Onderzoek toont aan dat het Europees gemiddelde van de studenten die hun studie afronden binnen het aantal jaren dat wettelijk is vastgelegd slechts 38% bedraagt. In eigen land legde ook Vicerector, Didier Pollefeyt, van de Katholieke Universiteit Leuven eerder al de vinger op de wonde in de krant De Standaard. Flexibilisering gaat te ver. Hij viseert hiermee de studenten die zes tot zeven jaar nodig hebben om een bachelordiploma te behalen.
Geïndividualiseerd traject
Misschien ken je zelf wel iemand uit je vriendenkring of familie die flexibel studeert aan de hand van een geïndividualiseerd traject (GIT) of een persoonlijk deel traject (PDT)? Respectievelijk zijn deze trajecten te volgen aan een Vlaamse universiteit of hogeschool. Het laat studenten toe om een individuele leerroute op maat te volgen in plaats van het voorziene modeltraject. Studenten met een GIT kunnen bijvoorbeeld vakken waarvoor men niet slaagde meenemen naar het volgende academiejaar. De vraag hierbij blijft echter: is er een verband tussen zo’n geïndividualiseerd traject en studiesucces?
Om hierop een antwoord te formuleren, wordt binnen deze masterproef onder studiesucces twee zaken verstaan. Enerzijds de score op een tussentijdse test en anderzijds de examenscore. De test en het examen met betrekking tot het vak ‘algemene beginselen van het recht’ werden afgenomen bij 351 eerstejaarsstudenten Economie en Bedrijfskunde aan Universiteit Gent. De onderzoekster houdt bij de zoektocht naar een verband tussen GIT en studiesucces rekening met kenmerken van studenten. Vanuit wetenschappelijke literatuur bleek het o.a. relevant ook aandacht te schenken aan de voorkennis van studenten. Voorkennis betreft alles wat studenten al weten over het vak waarvoor ze getest worden en examen afleggen.
Uit statistische berekeningen waarbij rekening gehouden wordt met voorkennis blijkt dat studenten met een GIT een verschillende examenscore hebben dan studenten zonder GIT. Studenten met een GIT behalen een lagere score op het examen. Het niet volgen van een GIT hangt dan weer positief samen met een hogere examenscore. Verder is er geen verband teruggevonden tussen studenten met een GIT en de tussentijdse test, maar wel tussen de voorkennis van studenten en de tussentijdse test.
Uit het voorgaande kunnen we concluderen dat het volgen van een GIT en de voorkennis van studenten een rol spelen bij studiesucces. Maar wie zijn die studenten met een GIT?
Profiel GIT-student
In de groep studenten, die deelnamen aan het onderzoek, zijn er meer mannen dan vrouwen GIT-student. Wat de opleiding secundair onderwijs betreft, is er niet veel verschil op te merken. Aangezien de meeste onderzochte studenten een ASO opleiding genoten, is het niet verwonderlijk dat ongeveer evenveel GIT-studenten als niet-GIT-studenten uit het ASO komen. Binnen een ASO opleiding zijn er verschillende richtingen. Studenten zonder GIT komen iets vaker uit een wiskundige richting dan GIT-studenten.
Overlap uurrooster
De zwakkere prestaties van GIT-studenten kan volgens onderzoekers te wijten zijn aan de complexiteit die komt kijken bij het combineren van verschillende vakken uit verschillende semesters. Vaak is er overlap van uurroosters, waardoor studenten bepaalde vakken niet kunnen bijwonen.
Er zijn enkele manieren om tegemoet te komen aan een GIT en bijhorende implicaties. Studenten begeleiden bij het samenstellen van hun studietraject kan een antwoord bieden. Daarnaast is ook leerbegeleiding aan te raden, om de overgang tussen secundair en hoger onderwijs op te vangen. Studenten dienen ondersteund te worden in hun specifieke behoeftes. Hierbij mogen de zelfredzaamheid en verantwoordelijkheid van de student niet over het hoofd gezien worden. Een volgende implicatie is bijvoorbeeld een minimum aan sociale cohesie tussen studenten onderling en tussen studenten en docent. Verschillende modeltrajecten aanbieden, bevordert de sociale cohesie, aangezien studenten dan in eenzelfde (klas)groep blijven. GIT-studenten die vakken meenemen uit een vorig jaar, volgen les in verschillende groepen. Bovendien heft verschillende modeltrajecten ook logistieke barrières op zoals lesurenoverlap, transparantieproblemen en examenoverlap. Één modeltraject bestaat vandaag uit 60 studiepunten. Een tweede modeltraject kan eveneens bestaan uit 60 studiepunten, maar gespreid over anderhalf jaar.
Kleine steekproef
Flexibel studeren, zoals een GIT volgen, en de voorkennis van studenten staan in verband met studiesucces. Een overlap van uurroosters kan een verklaring zijn voor de lagere examenscore van GIT-studenten. Vandaar lijken een doordachte studietrajectbegeleiding en het aanbieden van verschillende modeltrajecten een interessante weg om te bewandelen. Meer onderzoek is wenselijk om conclusies te trekken voor alle Vlaamse GIT-studenten. Toch reikt deze masterproef enkele mogelijkheden aan om studenten binnen het aantal jaren dat wettelijk is vastgelegd te laten afstuderen.
Referenties
Aina, C., & Casalone, G. (2011). Does time-to-degree matter? The effect of delayed graduation on employment and wages. (Working Papers 38), AlmaLaurea Inter- University Consortium.
Alexander, P. A., Schallert, D. L., & Hare, V. C. (1991). Coming to terms. How researchers in learning and literacy talk about knowledge. Review of Educational Research, 61(3), 315-343. doi: 10.3102/00346543061003315
Allen, V. (2007). A Critical Reflection on the Methodology of Teaching Law to Non-Law students. London: Kingston University Research Repository.
Ames, C. (1992). Classrooms: Goals, structures, and student motivation.
Journal of Educational Psychology, 84(3), 261-271. doi: 10.1037/0022- 0663.84.3.261
Anderman, E., & Midgley, C. (1997). Changes in achievement goal orientation, perceived academic competence, and grades across the transition to middle-level schools. Contemporary Educationals Psychology, 22(3), 269-298. doi:10.1006/ceps.1996.0926
Archer, J. (1994). Achievement goals as a measure of motivation in university students. Contemporary Educational Psychology, 19(4), 430–446. doi: 10.1006/ceps.1994.1031
Ausubel, D. P. (1968). Educational Psychology: A Cognitive View. New York: Holt, Rinehart, en Winston.
Ausubel, D. P. (1963). The psychology of meaningful learning. An introduction to school learning. New York: Grune & Stratton.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The Exercise of Control. New York: W. H. Freeman and Company.
Bean, J. P. (1980). Dropouts and turnover: The synthesis and test of a causal model of student attrition. Research in higher education, 12(2), 155-187. doi: 10.1007/BF00976194
Biggs, J., & Tang, C. (2003). Society for Research into Higher Education. Teaching for Quality Learning at University (3th ed.). Buckingham: Open University Press.
