PROXEMICS IN DE CINEMA ‘Tussen intrusie en adoratie: de fenomenologie van de blik’

Suzanne
Koning

Deze studie poogt te onderzoeken op welke manier beelden in staat blijken om

de toeschouwer een zekere vorm van intrusie op te leggen. Hierbij zal er worden

ingezoomd op de rol van de close-up en het psychologische effect dat deze kan

hebben op het publiek. De techniek zal allereerst nauwkeurig beschreven worden op

basis van de definitie van Barry Salt (1992). De studie zal daarnaast onder andere

voortbouwen op de uitgangspunten van Münsterberg en Benjamin.

Perceptiepsycholoog Munsterberg zag namelijk al vroeg in over welke potentie de

close-up beschikte en welk psychologisch effect het had op de toeschouwer. Hij was

een van de eerste die zich verdiepte in de psychologische structuren die ten

grondslag liggen aan een methode als de close-up

Bibliografie

Benjamin, W. (1931/1972). A short history of photography. Screen, 13(1), 5-26.

Bordwell, D., & Carroll, N. (2012). Post-theory: reconstructing film studies: University

of Wisconsin Pres.

Brewin, C. R., Gregory, J. D., Lipton, M., & Burgess, N. (2010). Intrusive images in

psychological disorders: characteristics, neural mechanisms, and treatment

implications. Psychological review, 117(1), 210.

Deleuze, G. (1983/2013). Cinema I: The Movement-Image (t. b. H. T. a. B.

Habberjam), Trans.): Minneapolis: Minnesota Press.

Gerstein, R. (1978). Ethics. Intimacy and Privacy, 89, 76-81.

Gunning, T. (1986). The cinema of attraction. Wide Angle, 3(4), 1986.

Gunning, T. (1989). " Primitive" Cinema: A Frame-up? Or the Trick's on Us. Cinema

Journal, 3-12.

Gunning, T. (1997). In Your Face: Physiognomy, Photography, and the Gnostic

Mission of Early Film. Modernism/modernity 4(1), 1-29. The Johns Hopkins

University Press. . Retrieved June 23, 2016, from Project MUSE database.

Kracauer, S. (1960). Theory of film: The redemption of physical reality: Princeton

University Press.

Lauwaert, D. (1996). De gelaarsde kat. Artikels. Brussel.

Marks, L. U. (1998). Video haptics and erotics. Screen 39 4, Winter 1998, 331-348.

Merleau-Ponty, M., & Smith, C. (1996). Phenomenology of perception: Motilal

Banarsidass Publishe.

Mulvey, L. (1975). Visual pleasure and narrative cinema. Media and cultural studies:

 

Münsterberg, H. (1915). Why we go to the movies. The Cosmopolitan, 60(22-32),

171-190.

Rachman S.J. & de Silva P. (1978). Abnormal and normal obsessions. Behaviour

Research and Therapy. 16, 233-248.

Salt, B. (2004). The shape of 1999: the stylistics of American movies at the end of

the century. New Review of Film and Television Studies, 2(1), 61-85.

Salt, B. (2013). The shape of 1939. New Review of Film and Television Studies,

11(2), 211-223.

Schoeman, F. (1984). Philosophical Dimensions of Privacy: An Anthology, :

Cambridge: Cambridge University Press.

Sobchack, V. (1990). The active eye: A phenomenology of cinematic vision.

Quarterly Review of Film and Video, 12(3), 21-36.

Stanford Encyclopedia of Philosophy. Privacy.

Stanford Encyclopedia of Philosophy. (2015). Edmund Husserl. from

http://plato.stanford.edu/entries/husserl/

Yale University. (2002). Film Analysis Guide: Close-up. from

http://filmanalysis.yctl.org

Daniel Myrick, E. S. (Writer). (1999). The Blair Witch Project.

Dreyer, C. T. (Writer). (1928). The Passion of Joan of Arc

Kubrick, S. (Writer). (1971). A Clock Work Orange.

Minh-ha, T. T. (Writer). (1982). Reassemblage.

Powell, M. (Writer). (1960). Peeping Tom.

YouTube, V. (Producer). (1983). Reassemblage Trinh T Minh ha 1983. Retrieved

from https://http://www.youtube.com/watch?v=FSZaRHg0xVs

Download scriptie (4.29 MB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Antwerpen
Thesis jaar
2016
Promotor(en)
Mvr. Verdoodt