Harde woorden en gemene daden in het klaslokaal

Melanie
Verstraete
  • Amber
    Naeye
  • Mauran
    Verniers

Agressie tegen leerkrachten in het regulier basisonderwijs: een fabeltje of de realiteit? Toen we deze onderzoeksvraag aan de docenten voorlegden fronsten ze allemaal hun wenkbrauwen. “Ja maar, dat komt toch amper voor?”. Toch hebben wij hebben doorgezet om het tegendeel te bewijzen. 

 

Laten we maar met de deur in huis vallen: agressie tegen leerkrachten in het basisonderwijs is de realiteit. Dat konden we meteen afleiden uit onze bevraging die we aan het begin van ons onderzoek deden. Op een paar dagen tijd hebben we meer dan 60 getuigenissen van leerkrachten ontvangen. Elk van hen had al eens te maken gekregen met agressie. Zowel fysiek als mentaal. En dat zei voor ons genoeg: het is een problematisch fenomeen dat nog veel te weinig besproken wordt. 

 

Er is een aanhoudende stijging in het aantal gemelde incidenten en het taboe zorgt ervoor dat het aantal in werkelijkheid nog groter is. Het topje van de ijsberg is bekend, en wij leggen de rest voor jou bloot.

 

Coronacrisis

 

Uiteraard konden ook wij niet ontsnappen aan deze coronacrisis. Heel onze bachelorproef is tot stand gekomen vanuit ons kot. Alle interviews vonden virtueel plaats, maar we konden gelukkig wat spelen met verschillende standpunten. We moesten roeien met de riemen die we hadden en mochten onze creativiteit de vrije loop laten. 

 

Benieuwd naar hoe we deze uitdaging tot een goed einde hebben gebracht? Bekijk en beluister dan zeker onze bachelorproef hieronder! 

Bibliografie

De meer dan 60 anonieme getuigen

Charlotte, Linda Banckaert en Véronique De Keyser

Hilde Leonard

Hanne Naeye

Caroline Vancraeyveldt

Marianne Coopman (COV)

Minister Weyts en woordvoerder Michaël Devoldere

Download scriptie (11.88 KB)
Universiteit of Hogeschool
Arteveldehogeschool Gent
Thesis jaar
2020
Promotor(en)
Kristof Meul
Thema('s)