Billiet, J., & Waege, H. (2003). Een Samenleving Onderzocht: Methoden van Sociaal Wetenschappelijk Onderzoek. Antwerpen: De Boeck.
Bloodgood, R. A., Short, J. G., Jackson, J. M., & Martindale, J. R. (2009). A change to pass/fail grading in the first tgwo years at one medical school results in improved psychological well-being. Academic Medicine, 84(5), 655-662. doi: 10.1097/ACM.0b013e31819f6d78
Bloom, B. S. (1956). Taxonomy of Educational Objectives. Handbook I: The Cognitive Domain. New York: David McKay.
Boudreaux, M. J., & Ozer, D. J. (2013). Goal conflict, goal striving, and psychological wellbeing. Motivation and Emotion, 37(3), 433-443. doi: 10.1007/s11031-012-9333-2
Boudrenghien, G., Frenay, M., & Bourgeois, E. (2012). Unattainable educational goals: Disengagement, reengagement with alternative goals, and consequences for subjective well-being. European Review of Applied Psychology-Revue Europeenne De Psychologie Appliquee, 62(3), 147-159. doi 10.1016/j.erap.2012.04.002
Bowman, N. A. (2010). The development of psychological well-being among first-year college students. Journal of College Student Development, 51(2), 180-200. doi: 10.1353/csd.0.0118
Brault-Labbe, A., & Dube, L. (2010). School commitment, well-being and self-determination among students in university. Canadian Journal of Behavioural Science-Revue Canadienne Des Sciences Du Comportement, 42(2), 80-92. doi: 10.1037/a00117385
Brockelman, K. F. (2009). The interrelationship of self-determination, mental illness, and grades among university students. Journal of College Student Development, 50(3), 271-286. doi: 10.1353/csd.0.0068
Bruffaerts, R., Mortier P., & Demyttenaere, K. (n.d.). Onderzoek over welbevinden van studenten aan onze universiteit. Geraadpleegd op 2 november 2014, via http://www.mindmates.be/page.php?id=19
Bruner, J. A. (1966). Toward a Theory of Instruction. Cambridge: Harvard University
Press.
Burns, R. B. (1979). The Self-Concept Theory in Measurement, Development and Behavior. London: Longman.
Cantor, N., & Sanderson, C. A. (2003). Life task participation and well-being: the importance of taking part in daily life. In D. Kahneman, E. Diener, and N. Schwarz (Eds.), Well- being: The Foundations of Hedonic Psychology (pp. 230-243).
Carr, S., Colthurst, K., Coyle, M., & Elliott, D. (2013). Attachment dimensions as predictors of mental health and psychosocial well-being in the transition to university. European Journal of Psychology of Education, 28(2), 157-172. doi:10.1007/s10212-012-0106-9
Catteeuw, D. (2013, 11 april). Registratie van kansengroepen aan de UGent. Geraadpleegd op 15 januari 2015, via http://www.ugent.be/diversiteitengender/nl/diversiteitsbeleid/cijfers.h…
Chen, M. P., Wong, Y. T., & Wang, L. C. (2014). Effects of type of exploratory strategy and prior knowledge on middle school students’ learning of chemical formulas from a 3D role-playing game. Educational Technology Research and Development, 62(2), 163- 185. doi: 10.1007/s11423-013-9324-3
Connell, J. P. (1985). A new multidimensional measure of children's perceptions of control. Child development, 56(4), 1018-1041. doi: 10.2307/1130113
Costantini, P., & Vitale, M. P. (2011). Analyzing undergraduate student graduation delay: A longitudinal perspective. In M. Attanasio and V. Capursi (Eds.), Statistical Methods for the Evaluation of University Systems (pp. 145–160). doi: 10.1007/978-3-7908- 2375-2
Cooley, C. H. (1883). Looking-glass self. In J. O’Brien (Ed.), The production of reality: essay and readings on social interaction. Geraadpleegd op 20 april 2014, via http://books.google.be/books?hl=nl&lr=&id=8FKzamiVX4sC&oi=fnd&pg=PA126&q =looking+glass+self&ots=11OWOXqx2v&sig=oxHmZAFRCtUjfOfJY2aXxYRJVsY #v=onepage&q=looking%20glass%20self&f=false
Covington, M. V. (1992). Making the Grade: A Self-Worth Perspective on Motivation and School Reform. New York: Cambridge University Press.
Covington, M. V., & Omelich, C. L. (1979). Effort: The double-edged sword in school achievement. Journal of Educational Psychology, 71(2), 169-182. doi: 10.1037/0022- 0663.71.2.169
Crocker, J. (2002). Contingencies of self-worth: Implications for self-regulation and psychological vulnerability. Self and Identity, 1(2), 143–149. doi: 10.1080/152988602317319320
Crocker, J., Luhtanen, R., Cooper, M. L., & Bouvrette, S. A. (2003). Contingencies of self- worth in college students: Theory and measurement. Journal of Personality and Social Psychology, 85(5), 894–908. doi:10.1037/0022-3514.85.5.894
Crocker, J., Sommers, S., & Luhtanen, R. (2002). Hopes dashed and dreams fulfilled: Contingencies of self-worth in the graduate school admissions process. Personality and Social Psychology Bulletin, 28(9), 1275–1286. doi:10.1177/01461672022812012
Crocker, J., & Wolfe, C. T. (2001). Contingencies of self-worth. Psychological Review, 108(3), 593–623. doi:10.1037/0033-295X.108.3.593
Davies, P. (1999). What is evidence based education? British Journal of Educational Studies, 47(2), 108-121. doi:10.1111/1467-8527.00106
Declercq, K., & Verboven, F. (2010). Slaagkansen aan Vlaamse universiteiten: tijd om het beleid bij te sturen? Geraadpleegd op 9 mei 2015, via http://www.econ.kuleuven.be/ vives/PUBLICATIES/BRIEFINGS/20100927declercq_verboven.pdf
De Lee, L., & De Volder, I. (2009). Bevraging van het welbevinden van leerlingen in het basisonderwijs. Deel II. De ontwikkeling van een bevragingsinstrument voor de onderwijsinspectie. Geraadpleegd op 2 november 2014, via http://www.ethesis.net/welbevinden/welbevinden.htm
Depreeuw, E., Cloet, J., Somers, A., & Van Poucke, M. (2006). Vademecum voor Studietrajectbegeleiding in het Hoger Onderwijs: Antwoorden op Diversiteit en Flexibilisering. Leuven: Acco.
