Betaalmuren vormden de afgelopen periode opnieuw voer voor discussie: Moesten kranten hun coronanieuws gratis aanbieden? Zelf vonden ze van niet. Lieten ze zich dan louter leiden door economische belangen?
“Coronavirus in cijfers en kaarten”, “Deze maatregelen gelden vanaf maandag” of “Regering verstrengt regel van vier”: U wilt het wellicht nooit meer lezen. Of misschien kon u het nooit lezen? Heel wat artikels verdwijnen immers achter een betaalmuur. Dat is begrijpelijk, aangezien er vaak uren werk in een artikel zijn gekropen. Net als ieder ander commercieel bedrijf wil een nieuwsmedium deze kost dan ook terugverdienen.
Maar nieuwsmedia zijn meer dan commerciële bedrijven alleen. Ze hebben daarenboven de taak om het publiek te informeren over zaken van maatschappelijk belang. Gezondheidsnieuws en betaalmuren lijken daarom moeilijk te rijmen, al zeker tijdens een pandemie.
Werd het mondmaskerdebat bijvoorbeeld uitsluitend achter betaalmuren gevoerd? Of moesten economische belangen ditmaal het veld ruimen voor maatschappelijke verantwoordelijkheden?
Bij De Morgen en De Standaard was dit alleszins niet het geval. Zij hielden vast aan een commerciële logica. Desondanks vervulden zij grotendeels hun maatschappelijke plicht, zo blijkt uit een inhoudsanalyse van Febe Visart (UGent).
Voor haar masterproef vergeleek zij het gratis en betalende gezondheidsnieuws van deze twee kwaliteitskranten net na de eerste lockdown. Gezondheidsnieuws is in dit onderzoek synoniem voor coronanieuws, aangezien de berichtgeving op dat moment doordrongen was van het virus.
Het zal u waarschijnlijk niet verbazen dat betalende artikels heel wat langer zijn dan diegene die u gratis kan lezen. Verdiepende stukken, zoals reportages en interviews, zijn exclusief voor abonnees, terwijl korte nieuwsberichten beschikbaar zijn voor het grote publiek.
Af en toe voegen kranten een uitgebreider artikel toe aan hun gratis aanbod. Een interview met Marc Van Ranst, bijvoorbeeld, of eentje uit de categorie tips & tricks. Het gaat om artikels die gretig worden getweet, geliked en geshared en misschien een aantal nieuwe abonnees kunnen opleveren.
Naast een verschil in lengte en de mate van verdieping, is er eveneens een onderscheid in de kwaliteit van de bronnen. Deze kan je afleiden uit het aantal bronnen en hun deskundigheid. Het betalende nieuws was steeds op minstens twee bronnen gebaseerd, waarvan zeker één met veel kennis van zaken.
Dat is veel in vergelijking met het gratis nieuws. Ongeveer de helft van deze artikels steunt immers op slechts één bron, meestal een persbericht of persconferentie.
Verder spieken nieuwsmedia ook wel eens bij elkaar. Meer dan eens zelfs. Zowel voor als achter betaalmuren behoren andere media tot de meest geliefde bronnen. Denk maar aan zinnen zoals “dat schrijft Het Laatste Nieuws” of “meldt de VRT” en aan de vele quotes uit De Zevende Dag, De Ochtend of VTM Nieuws. Daardoor betaalt de lezer soms voor wat hij her en der gratis kan vinden.
Deze stelling is uiteraard iets te kort door de bocht. Niet alleen de inhoud van een artikel bepaalt of het achter een betaalmuur moet, maar vooral de hoeveelheid tijd, werk en geld die er zijn ingekropen.
Neem bijvoorbeeld een artikel over de beslissingen van de Nationale Veiligheidsraad met citaten van Erika Vlieghe uit Het Journaal en van Pierre Van Damme uit De Zevende Dag. Al deze bronnen kan u kosteloos raadplegen. De journalist deed het echter al voor u. Meer nog, hij heeft het relevante eruit gehaald en presenteert het u in de vorm van een aantrekkelijk artikel.
Redacties gaan dus enerzijds na welke investeringen ze terugbetaald willen zien. Anderzijds vragen ze zich af wat waardevol genoeg is om achter een betaalmuur te stoppen. Zo bleken alle betalende artikels waar weinig werk aan te pas kwam, exclusief te zijn.
Daarnaast is er nog een derde reden in het spel. Visart controleerde namelijk of eenzelfde artikel ook in andere kranten was verschenen. Dit bleek dikwijls het geval. Gezien het veelvuldig gebruik van persberichten, is dit natuurlijk niet zo verwonderlijk. Maar er is meer.
Om dat te begrijpen, moet u weten dat De Standaard deel uitmaakt van Mediahuis, net als Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg. De Morgen en HLN behoren beiden tot DPG Media.
Kranten van dezelfde mediagroep doen aan vriendjesjournalistiek: Ze wisselen regelmatig artikels uit. Vooral binnen DPG Media bestaan er hechte banden. Niet alleen tussen De Morgen en HLN, maar ook tussen De Morgen en de Nederlandse kranten De Volkskrant en Trouw. Hoewel Mediahuis eveneens Nederlandse nieuwsmedia in haar bezit heeft, bleek er voor gezondheidsnieuws geen samenwerking met De Standaard te zijn.
Bovendien lijken populaire kranten, zoals HLN en Het Nieuwsblad, vaker artikels door te geven aan kwaliteitskranten, zoals De Morgen en De Standaard, dan omgekeerd. Kortom, een artikel op de website van De Morgen is misschien exclusief voor abonnees omdat dit ook het geval is op de website van HLN.
Tot zover de economische motieven. Maar hoe zit het nu met die maatschappelijke plicht?
Enkele grote Amerikaanse titels, zoals The New York Times, boden tijdelijk al hun coronanieuws gratis aan. Onze Vlaamse kranten deden dit bewust niet. Ze gebruikten de crisis net om aan te tonen hoe waardevol journalistiek is.
Toch was essentiële gezondheidsinformatie vooral in het gratis aanbod aanwezig, net door die commerciële logica te volgen. Het gaat om artikels die de nieuwste maatregelen aankondigen of die ons attent maken op de risico’s van het virus. Dit zijn vaak korte opsommingen van feiten of kant-en-klare persberichten. Met andere woorden, commerciële belangen sluiten maatschappelijke niet uit.
Tot slot schuift het onderzoek nog een verrassende conclusie naar voren: Het thema gezondheid blijkt belangrijker te zijn voor De Morgen dan voor De Standaard. Het gezondheidsnieuws van De Morgen was namelijk omvangrijker, exclusiever, meer verdiepend en bevatte kwaliteitsvollere bronnen dan dat van De Standaard, zeker wat het betalende aanbod betreft.
Is een abonnement op De Standaard zijn geld dan minder waard? Uiteraard niet. Als het onderzoek zich had toegelegd op politiek of economisch nieuws, hadden we misschien heel andere resultaten gekregen.
Allern, S. (2001). The sources and the media power. Kildene og mediemakten. Til dagsorden, pp. 273-303.
An, A., Edall, G., Davoudi, H., & Zihayat, M. (2018). Adaptive paywall mechanism for digital news media. In Proceedings of the 24th ACM SIGKDD International Conference on Knowledge Discovery & Data Mining (pp. 205-214).
Ananny, M., & Bighash, L. (2016). Why drop a paywall? Mapping industry accounts of online news decommodification. International Journal of Communication, 10, 22.
Arrese, A. (2016). From Gratis to Paywalls: A brief history of a retro-innovation in the press's business. Journalism Studies, 17(8), pp. 1051-1067.
Bakker, P. (2012). Aggregation, content farms and Huffinization: The rise of low-pay and no-pay journalism. Journalism Practice, 6(5-6), pp. 627-637.
Benson, R. (2017). Maybe things aren’t so bad, or are they? Michael Schudson’s ambivalent critique of commercialism. Journalism Studies, 18(10), pp. 1210-1223.
Benson, R. (2019). Paywalls and public knowledge: How can journalism provide quality news for everyone? Journalism, 20(1), pp. 146-149.
Berry, T. R., Naylor, P., & Wharf-Higgins, J. (2007). SARS wars: an examination of the quantity and construction of health information in the news media. Health Communication, 21(1), pp. 35-44.
Brandstetter, B., & Schmalhofer, J. (2014). Paid content: A successful revenue model for publishing houses in Germany? Journalism Practice, 8(5), pp. 499-507.
Bright, J. (2016). The social news gap: How news reading and news sharing diverge. Journal of communication, 66(3), pp. 343-365.
Briggs, C. L., & Hallin, D. C. (2016). Making health public: how news coverage is remaking media, medicine, and contemporary life. (1ste ed.) New York: Routledge.
Carson, A. (2015). Behind the newspaper paywall - lessons in charging for online content: a comparative analysis of why Australian newspapers are stuck in the purgatorial space between digital and print. Media Culture & Society, 37(7), pp. 1022-1041.
Casero-Ripollés, A., & Izquierdo-Castillo, J. (2013). Between decline and a new online business model: The case of the Spanish newspaper industry. Journal of Media Business Studies, 10(1), pp. 63-78.
Cherubini, F., & Nielsen, R. K. (2016). Editorial Analytics: How News Media are Developing and Using Audience Data and Metrics. Reuters Institute for the Study of Journalism.
Chiou, L., & Tucker, C. (2013). Paywalls and the demand for news. Information Economics and Policy, 25(2), pp. 61-69.
Chokor, Z., Hendrickx, J., & Ranaivoson, H. (2021). Meer van hetzelfde? Content sharing bij Vlaamse DPG Media-kranten. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 49(1), pp. 7–27.
Chyi, H. I. (2012). Paying for what? How much? And why (not)? Predictors of paying intent for multiplatform newspapers. International Journal on Media Management, 14(3), pp. 227-250.
CIM. (2018a). Brand Report. CIM. file:///C:/Users/febe1/Downloads/2018-Authentified_DeTijd.pdf
CIM. (2018b). Brand Report. CIM. file:///C:/Users/febe1/Downloads/2018-Authentified_DeMorgen%20(1).pdf
CIM. (2018c). Brand Report. CIM. file:///C:/Users/febe1/Downloads/2018-Authentified_HetLaatsteNieuws+DeNieuweGazet%20(1).pdf
CIM. (2020a). Readership Survey. CIM. file:///C:/Users/febe1/Downloads/2020_Morgen_156_UnivNat%20(1).pdf
CIM. (2020b). Readership Survey. CIM. file:///C:/Users/febe1/Downloads/2020_Standaard_200_UnivNat%20(1).pdf
CIM. (2020c). Readership Survey. CIM. file:///C:/Users/febe1/Downloads/2020_Laatste_Nieuws+Nieuwe_Gazet_704_UnivNat%20(1).pdf
CIM. (2021a). Brand Report. CIM. file:///C:/Users/febe1/Downloads/2021-Stated_DeTijd%20(2).pdf
CIM. (2021b). Brand Report. CIM. file:///C:/Users/febe1/Downloads/2021-Stated_DeMorgen%20(2).pdf
CIM. (2021c). Brand Report. CIM. file:///C:/Users/febe1/Downloads/2021-Stated_HetLaatsteNieuws+DeNieuweGazet%20(2).pdf
CIM. (2021d). Brand Report. CIM. file:///C:/Users/febe1/Downloads/2021-Stated_DeStandaard%20(2).pdf
CIM. (2021e). Brand Report. CIM. file:///C:/Users/febe1/Downloads/2021-Stated_HetNieuwsblad+DeGentenaar%20(2).pdf
Clarke, A. E., Fishman, J. R., Fosket, J. R., Mamo, L., & Shim, J. K. (2003). Biomedicalization: Technoscientific Transformations of Health, Illness, and U.S. Biomedicine. American Sociological Review, 68(2), 161.
Cohen, N. S. (2015). From pink slips to pink slime: Transforming media labor in a digital age. The
Communication Review, 18(2), pp. 98-122.
Coleman, R., Thorson, E., & Wilkins, L. (2011). Testing the effect of framing and sourcing in health
news stories. Journal of health communication, 16(9), pp. 941-954.
Daenen, P. (2019, 22 oktober). Content teams DPG Media. Media-innovatieweek, Gent [Tweet]. Twitter. https://twitter.com/krisvdam/status/1186617296833466369
Debackere, J. (2012, 15 december). “Niet alle nieuws komt achter de betaalmuur”. De Morgen. https://www.demorgen.be/nieuws/niet-alle-nieuws-komt-achter-de-betaalmu…
Deckmyn, D. (2019, 11 mei). Met je neus tegen de betaalmuur. De Standaard. https://www.standaard.be/cnt/dmf20190510_04390598?&articlehash=QDgcS1XZZ998hm5K6wE9ebhJx8y1INBWBFxG0wxtniw9vxMTG9dixg7KiT4tmJerv9J0xKG7V%2Fdgltic2bVZNQ4vDdkSgWxFvpS8AfIOFJlvEftDEnsWrLPB1RtbcxV6oBfmobOK819BtI1dUxY%2BGTjnGSMVwsXMuqI6gpr95h9gBYJdteIRB0Ytv1qKlCm4eoIoMdhzTtx%2BSrgkF38bJXqX9%2FJTqos6aVL%2FrwM7BysyncTIfz12%2Fy2LglaS4nw72wYoSSaYwF%2BKo2JZ7fkmDc80AQ5PAcRL4ID%2Fe427I3eEgd5KRdrGGPIWs1vws6Zuqh6UETznwRtFrpRFBchYVQ%3D%3D
De Coninck, D., d'Haenens, L., & Matthijs, K. (2020). Forgotten key players in public health: news
media as agents of information and persuasion during the COVID-19 pandemic. Public health,
183, pp. 65–66.
De Dobbelaer, R., & Raeymaeckers, K. (2015). Gezondheidsjournalisten in een veranderende media
ecologie: traditioneel bronnengebruik of patiënt aan de macht? Een multi-methodische
analyse van gezondheidsnieuws in magazines. Etmaal van de communicatiewetenschappen,
Proceedings. Presented at the Etmaal van de Communicatiewetenschap.
De Maré, T., & Sokol, K. (2018, 21 maart). Eengemaakt “News City” bundelt nieuwsredacties Medialaan en De Persgroep. vrtnws.be. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/03/21/nieuwsredactie-news-city/
De Ruyter, K. (2020, 4 april). Journalistiek is niet gratis. De Standaard. https://www.standaard.be/cnt/dmf20200403_04912665?&articlehash=PeU4JXFvPTPDktOk9RR%2BNYoZz9B2KD1YCaT0J%2Fp35PvGwte%2BcWJv%2F8yCfQvebYjlN8Vr4qul9UpJ9JdGyQuwVf6nCa52xfPoGte7c14mTbB4OZcw4MWkVmOKRs2SsXTvTfmD6B%2BIReVuU8C4FVYzfUNvSecx0Af2eeZ5hjOBhkTzml7tyQGtWTfLUpuu5oNQQJvcBzKgNKH3Cyt5GAhfhk%2FQZJfWjZ2Q4g7OgY7Zb50ktfRSuo3O9nQzRiOdSMIWulHawvAyz0hQ85MqY%2BT0WnIAHPTLzDuZiq2CZpu74iPUg080aHCaivT0CGqpNfitJYN2MHaWeR3Hmk2jmiBNGw%3D%3D
Devlin, H. (2020, 1 juli). “Happy hypoxia”: unusual coronavirus effect baffles doctors. The Guardian. https://www.theguardian.com/world/2020/may/03/happy-hypoxia-unusual-coronavirus-effect-baffles-doctors
de Volkskrant. (2021, 9 februari). Waarom de journalistiek van de Volkskrant geld waard is. de Volkskrant. https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/waarom-de-journalistiek-van-de-volkskrant-geld-waard-is~b814756d/
Díaz-Espina, C., Sanjurjo-San Martín, E., & Vara-Miguel, A. (2014). Paid news vs free news: evolution of the WSJ. com business model from a content perspective (2010-2012). Communication & Society, 27(2), pp. 147-167.
dpgmediagroup.com (2021). Startpagina. dpgmediagroup. https://www.dpgmediagroup.com/en
Dumon, P. (2012, 11 mei). Online kranten, hoe verdien je eraan? De Morgen. https://www.demorgen.be/nieuws/online-kranten-hoe-verdien-je-eraan~b5e9d162/
Evens, T., Raats, T., & Von Rimscha, M. B. (2017). Business model innovation in news media organisations – 2018 special issue of the European Media Management Association (emma). Journal of Media Business Studies, 14(3), pp. 167–172.
Evens, T., & Van Damme, K. (2016). Consumers’ willingness to share personal data: Implications for newspapers’ business models. International Journal on Media Management, 18(1), pp. 25-41.
Fletcher, R., & Nielsen, R. K. (2017). Paying for online news: A comparative analysis of six countries. Digital journalism, 5(9), pp. 1173-1191.
Fossbakken, E. (2013, 30 april). Aftenbladet Ready for Digital Payment. Kampanje.com. http://kampanje.com/archive/2013/04/aftenbladet-klar-for-nettbetaling/
Geidner, N., & D’Arcy, D. (2015). The effects of micropayments on online news story selection and engagement. New Media & Society, 17(4), pp. 611-628.
Goyanes, M. (2014). An empirical study of factors that influence the willingness to pay for online news. Journalism Practice, 8(6), pp. 742-757.
Graves, L., Grueskin, B., & Seave, A. (2011). The story so far: What we know about the business of digital journalism. (1ste ed.) Columbia University Press.
Halbheer, D., Koenigsberg, O., Lehmann, D. R., & Stahl, F. (2013). Choosing a digital content strategy: How much should be free? International Journal of Research in Marketing, 31(2), pp. 192-206.
Hamilton, J. T., & Morgan, F. (2018). Poor information: How economics affects the information lives of low-income individuals. International Journal of Communication, 12, 19.
Hendrickx, J., & Ranaivoson, H. (2019). Why and how higher media concentration equals lower news diversity – The Mediahuis case. Journalism.
Herbert, J., & Thurman, N. (2007). Paid content strategies for news websites: An empirical study of British newspapers’ online business models. Journalism Practice, 1(2), pp. 208-226.
Hu, Y., & Shyam Sundar, S. (2010). Effects of online health sources on credibility and behavioral intentions. Communication research, 37(1), pp. 105-132.
Jung, M., Lin, L., McCloud, R. F., & Viswanath, K. (2014). Media use and communication inequalities in a public health emergency: a case study of 2009–2010 pandemic influenza A virus subtype H1N1. Public Health Reports, 129(6_suppl4), pp. 49-60.
Kalsnes, B., & Larsson, A. O. (2018) Understanding News Sharing Across Social Media. Journalism Studies, 19(11), pp. 1669-1688.
Kleinnijenhuis, J., Ruigrok, N., Schaper, J., Van Atteveldt, W., & Welbers, K. (2016). News selection criteria in the digital age: Professional norms versus online audience metrics. Journalism, 17(8), pp. 1037-1053.
Kvalheim, N. (2013). News behind the wall: An analysis of the relationship between the implementation of a paywall and news values. Nordicom Review, 34(s1), pp. 25-42.
Lambrecht, A., & Misra, K. (2016). Fee or free: When should firms charge for online content? Management Science, 63(4), pp. 1150-1165.
Lee, A. M., Lewis, S. C., & Powers, M. (2014). Audience clicks and news placement: A study of time lagged influence in online journalism. Communication research, 41(4), pp. 505-530.
mediahuis.be (2021, 3 augustus). Home. mediahuis.be. https://mediahuis.be/
mediahuis.com (2021, juli 20). Home. mediahuis.com. https://www.mediahuis.com/nl/
Myllylahti, M. (2014). Newspaper paywalls—the hype and the reality: A study of how paid news content impacts on media corporation revenues. Digital journalism, 2(2), pp. 179-194.
Myllylahti, M. (2016). Newspaper paywalls and corporate revenues: A comparative study. In The Routledge companion to digital journalism studies (pp. 166-175). Routledge.
Myllylahti, M. (2017). What content is worth locking behind a paywall? Digital news commodification in leading Australasian financial newspapers. Digital journalism, 5(4), pp. 460-471.
Olsen, R. K., & Solvoll, M. K. (2018a). Bouncing off the Paywall - Understanding Misalignments Between Local Newspaper Value Propositions and Audience Responses. International Journal on Media Management, 20(3), pp. 174-192.
Olsen, R. K., & Solvoll, M. K. (2018b). Reinventing the business model for local newspapers by building walls. Journal of Media Business Studies, 15(1), pp. 24-41.
Pattabhiramaiah, A., Sriram, S., & Manchanda, P. (2019). Paywalls: Monetizing online content. Journal of Marketing, 83(2), pp. 19-36.
Pavlik, J. V. (2013). Innovation and the future of journalism. Digital journalism, 1(2), pp. 181-193.
Picard, R. G. (2014). Twilight or new dawn of journalism? Evidence from the changing news ecosystem. Digital journalism, 2(3), pp. 273-283.
Pickard, V., & Williams, A. T. (2014). Salvation or folly? The promises and perils of digital paywalls. Digital journalism, 2(2), pp. 195-213.
Ramírez, A. S., Estrada, E., & Ruiz, A. (2017). Mapping the health information landscape in a rural, culturally diverse region: Implications for interventions to reduce information inequality. The journal of primary prevention, 38(4), pp. 345-362.
Revuelta-De-la-Poza, G. (2019). Journalists’ vision of the evolution of the (metaphorical) ecosystem of communication on health and biomedicine. El profesional de la información, 28(3).
Rosenstiel, T., Jurkowitz, M., & Ji, H. (2012). The Search for a New Business Model: How Newspapers are Faring Trying to Build Digital Revenue. Pew Research Centre Project for Excellence in Journalism. http://www.journalism.org/analysis_report/search_new_business_model
Sjovaag, H. (2016). Introducing the paywall. A case study of content changes in three online newspapers. Journalism Practice, 10(3), pp. 304-322.
Stroobant, J., De Dobbelaer, R., & Raeymaeckers, K. (2017). Tracing the sources: a comparative content analysis of Belgian health news. Journalism Practice, 12(3), pp. 344-361.
Stroobant, J., Van den Bogaert, S., & Raeymaeckers, K. (2018). When Medicine Meets Media: How Health News is Co-produced Between Health and Media Professionals. Journalism Studies, 20(13), pp. 1828-1845.
Suran, M., Holton, A. E., & Coleman, R. (2014). Topical punch: Health topics as drivers of idiosyncratic reader responses to online news. Journalism & Mass Communication Quarterly, 91(4), pp. 725-739.
tijd.be. (2021). Hoe krijg ik toegang tot de artikels op tijd.be? tijd.be. https://www.tijd.be/hc/nl/articles/115004441869-Hoe-krijg-ik-toegang-tot-de-artikels-op-tijd-be-
Verenigde Naties. (2020, 25 mei). Covid-19: België versoepelt lockdown vanaf 4 mei. unric.org. https://unric.org/nl/covid-19-belgie-versoepelt-soft-lockdown/
van Deursen, A. J., & van Dijk, J. A. (2011). Internet skills performance tests: are people ready for eHealth? Journal of medical Internet research, 13(2), e35.
Vlaamse Regulator voor de Media. (2020). Mediaconcentratie in Vlaanderen. Rapport 2020. Vlaamse Regulator voor de Media. https://www.vlaamseregulatormedia.be/sites/default/files/rapport_mediaconcentratie_2020_zonder_afloop.pdf
Vu, H. T. (2014). The online audience as gatekeeper: The influence of reader metrics on news editorial selection. Journalism, 15(8), pp. 1094-1110.
Wang, C. L., Zhang, Y., Ye, L. R., & Nguyen, D.-D. (2005). Subscription to fee-based online services: What makes consumer pay for online content? Journal of Electronic Commerce Research, 6(4), 304.