RuleMaDrone: A Web-Interface to Visualise Space Usage Rules for Drones

Aäron
Trippaers

RuleMaDrone: Veilig Vliegen Begint Hier!

Motivatie
Dankzij de vooruitgang in de technologie zijn geavanceerde drones de laatste jaren alsmaar betaalbaarder geworden. Je hebt al een heel simpele drone voor ongeveer 30 euro. Voor ongeveer duizend euro kan je al een heel erg goede drone kopen met de laatste snufjes: een goede camera, de laatste beveiligingsopties en een controller die live beelden doorkrijgt van je drone. De toepassingen van deze vliegende robots zijn eindeloos. Amazon wil ze gebruiken om snelle pakketlevering uit te voeren, Matternet gebruikt drones om afgelegen gebieden van medicijnen en voedsel te voorzien en vele mensen kopen een drone om fantastische foto's en filmpjes te maken.

Het laatste jaar kwamen deze populaire kerstcadeaus jammer genoeg vaak op een negatieve manier in het nieuws. Zo werden er drones gezien boven verschillende Franse kerncentrales waar het verboden is om te vliegen. Men wil vermijden dat iemand met slechte bedoelingen schade kan aanrichten aan de kerncentrales. Op verschillende plaatsen ter wereld werden er ook drones gesignaleerd rond luchthavens. Dit is eveneens verboden. Een drone kan passagiersvliegtuigen die landen of opstijgen hinderen of beschadigen. Deze incidenten waren de aanleiding voor vele mensen om drones als iets slecht te gaan beschouwen zoals ook de volgende quote aangeeft:

"When I started working in this field, the word 'drone' wasn't used at all!" Sergei Lupashin says a little plaintively. "We called them UAVs, unmanned aerial vehicles, and they were clearly flying robots. Nowadays it's all a bit more mixed up; you have to take extra steps to convince people that what you're doing is flying a cell phone and not a miniaturized Predator."

http://ideas.ted.com/take-a-flying-drone-for-a-walk/comment-page-1/

Om deze perceptie te veranderen moeten we een manier vinden om te voorkomen dat mensen op deze verboden locaties gaan vliegen. Een van de redenen dat mensen drones vliegen over deze verboden gebieden is het gebrek aan kennis over de regelgeving rond drone-gebruik. In een door ons uitgevoerde survey waarin 203 personen deelnamen gaf ongeveer zeventig percent aan geen kennis te hebben van de wetgeving rond drones in hun land. Om hier verandering in te brengen besloten wij een applicatie te bouwen die drone-piloten op een simpele manier weergeeft waar ze veilig en legaal kunnen vliegen.

De applicatie
Net als Wikipedia niet zelf zijn artikelen schrijft, gaan wij niet zelf alle regels verzamelen. Op onze website kunnen mensen die de regelgeving rond drones in een bepaald land kennen deze delen met andere drone-piloten. De wetgeving wordt ingeven door de regels om te zetten naar gestructureerde zinnen. In onze interface kan iemand bijvoorbeeld de zin "Do not fly your drone over beaches in Australia" bouwen. De webmaster van de site krijgt dan deze zin samen met een link naar een website die de regel bevat te zien op zijn dashboard en kan zo de regel controleren en toevoegen aan de website. Het enige wat de webmaster daarvoor moet doen is de regel als correct aanduiden, de rest doet de computer.

Enkele ogenblikken later kan je dan op de website zien dat alle stranden in Australië rood gekleurd zijn zoals op figuur 1. Als de regel daarna wordt aangepast zodat men niet alleen over het strand maar ook 100 meter rondom het strand niet met een drone mag vliegen kan een gebruiker dit gemakkelijk aangeven met dezelfde interface.

Naast het weergeven van de locaties waar het verboden is om een drone te vliegen, bespaart RuleMaDrone een drone-piloot ook extra opzoekwerk. Wanneer hij een locatie gekozen heeft waar hij wil gaan vliegen kan hij op onze website zijn drone aanduiden in een lijstje en de blauwe pin op zijn locatie naar keuze plaatsen. RuleMaDrone berekent dan voor hem of de omstandigheden om met een drone te gaan vliegen goed zijn. Zoals je op figuur 3 kan zien zijn de omstandigheden goed om een drone te vliegen op deze locatie. Er is daglicht met een goede zichtbaarheid, de wind waait niet te hard voor de drone die hij gekozen heeft en het regent er niet. Op de kaart zelf ziet de drone-piloot dan een groene cirkel verschijnen die zijn fly zone genoemd wordt. Deze groene zone is de zone waarin hij mag vliegen. De grootte van deze zone hangt af van het bereik van de drone, de wetgeving in het land waar hij wilt gaan vliegen en de zichtbaarheid. Bij een dikke mist bijvoorbeeld wordt de zone verkleind. In dit geval heeft de zone een straal van 150 meter omdat de regelgeving in Nederland voorschrijft dat de afstand tussen de piloot en zijn drone niet groter mag zijn dan dat. De piloot kan zijn fly zone ook in 3D bekijken binnen onze applicatie zoals in figuur 2.