Deci, E. L., Ryan, R. M. (2008). Hedonia, eudaimonia, and well-being: An introduction. Journal of Happiness Studies, 9(1), 1-11. doi: 10.1007/s10902-006-9018-1
Deci, E.L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic Motivation and Self-Determination in Human Behavior. New York: Plenum.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The ‘‘what’’ and ‘‘why’’ of goal pursuits: Human needs and the selfdetermination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227–268. doi: 10.1207/S15327965PLI1104_01
Departement Onderwijs en Vorming, Afdeling Hoger Onderwijs en Volwassenenonderwijs. (2013). Evaluatie van de implementatielasten naar aanleiding van de flexibilisering van het hoger onderwijs. Geraadpleegd op 24 februari, via
http://www.ond.vlaanderen.be/hogeronderwijs/publicaties/eindrapport-eva…- implementatielasten-fexibilisering.pdf
Descheppere, G (2006). Studietrajectbegeleiding in het hoger onderwijs: keuzebegeleiding en afstemmingszorg. Caleidoscoop, 18(5), 8-14. Geraadpleegd op 12 mei 2015, via www.caleidoscoop.be/library/132/files/jg18_5_08-20081015-1014.pdf
De Sloovere, S. (2012). Succesvol in het eerste jaar hoger onderwijs: de rol van studiebegeleiding en andere beïnvloedende factoren. Een onderzoek bij generatiestudenten Rechten aan de Universiteit Gent. Geraadpleegd op 29 oktober 2013, via Universiteitsbibliotheek Gent via MeerCat. (rug01:001893899)
De Windt, V. (2006). Welbevinden van de leerlingen op de lagere school : een kwalitatief onderzoek naar de wijze waarop Vlaamse lagere scholen aandacht besteden aan het welbevinden van de leerlingen. Geraadpleegd op 27 augustus, 2014, via Universiteitsbibliotheek Gent. (rug01:000997044).
Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95(3), 542-575. doi: 10.1037//0033-2909.95.3.542
Diener, E., Sapyta, J. J., & Suh, E. (1998). Subjective well-being is essential to well-being. Psychological Inquiry, 9(1), 33-37. doi: 10.1207/s15327965pli0901_3
Diener, E., Suh, E. M., Lucas, R. E., & Smith, H. L. (1999). Subjective well-being: Three decades of progress. Psychological Bulletin, 125(2), 276-302. doi: 10.1037/0033- 2909.125.2.276
Di Pietro, G., & Cutillo, A. (2008). Degree flexibility and university drop-out. The Italian experience. Economics of Education Review, 27(5), 546-555. doi: 10.1016/j.econedurev.2007.06.002
Directie Onderwijsaangelegenheid. Curriculum. Geraadpleegd op 12 mei 2015, via http://www.ugent.be/student/nl/administratie/inschrijven/curriculum
Diseth, Å., & Samdal, O. (2014). Autonomy support and achievement goals as predictors of perceived school performance and life satisfaction in the transition between lower and upper secondary school. Social Psychology of Education, 17(2), 269-291. doi 10.1007/s11218-013-9244-4
Dochy, F., & Alexander, P. A. (1995). Mapping prior knowledge. A framework for discussion among researchers. European Journal of Psychology of Education, 10(3), 225-242. doi: 10.1007/BF03172918
Dochy, F., Moerkerke, G., & Martens, R. (1996). Integrating assessment, learning and instruction. Assessment of domain-specific and domaintranscending prior knowledge and progress. Studies in Educational Evaluation, 22(4), 309-339. doi: 10.1016/0191- 491X(96)00018-
Dochy, F., Moerkerke, G., & Segers, M. (1999). The effect of prior knowledge on learning in educational practice. Studies using prior knowledge state assessment. Evaluation and Research in Education, 13(3), 114-131. doi: 10.1080/09500799908666952
Dochy, F., Segers, M., & Buehl, M. M. (1999). The relation between assessment practices and outcomes of studies. The case of research on prior knowledge. Review of Educational Research, 69(2), 145-186. doi: 10.3102/00346543069002145
Dochy, F. J., Valcke, M. M., & Wagemans, L. J. (1991). Learning economics in higher education: an investigation concerning the quality and impact of expertise. Higher Education in Europe, 16(4), 123-136. doi:10.1080/0379772910160413
Draper, S. W. (2014). Tinto’s model of student retention. Geraadpleegd op 24 maart 2014, via http://www.psy.gla.ac.uk/~steve/localed/
Dweck, C. S., & Leggett, E. L. (1988). A social-cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95(2), 256-273. doi 10.1037/0033-295X.95.2.256
Eccles, J. S., & Wigfield, A. (2002). Motivational beliefs, values, and goals. Annual review of psychology, 53(1), 109-132. doi: 10.1146/annurev.psych.53.100901.135153
Elliot, A. J. (1999). Approach and avoidance motivation and achievement goals. Educational Psychologist, 34(3), 169–189. doi: 10.1207/s15326985ep3403_3
Elliot, A. J., & Church, M. (1997). A hierarchical model of approach and avoidance achievement motivation. Journal of Personality and Social Psychologie, 72(1), 218 -232. doi:10.1037/0022-3514.72.1.218
Elliott, E. S., & Dweck, C. S. (1988). Goals: An approach to motivation and achievement. Journal of Personality and Social Psychology, 54(1), 5–12. doi: 10.1037/0022- 3514.54.1.5
Elliot, A. J., & McGregor, H. A. (2001). A 2 × 2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80(3), 501–519. doi:10.1037/0022-3514.80.3.501
Elliot, A. J., & Murayama, K. (2008). On the measurement of achievement goals: critique, illustration, and application. Journal of Educational Psychology, 100(3), 613–628. doi: 10.1037/0022-0663.100.3.613
Elliot, A. J., & Trash, T. M. (2001). Achievement goals and the hierarchical model of achievement motivation. Educational Psychologist, 13(2), 139–156. doi: 10.1023/A:1009057102306
Engelen, U., de Peuter, S., Victoir, A., van Diest, I., & van den Bergh, O. (2006). Verdere validering van de positive en negative affect schedule (PANAS) en vergelijking van twee Nederlandstalige versies. Gedrag en Gezondheid, 34(2), 61-70. doi : 10.1007/BF03087979
Engels, N., Aelterman, A., Van Petegem, K., & Schepens, A. (2004). Factors which influence the well-being of pupils in Flemish secondary schools. Educational Studies, 30(2), 127–143. doi: 10.1080/0305569032000159787
Fan, C., & Mak, A. (1998). Measuring social self-efficacy in a cultural diverse student population. Social Behavior and Personality, 26(2), 131 – 144. doi: 10.2224/sbp.1998.26.2.131
Field, A. (2009). Discovering Statistics Using SPSS. London: Sage Publications.
Frissen, V., Pennings, L., Van Staden, M., & Pierson, J. (2004). Breedband in het onderwijs. kansrijke initiatieven (TNO-rapport STB-04-11). Geraadpleegd op 15 april 2014, via http://appz.ez.nl/publicaties/pdfs/04TP23.pdf.
Garrison, D. R., & Vaughan, N. D. (2007). Blended Learning in Higher Education: Framework, Principles, and Guidelines. San Francisco: Jossey-Bass.
Gaudreau, P. (2012). Goal self-concordance moderates the relationship between achievement goals and indicators of academic adjustment. Learning and Individual Differences, 22(6), 827-832. doi 10.1016/j.lindif.2012.06.006
Gavaza, P., Muthart, T., & Khan, G. M. (2014). Measuring achievement goal orientations of pharmacy students. American Journal of Pharmaceutical Education, 78(3), 54. doi: 10.5688/ajpe78354
Germeijs, V., & Verschueren, K. (2007). High school students' career decision-making process: Consequences for choice implementation in higher education. Journal of Vocational Behavior, 70(2), 223-241. doi: 10.1016/j.jvb.2006.10.004
Goovaerts, M. (2012). Wie overleeft het eerste bachelorjaar niet? Een onderzoek naar drop- out in het hoger onderwijs. Antwerpen: Universiteit Antwerpen. Geraadpleegd op 23 oktober 2013 via http://www.scriptiebank.be/sites/default/files/Scriptie%20Mark%20Govaer…
Graham, C. R. (2004). Blended learning systems: Definition, current trends, and future directions. Geraadpleegd op 16 april 2014, via http://www.click4it.org/images/a/a8/Graham.pdf
Haarala-Muhonen, A., Ruohoniemi, M., & Lindblom-Ylänne, S. (2011). Factors affecting the study pace of first-year law students: in search of study counselling tools. Studies in Higher Education, 36(8), 911-922. doi:10.1080/03075079.2010.488722
Hailikari, T. (2009). Assessing university students’ prior knowledge. Geraadpleegd op 16 maart 2015, via https://helda.helsinki.fi/handle/10138/19841 (URN:ISBN:978-952- 10-5946-9)
Hailikari, T., Katajavuori, N., & Lindblom-Ylänne, S. (2008). The relevance of prior knowledge in learning and instructional design. American Journal of Pharmaceutical Education, 72(5). 113. Geraadpleegd op 17 maart, via http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2630138/
Hailikari, T., Nevgi, A., & Komulainen, E. (2008). Academic self‐beliefs and prior knowledge as predictors of student achievement in mathematics. A structural model. Educational Psychology, 28(1), 59-71. doi: 10.1080/01443410701413753
Hailikari, T., Nevgi, A., & Lindblom-Ylänne, S. (2007). Exploring alternative ways of assessing prior knowledge, its components and their relation to student achievement. A mathematics based case study. Studies in Educational Evaluation, 33(3), 320-337. doi:10.1016/j.stueduc.2007.07.007
Harackiewicz, J. M., Barron, K. E., Carter, S. M., Lehto, A. T., & Elliot, A. J. (1997). Predictors and consequences of achievement goals in the college classroom: Maintaining interest and making the grade. Journal of Personality and Social Psychology, 73(6), 1284–1295. doi 10.1037/0022-3514.73.6.1284
Hascher, T. (2008). Quantitative and qualitative research approaches to assess student well- being. International Journal of Educational Research, 47(2), 84–96. doi:10.1016/j.ijer.2007.11.016
Hastings, J. K., West, D. S., Perrot, L. J., Deloney, L. (2001). Pharmacy student motivation: phase 1 of a longitudinal study. American Journal of Pharmaceutical Education, 65(Fall), 254-257. doi: aj650308.pdf
Heikkila, A., Lonka, K., Nieminen, J., & Niemivirta, M. (2012). Relations between teacher students' approaches to learning, cognitive and attributional strategies, well-being, and study success. Higher Education, 64(4), 455-471. doi: 10.1007/s10734-012-9504-9
Hidi, S., & Baird, W. (1986). Interestingness. A neglected variable in discourse processing. Cognitive Science, 10(2), 179-194. doi:10.1016/S0364-0213(86)80003-9
Hsee, C. K., & Abelson, R. P. (1991). Velocity Relation - Satisfaction as a Function of the 1st Derivative of Outcome over Time. Journal of Personality and Social Psychology, 60(3), 341-347. doi: 10.1037//0022-3514.60.3.341
Hulleman, C. S., Schrager, S. M., Bodmann, S. M., & Harackiewicz, J. M. (2010). A meta-analytic review of achievement goal measures: different labels for the same constructs or different constructs with similar labels? Psychological Bulletin, 136(3), 422-449. doi: 10.1037/a0018947
Jansen, E.P.W.A. (1996). Curriculumorganisatie en studievoortgang. Een onderzoek onder zes studierichtingen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Geraadpleegd op 10 april 2014, via Dissertaties-Rijksuniversiteit Groningen. (urn:nbn:nl:ui:11-dbi/43565cd40520d)
Jansen, E.P.W.A., & Bruinsma, M. (2005). Explaining achievement in higher education. Educational Research and Evaluation, 11(3), 235-252. doi:10.1080/13803610500101173
Janssens, R. & De Metsenaere, M. (2000). Een Maat voor Niets? Zin en Onzin van een Universitaire Preselectieproef. Brussel: VUB-press.
Jong, U. D., Vendel, V., & Hoekstra, P. (2002). Studieuitval van studenten met een vwodiploma: het doet er niet toe wie je bent, het gaat erom wat je doet. Sociale Wetenschappen, 45(3), 40-52. Geraadpleegd op 7 februari 2015, via http://library.wur.nl/WebQuery/groenekennis/1670398
Kaplan, A., & Maehr, M. L. (1999). Achievement goals and student well-being. Contemporary Educational Psychology, 24(4), 330–358. doi:10.1006/ceps.1999.0993
Kaplan, A., & Midgley, C. (1997). The effect of achievement goals: Does level of perceived academic competence make a difference? Contemporary Educational Psychology, 22(4), 415-435. doi:10.1006/ceps.1997.0943
Kasser, T., & Ryan, R. M. (1996). Further examining the american dream: Differential correlates of intrinsic and extrinsic goals. Personality and Social Psychology Bulletin, 22(3), 280-287. doi:10.1177/0146167296223006
Kember, D. (1989). A longitudinal-process model of drop-out from distance education. Journal of Higher Education, 60(3), 278-301. doi: 10.2307/1982251
Keyes, C. L. M. (2002). The mental health continuum: from languishing to flourishing in life. Journal of Health and Social Behavior, 43(2), 207-222. Geraadpleegd op 2 mei 2014, via http://www.jstor.org/stable/3090197
Keyes, C. L. M. (1998). Social well-being. Social Psychology Quarterly, 61(2), 121-140. Geraadpleegd op 2 mei 2014, via http://www.jstor.org/stable/2787065
King, R. B., & McInerney, D. M. (2014). The work avoidance goal construct: Examining its structure, antecedents, and consequences. Contemporary Educational Psychology, 39(1), 42-58. doi: 10.1016/j.cedpsych.2013.12.002
Knippenberg, W. J. M., & Loos, F. A. J. (1983). Doelmatig hoger onderwijs? Verhoging van het studierendement: Een literatuuronderzoek naar de relatie tussen de vrijblijvendheid van het Hoger Onderwijs en het rendement van de studie. Delftse Universitaire Pers.
