste naar voor, ondanks dat de theoretische literatuur dit grotendeels tegensprak. De creativiteit van een uitvinder kan positief beïnvloedt worden door telewerk aangezien ze zich dan zonder enige interrupties en afleidingen van andere werknemers volledig kunnen storten op hun project.  Het geven van vrije tijd, autonomie en middelen scoort eveneens zeer positief. Ook de openheid van een organisatie scoort relatief goed voor het behalen van een patent voor een uitvinding. De andere onderzochte variabelen geven geen relevante resultaten. Hoewel de onderzochte sample nog niet groot genoeg is om wetenschappelijk bewijs te geven, werpen de resultaten licht op de link tussen creativiteit en de werkomgeving. Op deze manier laat de thesis de noodzaak zien dat een stimulerende werkomgeving een nodig, maar niet voldoende, component is om creativiteit te stimuleren en ondersteunen. 

Bibliografie

Allen, T., 1971. Communication Networks in R&D Laboratories. In: R&D Management. Oxford: Blackwell Publishers, pp. 320-330.

Allen, T., 2001. Organizing for Product Development. In: Innovation Management and Strategy. Leuven: Acco, pp. 1-24.

Allen, T. & Henn, G., 1987. The Organization and Architecture of Innovation: Managing the Flow of Technology. sl:Routledge.

Amabile, T., 1996. Creativity and Innovation in Organizations. Harvard Business Review, p. 16.

Amabile, T., 1998. How to kill creativity. Harvard Business Review, p. 10.

Amabile, T., 2011. Necessity, not Scarcity, is the Mother of Invention. Harvard Business Review, p. 2.

Amabile, T., Hadley, C. & Kramer, S., 2002. Creativity under the gun. Harvard Business Review.

Amabile, T. & Hennessy, B., 2010. Annual Review of Psychology. 61 red. Massachussets: sn

Andriopoulos, C., 2001. Determinants of organisational creativity: a literature review. 39 red. sl:sn

Andriopoulos, C. & Dawson, P., 2008. Managing Change, Creativity and Innovation. sl:SAGE.

Ariely, D. & Gino, F., 2011. The Dark Side of Creativity: Original Thinkers Can Be More Dishonest. Harvard Business School, p. 47.

Arnold, A., 2010. http://www.businessweek.com. [Online]Available at: http://www.businessweek.com/stories/2010-09-09/building-a-creative-orga…

Augustine, A. & Friedman, H., 1978. The use of the telephone interview in obtaining information of a sensitive nature: a comparative study. In: Proceedings of the Survey Research Methods Section. sl:American Statistical Association, pp. 559-561.

Baldwin, H., 2012. Time off to innovate: Good idea or a waste of tech talent?. Computerworld, 24 July.

Bandura, A., 1986. Social Foundations of Thought and Action.. sl:Englewood Cliffs.

Bissola, R. & Imperatiori, B., 2011. Organizing individual and collective creativity: Flying in the face of creativity clichés. Creativity and Innovation Management, Issue 20, pp. 77-89.

Burkus, D. & Oster, G., 2012. Noncommissioned Work: Exploring the Influence of Structured Free Time on Creativity and Innovation. Journal of Strategic Leadership, pp. 48-60.

Chapters, H. B. P., 2009. Human Creativity: The Starting Point of Innovation. Harvard Business Review.

Cuijpers, M., Guenter, H. & Hussinger, K., 2011. Costs and Benefits of Inter-departemental Innovation Collaboration, sl: ZEW.

Czarnitzki, D., Hussinger, K. & Schneider, C., 2011. "Wacky" patents meet economic indicators, Leuven: KULeuven.

Davenport, T. H., 2005. Thinking for a living: How to Get Better Performance and Results from Knowledge Workers. Boston, Massachusetts: Harvard Business School Press.

Davis, L. & Davis, J., 2007. Appropriating Value from "Leisure Time" Invention. Sweden, sn

Davis, L., Davis, J. & Hoisl, K., 2008. Leisure Time Invention - Waste of Effort, or Wellspring of Breakthroug Ideas?. CBS, Copenhagen, 25th Celebration Conference, sn

Davis, R. & Cates, S., 2013. The Dark Side of Working in a Virtual World: An Investigation of the Relationship between Workplace Isolation and Engagement among Teleworkers. Journal of Human Resource and Sustainability Studies, 2013(1), pp. 9-13.

