Hoe ruiken jouw herinneringen?

Louise
Jans

Oefening 2: Hoe ruiken jouw herinneringen?

Stap 1: Denk aan een geur uit je herinneringen.

Stap 2: Ruik je het?

Stap 3: Schrijf erover in max. 100 woorden.

Stap 4: Herhaal dit tot je geen geuren meer kan bedenken.

Wanneer er aan mij gevraagd wordt waar ik als grafisch ontwerper mijn inspiratie vandaan haal, dan antwoord ik graag met ‘overal’. 

De camerarol van mijn smartphone, het bureaublad van mijn laptop en de notitie-app staan vol met screenshots, foto’s van museumbezoeken, weblinks, spontane gedachten, titels van boeken, notities tijdens een lezing, namen, data, werkbestanden, experimenten, geluidsopnames tijdens een wandeling, video’s van eigenaardigheden op straat ...

Maar ik moet eerlijk toegeven, dat ik dit digitale archief nooit ga raadplegen tijdens het ontwerpen. Er is geen overzicht noch samenhang.

Als oplossing hiervoor formuleerde ik oefeningen die een bepaalde focus in mezelf en mijn omgeving opleggen. Een van de belangrijkste voorwaarden bij deze oefeningen is de restrictie.

Lees even de oefening die ik hierboven beschreef opnieuw. Als ik je zou vragen om een tekst te schrijven over een herinnering dan heb je misschien meteen een moment in gedachten waarover je zou kunnen schrijven. Waarschijnlijk denk je aan een hoogtepunt of dieptepunt uit je leven. Misschien verstijf je en weet je helemaal niets om over te schrijven. Dan komt de restrictie van pas. Als ik je nu vraag om een herinnering te beschrijven in max. 100 woorden vertrekkende vanuit een geur, dan komt er hoogstwaarschijnlijk een compleet andere tekst uit. Ik durf zelfs te wedden dat deze veel interessanter is voor jou en een eventuele lezer.

Paradoxaal genoeg zorgen beperkingen er dus voor dat mogelijkheden net gaan uitbreiden. Ze weerhouden je ervan om de meest voordehandliggende keuze te maken.

Ik gebruik nu oefeningen als bril om naar het alledaagse leven te kijken. Zo ontstaat er tekst- en beeldmateriaal, vaak samenhangend in serie, vanuit een concrete vraag.

 

 

Nu ben ik toch wel benieuwd, hoe ruiken jouw herinneringen?

Bibliografie

Academy of American Poets. (z.d.). Kenneth Goldsmith. Poets. Geraadpleegd op 27 april 2022, van https://poets.org/poet/kenneth-goldsmith

Beeren, W. A. L. (1979). Fluxus. In A. Kuipers & T. Schoon (Reds.), Actie, werkelijkheid en fictie in de kunst van de jaren ’60 in Nederland (p. 160). DBNL. https://www.dbnl.org/tekst/beer006acti01_01/beer006acti01_01_0007.php

Bénabou, M., & Roubaud, J. (2017). Oulipo: Oulipo. Oulipo. Geraadpleegd op 25 april 2022, van https://www.oulipo.net/fr/oulipiens/o

Bjornard, K. (2015, 4 juni). Slowing down graphic design: Kristian bjornard. Medium. Geraadpleegd op 7 april 2022, van https://bjornmeansbear.medium.com/slowing-down-graphic-design-44e00ea9a…

Brams, K., Barbasetti, C., Tuerlinckx, L., & Robberechts, C. (2011). Kunst en archief: De witte raaf. De Witte Raaf. Geraadpleegd op 18 april 2022, van https://www.dewitteraaf.be/artikel/kunst-en-archief/

Briggs, C. (2009). Invitation instructions for a drawing class. Drawing Is Free. Geraadpleegd op 18 april 2022, van https://files.cargocollective.com/634001/Invitation-Instructions-for-a-…

Davis, B., & Sumara, S. (2010, juli 13). Just a moment. . . Wiley Online Library. Geraadpleegd op 18 april 2022, van https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2753.2010.01499.x

De Baaij, J. (2015, 16 oktober). Profiel van de gouden eeuw: Het hollandse stilleven. Kunst Vensters. Geraadpleegd op 28 april 2022, van https://kunstvensters.com/2015/10/16/profiel-van-de-gouden-eeuw-het-hol…

Dean, R. (2020, 26 april). You too can own an original LeWitt: Signifier. Medium. Geraadpleegd op 9 mei 2022, van https://medium.com/signifier/you-too-can-own-an-original-lewitt-14b2e57…

Deus Ex Machina. (2021). Woord Vooraf. Deus Ex Machina, 177, 1.

Elkin, L., Esposito, V., & Marie, S. (2021a). Oulipo, een inleiding. Deus Ex Machina, 177, 5-7

Ensie. (2018, 27 september). Oefening. Geraadpleegd op 28 april 2022, van https://www.ensie.nl/vandale1898/oefening

Friedman, K. (2002). Introduction to the fortieth anniversary edition [E-book]. In L. Sawchyn & O. Smith (Reds.), The fluxus performance workbook (pp. 1–2). Geraadpleegd op 26 april 2022, van https://www.thing.net/~grist/ld/fluxusworkbook.pdf

George Maciunas Foundation Inc. (2018). Fluxmanifesto on fluxamusement, 1965. Geraadpleegd op 9 mei 2022, van http://georgemaciunas.com/exhibitions/flux-labyrinth-fluxus-gag/fluxman…

Goldsmith, K. (z.d.). Open letter: Kenneth goldsmith: Kenneth goldsmith - paragraphs on conceptual writing. Ubuweb. Geraadpleegd op 27 april 2022, van https://www.ubu.com/papers/kg_ol_goldsmith.html

Goldsmith, K. (1998). 10:00. In Fidget (p. 8). Coach House Books.