Krs (2014, maart 22). Studenten stellen examens vaker uit. De Standaard. Geraadpleegd op 26 maart 2014, via http://www.standaard.be/cnt/dmf20140321_068
Lacante M., De Metsenaere M., De Lens W., Van Esbroeck R., De Jaeger K., De Coninck T., Gressens K., Wenselaer C. & Santy L. (2001). Drop-out in het hoger onderwijs: Onderzoek naar achtergronden en motieven van drop-out in het eerste jaar hoger onderwijs. In opdracht van de Vlaamse Minister voor Onderwijs en Vorming, in het kader van het OBPWO-programma - Leuven - Brussel: Katholieke Universiteit Leuven - Vrije Universiteit Brussel. http://www.ond.vlaanderen.be/obpwo/projecten/1998/9811/onderzoeksrappor…
Laevers, F., & Laurijssen, J. (2000). Welbevinden, betrokkenheid en tevredenheid van kleuters en leerlingen in het basisonderwijs. Een draaiboek voor systematische observatie en bevraging. OBPWO-project 98.07. Leuven: Katholieke Universiteit Leuven.
Lamers, S. M. A. (2012). Positive mental health: Measurement, relevance and implications. Enschede, the Netherlands: University of Twente. doi: 10.3990/1.9789036533706
Liao, Y. H. K., & Wei, M. (2014). Academic stress and positive affect: Asian value and self-worth contingency as moderators among chinese international students. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 20(1). 107–115. doi: 10.1037/a0034071
Lopes, M. C., & Fernandes G. L. (2011). Interruptions and failure in higher education: evidence from ISEG-UTL. European Education Research Journal, 10(3), 445-460. Geraadpleegd op 9 april 2014, via http://mpra.ub.uni- muenchen.de/34227/1/MPRA_paper_34227.pdf
Maehr, M. L., & Midgley, C. (1991). Enhancing student motivation: A school-wide approach. Educational Psychologist, 26(3-4), 399–427. Geraadpleegd op 6 december 2014, via http://apps.webofknowledge.com/full_record.do?product=UA&search_mode=Ge…; Search&qid=9&SID=U2BQzbu9aC6DdwPvYf8&page=3&doc=30
Manderscheid, R. W., Ryff, C. D., Freeman, E. J., McKnight-Eily, L. R., Dhingra, S., & Strine, T. W. (2010). Evolving Definitions of Mental Illness and Wellness. Preventing Chronic Disease,7(1).Geraadpleegd op 25 november 2013, via http://www.cdc.gov/pcd/issues/2010/jan/09_0124.htm.
Metz, G.W. (2002). Challenges and changes to Tinto's persistence theory. (Meeting Paper ED 471 529en JC 030 037). Geraadpleegd op 15 april 2014, via http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED471529.pdf
Michalos, A. C. (2003). Essays on the Quality of Life (Vols.19). Dordrecht, Nederland: Kluwer Academic.
Midgley, C., Maehr, M. L., Hruda, L., Anderman, E. M., Anderman, L., Freeman, K. E., . . . Urdan, T. (2000). Manual for the Patterns of Adaptive Learning Scales (PALS). Ann Arbor: University of Michigan.
Millar, C. J. M. (2008). De appel van Eva: tacit knowledge revisited: Implicaties voor het hoger onderwijs. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 26 (3), 122-138. Geraadpleegd op 17 februari 2015, via http://purl.utwente.nl/publications/61621
Minnaert, A., & Janssen, P. J. (1992). Success and progress in higher education. A structural model of studying. British Journal of Educational Psychology, 62(2), 184–192. doi: 10.1111/j.2044-8279.1992.tb01012.x
Moerkerke, B. (2012). Onderzoeksmethoden I. Academiejaar 2012-201. Gent: UGent.
Molleda, C., Vivar, A., Sadornil, E., Manrique, E., San José, A., Martín, G., ... & Gastón, A. (2012). Academic Performance of Retaking Students of The New Degrees. EDULEARN12 Proceedings, 601-607
Morris, R. (2007). Improving curriculum theory and design for teaching law to non-lawyers in built environment education. Structural Survey, 25(3/4), 279 - 292. doi 10.1108/17561451011087328
Murphy, P. K., & Alexander, P. A. (2000). A motivated exploration of motivation terminology. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 3-53. doi: doi:10.1006/ceps.1999.1019
Nachmias, C.F., & Nachmias, D. (1996). Research Methods in the Social Sciences. London: St Martin’s Press.
Nicholls, J. G. (1984). Achievement motivation: Conceptions of ability, subjective experience, task, choice, and performance. Psychological Review, 91(3), 328–346. doi:10.1037/0033-295X.91.3.328
Nicholls, J. G., Patashnick, M., & Nolen, S. B. (1985). Adolescents' theories of education. Journal of Educational Psychology, 77(6), 683–692. doi:10.1037/0022- 0663.77.6.683
Nolen, S. B. (1988). Reasons for studying: Motivational orientations and study strategies. Cognition and Instruction, 5(4), 269–287. doi:10.1207/s1532690xci0504_2
Ohst, A., Fondu, B. M., Glogger, I., Nückles, M., & Renkl, A. (2014). Preparing learners with partly incorrect intuitive prior knowledge for learning. Frontiers in Psychology, 5, 664. doi: 10.3389/fpsyg.2014.00664
Onderwijs Vlaanderen. (2008). Studiesucces generatiestudenten in 2007-2008. Geraadpleegd op 28 januari 2014, via http://www.ond.vlaanderen.be/hogeronderwijs/werken/studentadmin/ …; studentengegevens/ Studiesucces%20generatiestudenten%20in%202007.pdf
Opdenakker, M., & Van Damme, J. (2000). Effects of schools, teaching staff and classes on achievement and well-being in secondary education: Similarities and differences between school outcomes. School Effectiveness and School Improvement, (2)11, 165– 196. doi: 10.1076/0924-3453(200006)11:2;1-Q;FT165
Pearson Education. (1995-2006). What is the difference between a between-groups and a within-subjects design? Geraadpleegd op 3 mei 2014, via http://wps.pearsoned.co.uk/ema_uk_he_mcqueen_resmeth_1/45/11602/2970123.cw/c ontent/index.html
Perrot, L. J., Deloney, L. A., Hastings, J. K., Savell, S., Savidge, M. (2001). Measuring student motivation in health professions’ colleges. Advances in Health Sciences Education, 6(3), 193-203. doi: 10.1023/A:1012606722230
Phan, H. P. (2013). The predictiveness of achievement goals. A 2× 2 framework analysis from a social cognitive perspective. Europe’s Journal of Psychology, 9(4), 697-716. doi: 10.5964/ejop.v9i4.640
Pintrich, P. R. (2000). Multiple goals, multiple pathways. The role of goal orientation in learning and achievement. Journal of Educational Psychology, (92)3, 541-555. doi: 10.1037//0022-0663.92.3.544
Pintrich, P. R. (2000). The role of goal orientation in self-regulated learning. In M. Boekaerts, P. R. Pintrich, & M. Zeidner (Eds.), The handbook of Self-Regulation (pp. 451-502). San Diego: Academic Press.