Als de piloot een locatie zou kiezen waar het weer niet goed genoeg is dan zou de tekstballon er uitzien zoals op figuur 4. Hierop kun je zien dat de wind te hard waait om met de door jou gekozen drone te vliegen. Het is ook nacht wat het ook onveilig maakt. Verder regent het ook nog wat slecht is voor je drone.

Conclusie
De site werd in de eerste maand dat hij online stond al meer dan 6.000 keer bezocht door bezoekers over de hele wereld. Er zijn dus genoeg redenen om nu als de bliksem naar www.rulemadrone.org te surfen maar we sommen er nog even enkele voor je op.

  • Je bent een drone-piloot en je wil je volgende vlucht plannen.
  • Je kent de regelgeving in een land en wil andere mensen helpen door deze in te geven.
  • Je wilt kijken of je met je volgende drone op je gedroomde locatie mag vliegen.
  • Je bent razend enthousiast over dit project en wilt er meer over weten.

 

Bibliografie

[1] I. Hong, M. Kuby, and A. Murray. Deviation flow refueling location model for continuous space: commercial drone delivery system for urban area. 2015

[2] B. Elzweig. Civilian commercial drones are coming; are we ready? Southern Law Journal, 25(1):161, 2015.

[3] C. Roos. Human error in operating mini rpas. 2014

[4] R. Clarke and L.B. Moses. The regulation of civilian drones’ impacts on public safety. Computer Law & Security Review, 30(3): 263–285, 2014.

[5] E. Carr. Unmanned aerial vehicles: examining the safety, security, privacy and regulatory. 2014.

[6] R. Clarke. Understanding the drone epidemic. Computer Law & Security Review, 30(3):230–246, 2014.

[7] J. Schöning, B. Hecht, and W. Kuhn. Informing online and mobile map design with the collective wisdom of cartographers. In Proceedings of the 2014 conference on Designing interactive systems, pages 765–774. ACM, 2014.

[8] P. Samsonov, X. Tang, J. Schöning, W. Kuhn, and B. Hecht. You can’t smoke here: Towards support for space usage rules in locationaware technologies. 2014.

[9] M. Poblet. Visualizing the law: crisis mapping as an open tool for legal practice. J. Open Access L., 1:1, 2013.

[10] R. Hoekstra, R. Winkels, and E. Hupkes. Reasoning with spatial plans on the semantic web. 2009.

[11] R. Rao, S.G Krishna, J.V. Prasad, S. Prasad, D. Prasad, and K. Niranjan. Geomagnetic storm effects on gps based navigation. Ann. Geophys, 27(5):2101–2110, 2009.

[12] J. Rogstadius, V. Kostakos, A. Kittur, B. Smus, J. Laredo, and M. Vukovic. An assessment of intrinsic and extrinsic motivation on task performance in crowdsourcing markets. In ICWSM, 2011.

[13] A. Finnerty, P. Kucherbaev, S. Tranquillini, and G. Convertino. Keep it simple: Reward and task design in crowdsourcing. In Proceedings of the Biannual Conference of the Italian Chapter of SIGCHI, page 14. ACM, 2013.

[14] C. Keßler, R. de Groot, and A. Theodore. Trust as a proxy measure for the quality of volunteered geographic information in the case of openstreetmap. In Geographic information science at the heart of Europe, pages 21–37. Springer, 2013.

[15] M. Haklay. How good is volunteered geographical information? a comparative study of openstreetmap and ordnance survey datasets. Environment and Planning B Planning and Design, (37): 682–703, 2010.

[16] L. Guo, E. Tan, S. Chen, X. Zhang, and Y.E. Zhao. Analyzing patterns of user content generation in online social networks. In Proceedings of the 15th ACM SIGKDD international conference on Knowledge discovery and data mining, pages 369–378. ACM, 2009.

[17] P. Neis and D. Zielstra. Recent developments and future trends in volunteered geographic information research: The case of openstreetmap. Future Internet, 6(1):76–106, 2014.

[18] A. Kittur, E. Chi, B. Pendleton, B. Suh, and T. Mytkowicz. Power of the few vs. wisdom of the crowd: Wikipedia and the rise of the bourgeoisie. World wide web, 1(2):19, 2007.

Download scriptie (11.13 MB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Hasselt
Thesis jaar
2015