Goldsmith, K. (2016). 101 ways to waste time on the internet. In Wasting Time on the Internet (1ste editie, pp. 186-189). Harper Collins.

Graveland, M. (1998, 1 september). De zin en onzin van DOGMA 95. Filmkrant. Geraadpleegd op 2 mei 2022, van https://filmkrant.nl/artikel/zin-onzin-dogma-95/

Green, M. (2015, 4 september). NYC walk info. I’m Just Walkin’. Geraadpleegd op 12 mei 2022, vanhttps://imjustwalkin.com/nyc-details/

Grusenmeyer, L. (2019). Bureau grusenmeyer: Accidental paper scraps book. Bureau Grusenmeyer. Geraadpleegd op 12 mei 2022, van http://bureaugrusenmeyer.com/projects/PAPER-SCRAPS-BOOK

Heijnen, E., Bremmer, M., Houten, V. P., Lucero, J., Paim, N., Schrooten, E., & Springgay, S. (2021). Scores, instructions , prompts and briefs. In Wicked arts assignments: Practising creativity in contemporary arts education (2de editie, pp. 12-204). Valiz.

Johnson, D. (2020, 26 augustus). Artist instructions: These artworks aren’t finished until you participate. MoMA. Geraadpleegd op 26 april 2022, van https://www.moma.org/magazine/articles/407

July, M., & Fletcher, H. (z.d.). Assignments. Learning To Love You More. Geraadpleegd op 12 mei 2022, van http://learningtoloveyoumore.com/reports/6/6.php

Kousbroek, R. (1976). De stijloefeningen van raymond queneau vertaald door rudy kousbroek. In Bzzlletin (Vol. 5, p. 29). https://www.dbnl.org/tekst/_bzz001197601_01/_bzz001197601_01_0147.php

Geraadpleegd via DBNL (KB, nationale bibliotheek).

Marie, S., Kuypers, J., Sanchez, P. M., & Mélois, C. (2021). Oulipien un jour, oulipien toujours. Deus Ex Machina, 177, 12.

Lewandowski, D. (z.d.). Design and the play instinct: Paul rand: Modernist master 1914–1996. Paul Rand. Geraadpleegd op 19 april 2022, van https://www.paulrand.design/writing/articles/1965-design-and-the-play-i…

Paim, N., Gisel, C., & Bergmark, E. (2016). Above and beyond. In Taking a Line for a Walk (2de editie, p. 23-33). Adfo Books.

Pietroiusti, C. (z.d.). Notes: Practical skills. Non-Functional Thoughts. Geraadpleegd op 12 mei 2022, van http://www.nonfunctionalthoughts.net/note/34.html

Public Delivery. (2022, 28 januari). Why are Sol LeWitt’s wall drawings so influential? Geraadpleegd op 9 mei 2022, van https://publicdelivery.org/sol-lewitt-wall-drawings/

Reynolds, D. (2018, 25 januari). Now online: Color, ornament, and type at the turn of the 20th century. Letterform Archive. Geraadpleegd op 11 april 2022, van https://letterformarchive.org/news/view/color-ornament-type-at-the-turn-of-the-20th-century

Rijksmuseum Amsterdam. (z.d.). this way brouwn (zaaltekst). Amsterdam: Rijksmuseum Amsterdam

Sanders, C. (1994). Amsterdam/atlanta. In Raymond Queneau. (collection monographique rodopi en litterature francaise contemporaine 25) (french and english edition) (p. 92). Brill Rodopi.

The Museum of Modern Art. (z.d.). Various artists, eric andersen, Ay-O, george brecht, joe jones, alison knowles, takehisa kosugi, shigeko kubota, george maciunas, benjamin patterson, mieko shiomi, ben vautier, robert Watts. Fluxkit. 1965–66: MoMA. Geraadpleegd op 24 april 2022, van https://www.moma.org/collection/works/126323

Typography Studies. (2012, 30 oktober). Commercial lettering copybooks in britain: typography studies. Geraadpleegd op 18 april 2022, van https://typographystudies.com/2012/10/copybooks/

Van Abbemuseum. (z.d.). this way brouwn. Geraadpleegd op 12 mei 2022, van https://vanabbemuseum.nl/details/collectie/?lookup%5B41%5D%5Bfilter%5D%…

Van Haute, K. (2009). Proloog: Wat was grafisch ontwerp? In Jos leonard en de ontstaansgeschiedenis van het grafisch ontwerp in belgië (Proefschrift ed., p. 8). https://www.luca-arts.be/sites/default/files/2020-03/jos_leonard_en_de_…

Visser, D. A. (2016). De jaren zestig: Happening. In De tweede helft: Beeldende kunst na 1945 (7de editie, p. 185). Boom.

Wilkinson, A. (2015, 28 september). Kenneth goldsmith’s controversial conceptual poetry. The New Yorker. Geraadpleegd op 8 mei 2022, van https://www.newyorker.com/magazine/2015/10/05/something-borrowed-wilkin…

Yalgin, E. (2003, mei). Dogma/dogme 95: Manifesto for contemporary cinema and realism (p.1-2) (Thesis). https://core.ac.uk/download/pdf/52939644.pdf

Download scriptie (125.01 KB)
Universiteit of Hogeschool
Hogeschool PXL
Thesis jaar
2022
Promotor(en)
Arne De Winde