Por, J., Barriball, L., Fitzpatrick, J., & Roberts, J. (2011). Emotional intelligence: It's relationship to stress, coping, well-being and professional performance in nursing students. Nurse Education Today, 31(8), 855-860. doi: 10.1016/j.nedt.2010.12.023
Prins, J. B. A. (1997). Studieuitval in het Wetenschappelijk Onderwijs. Studentkenmerken en Opleidingskenmerken als Verklaring voor Studieuitval. Nijmegen: University Press, Nederland.
Pustjens, H., Van de Gaer, E., Van Damme, J., & Onghena, P. (2004). Effect of secondary schools on academic choices and success in higher education. School Effectiveness and School Improvement, 15(3-4), 281-311. doi:10.1080/09243450512331383222
Radstaak, M. (2008). The subjectivity of contingencies of self-worth and its relation to self- esteem and self compassion. Onuitgegeven masterproef. Nijmegen: Radboud Universiteit Nijmegen.
Reed, D. A., Shanafelt, T. D., Satele, D. W., Power, D. V., Eacker, A., Harper, W., . . . Dyrbye, L. N. (2011). Relationship of pass/fail grading and curriculum structure with well-being among preclinical medical students: A multi-Institutional study. Academic Medicine, 86(11), doi: 1367-1373. 10.1097/ACM.0b013e3182305d81
Reeve, J., Deci, E.L. & Ryan, R. M. (2004). Self-determination theory: a dialectical framework for understanding socio-cultural influences on student motivation. In D. M. McInerney, S. Van Etten (Eds.), Big Theories Revisited (pp. 31-60). North Carolina: Information Age Publishing.
Renninger, K. A., Hidi, S., & Krapp, A. (1992). The role of Interest in Learning and Development. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates.
Reumer, C., & van der Wende, M. (2010). Excellence and diversity: the emergence of selective admission policies in dutch higher education - a case study on Amsterdam University College. (Research & occasional paper series: CSHE.15.10). Geraadpleegd op 24 maart 2014, via Center for Studies in Higher Education website https://escholarship.org/uc/item/4502w5pj
Robins, L. S., Fantone, J. C., Oh, M. J., Alexander, G. L., Shlafer, M., & Davis, W. K.. (1995). The effect of pass/fail grading and weekly Quizzes on first-year student’ performances en satisfaction. Academic Medicine, 70(4), 327-329. doi 10.1097/00001888-199504000-00019
Roebken, H. (2007). Multiple goals, satisfaction, and achievement in university undergraduate education: A student experience in the research university (SERU) project research paper (Research & occasional paper series: CSHE.2.07). Geraadpleegd op 11 april 2015, via Center for Studies in Higher Education website: https://escholarship.org/uc/item/6k54d73t
Rosseel, Y., & Marchant, T. (2011). Statistiek II. Academiejaar 2011-2012 [Cursus]. Gent: UGent.
Ruini, C., Ottolini, F., Rafanelli, C., Tossani, E., Ryff, C. D., & Fava, G. A. (2003). The relationship of psychological well-being to distress and personality. Psychotherapy and Psychosomatics, 72(5), 268-275. doi: 10.1159/000071898
Ruini, C., Ottolini, F., Tomba, E., Belaise, C., Albieri, E., Visani, D., Offidani, E., Caffo, E. &, Fava, G. A. (2009). School intervention for promoting psychological well-being in adolescence. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 40(4). 522– 532. doi:10.1016/j.jbtep.2009.07.002
Ryan, R. M., & Connell, J. P. (1989). Perceived locus of causality and internalization: Examining reasons for acting in two domains. Journal of Personality and Social Psychology, 57(5), 749-761. doi: 10.1037/0022-3514.57.5.749
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 54-67. doi:10.1006/ceps.1999.1020
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2001). On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being. Annual Review of Psychology, 52, 141-166. doi:10.1146/annurev.psych.52.1.141
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68- 78, doi:10.1037110003-066X.55.1.68
Ryff, C.D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well- being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069–1081. doi: 10.1037/0022-3514.57.6.1069
Rytkönen, H., Parpala, A., Lindblom-Ylänne, S., Virtanen, V., & Postareff, L. (2012). Factors affecting bioscience students’ academic achievement. Instructional Science, 40(2), 241-256. doi 10.1007/s11251-011-9176-3
Sabzehara, M., Ferguson, Y. L., Sarafraz, M. R., & Mostafa, M. (2014). An investigation of the associations between contingent self-worth and aspirations among Iranian university students, The Journal of Social Psychology, 154(1), 59-73, doi: 10.1080/00224545.2013.843501
Sansone, C., & Harackiewicz, J. M. (Eds.). (2000). Intrinsic and Extrinsic Motivation: The Search for Optimal Motivation and Performance. California, London: Academic Press.
Schilliger, D., (2014). Validering van een schaal om sociaalwelbevinden te meten. Geraadpleegd op 16 december 2014, via essay utwente. (s1114123)
Schmutte, P. S., & Ryff, C. D. (1997). Personality and well-being: Reexamining methods and meanings. Journal of Personality and Social Psychology, 73(3), 549-559. doi: 10.1037/0022-3514.73.3.549
Schwartz, P., Mennin, S., & Webb, G. (2001). Introduction. In Problem-Based Learning. Case Studies, Experience and Practices. New York: Psychology Press
Senko, C., Durik, A. M., & Harackiewicz, J. M. (2008). Historical perspectives and new directions in achievement goal theory. In J. Y. Shah, & A.W. Gardner (Eds.), Handbook of Motivation Science (pp. 100–113). New York: Guilford Press.
Sheldon, K. M., & Elliot, A. J. (1999). Goal striving, need satisfaction, and longitudinal well- being: The self-concordance model. Journal of Personality and Social Psychology, 76(3), 482-497. doi:10.1037//0022-3514.76.3.482
Sheldon, K. M., Elliot, A. J., Ryan, R. M., Chirkov, V., Kim, Y., Wu, C., Demir, M., & Sun, Z. (2004). Self- concordance and subjective well-being in four cultures. Journal of Cross-Cultural Psychology, 35(2), 209-223. doi: 10.1177/0022022103262245
Sheldon, K. M., & Krieger, L. S. (2004). Does legal education have undermining effects on law students? Evaluating changes in motivation, values, and well‐being. Behavioral Sciences and the Law, 22(2), 261-286. doi: 10.1002/bsl.582
Sheldon, K. M., Ryan, R. M., Deci, E. L., & Kasser, T. (2004). The independent effects of goal contents and motives on well-being: It's both what you pursue and why you persue it. Personality and Social Psychology Bulletin, 30(4), 475-486. doi: 10.1177/0146167203261883
Sideridis, G. D. (2005). Goal orientation, academic achievement, and depression: Evidence in favor of a revised goal theory framework. Journal of Educational Psychology, 97(3), 366–375. doi:10.1037/0022-0663.97.3.366
Skaalvik, E. M. (1997). Self-enhancing and self-defeating ego orientation: Relations with task avoidance orientation, achievement, self-perceptions, and anxiety. Journal of Educational Psychology, 89(1), 71-81. doi: 10.1037/0022-0663.89.1.71
Spady, W. G. (1970). Dropouts from higher education: An interdisciplinary review and synthesis. Interchange, 1(1), 64-85. doi: 10.1007/BF02214313
Spady, W.G. (1971). Drop-outs from higher education: toward an empirical model. Interchange, 2(3), 38-62. doi 10.1007/BF02282469
The Ohio State University - Department of Psychology. (2011). Contingencies of self-worth (CSW) scale. Geraadpleegd op 15 september 2014, via http://faculty.psy.ohio- state.edu/crocker/lab/csw.php
Thompson, R. A., & Zamboanga, B. L. (2004). Academic aptitude and prior knowledge as predictors of student achievement in introduction to Psychology. Journal of educational psychology, 96(4), 778-784. doi: 10.1037/0022-0663.96.4.778
Thompson, R. A., & Zamboanga, B. L. (2003). Prior knowledge and its relevance to student achievement in introduction to psychology. Teaching of Psychology, 30(2), 96-101. doi: 10.1207/S15328023TOP3002_02
Thorkildsen, T., & Nicholls, J. (1998). Fifth graders' achievement orientations and beliefs: Individual and classroom differences. Journal of Educational Psychology, 90(2), 179- 201. doi: 10.1037/0022-0663.90.2.179
Topham, P., & Moller, N. (2011). New students' psychological well-being and its relation to first year academic performance in a UK university. Counselling and Psychotherapy Research, 11(3), 196-203. doi: 10.1080/14733145.2010.519043
Tinto, V. (1975). Drop-out from higher education: a theoretical synthesis of recent research. Review of Educational Research, 45(1), 89-125. Geraadpleegd op 4 mei 2014, http://www.jstor.org/stable/1170024
Tinto, V. (1997). Classrooms as communities: Exploring the educational character of student persistence. Journal of Higher Education, 68(6), 599-623. doi: 10.2307/2959965
Tinto, V. (1998). Colleges as communities: Taking research on student persistence seriously. Review of Higher Education, 21(2), 167-177. Geraadpleegd op 4 mei 2014, via http://muse.jhu.edu/journals/review_of_higher_education/v021/21.2tinto…
Tinto, V. (1987). Leaving College: Rethinking the Causes and Cures of Student Attrition. Chicago: The University of Chicago.
Tinto, V. (1993). Leaving college: Rethinking the Causes and Cures of Student Attrition.(2nd ed.). Chicago: The University of Chicago.
Tinto, V. (1988). Stages of student departure: Reflections on the longitudinal character of student learning. Journal of Higher Education, 59(4), 438-453. doi: 10.2307/1981920
Tinto, V., & Cullen, J. (1973). Dropout in higher education: A review and rheoretical synthesis of recent research. (DHEW Working Paper 0E070-73-1409). Geraadpleegd op 15 april 2014, via http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED078802.pdf
Tobias, S. (1994). Interest, prior knowledge, and learning. Review of Educational Research, 64(1), 37-54. doi: 10.3102/00346543064001037
Trash, T. M., & Hurst, A. L. (2008). Approach and avoidance motivation in the achievement domain: Integrating the achievement motive and achievement goal traditions. In A. J. Elliot (Ed.), Handbook of Approach and Avoidance motivation (pp. 217–234). New York: Academic Press.
Trochim, W. M. K. (2006). Quasi-Experimental Design. Geraadpleegd op 17 april 2014, via http://www.socialresearchmethods.net/kb/index.php
Tuominen-Soini, H., Salmela-Aro, K., & Niemivirta, M. (2012). Achievement goal orientations and academic well-being across the transition to upper secondary education. Learning and Individual Differences, 22(3), 290–305. doi:10.1016/j.lindif.2012.01.002
Tuominen-Soini, H., Salmela-Aro, K., & Niemivirta, M. (2008). Achievement goal orientations and subjective well-being: A person-centred analysis. Learning and Instruction, 18(3), 251-266. doi:10.1016/j.learninstruc.2007.05.003
Universiteit Gent, Dienst Onderwijsondersteuning FPPW. (2011). Studietijd meten. Geraadpleegd op 27 maart 2014, via http://www.pp53.ugent.be/index.php?position=2x3x0#.UzP0pvl5Muc
Universiteit Gent, Directie ICT – Onderwijstechnologie (n.d.). Curios. Geraadpleegd op 22 april 2014, via http://icto.ugent.be/nl/category/trefwoord/curios
Universiteit Gent, Directie Onderwijsaangelegenheden– Afdeling Studentenadministratie en studieprogramma’s. (2014). Vergelijkende tabel contracttypes | AJ 2013-‐2014 . Geraadpleegd op 27 maart 2014, via https://www.ugent.be/student/nl/studeren/administratie/diplomaencreditb…; a_credit.pdf/view
Universiteit Gent, Faculteit Economie en Bedrijfskunde (2013-2014). Reglement - Geïndividualiseerde trajecten Academiejaar 2013-2014. Geraadpleegd op 16 april 2014, via http://www.ugent.be/eb/nl/student/fsa/git-2013-2014-pdf
Universiteit Gent, Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen. (2013). Geïndividualiseerd traject (GIT). Geraadpleegd op 24 februari 2014, via http://www.ugent.be/ge/nl/voor-studenten/monitoraat/trajectbegeleiding/…
Universiteit Gent, Faculteit Rechtsgeleerdheid, Vakgroep Sociaal Recht. (2014). Rapportering onderwijsinnovatieprojecten 2013. [rapportering ingediend bij het secretariaat van de Onderwijsraad, Directie Onderwijsaangelegenheden, Afdeling Onderwijskwaliteitszorg]
Valcke, M. (2011). Het hoger onderwijs. In Tweede bachelor pedagogische wetenschappen. Pedagogische en sociaal-agogische systemen. Onderwijskunde deelcursus 2011-2012. Het onderwijs in Vlaanderen, 62-71 [Cursus gebaseerd op R. Standaert UGent] Gent: UGent.