De Croon, E., Sluiter, J., P., K. & Frings-Dresen, M., 2005. The effect of office concepts on worker health and performance: a systematic review of the literature. In: Ergonomics. sl:Taylor&Francis Group, pp. 119-134.

Dewettinck, K., Van Bruystegem, K., Dekocker, V. & Baeten, X., 2007. HR Tools als stimulans, Gent: Flanders District of Creativity.

Dewett, T., 2004. Employee creativity and the role of risk. European Journal of Innovation Management, p. 9.

Diekema, D., 1992. Aloneness and social form. Symbolic Interaction, pp. 481-500.

Duxbury, L. & Neufeld, D., 1999. An empirical evaluation of the impacts of telecommuting on intra-organizational communication. Journal of Engineering and Technology Management, Issue 16, pp. 1-28.

Eder, P. & Sawyer, J., 2008. The Power to be Creative at Work: Examining the Componential Model of Employee Creativity. Eastern Acadamy of Management Annual Conference in Washington DC, sn

Elsbach, K. & Hargadon, A., 2006. Enhancing creativity through "Mindless Work": a framework of workday design. Organization Science, Issue 17, pp. 470-483.

Everett, R., 1995. The Diffusion of Innovation. 3 red. London: The Free Press.

Fitzsimons, G., Chartrand, T. & Fitzsimons, G., 2008. Automatic Effects of Brand Exposure on Motivated Behavior: How Apple makes you think different.. Journal of Consumer Research, 2008(35), pp. 21-35.

Flaherty, A., 2005. Frontotemporal and Dopaminergic Control of Idea Generation and Creative Drive. Journal of Comparative Neurology, Issue 493, pp. 147-153.

Flemming, L., 2006. Lone Inventors are the Source of Technological Breakthroughs: Myth or Reality?. Harvard Business Review, p. 39.

Getz, I. & Robinson, A., 2003. Innovate or Die: Is that a Fact?. In: Creativity and Innovation Management. Oxford: Blackwell Publishing Ltd, pp. 130-136.

Goetz, K., 2011. http:/www.fastcodesign.com. [Online]Available at: http:/www.fastcodesign.com/1663137/how-3m-gave-everyone-days-off-and-created-…

Golden, T., Veiga, J. & Dino, R., 2008. The Impact of ProfessioThe Impact of Proffesional Isolation on Teleworker Job Performance and Turnover Intentions: Does Time Spent Teleworking, Interacting Face-to-Face, or Having Acces to Communication-Enhancing Technology Matter?. Journal of Applied Psychology.

Granovetter, M., 1983. The Strength of Weak Ties: A Network Theory Revisited. In: Sociological Theory. sl:Wiley, pp. 201-233.

Hargadon, A., 1999. Group Cognition and Creativity in Organizations. In: Research on Managing Groups and Teams. New York: JAI Press, pp. 137-155.

Heilman, K., Nadeau, S. & Beversdorf, D., 2003. Neurocase: The Neural Basis of Cognition. 9 red. sl:sn

Hollanders, H. & Van Cruysen, A., 2009. Design, Creativity and Innovation: A scoreboard approach, Maastricht: UNU-MERIT.

Jansen, J., Van Den Bosch, F. & Volbera, H., 2006. Exploratory Innovation, Exploitative Innovation and Performance: Effects of Organizational Antecedents and Enironmental Moderatiors.. Management Science 52, pp. 1661-1674.

Kornberger, M. & Clegg, S., 2009. Bringing Space Back In: Organizing the Generative Building. London: SAGE.

Korte, W. & Wynne, N., 1996. Telework: Penetration, potential and practice in Europe. Amsterdam: IOS Press..

Ko, S. & Butler, J., 2007. Creativity: A Key Link to Entrepreneurial Behavior. Business Horizons, Issue 50, pp. 365-372.

Kramer, S. & Amabile, T., 2011. The Dynamics of Inner Work Life: Understanding What Drives Human Motivation, Creativity, and High Performance. Harvard Business Review.

