Hoe jezelf in (mentale) beweging houden.
Hoe houd je jezelf in (mentale) beweging?
Hoe houd je jezelf in (mentale) beweging?
“Het Dodentochtgevoel is geen fysiek maar een mentaal gevoel. Het gevoel dat je krijgt nadat je vanuit het diepste dal terug naar de oppervlakte bent gekropen, enkel en alleen op wilskracht. Het is verbazingwekkend wat de menselijke geest kan, zelfs al wil het lichaam niet meer meewerken.” , aldus Jef Cauwenberghs (een jonge ongetrainde reporter die voor de allereerste keer deelnam aan de Dodentocht in 2015) in zijn artikel met de beklijvende titel: Welkom in de hel.
De Dodentocht, een sportieve manifestatie waarover journalist Jef Cauwenberghs schrijft, wint ieder jaar aan belangstelling. Het is een bekend wandelevenement dat jaarlijks georganiseerd wordt in de Vlaamse gemeente Bornem, waarbij de deelnemers binnen de 24 uur 100 kilometer dienen af te leggen. Het toenemende succes blijkt onder andere uit het razendsnelle tempo waarop de 50ste editie van deze honderdkilometertocht in 2019 was uitverkocht. Binnen de twee uur waren alle 13 000 beschikbare tickets de deur uit (Delforge, 2019). Het is duidelijk dat steeds meer mensen ‘het Dodentochtgevoel’ willen ervaren. Merkwaardig is de impliciete contradictie van deze vaststelling. Waarom is een evenement dermate populair terwijl vele deelnemers verwijzen naar ‘het diepste dal’ waaruit ze kropen? Hoe houden ze zichzelf 100 kilometer lang in (mentale) beweging? Is dit unieke massa-evenement een heldentocht of toch eerder een lijdensweg? Om op deze vragen een antwoord te bieden werd door de Universiteit Gent in samenwerking met vzw 100 km Dodentocht Kadee een kwantitatieve studie opgezet naar de effectiviteit van zelfmotivatie op de beleving van de deelnemers aan de Dodentocht.
Goesting vs. druk
Vertrekkend vanuit de Zelf-Determinatie Theorie (ZDT) een breed toepasbare, wetenschappelijk ondersteunde motivatietheorie over het menselijk functioneren, bestudeert de huidige studie de motivatie, beleving en zelfmotiverende strategieën van meer dan duizend wandelaars. In totaal namen er 1383 wandelaars met een gemiddelde leeftijd van 43.39 jaar waarvan 60.2% van het vrouwelijke geslacht deel aan deze studie. De ZDT vormt een empirisch kader voor vele studies naar motivatie in sport, waarbij niet alleen de hoeveelheid motivatie van belang is maar absoluut ook het type motivatie. Het type motivatie kan op twee manieren beïnvloed worden. Enerzijds kan motivatie het gedrag in een bepaalde richting duwen als gevolg van interne doelen zoals het deelnemen aan de Dodentocht puur uit plezier. Anderzijds kan motivatie gedrag in een bepaalde richting trekken door eerder externe doelen zoals het deelnemen aan de Dodentocht om niet te moeten onderdoen voor een vriend. Wanneer gedrag wordt bepaald door interne doelen, dan spreken we over autonome motivatie of goesting, in tegenstelling tot wanneer er externe doelen worden gesteld door de deelnemers dan spreekt men van gecontroleerde motivatie of druk.
Zelfmotivatie als mentale brandstof
De Dodentocht creëert een unieke situatie waarin de deelnemers gedurende een tijdspanne van 24 uur met slechts één taak bezig zijn namelijk wandelen. Met het oog op een longitudinale studie, een onderzoek over tijd, werd niet alleen naar de beleving en motivatie voor en na afloop van de Dodentocht gepeild, maar ook zelfmotivatie tijdens de tocht werd bevraagd. Zelfmotivatie kan gezien worden als een meer dynamisch aspect van motivatie waarbij actieve inspanningen geleverd worden om de eigen motivatie aan te passen, met andere woorden op welke manier de deelnemers zichzelf tijdens de tocht motiveren om zo zichzelf letterlijk in beweging te houden.
Vragenlijstafnames tijdens de Dodentocht © Joachim Waterschoot
Op vier verschillende momenten gedurende de Dodentocht werd zowel de hoeveelheid als het type zelfmotivatie bevraagd om de fluctuaties in kaart te kunnen brengen, meer specifiek op 27.3 kilometer in Ruisbroek, op 53.7 kilometer in Merchtem, op 72 kilometer in Lippelo en op 89.8 kilometer in Sint-Amands. De resultaten toonden aan dat de deelnemers zichzelf doorheen de tocht steeds meer probeerden te motiveren. Vooral het type gecontroleerde zelfmotivatie nam het sterkste toe. Verder wezen analyses uit dat het type motivatie voor de start van de Dodentocht het gebruik van het type zelfmotivatie tijdens de tocht voorspelde. Zo was de kans groot dat als je met veel goesting aan de start stond, ook tijdens de Dodentocht meer autonome zelfmotiverende strategieën ging toepassen. Daarnaast bleken zelfmotiverende strategieën unieke moderatoren te zijn voor het verschil in de motivatie en de beleving voor en na de tocht. Zo bleek het gebruik van autonome zelfmotivatie een versterkende rol te spelen op alertheid en een bufferend effect te hebben op gecontroleerde motivatie en de mate van bedruktheid na afloop van de Dodentocht. Daarentegen resulteerde het gebruik van gecontroleerde zelfmotivatie tijdens de tocht achteraf in meer gecontroleerde motivatie en minder alertheid, dit alles bovenop het geslacht en de leeftijd van de wandelaars.
Of de Dodentocht door de deelnemers achteraf als heldentocht of als lijdensweg ervaren wordt, is bijgevolg mede afhankelijk van het type zelfmotivatie dat gebruikt werd tijdens de Dodentocht. Het type motivatie waarmee de deelnemers aan de start van de Dodentocht staan kan hierop een voorspellend effect hebben. Er mag met andere woorden geconcludeerd worden dat zelfmotivatie een fundamentele bron kan zijn om de beleving van een deelname aan de Dodentocht te veranderen of te behouden, wat aansluit bij de definitie van het jonge concept ‘zelfmotivatie’. Verder is het een manier om jezelf in (mentale) beweging te houden. Als een mentale brandstof, zal het type zelfmotivatie significant bepalend zijn voor de kwaliteit van die brandstof. Goesting of autonome zelfmotivatie zal met andere woorden effectiever zijn om jezelf in mentale beweging te houden dan druk of gecontroleerde zelfmotivatie. Aangezien de beperkte kennis over zelfmotivatie, is verder onderzoek gebaseerd op de huidige studie naar de effectiviteit van zelfmotivatie dan ook onontbeerlijk gezien het belang ervan voor de toekomst in diverse contexten.
Referenties
Aelterman, N., De Muynck, G. J., Haerens, L., Vande Broek, G., & Vansteenkiste, M. (2017). Motiverend coachen in de sport. Leuven: Acco.
Aelterman, N., Vansteenkiste, M., Soenens, B., & Haerens, L. (2016). A dimensional and person-centered perspective on controlled reasons for non-participation in physical education. Psychology of Sport and Exercise, 23, 142-154. doi:10.1016/j.psychsport.2015.12.001
Bakker, F. C. & Huijbers, J. (1995). Mentale vaardigheden in het coachen. Arnhem: NOC*NSF.
Bakker, F. C., & Oudejans, R. R. D. (2012). Sportpsychologie. Nieuwegein: Arko Sports Media.
Barrett, L. F., Gross, J., Christensen, T. C., & Benvenuto, M. (2001). Knowing what you're feeling and knowing what to do about it: Mapping the relation between emotion differentiation and emotion regulation. Cognition & Emotion, 15(6), 713-724. doi:10.1080/02699930143000239
Bartholomew, K. J., Ntoumanis, N., Ryan, R. M., & Thøgersen-Ntoumani, C. (2011). Psychological need thwarting in the sport context: Assessing the darker sides of athletic experience. Journal of Sport & Exercise Psychology, 33, 75–102. doi:10.1123/jsep.33.1.75
Blanchfield, A. W., Hardy, J., De Morree, H. M., Staiano, W., & Marcora, S. M. (2014). Talking yourself out of exhaustion: the effects of self-talk on endurance performance. Medicine & Science in Sports & Exercise, 46(5), 998-1007. doi:10.1249/MSS.0000000000000184
Boen, F., De Cuyper, B., & Opdenacker, J. (2006). Current research topics in exercise and sport psychology in Europe. Leuven: Lannoo
Brysbaert, M. (2006). Psychologie. Gent: Academia Press.
Burton, K. D., Lydon, J. E., D'Alessandro, D. U., & Koestner, R. (2006). The differential effects of intrinsic and identified motivation on well-being and performance: Prospective, experimental, and implicit approaches to Self- Determination Theory. Journal of Personality and Social Psychology, 91(4), 750-762. doi:10.1037/0022-3514.91.4.750
Calvo, T. G., Cervelló, E., Jiménez, R., Iglesias, D., & Murcia, J. A. M. (2010). Using self-determination theory to explain sport persistence and dropout in adolescent athletes. The Spanish journal of psychology, 13(2), 677-684. doi:10.1017/S1138741600002341
Cauwenberghs, J. (2015, 18 augustus). Welkom in de hel: Mijn eerste Dodentocht. Geraadpleegd van https://www.stampmedia.be/artikel/welkom-de-hel-mijn- eerste-dodentocht
Chen, B., Vansteenkiste, M., Beyers, W., Boone, L., Deci, E. L., Van der Kaap-Deeder, J., …Verstuyf, J. (2015). Basic psychological need satisfaction, need frustration, and need strength across four cultures. Motivation and Emotion, 39(2), 216- 236. doi:10.1007/s11031-014-9450-1
Chi, L. (2004). Achievement goal theory. In T. Morris & J. Summers, J. (Eds.). Sport psychology: Theory, applications and issues (pp. 152-174). Milton, AUS: John Wiley & Sons.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York, NY: Plenum Publishing Co.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The "what" and "why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268. doi:10.1207/S15327965PLI1104_01
Deci, E. L., & Vansteenkiste, M. (2004). Self-determination theory and basic need satisfaction: Understanding human development in positive psychology. Ricerche di Psicologia, 27(1), 23–40.
De Cuyper, B. (2010). Emotiecoachen in de wedstrijdsport. Driftkikkers en angsthazen. Nieuwegein: Arko Sports Media.
De Cuyper, B. (2012). De psychologie van de topsporter. Leuven: Lannoo Campus.
Delforge, G. (2019, 24 maart). Dodentocht in twee uur tijd uitverkocht. Geraadpleegd van http://www.standaard.be/cnt/dmf20190324_04277403
Delrue, J., Mouratidis, A., Haerens, L., De Muynck, G.-J., Aelterman, N., & Vansteenkiste, M. (2016). Intrapersonal Achievement Goals and Underlying Reasons among Long Distance Runners: Their Relation with Race Experience, Self-Talk, and Running Time. Psychologica Belgica, 56(3), 288-310. doi:10.5334/pb.280
Eccles, J. S., & Wigfield, A. (2002). Motivational beliefs, values, and goals. Annual Review of Psychology, 53(1), 109–132. doi:10.1146/annurev.psych.53.100901.135153
Engelschalk, T., Steuer, G., & Dresel, M. (2016). Effectiveness of motivational regulation: Dependence on specific motivational problems. Learning and individual differences, 52, 72-78. doi:10.1016/j.lindif.2016.10.011
Fleming, P., Baum, A. & Singer, J.E. (1984). Towards an integrative approach of the study of stress. Journal of Personal and Social Psychology, 46(4), 939-949. doi:10.1037/0022-3514.46.4.939
Fortier, M. S., Vallerand, R. J., Briere, N. M., & Provencher, P. J. (1995). Competitive and recreational sport structures and gender: A test of their relationship with sport motivation. International journal of sport psychology, 26(1), 24-39.
Gould, D., Weiss, M., & Weinberg, R. (1981). Psychological characteristics of successful and nonsuccessful Big Ten wrestlers. Journal of sport psychology, 3(1), 69-81. doi:10.1123/jsp.3.1.69
Guay, F., Chanal, J., Ratelle, C. F., Marsh, H. W., Larose, S., & Boivin, M. (2010). Intrinsic, identified, and controlled types of motivation for school subjects in young elementary school children. British Journal of Educational Psychology, 80(4), 711-735. doi:10.1348/000709910X499084
Guay, F., Ratelle, C. F., & Chanal, J. (2008). Optimal learning in optimal contexts: The role of self-determination in education. Canadian Psychology/Psychologie canadienne,49(3), 233–240. doi:10.1037/a0012758
Hackfort, D., & Schwenkmezger, P. (1993). Anxiety In RN Singer, M. Murphey, & LK Tennant,(Eds.). Handbook of research on sport psychology (pp.328-364). New York: Macmillan.
Hatzigeorgiadis, A., Zourbanos, N., Galanis, E., Theodorakis, Y. (2011). Self-talk and sports performance: a meta-analysis. Perspectives on psychological science, 6(4), 348-356. doi:10.1177/1745691611413136
Het Nieuwsblad. (2014, 9 augustus ). 6873 wandelaars halen eindmeet van doorregende Dodentocht. Geraadpleegd van https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140808_01209442
Hood, C. D., & Carruthers, C. P. (2002). Coping skills theory as an underlying framework for therapeutic recreation services. Therapeutic Recreation Journal, 36(2), 137-153.
Jang, H., Reeve, J., Ryan, R.M., & Kim, A. (2009). Can self-determination theory explain what underlies the productive, satisfying learning experiences of collectivistically oriented korean students? Journal of Educational Psychology, 101, 644–661. doi:10.1037/a0014241
Jaspers, J. P. C., Asma, M. J. O., & van den Bosch, R. J. (1989). Coping en psychopathologie: een overzicht van theorie en onderzoek. Tijdschrift voor psychiatrie, 31, 9.
Kim, Y. E., Brady, A. C., & Wolters, C. A. (2018). Development and validation of the brief regulation of motivation scale. Learning and Individual Differences, 67, 259-265. doi:10.1016/j.lindif.2017.12.010
LaChausse, R. G. (2006). Motives of competitive and non-competitive cyclists. Journal of sport behavior, 29(4), 304.
Laga, E. (2005). Steekkaarten doceerpraktijk. Antwerpen: Garant.
Lazarus, R. S. (2006). Stress and emotion: A new synthesis. Springer Publishing Company.
Locke, E. A., & Latham, G. P. (2002). Building a practically useful theory of goal setting and task motivation: A 35-year odyssey. American psychologist, 57(9), 705. doi:10.1037/0003-066X.57.9.705
Malouff, J. M., & Murphy, C. (2006). Effects of self-instructions on sport performance. Journal of Sport Behavior, 29(2), 159.
Miele, D. B., & Scholer, A. A. (2016). Self-regulation of motivation. Handbook of motivation at school, 363-384.
Miele, D. B., & Scholer, A. A. (2018). The role of metamotivational monitoring in motivation regulation. Educational Psychologist, 53(1), 1-21. doi:10.1080/00461520.2017.1371601
Morbée, Waterschoot, Haerens, & Vansteenkiste (submitted). Which Cyclists Manage to Cope with the Corona Crisis in a Resilient Way?
Mouratidis, A., Vansteenkiste, M., Lens, W., & Sideridis, G. (2008). The motivating role of positive feedback in sport and physical education: Evidence for a motivational model. Journal of Sport and Exercise Psychology, 30(2), 240-268. doi:10.1123/jsep.30.2.240
Nicholls, A. R., & Polman, R. C. (2007). Coping in sport: A systematic review. Journal of sports sciences, 25(1), 11-31. doi:10.1080/02640410600630654
Nicholls, A. R., Perry, J. L., & Calmeiro, L. (2014). Precompetitive achievement goals, stress appraisals, emotions, and coping among athletes. Journal of Sport and Exercise Psychology, 36(5), 433-445. doi:10.1123/jsep.2013-0266
Ntoumanis, N., Healy, L. C., Sedikides, C., Duda, J., Stewart, B., Smith, A., & Bond, J. (2014). When the going gets tough: The “why” of goal striving matters. Journal of Personality, 82(3), 225-236. doi:10.1111/jopy.12047
Pychyl, T. A., Lee, J. M., Thibodeau, R., & Blunt, A. (2000). Five days of emotion: An experience sampling study of undergraduate student procrastination. Journal of Social Behavior and Personality, 15, 239–254.
R Core Team. (2019). R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing: Vienna, Austria. Geraadpleegd op 12 maart 2020 via http://www.R-project.org
Reeve, J. (2012). Handbook of research on student engagement. New York, USA: Springer.
Roberts, G. C., Treasure, D. C., & Conroy, D. E. (2007). Understanding the dynamics of motivation in sport and physical activity: An achievement goal interpretation. Handbook of sport psychology, 3-30. doi:10.1002/9781118270011.ch1
Ryan, R.M. (1995). Psychological needs and the facilitation of integrative processes. Journal of personality, 63(3), 397-427. doi:10.1111/j.1467- 6494.1995.tb00501.x
Ryan, R. M., Bernstein, J. H., & Brown, K. W. (2010). Weekends, work, and well- being: Psychological need satisfactions and day of the week effects on mood, vitality, and physical symptoms. Journal of social and clinical psychology, 29(1), 95-122. doi:10.1521/jscp.2010.29.1.95
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000a). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 54-67. doi:10.1006/ceps.1999.1020
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000b). Self-Determination Theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68-78. doi:10.1037/0003-066X.55.1.68
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2006). Self-regulation and the problem of human autonomy: Does psychology need choice, self-determination, and will? Journal of Personality, 74(6), 1557-1585. doi:10.1111/j.1467-6494.2006.00420.x
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2017). Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. New York, NY: Guilford Press.
Scholer, A. A., Miele, D. B., Murayama, K., & Fujita, K. (2018). New directions in self-regulation: The role of metamotivational beliefs. Current Directions in Psychological Science, 27(6), 437-442. doi:10.1177/0963721418790549
Schüler, J., & Langens, T. A. (2007). Psychological Crisis in a Marathon and the Buffering Effects of Self‐Verbalizations. Journal of Applied Social Psychology, 37(10), 2319-2344. doi:10.1111/j.1559-1816.2007.00260.x
Schwinger, M., & Otterpohl, N. (2017). Which one works best? Considering the relative importance of motivational regulation strategies. Learning and individual differences, 53, 122-132. doi:10.1016/j.lindif.2016.12.003
Schwinger, M., Steinmayr, R., & Spinath, B. (2009). How do motivational regulation strategies affect achievement: Mediated by effort management and moderated by intelligence. Learning and Individual Differences, 19(4), 621-627. doi:10.1016/j.lindif.2009.08.006
Schwinger, M., & Stiensmeier-Pelster, J. (2012). Effects of motivational regulation on effort and achievement: A mediation model. International. Journal of Educational Research, 56, 35-47. doi:10.1016/j.ijer.2012.07.005
Schwinger, M., von der Laden, T., & Spinath, B. (2007). Strategien zur Motivationsregulation und ihre Erfassung [Motivational regulation strategies and their measurement]. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 39, 57–69. doi:10.1026/0049-8637.39.2.57
Smit, K., de Brabander, C. J., Boekaerts, M., & Martens, R. L. (2017). The self- regulation of motivation: Motivational strategies as mediator between motivational beliefs and engagement for learning. International Journal of Educational Research, 82, 124-134. doi:10.1016/j.ijer.2017.01.006
Smith, A. L., Ntoumanis, N., Duda, J. L., & Vansteenkiste, M. (2011). Goal striving, coping, and well-being: A prospective investigation of the self-concordance model in sport. Journal of Sport and Exercise Psychology, 33(1), 124-145. doi:10.1123/jsep.33.1.124
Starckx, S. (2018). Dodentocht: statistiek voorspelt waar en wanneer je zal opgeven. EOS Wetenschap.
Tamboer, J. W., & Steenbergen, J. (2000). Sportfilosofie. Leende: Uitgeverij Damon.
Theodorakis, Y., Weinberg, R., Natsis, P., Douma, I., & Kazakas, P. (2000). The effects of motivational versus instructional self-talk on improving motor performance. The sport psychologist, 14(3), 253-271. doi:10.1123/tsp.14.3.253
Vallerand, R. J., Fortier, M. S., & Guay, F. (1997). Self-determination and persistence in a real-life setting: toward a motivational model of high school dropout. Journal of Personality and Social psychology, 72(5), 1161. doi:10.1037/0022-3514.72.5.1161
Van den Broeck, A., Ferris, D. L., Chang, C. H., & Rosen, C. C. (2016). Review of Self-Determination Theory’s Basic Psychological Needs at Work. Journal of Management, 42(5), 1195-1229. doi:10.1177/0149206316632058
Van Nieuland, S., Baetens, J. M., & De Baets, B. (2016). Spatially Explicit Modelling of the Belgian Major Endurance Event ‘The 100 km Dodentocht’. PloS one, 11(10). doi:10.1371/journal.pone.0164981
Van Raalte, J. L., Brewer, B. W., Rivera, P. M., & Petitpas, A. J. (1994). The relationship between observable self-talk and competitive junior tennis players' match performances. Journal of Sport and Exercise Psychology, 16(4), 400-415. doi:10.1123/jsep.16.4.400
Vansteenkiste, M., Mouratidis, A., & Lens, W. (2010). Detaching reasons from aims: Fair play and well-being in soccer as a function of pursuing performance approach goals for autonomous or controlling reasons. Journal of Sport & Exercise Psychology, 32, 217-242. doi:10.1123/jsep.32.2.217
Vansteenkiste, M., Niemiec, C. P., & Soenens, B. (2010). The development of the five mini-theories of self-determination theory: An historical overview, emerging trends, and future directions. Advances in Motivation and Achievement, 16, 105-166. doi:10.1108/S0749-7423(2010)000016A007
Vansteenkiste, M., & Ryan, R. M. (2013). On psychological growth and vulnerability: Basic psychological need satisfaction and need frustration as a unifying principle. Journal of Psychotherapy Integration, 23(3), 263-280. doi:10.1037/a0032359
Vansteenkiste, M., Sierens, E., Soenens, B., Luyckx, K., & Lens, W. (2009). Motivational profiles from a self-determination perspective: The quality of motivation matters. Journal of Educational Psychology, 101, 671-688. doi:10.1037/a0015083
Vansteenkiste, M., & Soenens, B. (2015). Vitamines voor groei: Ontwikkeling voeden vanuit de Zelf-Determinatie Theorie. Leuven, België: Acco.
Vansteenkiste, M., Soenens, B., Beyers, W., & Lens, W. (2008). Waarom we doen wat we niet graag doen: Het internalisatieproces toegelicht. Kind en Adolescent, 29(2), 64-79. doi:10.1007/BF03076742
Verstraete, A. (2018, 7 augustus). Nieuw statistisch model voorspelt of u de eindmeet haalt van de Dodentocht haalt. Geraapdpleegd van: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/08/07/nieuw-statistisch-model-voorspelt-of- u-de-eindmeet-van-de-dodent/
Verstuyf, J., Vansteenkiste, M., De Pauw, S., & Weymeis, H. (2014). ‘Moetivatie’of motivatie? Over de vitamines voor therapietrouw, duurzame gedragsverandering en groei. SIGNAAL, 89, 22-49.
Wandelclub Kadee Bornem. (z.d.) Geraadpleegd van http://www.wandelclubkadee.be/historiek.html
Waterschoot, J. (2019). CaviR (2.0) [Shiny web application]. Geraadpleegd op 5 juli 2020 via www.cavir-statistics.com
Waterschoot, Soenens, Vermote, & Vansteenkiste (in progress).
Watson, D., Clark, L. A., & Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: The PANAS scales. Journal of Personality and Social Psychology, 54(6), 1063–1070. doi:10.1037/0022- 3514.54.6.1063
Wattez, T., Corremans, G., & Hauspie, J. (2010). Extreme sportwedstrijden: van de Marathon des Sables tot de Dodentocht. Antwerpen: Luster.
Weinstein, N., & Ryan, R. M. (2010). When helping helps: Autonomous motivation for prosocial behavior and its influence on well-being for the helper and recipient. Journal of Personality and Social Psychology, 98(2), 222-244. doi:10.1037/a0016984
WikipediaDodentochtBornem (z.d.). In Wikipedia. Geraadpleegd op 13 februari 2019, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Dodentocht_Bornem
Wilson, P. M., Rodgers, W. M., Blanchard, C. M., & Gessell, J. (2003). The Relationship Between Psychological Needs, Self‐Determined Motivation, Exercise Attitudes, and Physical Fitness 1. Journal of Applied Social Psychology, 33(11), 2373-2392. doi:10.1111/j.1559-1816.2003.tb01890.x
Wolters, C. A. (1998). Self-regulated learning and college students' regulation of motivation. Journal of Educational Psychology, 90, 224–235. doi:10.1037/0022-0663.90.2.224
Wolters, C. A. (1999). The relation between high school students' motivational regulation and their use of learning strategies, effort, and classroom performance. Learning and Individual Differences, 11, 281–299. doi:10.1016/S1041-6080(99)80004-1
Wolters, C. A. (2003). Motivational regulation: Evaluating an underemphasized aspect of self-regulated learning. Educational Psychologist, 38, 189–205. doi:10.1207/S15326985EP3804_1
Zimmerman, B. J. (1989). Models of self-regulated learning and academic achievement. In Zimmerman, B.J., & Schunk, D.H. (Eds.). Self-regulated learning and academic achievement (pp. 1-25). New York, NY: Springer.
Zimmerman, B. J. (1990). Self-regulated learning and academic achievement: An overview. Educational psychologist, 25(1), 3-17. doi:10.1207/s15326985ep2501_2
Zimmerman, B. J., Bandura, A., & Martinez-Pons, M. (1992). Self-motivation for academic attainment: The role of self-efficacy beliefs and personal goal setting. American educational research journal, 29(3), 663-676. doi:10.3102/00028312029003663
100 km Dodentocht Kadee Bornem. (z.d.) Geraadpleegd van http://www.dodentocht.be/nl.html