Valentine, J. C., DuBois, D. L., & Cooper, H. (2004). The relation between self-beliefs and academic achievement. A meta-analytic review. Educational Psychologist, 39(2), 111-133. doi: 10.1207/s15326985ep3902_3
Van Bragt, C. A. C., Bakx, A. W. E. A., Bergen, T. C. M., & Croon, M. A. (2011). Looking for students’ personal characteristics predicting study outcome. Higher Education, 61(1), 59-75. doi: 10.1007/s10734-010-9325-7
van Peer, K., Bours, D., & Beaujean, P. (n.d.) Vragen en antwoorden. Onderzoeksmethoden. Geraadpleegd op 17 april 2014, via http://members.home.nl/jreij/onderzoeksmethoden_vragen_en_antwoorden.pdf
Van Petegem, K., Aelterman, A., Rosseel, Y., & Creemers, B. (2007). Student perception as moderator for student wellbeing. Social Indicators Research, 83(3), 447-463. doi: 10.1007/s11205-006-9055-5
Vansteenkiste, M. (2003). Straffen, belonen, Big Brother of aanleren? Het controlerend verkeersbeleid in vraag gesteld vanuit een motivationele analyse. Verkeersspecialist, 94, 15-18. Geraadpleegd op 16 maart 2014, via http://www.vopspsy.ugent.be/nl/ontwikkelingspsychologie/86-maarten- &n…; vansteenkiste.html#vrdoelen
Vansteenkiste, M. (2014). Zelf-Regulatie Vragenlijst – Leren. Geraadpleegd op 1 mei 2014, via http://www.vopspsy.ugent.be/nl/ontwikkelingspsychologie/86-maarten- &n…; vansteenkiste.html#vrzelfregulatie
Vansteenkiste, M., Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2008). Self-determination theory and the explanatory role of psychological needs in human well-being. In L. Bruni, F. Comim, & M. Pugno (Eds.), Capabilities and Happiness (pp. 187-223). Oxford: Oxford University Press.
Vansteenkiste, M., Sierens, E., Soenens, B., & Lens, W. (2007). Willen, moeten en structuur: Over het bevorderen van een optimaal leerproces. Begeleid Zelfstandig Leren, 37(16), 1-27. Geraadpleegd op 28 februari 2014, via http://www.vopspsy.ugent.be/nl/ontwikkelingspsychologie/86-maarten- &n…; vansteenkiste.html#vrdoelen
Vansteenkiste, M., Zhou, M., Lens, W., & Soenens, B. (2005). Experiences of autonomy and control among Chinese learners: vitalizing of immobilizing? Journal of Educational Psychology, 97(3), 468-483. doi: 10.1037/0022-0663.97.3.468
Vallerand, R.J., Blais, M.R., Brière, N.M., & Pelletier, L.G. (1989). Construction et validation de l'Échelle de Motivation en Éducation (EME). Revue Canadienne des Sciences du Comportement, 21(3), 323-349. Geraadpleegd op 1 mei 2014, via http://www.selfdeterminationtheory.org/SDT/documents/1989_VallerandBlai…; elletie r_CJBSRCSC.pdf
Veenvliet, K. (2013). Risicofactoren voor een laag welbevinden: Een onderzoek naar de relatie van eenzaamheid, gezondheidsproblemen en een lage sociale economische status met het welbevinden. Geraadpleegd op 2 mei 2014, via http://purl.utwente.nl/essays/64191
Vlaamse Onderwijsraad. (2011). Advies over welbevinden en gelijke kansen in het gezondheidsbeleid op school (AR-AR-GDR-ADV-019). Brussel: Algemene Raad.
Vlaamse Onderwijsraad. (2007). De Meerwaarde en Gevolgen van de Flexibilisering van het Hoger Onderwijs. Een verkenning. Antwerpen- Apeldoorn: Garant.
Vlaams Parlement. (2008). Decreet betreffende de financiering van de werking van de hogescholen en de universiteiten in Vlaanderen. Geraadpleegd op 23 maart 2014, via http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/database/document/document.asp?doci…
Vlaams Parlement. (2004). Decreet betreffende flexibilisering van het hoger onderwijs in Vlaanderen en houdende dringende hogeronderwijsmaatregelen. Geraadpleegd op 26 maart 2014, via http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/database/document/document.asp?doci…
Vlaams Parlement. (2003). Ontwerp van decreet betreffende de herstructurering van het hoger onderwijs in Vlaanderen. Geraadpleegd op 27 maart 2014, via http://docs.vlaamsparlement.be/docs/stukken/2002-2003/g1571-1.pdf
Vlaams Parlement. (2013). Ontwerp van decreet tot bekrachtiging van de decretale bepalingen betreffende hoger onderwijs, gecodificeerd op 11 oktober 2013. Geraadpleegd op 31 maart 2014, via http://docs.vlaamsparlement.be/docs/stukken/2013-2014/g2252-1.pdf
Vlaams Parlement. (2013). Ontwerp van decreet tot bekrachtiging van de decretale bepalingen betreffende het hoger onderwijs, gecodificeerd op 11 oktober 2013 [Bijlage: Codificatie van de decretale bepalingen betreffende het hoger onderwijs]. Geraadpleegd op 31 maart 2014, via http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/getFile.action?id=489814
Vonk, R., & Smit, H. (2011). Optimal self-esteem is contingent: Intrinsic versus extrinsic and upward versus downward contingencies. European Journal of Personality, 26(3), 182- 193. doi: 10.1002/per.817
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Cambridge: Harvard University Press.
Watson, D., Clark, L. A., Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: The PANAS scales. Journal of Personality and Social Psychology, 54(6), 1063-1070. doi: 10.1037/0022-3514.54.6.1063
Weiner, B. (1986). An Attributional Theory of Motivation and Emotion. New York: Springer- Verlag.
Weinert, F. (1989). The impact of schooling on cognitive development. One hypothetical assumption, some empirical results, and many theoretical implications. EARLI news, 8(1), 3-7.
Werkgroep Studiesucces (2009). Studiesucces aan de Universiteit van Amsterdam. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.
Wigfield, A., Eccles J. S. (2000). Expectancy-value theory of achievement motivation. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 68-81. doi:10.1006/ceps.1999.1015
Wilson, W. (1967). Correlates of Avowed Happiness. Psychological Bulletin, 67(4), 294-306. doi:10.1037/H0024431
World Health Organization. (2005). Promoting mental health: Concepts, emerging evidence, practice. Geneva: WHO. Geraadpleegd op 2 mei 2014, via http://www.who.int/features/factfiles/mental_health/en/
Wrench, A., Garrett, R., & King, S. (2013). Guessing where the goal posts are: managing health and well-being during the transition to university studies. Journal of Youth Studies, 16(6), 730-746. doi: 10.1080/13676261.2012.744814
Wrosch, C., Scheier, M. F., Miller, G. E., Schulz, R., & Carver, C. S. (2003). Adaptive self-regulation of unattainable goals: goal disengagement, goal reengagement, and subjective wellbeing. Personality and Social Psychology Bulletin, 29(12), 1494-1508. doi: 10.1177/0146167203256921
Zimmerman, B. J. (1989). A social cognitive view of self-regulated academic learning. Journal of Educational Psychology, 81(3), 329. doi: 10.1037/0022-0663.81.3.329