Kris, E., 1952. Psychoanalytic Exploration in Art. New York: International Universieties Press..

Luoma-aho, V. & Halonen, S., 2007. Intangiles and Innovation: The Role of Communication in the Innovation Ecosystem. Innovation Journalism, 2010(7).

Martens, Y., 2008. Unlocking Creativity with the Physical Workplace. The Netherlands, Center for People and Buildings/Delft University of Technology.

Meuleman, M., 2011. FDC study on success factors for intrapreneurship. Leuven, sn

Morris, W., 2006. Enhancing Organisational Creativity, New-Zealand: sn

Nonaka, I. & Takeuchi, H., 1995. The Knowledge-creating company. New York: Oxford University Press.

O'Connor, G. & McDermott, C., 2004. The Human Side of Radical Innovation. Journal of Engineering and Technology Management, Issue 21, pp. 11-30.

Office, E. P., 2013. European Patents and the grant procedure, Munich: European Patent Office.

Ogle, R., 2007. Smart World: Breakthrough Creativity and the New Science of Ideas. Harvard Business Review.

Oldham G., Z. J. & Shalley, C., 2004. The Effects of Personal and Contextual Characteristics on Creativity: Where should we go from here?. Journal Of Management, 2004(30), pp. 933-958.

Parjanen, S., 2012. Experiencing Creativity in the Organization: From Individual Creativity to Collective Creativity. Interdisciplinary Journal of Information, Knowledge and Management, Issue 7, pp. 109-128.

Patterson, C., 2002. Individual and Organizational Creativity. Innovation Journal, Volume 2002.

Pink, D. H., 2009. Drive: The Surprising Truth About What Motivates Us. sl:Penguin Group.

Pink, D. H., 2010. The Power of Non-commissioned Work. sl, Catalyst.

Pirola-Merlo, A. & Mann, L., 2004. The relationship between individual creativity and team creativity:aggregating across people and time, Sydney: Wiley InterScience.

Reid, P. & Oliver, D., 2009. Creativity and the practical innovation process, a driver of competitive advantage. Management Online Review, p. 14.

Romer, P., 1989. Human Capital And Growth: Theory and Evidence. Elsevier, sn

Smith, K., 2005. Measuring innovation.. In: The Oxford Handbook of Innovation. . New York: Oxford University Press, , pp. pp. 148-177. .

Stack, L., 2013. http://theproductivitypro.com. [Online]Available at: http://theproductivitypro.com/blog/2013/04/increasing-creativity-in-you…

Sternberg, R., Lubart, T., Kaufman, J. & Pretz, J., 2005. The Cambridge Handbook of Thinking and Reasoning. New York: Cambridge University Press.

Stryker, J., 2009. In Open Workplaces, Traffic and Head Count Matter. Harvard Business Review.

Taggar, S., 2002. Individual Creativity and group abililty to utilize individual creative resources: A multi-level model.. Academy of Management Journal, Issue 43, pp. 315-330.

Thagard, P. & Stewart, T., 2010. The AHA! Experience: Creativity Through Emergent Binding in Neural Networks. Cognitive Science, 2011(35), pp. 1-33.

Van der Voordt, T. V. P., 2001. Tomorrow's offices throught today's eyes: Effects of innovation in the working environment. Journal of Corporate Real Estate, Issue 4, pp. 48-62.

Van Overbeek, K., 2011. European Patent Granting Procedure. Belgrade, European Patent Office.

Wallas, G., 1926. The Art of Thought. 1st red. London: Jonathan Cape.

Waytz, A. & Mason, M., 2013. Big Brain Theory [Interview] (18 July 2013).

Waytz, A. & Mason, M., 2013. Your Brain at Work: What a new approach to neuroscience can teach us about management. Harvard Business Review, pp. 103-111.

Woodman, R., Sawyer, J. & Griffin, R., 1993. Toward a theory of organisational creativity. Academy of Management Review, Issue 18, pp. 293-321.

Zhou, J. & Oldham, G., 2011. Enhancing Creative Performance: Effects of Expected developmental assesment strategies and creative personality. The Journal of Creative Behavior. 35 red. sl:sn

Universiteit of Hogeschool
Master of Business Economics
Publicatiejaar
2014
Kernwoorden
Share this on: