Op welke manier kan men het doelpubliek van A2A2 melk bereiken door het voeren van gerichte marketing?

Julie De Jaeger
Persbericht

Kan ambachtelijk hoeve-ijs gegeten worden door mensen met een vorm van voedselovergevoeligheid?

Een vraag die Marc De Boey, zaakvoerder van een innovatief melkveebedrijf gelegen in de polders van Sint-Gillis-Waas, meer en meer te horen kreeg. Op het bedrijf wordt hoeve-ijs gemaakt op een ambachtelijke manier. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van dagverse hoevemelk en vruchten uit eigen hoogstamboomgaard.

Marc De Boey en zijn echtgenote Christine Heerwegh startten 5 jaar geleden met de verkoop van hoevezuivel rechtstreeks aan de consument, de zogenaamde korte keten. Al snel bleek dat genieten van een heerlijk hoeve-ijsje iets is wat voor velen tot op heden niet mogelijk is. Steeds meer mensen hebben te maken met een bepaalde vorm van voedselovergevoeligheid, waarbij het lichaam een ongewenste reactie geeft wanneer het in aanraking komt met een bepaalde voedingsstof. Hierbij kunnen verschillende klachten optreden, waarvan buikkrampen en duizeligheid enkele voorbeelden zijn.

Zaakvoerder Marc besloot in te gaan op deze problematiek en kocht enkele jaren geleden zijn eerste koeien van het authentieke ras Jersey aan. Veel bijscholing in combinatie met doelgericht fokken was de basis, wat resulteerde in een mooie kudde Jersey A2A2 runderen.

Deze runderen geven melk met een andere eiwitsamenstelling dan de doorsnee koemelk die in de winkels te vinden is. De andere opbouw van de melk zorgt voor een verschil in verteerbaarheid voor de mens.

Het onderzoek naar de samenstelling en effecten van deze zuivere A2A2 melk is nog volop lopende. Hiervoor werd een operationele groep opgericht, waarvan onder andere het Universitair Ziekenhuis Gent en het Instituut voor Landbouw- en Visserijonderzoek (ILVO) deel uitmaken. Als alles goed verloopt zal de uitkomst van dit onderzoek er eind 2023 zijn.

De potentie die deze melk in zich heeft is ongezien. Laatstejaarsstudente KMO-Management aan Hogeschool Gent, Julie De Jaeger, voerde in het voorjaar van 2021 een marktonderzoek uit. Ze ging op zoek naar een aantal proefpersonen voor het uitvoeren van dit onderzoek. Deze personen nuttigden een staaltje A2A2 Jerseymelk, waarna enkele algemene gegevens van de proefpersonen, alsook hoe hun  lichaam reageerde op de melk, werden in kaart gebracht. De personen die deelnamen aan het onderzoek hadden allen een bepaalde vorm van voedselovergevoeligheid, welke al dan niet reeds vastgesteld was door een specialist. Het ging hierbij om mensen met een koemelkallergie, een koemelkintolerantie, een lactose-intolerantie of het prikkelbare darm syndroom.

Wat opviel was dat hierbij vooral koemelkallergie en lactose-intolerantie aan bod kwamen. Bij een koemelkallergie reageert het afweersysteem van het menselijk lichaam abnormaal op bepaalde eiwitten. Bij een lactose-intolerantie daarentegen heeft het lichaam moeite met de vertering van lactase, ook wel melksuiker genoemd.

Om de resultaten van het marktonderzoek goed te kunnen analyseren werd gebruik gemaakt van het programma Power BI. Dit is een programma van Microsoft dat verschillende gegevens automatisch uit  onder andere een Excel bestand kan halen, en vervolgens de mogelijkheid biedt om deze gegevens snel en op verschillende wijzen weer te geven, zoals in een landkaart of in een grafiek. Er kan ook gekozen worden om slechts een beperkt deel van de gegevens weer te geven in de visualisatie.

De resultaten van het onderzoek zijn alvast veelbelovend. Zo ervaarde 84,21 % van de personen die de melk getest hebben een positief effect. De meesten hiervan ervaarden zelfs geen klachten na het consumeren van de A2A2 Jerseymelk, hoewel ze deze na het consumeren van de doorsnee koemelk wel ervaren. 

Het verwerken van A2A2 Jersey melk tot ambachtelijk hoeve-ijs, en bij uitbreiding ook tot andere hoevezuivelproducten, is een uitdaging die een waaier aan kansen biedt.

 

 

Foto Jersey koe 0

 

Bibliografie

Scriptie wordt via mail doorgestuurd en niet gepubliceerd 

Universiteit of Hogeschool
Bedrijfsmanagement - KMO Management
Publicatiejaar
2021
Promotor(en)
Els Cattoir
Share this on: