Papier hier (of niet)!

Jessy
Baeken

Is het je ooit voorgekomen dat je iets leuk vindt, alleen maar om daarna te ontdekken dat er een onverwachte kant aan zit? Soms kan dat wel eens gebeuren, zeker in de modesector! Textielmateriaal kan wel eens verrassen, maar wat doe je er dan mee als gebruiker, toeschouwer of als medewerker van een museum?

image-20231001235124-1

Belgische mode, een toffe illusie!

 Het werken in een modemuseum kan wel eens een avontuur zijn. Je mag kledingstukken bestuderen, meewerken aan tentoonstellingen, denkpuzzels maken over de toekomst van zo’n objecten, onder andere. en dat is uiteindelijk heel motiverend, zeker in België. Sinds de jaren tachtig heeft dit land de nieuwe toekomst van de hedendaagse mode mee helpen bepalen. Een van deze ontwerpers die aan het begin hiervan stond is Martin Margiela (°1957). Met zijn Frans Modehuis Maison Martin Margiela werd deze eigenzinnige modeontwerper (die zich steevast nooit liet zien) een van de meest bekende, en beruchte, namen van de Franse modescéne.

Modieuze anonimiteit

De Belgen in Parijs – dank u, Antwerpse Zes – hebben meegeholpen aan het ontwikkelen van de modestijlen en -grillen die iedereen vandaag kent. Als u van recyclage, illusies, speelsheid en subtiele excentriciteit houdt, dan is Maison Martin Margiela zeker iets voor jouw. Geen sterallures, maar wel unieke ontwerpen. Maar hoe krijgt het modehuis dit dan allemaal voor elkaar? Welke materialen vraagt dit dan wel niet? Bij elke andere ontwerper zou de vraag zo gemakkelijk kunnen zijn als “het is gemaakt van katoen, of misschien is het zijde,” maar niet bij Margiela. Dit is leuk voor de koper of toeschouwer… maar voor de persoon die de opberging en bewaring van zoiets bepaald in een museum? Het is een ware theoretische zoektocht. Want hoe ga je iets kunnen opstellen of bewaren als je niet weet wat het is?

Wacht, is dat een paspop?                                     

Op het eerste zicht zou je denken van wel, maar het studieobject (voor het gemak “Object X” genoemd) is een kledingstuk bestaande uit een linnen top met daarover een jas van patroonpapier. Maar wacht… Dat is helemaal geen patroonpapier! Bij nader onderzoek blijkt het een synthetisch weefsel te zijn genaamd Tyvek®. Wat moet ik hier nu mee doen als modeonderzoeker? Waarom is dit object nu zo? En waarom is het eigenlijk geen papier? Het is niet alsof de hedendaagse mode geen gekkere dingen heeft gedaan – ik kijk naar jouw vleesjurk, Lady Gaga.

Een dag uit het leven van een modeconservator-curator

Voor de conservator in een modemuseum – dit is de persoon die objecten onderzoekt om te bepalen of er nood is aan bewaring of behandeling –, en de curator – deze helpt, onder andere, met de tentoonstellingen – is er nooit een saai moment. Sinds de twintigste eeuw hebben wij een enorme explosie gekend aan textielontwikkeling. Mocht je het willen geloven, we hebben zelfs geprobeerd van melk een stof te maken. Ontwerpers en hun modehuizen, zoals Maison Martin Margiela, hebben in de tweede helft van de twintigste eeuw hier gretig gebruik van gemaakt. Het resultaat? In het geval van Margiela in 1997-98: een weggelopen paspop. Dit is een prachtige fantasie, maar stelt natuurlijk wel de curator-conservator voor een uitdaging. Linnen? Makkelijk. We hebben linnen al sinds de tijd van het oude Egypte (ongeveer 5000 jaar voor Christus), dus we weten waar dit stof van houdt, en waar het zeker niet van houdt. Papier? We weten hoe papier werkt, maar waarom zouden we daar zelfs kleding uit willen maken? Wacht… we maken ook legitiem outfits hiervan? Maar dat materiaal van Margiela is Tyvek®, wat heeft dat te maken met papier? En zo krijg je opeens een heleboel vragen op je bord.

Papier versus Tyvek®

Uiteindelijk, om je werk als curator-conservator goed te doen, ga je het textiel onderzoeken. Dit zowel op historisch vlak, als op de studie van waarvan het gemaakt is (materiaal-technisch). Dit onderzoek heeft dat gedaan voor zowel papier, als Tyvek®. Er moet uiteindelijk een reden zijn waarom er niet gewoon papier is gebruikt. Dit betekent dat je het materiaal in al zijn facetten onderzoekt. Waar komt het vandaan? Waar is het uitgemaakt, noem maar op, je onderzoekt het. En bij mode is het zeker belangrijk om ook het verhaal van de modeontwerper te bestuderen. Niet iedereen kan natuurlijk zo’n ontwerp creëren. En dat is wat dit onderzoek inhoudt. Het is een bestudering van Martin Margiela’s verhaal, en de onderlinge geschiedenis – en verschillen – tussen papier en Tyvek®. Hiermee kan de curator-conservator dan uiteindelijk het beste het modeobject begrijpen: voor een tentoonstelling, voor de bewaring in het depot, of voor pedagogische redenen zelfs. Tegelijkertijd geeft een goed materiaal-technisch onderzoek van zowel Tyvek®, als papier een idee van waar het materiaal op reageert. We willen uiteindelijk onze geschiedenis, en onze modeobjecten, zo lang en zo goed mogelijk bewaren.

Het is niet één verhaal, maar meerdere verhalen

Het onderzoek kan uiteindelijk vergeleken worden met een universum. Centraal daarin staat dan “Object X.” Het is verrassend hoe uit een zo’n kledingstuk zoveel vragen kunnen voortkomen. Maar, dit is juist hetgeen waarmee een modemuseummedewerker geconfronteerd wordt. België heeft uiteindelijk ook een rijke, jonge modegeschiedenis die leuk is om te bestuderen en te verspreiden. Dit onderzoek geeft een glimp weer van hoe de studie van een modeobject, vanuit het standpunt van de curator-conservator, tot stand komt. Een kledingstuk is uiteindelijk nooit zomaar dat. Vergelijk het met een familie-erfstuk, misschien je oma’s mooie trouwjurk, die wil je toch ook zo lang mogelijk mooi houden en bewaren? Simpel gezegd is dit de basis van een curator-conservator – wij willen gewoon onze modeobjecten delen met de wereld! Dus om een modeobject op te stellen is er zeker ook kennis nodig van het textiel.

Oké, maar waarom precies dit textiel dan?

Het de uitdaging van het bestuderen van een twintigste-eeuwse modeobject. Materialen zijn veranderd, en wij hebben ook nog niet alle antwoorden hoe we deze zolang mogelijk kunnen bewaren. We hebben gewoon nog geen zicht op het hoe of waarom. Maar, dit is nu juist het waarom van dit onderzoek: het bewaren van de (mode)toekomst door het verleden te begrijpen!

Bibliografie

10        Bibliografie

10.1     Boeken

Barthes, Roland, Annette Lavers (vert.) en Colin Smith (vert.). Elements of Semiology. New York: Hill and Wang, 1986.

Baugh, Gail. Textielgids voor modeontwerpers – inspirerende leidraad bij het kiezen en ontwerpen van modestoffen. Vertaald door Jennie Bolsenbroek. Kerkdriel: Librero b.v., 2012.

Becker, Howard S. Art Worlds. Berkeley: University of California Press, 1982.

Bramel, Sophie en Patricia Poiré. High-Tech Fabrics & Fashion. Parijs: Éditions Falbalas, 2012.

Debo, Kaat  en Barbara Vinken. Maison Martin Margiela: 20 Years The exhibition. Antwerpen: MoMu Antwerpen, 2008.

De Witte, Guy, Leon Smets (red.), Annemie Vanthienen (red.), en Birgit Geudens (red.). VerzekerDe Bewaring: Inhoud Aflevering: Papier. Brussel: FARO – Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed vzw, 2013.

Entwistle, Joanne. The Fashioned Body – Fashion, Dress and Modern Social Theory. Cambridge: Polity Press, 2015.

Gale, Colin en Jasbir Kaur. Fashion and Textiles – an Overview. Oxford: Berg, 2004.

Liénardy, Anne en Philippe Van Damme. Inter Folia – Handboek voor de Conservatie en de Restauratie van Papier. Brussel: Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium, 1989.

Maison Martin Margiela (red.) en Chris Dercon (red.). Maison Martin Margiela. New York: Rizzoli, 2009.

Microchem Laboratory. Ability of PURETi Group, LLC’s Test Substance to Resist Fungal Attack. Round Rock (TX): Microchem Laboratory, 2018.

MoMu (red.). Paper Fashion (tentoonstellingscatalogus). Antwerpen: MoMu, 2009.

Müller, Lothar. White Magic: The Age of Paper. Cambridge: Polity Press, 2014.

Quinn, Bradely. Techno Fashion. Oxford: Berg: 2002.

Straub, Jürgen en Heidrun Freise (red.). Identities: Time, Difference and Boundaries. New York/Oxford: Berghahn Books, 2002.

Spanabel Emery, Joy. A History of the Paper Pattern Industry – The home dressmaking fashion revolution. Londen: Bloomsbury Academic, 2014.

Tietenberg, Annette. What does “curating” mean today? Potential for transnational collaborations. Stuttgart: IFA (Institut für Auslandsbeziehungen), 2022.

Vaccari, Alessandra. La moda nei discorsi dei designer. Bologna: CLUEB, 2012.

Veblen, Sarah. The Complete Photo Guide to Perfect Fitting. Beverly: Quarry Books 2012.

Wilson, Elizabeth. Adorned in Dreams – Fashion and Modernity. Londen: I.B. Tauris & Co Ltd, 2007.

Zēdianakēs, Vasilēs Zēdianakēs en Marie-Claire Bataille-Benguigui.  RRRIPP! Paper Fashion. Athene: ATOPOS, 2007.

 

10.2     Hoofdstukken

Baugh, Gail. “Linnen/linnenlook stoffen.” in Textielgids voor modeontwerpers – inspirerende leidraad bij het kiezen en ontwerpen van modestoffen: 78-79. Vertaald door Jennie Bolsenbroek. Kerkdriel: Librero b.v., 2012.

Bittel, Carla, Elaine Leong en Christine von Oertzen. “Introduction: Gender, and the History of Knowledge.” in Working with Paper: Gendered Practices in the History of Knowledge, 1-16. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press, 2019.

Brooks, Mary M en Dinah D. Eastop, “Editor’s Preface.” in Refashioning and Redress – Conserving and Displaying Dress, xiii-xv. Los Angeles: Getty Publications, 2016.

Brückle, Irene en Gerhard Banik. ”Effect of Pulp Processing on Paper-Water Interactions.” in Paper and Water: A Guide to Conservators, 121- 144. Oxford: Butterworth-Heinemann (Elservier Ltd), 2011.

–. en Gerhard Banik. ”Glossary.” in Paper and Water: A Guide to Conservators, 492-526. Oxford: Butterworth-Heinemann (Elservier Ltd), 2011.

–. en Gerhard Banik. ”Introduction.” in Paper and Water: A Guide to Conservators, xvii-xxvii. Oxford: Butterworth-Heinemann (Elservier Ltd), 2011.

–. en Gerhard Banik. “Paper Aging and the Influence of Water.” in Paper and Water: A Guide to Conservators, 219-254. Oxford: Butterworth-Heinemann (Elservier Ltd), 2011.

–. en Gerhard Banik,”Relevant Chemistry.” in Paper and Water: A Guide to Conservators, 1-22. Oxford: Butterworth-Heinemann (Elservier Ltd), 2011.

–. en Gerhard Banik. ”Structure and Properties of Dry and Wet Paper.” in Paper and Water: A Guide to Conservators, 81-120. Oxford: Butterworth-Heinemann (Elservier Ltd), 2011.

–. en Gerhard Banik. “The Effect of Sizing on Paper-Water Interactions.” in Paper and Water: A Guide to Conservators, 145-172. Oxford: Butterworth-Heinemann (Elservier Ltd), 2011.

Bunsell, A. en Mohsen Miraftab (red.). “Tensile fatigue of textile fibres.” in Fatigue failure of textile fibres, 10-33. Oxford: Woodhead Publishing Limited, 2009.

Campbell, Flake. “Introduction to Composite Materials and Processes: Unique Materials that Require Unique Processes.” in Manufacturing Processes for Advanced Composites, 1-37. Oxford: Elsevier Ltd., 2003.

Cruz Andrada, Juan, Camille Brasseur, Laurens Dhaenens, et al. “Inleiding/Introduction.” in Trans-Atlantische modernismen. België-Argentinië, 1910-1958, 7-25. Oostende: Mu.ZEE, 2022.

Fafalios, Stamos, Myrsini Pichou en Jaap Mosk (red.). “A Paper on Paper: The ATOPOS Paper Garment Collection.” in Stichting Textielcommissie Nederland – Jaarboek 2010, 54-63. Amsterdam: Textielcommissie Nederland, 2021.

Florian, Mary-Lou E. (red.), Dale Paul Kronkright (red.) en Ruth E. Norton (red.). “Deterioration of Artifacts Made From Plant Materials.” in The Conservation of Artifacts Made from Plant Materials, 139-194. Princeton: Princeton University Press, 1990.

–., Dale Paul Kronkright (red.) en Ruth E. Norton (red.). “Plant Anatomy: An Illustrated Aid to Identification.” in The Conservation of Artifacts Made from Plant Materials, 1-28. Princeton: Princeton University Press, 1990.

–., Dale Paul Kronkright (red.) en Ruth E. Norton (red.). “Technology of Plant Materials Used in Artifacts.” in The Conservation of Artifacts Made from Plant Materials, 83-138. Princeton: Princeton University Press, 1990.

Griffin, E.M. “Chapter 26: Semiotics of Roland Barthes.” in A First Look at Communication Theory, 332-343. New York: McGrawlHill, 2012.

Hufnagel, Silvia (red.), Þórunn Sigurðardóttir (red.) en Davíð Ólafsson (red.). “Introduction.” in Paper Stories – Paper and Book History in Early Modern Europe, 1-14. Berlijn/Boston: Walter de Gruyter GmbH, 2023.

Hutten, Irwin M. “Properties of Nonwoven Filter Media.” in The Handbook of Nonwoven Filter Media, Second Edition, 108-157. Oxford: Butterworth-Heinemann (Elsevier Ltd.), 2015.

Kawamura, Yuniya. “The Japanese Fashion Phenomenon in Paris since 1970.” in The Japanese Revolution in Paris Fashion, 91-112. Oxford: Berg, 2004.

–. “The Japanese Fashion Phenomenon in Paris since 1970: Paris as Japanese Designers’ Symbolic Capital.” in The Japanese Revolution in Paris Fashion, 97-100. Oxford: Berg, 2004.

Lennard, Frances (red.) en Patricia Ewer (red.). “Treatment options – what are we conserving?.” in Textile Conservation: Advances in Practice, 53-98. Oxford: Elsevier/Butterworth-Heinemann, 2010.

Leitner, Christina, Vasilēs Zēdianakēs en Marie-Claire Bataille-Benguigui. “Paper – A Textile Material?.” in RRRIPP! Paper Fashion,  126- 151. Athene: ATOPOS, 2007.

Magalhães, Solanges, Luís Alves, Anabela Romano, Jacopo La Nasa (red.), et al. “Extraction and Characterization of Microplastics from Portuguese Industrial Effluents.” in Microplastics Degradation and Characterization, 33-44. Basel: MDPI, 2022.

Paić, Žarko (red.). “Chapter One: Fashion Theory: Orientations, Directions, Disciplines.” in Fashion Theory and the Visual Semiotics of the Body, 1-32. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2022.

Palmer, Alexandra, Vasilēs Zēdianakēs en Marie-Claire Bataille-Benguigui. “The Sixties Paper Caper Fashions.” in RRRIPP! Paper Fashion, 158-186. Athene: ATOPOS, 2007.

Piñar, Guadalupe Katja Sterflinger, Flavia Pinzari, Lieve Watteeuw (red.), et al. “The Microflora Inhabiting Leonardo Da Vinci’s Self Portraint: A Fungal Role in Foxing Spots.” in Paper Conservation: Decisions & Compromises – ICOM-CC Graphic Document Working Group – Interim Meeting (Austrian National Library, Vienna, 17-19 April 2013), 105-108. Wenen: International Council of Museums (ICOM), 2013.

Pinzari, Flavia Beata Gutarowska en Edith Joseph (red.). “Chapter 4: Extreme Colonizers and Rapid Profiteers: The challenging World of Microorganisms That Attack Paper and Parchment.” in Microorganisms in the Deterioration and Preservation of Cultural Heritage, 79-116. Cham: Springer Nature Switzerland AG, 2021.

Pourmahammadi, Alireza, I. Jones (red.) en G.K. Stylios (red.). “Nonwoven materials and joining techniques.” in Joining Textiles – Principles and Applications, 565-581. Cambridge: Woodhead Publishing Limited, 2013.

Purchas, Derek B. en Ken Sutherland. “Non-woven Fabric Media.” in Handbook of Filter Media, 81-116. Oxford: Elsevier, 2001.

Rowell, Roger M. (red.), Roger Pettersen en Mandla A. Tshabalala. “Cell Wall Chemistry.” in Handbook of Wood Chemistry and Wood Composites, 33-72. Boca Raton: CRC Press, 2012.

Ryder, C. en Rose Sinclair (red.). “Fashion and culture: global culture and fashion.” in Textile and Fashion – Materials, Design and Technology, 605-634. Sawston: Woodhead Publishing, 2015.

Sashoua, Yvonne. “Historical Development of Plastics.” in Conservation of Plastics – Materials Science, degradation and preservation, 19-38. Oxford/Burlington: Butterworth- Heinemann (Elvesier), 2009.

Särkkä, Timo (red.), Miquel Gutiérrez-Poch (red.), en Mark Kuhlberg (red.). “Chapter 1: Technological Transformation in the Global Pulp and Paper Industry: Introduction.” in Technological Transformation in the Global Pulp and Paper Industry 1800-2018 – Comparative Perspectives, 1-12. Cham: Springer Nature Switzerland AG, 2018.

Van Berkel, Willem J.H., Robert H. H. van den Heuvel, Marco W. Fraaije en Colja Laane. “Increasing the operational stability of flavoprotiens by covalent cofactor binding.” in Stability and Stabilization of Biocatalysts, 141-146. Oxford: Elsevier Science B.V., 1998.

 

 

Van der Reyden, Dianne Lee, Lieve Watteeuw (red.) en Christa Hofmann (red.). “New Trends in Preservation in the Digital Age: New Roles for Conservators.” in  Paper Conservation: Decisions & Compromises – ICOM-CC Graphic Document Working Group – Interim Meeting (Austrian National Library, Vienna, 17-19 April 2013), 8-13 (Wenen: International Council of Museums (ICOM), 2013).

Vinken, Barbara, Kaat Debo (red.) en Geert Bruloot (red.). “Amazing Grace: Martin Margiela and the Antwerp School.” in Antwerp 6+ - Antwerp Fashion at the Flemish Parliament, 211-221. Antwerpen: Ludion, 2007.

Wilcox, Claire, Mary M. Brooks (red.) en Dinah D. Eastop (red.). “Radicalizing the Representation of Fashion – Alexander McQueen at the V&A, 1999-2015.” in Refashioning and Redress – Conserving and Displaying Dress, 187-198. Los Angeles: Getty Publications, 2016.

 

10.3     Artikels

Andrady, Anthony L., Kara Lavender Law, Jessica Donohue en Bimali Koongolla. “Accelerated degradation of low-density polyethylene in air and in sea water.” Science of the Total Environment, 811 (2022): 1-11.

Blades, Nigel, Katy Lithgow, Stephen Cannon-Brookes en John Mardaljevic. “New tools for managing daylight exposure of works of art: case study of Hambletonian, Mount Stewart, Northern Ireland.” Journal of the Institute of Conservation, 40:1 (2016): 15-33.

Bowman, A.L, S. Mun, B.D. Huddleston, S.R. Gwaltney, et al. “A nanoscale study of size scale, strain rate, temperature, and stress rate effects on damage and fracture of polyethylene.” Mechanics of Materials, 161 (2021): 1-14.

Branysova, Tereza, Katerina Demnerova, Michal Durovic en Hana Stiborova. “Microbial biodeterioration of cultural heritage and identification of the active agents over the last two decades.” Journal of Cultural Heritage, nr. 55 (2022): 245-260.

Chaudhary, Ashutosh Kr., en R.P. Vijayakumar. “Effect of chemical treatment on biological degradation of high-density polyethylene (HDPE).” Environment, Development and Sustainability, 22 (2020): 1093-1104.

Chen, Kailin, Arkaprovo Ghosal, Alexander L. Yarin en Behnam Pourdeyhimi, “Modeling of spunbond formation process of polymer nonwovens,” Polymer, 187 (2020): 1.

Cračiun, Magdalena. “Rethinking fakes, authenticating selves.” Journal of Royal Anthropological Institute (2012): 846-863.

Doğan, Mustafa. “Ultraviolet light accelerates the degradation of polyethylene plastics.” Microscopic Research & Technique, 84 (2021): 2774-2783.

Gill, Alison. Deconstruction Fashion: The Making of Unfinished, Decomposing and Re-assembled Clothes.” Fashion Theory, vol. 2, uitgave 1 (1996): 25-50.

Grau-Bové, Josep, Bojan Budič, Irena Kralj Cigić, David Thickett, et al. “The effect of particulate matter on paper degradation.” Herit Sci (Heritage Science), 4:2 (2016): 1-8.

Gregory, Paul R., Andrew Martin, Boyce S. Chang, Stephanie Oyola-Reynoso, et al. “Inverting Thermal Degradation Using Chemi- and Physi-sorbed Modifiers for Templated Material Synthesis.” Frontiers in Chemistry, vol. 6, artikel 338 (7 september 2018): 1-9.

Guo, Haiyan. “Paper Materials in Fashion Design Creative Applications.” 5th International Conference on Education, Management, Information and Medicine (EMIM) (2015): 78-81.

Guo, Si-Min, Zhen-Guo Yang, Xiao-Ying Tang en Yan-Tian Zuo. “Safety assessment of high density polyethylene pipe with thermal damages.” Plastics, Rubber and Composites, 46:4 (2017): 173-183.

Hargrave, Jocelyn. “Disruptive Technological History: Papermaking to Digital Printing.” Journal of Scholarly Publishing, vol. 44, nr.3 (april 2013): 221-236.

Hwang, Yujin, Hae-jun Park, Antje Potthast, Myung-Joon Jeong. “Evaluation of cellulose paper degradation irradiated by an electron beam for conservation treatment.” Cellulose, 28 (2021): 1071-1083.

Jassim, Kareem A., Widad Hamdi Jassim en Satha H. Mahdi. “The effect of sunlight on medium density polyethylene Water pipes.” Energy Procedia, 119 (2017): 650-655.

Joyeux-Prunel, Béartrice. “ARTL@S: A Spatial and Trans-national Art History Origins and Positions of a Research Program.” Artl@s Bulletin, vol. 1, uitgave 1, artikel 1 (2012): 9-25.

Kaku, Nobuhiro, Hiroaki Tagomori, Hiroya Akase, Tomonori Tabata, et al. “Efficacy of vitamin E for mechanical damage and oxidation of polyethylene rim by stem neck impingement.” Clinical Biomechanics, 68 (2019): 8-15.

Karlsson, Therese M., Martin Hassellöv en Ignacy Jakubowicz. “Influence of thermooxidative degradation on the in situ fate of polyethylene in temperate coastal waters.” Marine Pollution Bulletin, 135 (2018): 187-194.

Kim, Do-Hee en Joo-Young Lee. “Heat strain while wearing pesticide protective clothing in hot environments: Effects of textile physical properties and ambient humidity.” International Journal of Industrial Ergonomics, 93 (2023): 1-8.

Kundungal, Harsha, Manjari Gangarapu, Saran Sarangapani, Arunkumar Patchaiyappan, et al. “Efficient biodegrdation of polyethylene (HDPE) waste by the plastic-eating lesser waxworm (Achroia grisella).” Environmental Science and Pollution Research, 26 (2019): 18509-18519.

Laroque, Claude. “History and analysis of transparent papers.” The Paper Conservator, 28:1 (2004): 17-32.

Melo, D.,  S.O. Sequeira, J.A. Lopes en M.F. Macedo. “Stains versus colourants produced by fungi colonizing paper cultural heritage: A review.” Journal of Cultural Heritage (2018): 1-22.

Mitra, Biswarup Amlan Das, Riti Thapar Kapoor (red.) en Maulin P. Shah (red.). “Microbes and environment sustainability: An in-depth review on the role of insect gut microbiota in plastic biodegradation.” in Synergistic Approaches for Bioremediation of Environmental Pollutants: Recent Advances and Challenges, 1-25. Oxford: Academic Press (Elsevier), 2022.

Mohajer va Pesaran, Daphne. “People and Placelessness: Paper Clothing in Japan.” Fashion Practice (The Journal of Design, Creative Process & the Fashion Industry), 10:2 (2018): 236-255.

Parsa Sadr, A., E. Bosco en A.S.J. Suiker, “Multi-scale model for time-dependent degradation of historic paper artefacts,” International Journal of Solids and Structures, 248 (2022): 1-15.

Pastorelli, Gianluca, Shuo Cao, Irena Kralj Cigić, Costanza Cucci, et al. “Development of dose-response functions for historic paper degradation using exposure to natural conditions and multivariate regression.” Polymer Degradation and Stability, 168 (2019): 1-12.

Peirson-Smith, Anne en Ben Peirson-Smith. “Fashion archive fervour: the critical role of fashion archives in presenting, curating, and narrating fashion.” Archives and Records (2021): 274-298.

Restrepo-Flórez, Juan-Manuel, Amarjeet Basi en Michael R. Thompson. “Microbial degradation and deterioration of polyethylene – A review.” International Biodeterioration & Biodegradation, 88 (2014): 83-90.

Roy, Prasun K., Minna Hakkarainen, Indra K. Varma en Ann-Christine Albertsson. “Degradable polyethylene: fantasy or reality.” Environmental Science & Technology, 45 (2011): 4217-4227.

Sanluis-Verdes, A., P. Colomer-Vidal, F. Rodriguez-Ventura, M. Bello-Villarino, et al. “Wax worm saliva and the enzymes therein are the key to polyethylene degradation by Galleria mellonella.” Nature Communications (2022): 1-11.

Sharfman, Mark, Rex T. Ellington and Mark Meo. “The Introduction of Postconsumer Recycled Material into TYVEK® - Production, Marketing, and Organizational Challenges.” Journal of Industrial Ecology, 5(1):127 (februari 2008): 127-146.

Strömbo, Jessica en Peter Gudmundson. “Mechano-sorptive creep under compressive loading – A michromechnical model.” International Journal of Solids and Structures, 45 (2008): 2420-2450.

Tétreault, J., A.-L. Dupont, P. Bégin en S. Paris. “The impact of volatile compounds released by paper on cellulose degradation in ambient hygrothermal conditions.” in Polymer Degradation and Stability, 98 (2013): 1827-1837.

Yonan, Michael. “Towards a Fusion of Art History and Material Culture Studies.” West 86th: A Journal of Decorative Arts, Design History, and Material Culture, vol. 18, nr.2 (herfst-winter 2011): 232-248.

Zhang, Yi, P.-Y. Ben Jar, Shifeng Xue, Lin Li, et al. “Damage evolution in high density polyethylene under tensile, compressive, creep and fatigue loading conditions.” Engineering Fracture Mechanics, 215 (2019): 112-116.

Zou, X., N. Gurnagul, T. Uesaka en J. Bouchard. “Accelerated aging of papers of pure cellulose: mechanism of cellulose degradation and paper embrittlement.” Polymer Degradation and Stability, 43 (1994): 393-402.

10.4     Papers, dissertaties en eindprojecten

Baeken, Jessy. “La Siciliana – Pietro Mascagni’s Cavalleria Rusticana (1890), Dolce & Gabbana’s Alta Moda F/W 2019 “Opera at La Scala” en de esthetische allegorie van de Italiaanse schoonheid.” Ongepubliceerde bachelorpaper, BA in de Kunstwetenschappen (KU Leuven, 2022): 1-87.

Benton, Angelique. “Fashion as Art/Art as Fashion: is Fashion, Art?.” Thesispaper (Seniors Honor Thesis), BA of Science in Human Ecology (Fashion and Retail Studies) (Ohio State University, 2012): 1-126.

Hoffman, Abby Marie Chryst. “I want a Tyvek Bikini.” Eindproject (bacheloropdracht, gepubliceerd op 30 juli 2011), BA Graphic Design (University of Florida, 2011): 1-77.

Horsley, Jeffrey. Embedding the Personal: the construction of a ‘fashion’ autobiography’ as a museum exhibition, informed by innovative practice at ModeMuseum,Antwerp. PhD-dissertatie Doctor of Philosophy (PhD), 1-429. London College of Fashion, 2012.

Koutsopoulou, Eleni. “Haute Couture as a work protected by copyright.” Masterthesis, Masters of Arts (MA) in Art, Law and Economy (International Hellenic University, 2017): 1-49.

Larson, Michael David. “The Performance of Membranes in a Newly Proposed Run-Around Heat and Moisture Exchanger.” Masterthesis, MA of Science (Saskatoon: University of Saskatchewan, 2006): 1-159.

 

10.5     Online bronnen

Arnold, Carrie. “This Bug Can Eat Plastic. But Can It Clean Up Our Mess? (24 april 2017).” Nationalgeographic.com. https://www.nationalgeographic.com/science/article/wax-worms-ea t-plastic-polyethylene-trash-pollution-cleanup (geraadpleegd op 26/08/2023).

Artist Rights (NCAC+CDT). “Modification and Destruction of Artists’ Works.” Artistrights.info. http://www.artistrights.info/modification-and-destruction-of-artists-works (geraadpleegd op 07/08/2023).

–. “Significance: Kelley V. Chicago Park District.” Artistrights.info. http://www.artistrights.info/kelley-v-chicago-park-district (geraadpleegd op 07/08/2023).

Bedard, Matthew. “"MARGIELA/GALLIERA 1989-2009".” Flaunt.com. https://flaunt.com/blog/marigela-galliera (geraadpleegd op 05/01/2023) .

Biondi, Annachiara. “The fur industry is fighting back.” Voguebusiness.com. https://www.voguebusiness.com/sustainability/materials-fur-industry-faux-vegan-prada-chan el-yoox-net-a-porter-burberry (geraadpleegd op 05/08/2023).

Blanks, Tim. “Runway: Christian Dior Fall 2010 Couture.” Vogue.com. https://www.vogue.com/fashion-shows/fall-2010-couture/christian-dior (geraadpleegd op 05/08/2023).

Britannica (red.). “DuPont Company – American company.” Britannica.com. https://www-britannica-com.kuleuven.e-bronnen.be/topic/DuPont-Company (geraadpleegd op 25/08/2023).

–. “Linen – textile.” Britannica.com. https://www.britannica.com/technology/linen (geraadpleegd op 07/08/2023).

–. “Trompe l’oeil.” Britannica.com. https://www.britannica.com/art/trompe-loeil (geraadpleegd op 05/08/2023).

–. “Silk Road – trade route.” Britannica.com. https://www.britannica.com/money/topic/Silk-R oad-trade-route (geraadpleegd op 09/08/2023).

–. “Ziegler-Natta catalyst – chemistry.” Britannica.com. https://www-britannica-com.kuleuven .e-bronnen.be/science/Ziegler-Natta-catalyst (geraadpleegd op 25/08/2023).

Britt, Kenneth W. en Encyclopaedia Britannica (red.). “Papermaking - Paper properties and uses.” Britannica.com. https://www.britannica.com/technology/papermaking/Paper-properties-and-u ses (geraadpleegd op 11/08/2023).

Butler, Frank. “The Story of Paper-making (Project Gutenberg eBook, 2018).” Gutenberg.org. https://www.gutenberg.org/cache/epub/58319/pg58319-images.html (geraadpleegd op 09/08/2023).

Caligor, Livia, en Denise N. Green (red.). “Paper Fashion in the 1960s: The Genesis of Fast Fashion (17 maart 2018).” Blogs.cornell.edu. https://blogs.cornell.edu/cornellcostume/2018/0 3/17/paper-fashion-in-the-1960s-the-genesis-of-fast-fashion/ (geraadpleegd op 30/08/2023).

Carey, Francis A. en Encyclopaedia Britannica (red.). “Ethylene – chemical compound.” Britannica.com. https://www-britannica-com.kuleuven.e-bronnen.be/science/ethylene (geraadpleegd op 25/08/2023).

Carvell, Nick. “Re-edition revealed: every item from the H&M x Maison Martin Margiela collection (24 october 2012).” Gq-magazine.co.uk. https://www.gq-magazine.co.uk/gallery/maison-martin-margiela-hm-re-edition-collaboration-collection-pictu res (geraadpleegd op 04/08/2023).

Conservation Center for Art & Historic Artifacts. “Light Exposure for Artifacts on Exhibition.” Ccaha.org. https://ccaha.org/resources/light-exposure-artifacts-exhibition (geraadpleegd op 13/08/2023).

CPI Inflation Calculator. “Value of $5 from 1966 to 2023.” In2013dollars.com. https://www.in2013dollars.com/us/inflation/1966?amount=5#:~:text=%245%20in%201966%20is%20equivalent,cumulative%20price%20increase%20of%20843.49%25 (geraadpleegd op 30/08/2023).

Davies, Alas, Tiffany Wertheimer en Guy Lambert. “Kim Kardashian: Marylin Monroe’s gown not damaged, Ripley’s claims (16 juni 2022).” Bbc.com. https://www.bbc.com/news/ent ertainment-arts-61801906 (geraadpleegd op 07/08/2023).

De Con Cossío, Regina. “Materiality in Art.” Sybariscollection.com. https://www.sybariscolle ction.com/the-materiality-of-art/ (geraadpleegd op 09/08/2023).

Dellatto, Marisa en Forbes staf (red.). “Kim Kardashian Did Not Damage Marilyn Monroe’s Dress at Met Gala, Ripley’s Says.” Forbes.com. https://www.forbes.com/sites/marisadellatto/2 022/06/16/kim-kardashian-did-not-damage-marilyn-monroe-dress-at-met-gala-ripleys-says/?s h=3ba4a681aeb7 (geraadpleegd op 07/08/2023).

De Wyngaert, Elisa en MoMu (red.). “The Story Behind The Garments: S/S 1989 Trompe l’Oeil Tattoo T-shirt & A/W 1989-90 Sweater by Maison Martin Margiela.” Momu.be. https://www.momu.be/en/magazine/margiela-inge-grognard (geraadpleegd op 05/08/2023).

Dictionary.com. “Means to an end.” Dictionary.com. https://www.dictionary.com/e/slang/means-to-an-end/ (geraadpleegd op 05/08/2023).

DuPont. “Tyvek® - What is Tyvek®.” Dupont.com. https://www.dupont.com/tyvekdesign/des ign-with-tyvek/why-tyvek.html#:~:text=Tyvek%C2%AE%20can%20endure%20temperature s,not%20be%20considered%20fire%20resistant (geraadpleegd op 27/08/2023).

–. “What is Tyvek®.” Dupont.com. https://www.dupont.com/what-is-tyvek.html (geraadpleegd op 25/08/2023).

Faiers, Jonathan. “McQueen and Tartan.” Metmuseum.org. https://www.metmuseum.org/blogs /now-at-the-met/features/2011/mcqueen-and-tartan#:~:text=McQueen%20used%20his%20ta rtan%20to,suits%20all%20in%20McQueen%20tartan (geraadpleegd op 02/08/2023).

FAVV. “Bacillus Cereus (Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen.” Favv-afsca.be. https://www.favvafsca.be/dagelijksleven/voedselvergiftigingen/bacilluscereus/ (geraadpleegd op 26/08/2023).

Flanders DC. “Modellen en tekeningen beschermen - voor mode.”  Flandersdc.be. https://www.flandersdc.be/nl/mode/gids/intellectuele-eigendom/modellen-tekeningen-bescher men (geraadpleegd op 07/08/2023).

FEICA European Adhesive & Sealant Coforence and EXPO 2023. “Chemisch Academie – Esters.” Products.pcc.eu. https://www.products.pcc.eu/nl/academy/esters-3/ (geraadpleegd op 27/08/2023).

FOD Economie, “Wat beschermt het tekeningen- of modellenrecht?,” Economie.fgov.be. https://economie.fgov.be/nl/themas/intellectuele-eigendom/intellectuele-eigendomsrechten/-en-modellen/wat-beschermt-het-tekeningen (geraadpleegd op 07/08/2023).

Greenfield, Matt. “Potential Problems with Tyvek House Wrap (23 februari 2023).” Todayshomeowner.com. https://todayshomeowner.com/general/guides/tyvek-house-wrap-pro blems/#:~:text=Vulnerability%20to%20UV%20Radiation&text=Exposing%20Tyvek%20House%20Wrap%20to,especially%20for%20unforeseen%20construction%20delays (geraadpleegd op 27/08/2023).

Hiziroglu, Salim. “Basics of Paper Manufacturing (Oklahoma State University).” Extension.okstate.edu. https://extension.okstate.edu/fact-sheets/basics-of-paper-manufacturin g.html#:~:text=Paper%20is%20a%20thin%20sheet,writing%2C%20printing%20and%20packaging%20purposes (geraadpleegd op 11/08/2023).

Huang,Abbie. “Recicla, by Galliano for Margiela (16 march 2020).” Laboutik.com. https://laboutik.com/blogs/blog/recicla-by-margiela (geraadpleegd op 05/08/2023).

Jackson, Ashawanta. “When Paper Was Fashion’s Favorite Material (14 oktober 2021).” Daily.jstor.org. https://daily.jstor.org/when-paper-was-fashions-favorite-material/ (geraadpleegd op 30/08/2023).

Jones, Meghan. “The Story Behind Marilyn Monroe’s “Happy Birthday” Dress (Reader’s Digest, 14 februari 2023).” Rd.com. https://www.rd.com/article/marilyn-monroe-happy-birthd ay-dress/ (geraadpleegd op 07/08/2023).

Kemps, Lene. “Winter ’97-’98 Terug naar 80. Knack (2 april 1997),” Web.belga.press. https://share.belga.press/news/d066e76d-e0c3-46ca-8fd0-35d491147220?searchText=%22ma rtin%22%20AND%20%22margiela%22 (geraadpleegd op 05/08/2023).

Klug Conservation. “Silk tissue paper.” Klug-conservation.com. https://www.klug-conservati on.com/Paper-Silk-tissue-paper#:~:text=Silk%20tissue%20paper%20is%20a,as%20filling%2 0or%20interleaving%20material (geraadpleegd op 24/08/2023).

LCI Paper. “What is Vellum & Is Vellum Paper the Same as Tracing Paper?.” Lcipaper.com. https://www.lcipaper.com/kb/vellum-paper-tracing-paper.html (geraadpleegd op 24/08/2023).

Marshall, Sonagh. “A brief History of the Puffer Jacket (9 augustus 2016).” Anothermag.com. https://www.anothermag.com/fashion-beauty/8951/a-brief-history-of-the-puffer-jacket (geraadpleegd op 05/08/2023).

Metmuseum.org. “Coat (fall/winter 1997-98).” Metmuseum.org. https://www.metmuseum.org /art/collection/search/82181?ft=maison+martin+margiela&offset=0&rpp=40&pos=34 (geraadpleegd op 06/08/2023).

–. “Dress (spring/summer 1991).” Metmuseum.org. https://www.metmuseum.org/art/collectio n/search/153543 (geraadpleegd op 30/08/2023).

–. “Ensemble (1997).” Metmuseum.org. https://www.metmuseum.org/art/collection/search/7 12189?ft=maison+martin+margiela&offset=0&rpp=40&pos=25 (geraadpleegd op 06/08/2023).

Michalski, Stefan. “Agent of Deterioration: Light, Ultraviolet and Infrared (for the Government of Canada).” Canada.ca. https://www.canada.ca/en/conservation-institute/service s/agents-deterioration/light.html#uv6 (geraadpleegd op 07/08/2023).

MoMu. “Exploding Fashion: Van 2D tot 3D tot 3D-animatie.” Momu.be. https://www.momu.be/nl/tentoonstellingen/exploding-fashion (geraadpleegd op 08/08/2023).

Mudam. “Hiroaki Ohya.” Mudam.com. https://www.mudam.com/collection/hiroaki-ohya (geraadpleegd op 31/08/2023).

Palais Galliera. “Margiela/Galliera, 1989-2009.” Palaisgalliera.paris.fr. https://www.palaisgalliera.paris.fr/en/exhibitions/margiela/galliera-1989-2009 (geraadpleegd op 04/08/2023).

Plush Addict. “What is Swedish Tracing Paper and How Do You Use It?.” Plushaddictblog.co.uk. https://plushaddictblog.co.uk/2021/12/29/what-is-swedish-tracing-pap er-and-how-do-you-useit/#:~:text=Swedish%20Tracing%20Paper%20is%20a,muslins%20o r %20toiles%20whilst% 20dressmaking (geraadpleegd op 24/08/2023).

Post,  Hans-Maarten. “RECENSIE. ‘Martin Margiela : in his own words’: wel de handen, niet het hoofd ***.” Het Nieuwsblad Online (9 mei 2020). https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200508_04951344 (geraadpleegd op 03/08/2023).

Purdue University. “Museum Conservator.” Purdue.edu. https://www.purdue.edu/science/care ers/what_can_i_do_with_a_major/Career%20Pages/museum_conservator.html#:~:text=Conservators%20manage%2C%20preserve%2C%20treat%2C,them%20to%20their%20original%20state (geraadpleegd op 08/03/2023).

Rosen, Miriam. “Issey Miyake – Fondation Cartier Pour L’art Contemporain.” Artforum.com. https://www.artforum.com/print/reviews/199902/issey-miyake-51064 (geraadpleegd op 30/08/2023).

Schotanus, Alois. “Wasmotten – deel 1 (Maandblad van de Vlaamse Imkersbond, jaargang 103, oktober 2017).” Konvib.be. https://konvib.be/?page_id=1808 (geraadpleegd op 26/08/2023).

Stranges, Anthony N., Lisa Michelle Brown, Encyclopaedia Britannica (red.). “Karl Ziegler – german chemist.” Britannica.com. https://www-britannica-com.kuleuven.e-bronnen.be/biogra phy/Karl-Ziegler (geraadpleegd op 25/08/2023).

 Shoard, Catherine. “ Kim Kardashian accused of doing ‘permanent damage’ to Marilyn Monroe’s dress (14 juni 2022).” Theguardian.com. https://www.theguardian.com/film/2022/ju n/14/kim-kardashian-accused-of-doing-permanent-damage-to-marilyn-monroe-dress (geraadpleegd op 07/08/2023).

Stockman Paris. “Siegel & Stockman – history.” siegel-stockman.com. http://www.siegel-stockman.com/history (geraadpleegd op 05/08/2023).

 –. “We are honored and excited that Disney’s NEW hit movie, Cruella, features a variety of STOCKMAN form from the Atelier Collection.” Siegel-stockman.com. http://www.siegel-stockman.com/#cruella (geraadpleegd op 05/08/2023).

Sullivan, Will. “The Science Behind the Multiverse in Everything Everywhere All At Once (14 maart 2023).” Smitsonianmag.com. https://www.smithsonianmag.com/smart-news/the-science-behind-the-multiverse-in-everything-everywhere-all-at-once-180981796/ (geraadpleegd op 01/09/2023).

Tate. “Curator.” Tate.org.uk. https://www.tate.org.uk/art/art-terms/c/curator (geraadpleegd op 08/08/2023).

The Architects’ Journal London. “Dupont™ Tyvek® Firecurb ® Brings Breakthrough Technology in Safety, Performance And Sustainability to Crumlin Children’s Hospital (5 juni 2013).” Proquest.com. https://www.proquest.com/trade-journals/dupont-tm-tyvek®-firecurb ®-bringsbreakthrough/ (geraadpleegd op 27/08/2023).

The Nobel Prize organisation. “Karl Ziegler.” Nobelprize.org. https://www.nobelprize.org/priz es/chemistry/1963/ziegler/facts/ (geraadpleegd op 25/08/2023).

Thys, Germaine. “Herfst-wintermode 1997-1998 in Parijs – de stoeipoezen van ‘Big Mac’ (Het Belang Van Limburg, 18/03/1997).” Web.belga.press. https://share.belga.press/news/ad550baf -70d2-438c-ac40-de12a605b1e1?searchText=%22martin%22%20AND%20%22margiela%2 2 (geraadpleegd op 05/08/2023).

Unesco. “List of National Cultural Heritage Laws.” Ar.unesco.org. https://ar.unesco.org/cultna tlaws/list?combine=&combine_op=%3D&field_nl_language_tid=&field_nl_year_value%5Bvalue%5D=&order=title_field&sort=desc&page=44 (geraadpleegd op 07/08/2023).

University of Florida. “Featured creatures (Entomology & Nematology – FDACS-DPI – EDIS: cigarette beetle (common name).” Entnemdept.ufl.edu. https://entnemdept.ufl.edu/creatures/ur ban/stored/cigarette_beetle.htm (geraadpleegd op 26/08/2023).

Valentic, Stefanie. “DuPont’s Tvek Fiber Turns 50 (7 april 2017 – EHS Today).” Proquest.com. https://www.proquest.com/trade-journals/duponts-tyvek-fiber-turns-50/docvie w/1885194513/se-2?accountid=17215 (geraadpleegd op 27/08/2023).

V&A. “Digital Map – Floorplan.“ Vam.ac.uk. https://www.vam.ac.uk/features/digitalmap /?zoom=1.5400333975921685&latlng=-2943.0942295125196%2C3802.7112720493105 (geraadpleegd op 02/08/2023).

–. “Paper Dresses.” Vam.ac.uk. https://www.vam.ac.uk/articles/paper-dresses (geraadpleegd op 30/08/2023).

–. “Linen, the original sustainbale material.” Vam.ac.uk. https://www.vam.ac.uk/articles/linen-the-original-sustainable-material (geraadpleegd op 06/08/2023).

Vlaamse Gemeenschap. “Vlaamse Codex: Decreet houdende bescherming van het roerend cultureel erfgoed van uitzonderlijk belang (14/03/2023-10/03/2023).” Codex.vlaanderen.be. https://codex.vlaanderen.be/Zoeken/Document.aspx?DID=1010774&param=inhoud&AID=1045753 (geraadpleegd op 07/08/2023).

Wawak. “Dotted Marking #15 Pattern Paper – 500’ X 36” – White.” Wawak.com. https://www.wawak.com/cutting-measuring/patterns-supplies/dotted-marking-15-pattern-pap er-500/#sku= msc42 (geraadpleegd op 24/08/2023).

–. “Pellon 815 Red Dot Tracing Paper – 45” x 25 Yds.” Wawak.com. https://www.wawak.com/cutting-measuring/patterns-supplies/pellon-815-red-dot-tracing-pap er-45-x-25-yds/#sk u=intf70 (geraadpleegd op 24/08/2023).

WordSense Dictionary. “I fit looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.” Wordsense.eu. https://www.wordsense.eu/if_it_looks_like_a_duck,_sw ims_like_a_duck,_and_quacks_like_a_duck,_then_it_probably_is_a_duck/ (geraadpleegd op 07/08/2023).

Wrigley, Tish. “The Spirit of Tohoku: “Clothing” by Issey Miyake.” Anothermag.com. https://www.anothermag.com/art-photography/1235/the-spirit-of-tohoku-clothing-by-issey-m iyake (geraadpleegd op 31/08/2023).

Yelizunal. “Maison Margiela X H&M: deze collaboratie uit 2012 leeft nog steeds! (23 januari 2018).” theschoolofmarketing.be. https://www.theschoolofmarketing.be/maison-margiela-x-hm-deze-collaboratie-uit-2012-leeft-nog-steeds/ (geraadpleegd op 04/08/2023).

10.6     Kranten- en magazineartikels

Tasmin Blanchard, Tasmin. “Deconstruction.” The independent (London)  (GB). 19 juli 1997.

Brampton, Sally. “Style: Paris of the cuff.” The Guardian (GB). 17 maart 1997.

Broucke, Nica. “Maison Martin Margiela over.” Elle (BE). Publicatiedatum onbekend.

Brouns, Jesse. “Martin blijft bouwen.” Weekend Knack (BE). 2010.

Buyck, Lut. “Mode is geen kunst.” Knack: mode special (BE). 2 maart 1983.

Carvalho, Hester. “De perfectionering van de armoede.” NRC Handelsblad (NL). 17 maart 1997.

Den Hartog Jager, Hans. “Interviews & Essays: Maison Martin Margiela: sloper of bouwer?.“ Arnhem Mode Biënnale (NL). 2009.

Evans, Caroline. “The Golden Dustman: A critical evaluation of the work of Martin Margiela and a review of Martin Margiela: Exhibition (9/4/1615).” Fashion Theory (GB). 1998.

Goyvaerts, Agnes. “De trage maar zekere klim naar de top van Martin Margiela.” De Morgen: Zomereditie (BE). Zomer 1998.

Hesse, Claudine. “Au fil des podiums.” Le Figaro (FR). 18 maart 1997.

Industrial Safety & Hygiene News (red.). “Product Update – Protective Clothing – 6. Tyvek® garments.” ISHN (VS). Oktober 2010.

Johnson, Lisa. “Thoroughly modern Martin.” The Bulletin (BE).14 november 1997.

Kemps, Lene. “In dialoog met Martin Margiela.” Weekend Knack (BE). 14 september 1994.

–. “Margiela Majestatis.” Weekend Knack Special (BE). 2 september 1998.

Lahousse, Elke. “Het onzichtbare kleermakersgenie.” Weekend Knack (BE). 2008.

“Martin Margiela.” i-D, 180 (GB). Oktober 1998.

“Martin Margiela.” L’Officiel (Vlaamse Editie) (BE). Herfst-winter 2010.

“MARTIN MARGIELA.” Ryuko Tsushin, vol. 468 (JP). Juni 2002.

“Maison Martin Margiela – interview.” A Guide Magazine (AT). 2009.

“Maison Martin Margiela 20 in Momu.” LINK Modevakblad (NL). December 2008.

“Maison Martin Margiela talks about white.” High Fashion (JP). Juni 2005.

Menkes, Suzy. “Class act: Margiela moves up a grade.” International Herald Tribune (FR). 11 januari 2005.

–. “A Calmer McQueen Cuts It at Givenchy.” International Herald Tribune (FR). 14 maart 1997.

–. “Happy 20th birthday, Martin Margiela!.” International Herald Tribune (FR) . 20 januari 2008.

–. “Martin Margiela.” International Herald Tribune (FR). 6 september 1994.

Monahan, Iona. “Notes From Paris.” The Gazette (Montreal, Quebec) (CA). 25 maart 1997.

O’ Byrne, Robert. “JOLIE GOOD SHOWS – Robert O’Byrne reports on the highlights, the low life, the idiosyncrasies, the quirks, the good, the bad and the downright ugly at  Paris Fashion Week.” The Irish Times (IE). 17 maart 1997.

Sabas, Carole. “Martin Margiela garde ses distances.” Journal de Textile (FR). 12 oktober 1998.

Sepulchre, Cécile. “Paris S’Éveille!.” L’Officiel (FR). Maart 1998.

Sloops, Ronald. “De mythe, de mode, de expo en de vrouwen: Maison Martin Margiela ‘20’.” Elle België (BE). September 2008.

Spindler, Amy M. “Treating History With a Sense of Pride: Reviews/Fashion.” New York Times (VS). 7 maart 1997.

Ku Chien, Gene (Ching). “Feature 1: Maison Martin Margiela X PPAPER SHOP.” PPAPER (TW). 2006.

Windels, Veerle. “Niet de maker, maar de kleren.” DS Magazine (BE). 28 oktober 1994.

WWD staf. “Paris: Goodbye to All.” WWD (VS). 20 oktober 1998.

Yeu, Silvie. "Qui est donc Martin Margiela?." Onbekende publicatie. Jaar onbekend.

 

 

 

10.7     Audiovisueel bronmateriaal

MMM Shows. “Maison Martin Margiela FW 1997-98.” Dailymotion, 10:18. 2017. https://www.dailymotion.com/video/x5ru919.

Tcheng,  Frédéric. “Dior and I.” M4yuHD.TV, 01:29:50. geen datum. https://ww1.m4uhd.tv/watch-movie-dior-and-i-2014-16776.html.

 

10.8     Persmateriaal

Maison Martin Margiela (red.). “MAISON MARTIN MARGIELA.” in Maison Martin Margiela – Press release : Spring/Summer 1989-Autumn/Winter 2003-4; 28 seasons: A descriptive of Showroom, Show and Collection (persmap). Parijs: Maison Martin Margiela,1989-2004.

 

10.9     Presentaties

Dhaenens, Laurens. “Beyond the Canon: A Digital Art Historical Approach to the International Circuit of Belgian Modern Art Exhibitions in the First Half of the Twentieth Century.” Gastlezing Kunstmarkt, KU Leuven, Leuven, 9 november 2022.

 

10.10   Bijlagen: bijkomend bronmateriaal

 

Adie, Lana K. “Identity and fashion in the early 20th century: How sexual and gender identities intersected with fashion in the Weimar Republic and the Nazi Era.” Bachelorpaper, BA Translation German Studies (Aston University, 2020): 1-31.

Auslander, Leora. “Deploying material culture to write the history of gender and sexuality.” Clio. Women, Gender, History, nr. 40 (Making Gender with Things, 2014): 157-178.

Baeken, Jessy. “Conditierapport “Jurk Dior 1955-1959” - Historische- en materiaaltechnische analyse, en conservatie-restauratie aanbevelingen.” Ongepubliceerde paper, BA in de kunstwetenschappen (Leuven, 2021): 1-29.

Baelden, Pascale. “De unieke erfenis van Jenny Meirens.” De Morgen Magazine (BE). 31 augustus 2013.

Benaim. Laurence. “Martin Margiela.” Vogue Paris (FR). Zomer 1993.

Britannica. “Japan since 1945.” Britannica.com. https://www.britannica.com/place/Japan/Japa n-since-1945 (geraadpleegd op 01/08/2023).

–. “World War II and defeat.” Britannica.com. https://www.britannica.com/place/Japan/World -War-II-and-defeat (geraadpleegd op 01/08/2023).

Buckley, Cheryl en Hazel Clark. “Conceptualizing Fashion in Everyday Lives.” Design Issues, vol. 28, nr.4 (herfst 2012): 18-28.

Brooks, Mary M., Cordelia Rogerson (red.) en Paul Garside (red.). “In pursuit of forgotten fibres? The development, disappearance and rediscovery of regenerated protein fibres.” in The Future of the 20th Century: Collecting, Interpreting and Conserving Modern Materials – POSTPRINTS, 33-40. Londen: Archetype Publications Ltd., 2006.

Cunningham, John M. “Roaring Twenties – historical era [20th century].” Britannica.com. https://www.britannica.com/topic/Roaring-Twenties (geraadpleegd op 26/07/2023).

Deeds, Christopher. “Reaganomics and Thatcherism. Origins, Similarities and Differences (uit UK and US: How Far? How Close? (1986)).” Books.openedition.org. https://books.openedition.org/pufr/4464 (geraadpleegd 02/08/2023).

Demeester, Wivana. “20 jaar Mode, Dit is Belgisch!?.” Demeester.com. http://www.demeester.com/ditisbelgisch10-09-03volledig.htm (geraadpleegd op 05/01/2023).

Eclecticsite.be. “Prijsindex - België in cijfers sinds 1920.” Eclecticsite.be. https://www.eclectic site.be/amorti/kost1920.htm (geraadpleegd op 08/01/2023).

Eilander, Sarah. “Thesis (onuitgegeven): beeldvorming bij Walter Van Beirendonck – Probleemstelling. Methodologie.” Adoc.pub. https://adoc.pub/probleemstelling-methodologie. html (geraadpleegd op 08/01/2023).

Escalante, Anna. “Martin Margiela: An Ode to Anti-fashion’s Founding Father.” CR Fashion Magazine https://crfashionbook.com/fashion-a36041473-martin-margiela-anti-fashion/ (geraadpleegd op 10/01/2023).

Fabric Link. “Fabric Seminar – Textile Fiber History.” Fabriclink.com. https://www.fabriclink.com/University/History.cfm (geraadpleegd op 02/08/2023).

Feldman, Christine Jacqueline. ‘We are the Mods”: A Transnational History of a Youth Culture. PhD-dissertatie Doctor of Philosophy (PhD), 1-523. University of Pittsburgh, 2009.

Fiell, Charlotte. Fashion Sourcebook 1920’s. Chipping Campden: Fiell Publishing Limited, 2011.

Goles, Kelly. “Library of Cognress Blogs: What Not to Wear: Clothing Rationing During World War II.” Blogs.loc.gov. https://blogs.loc.gov/law/2023/01/what-not-to-wear-clothing-rationing-during-world-war-ii/#:~:text=With%20the%20outbreak%20of%20World,by%20w omen%20throughout %20the%20country (geraadpleegd op 01/08/2023).

Gupta, Shipra, James W. Gentry, Mark Heuer en Carolin Becker-Leifhold. Eco-Friendly and Fair: Fast Fashion and Consumer Behaviour. Abingdon: Taylor & Francis Group, 2017.

Goyvaerts, Agnes. “Hoe Belgisch is mode dit is Belgisch?: 20 jaar “Mode, dit is Belgisch”.” De Morgen Magazine (BE). September 2003.

“Het plan, de Zes en de trots.” Knack – Weekend Knack. https://share.belga.press/news/793a53 89-76f7-4adf-bff5-268092207f3d?searchText=%22knack%22%20AND%20%22weekend%2 2%20AND%20%22mode%22 (geraadpleegd op 07/01/2023).

Hmgroup.com. “History.” Hmgroup.com. https://hmgroup.com/about-us/history/ (geraadpleegd op 02/08/2023).

Kawamura, Yuniya. “Type 2: Rei Kawakubo, Issey Miyake, and Yohi Yamamoto Construction of the Japanese Avant-Garde Fashion,” in The Japanese Revolution in Paris Fashion, 125-150. Oxford: Berg, 2004.

Kolb, Melina. “What Is Globalization? And How Has the Global Economy Shaped the United States?.” Piie.com. https://www.piie.com/microsites/globalization/what-is-globalization. (geraadpleegd op 02/058/2023).

Leach, William R. “Transformation in a Culture of Consumption: Women and Department Stores, (1890-1925).” The Journal of American History, vol. 71, nr.2 (september 1984): 319-342.

Mamadouh, Virginie D. Geopolitics in the nineties: one flag, many meanings.” Geojournal, vol. 46, nr. 4, Geopolitics: its different faces, its renewed popularity (1998): 237-253.

Mansfield, Alan and Phillis Cunnington. Handbook of English Costume in the 20th century 1900-1950. London: Faber and Faber Limited, 1973.

“Martin Margiela.” Onbekende magazine. Onbekende publicatiedatum.

Nuno.com, “About NUNO,” Nuno.com. https://www.nuno.com/en/about/ (geraadpleegd op 02/08/2023).

O’Rourke, Kevin H. en Jefrrey G. Williamson. “When did globalization begin?.” European Review of Economic History, vol. 6, nr. 1 (april 2002): 23-50.

Petzold, Laura, Cordelia Rogerson (red.) en Paul Garside (red.). “Early elastic threads and fibres in clothing.” in The Future of the 20th Century: Collecting, Interpreting and Conserving Modern Materials – POSTPRINTS, 48-52. Londen: Archetype Publications Ltd., 2006.

Post, Hans-Maarten. “Margiela werkt niet langer voor Margiela.” Het Nieuwsblad (BE). Herfst 2009.

Pouillard, Véronique. Paris to New York: the transatlantic fashion industry in the twentieth century. Cambridge: Harvard University Press, 2021.

Rambali, Paul. “Traditiegetrouw Margiela.” Elle (BE). Periode 1990-91.

Repcyte, Monika. "Martin Margiela - Anonymous grandiosity.” Metalmagazine.eu. https://metalmagazine.eu/en/post/article/martin-margiela-anonymous-grandiosity (geraadpleegd op 05/01/2023).

Riley, Patrick. “Timeline of the Space Race, 1957-69.” Britannica.com. https://www.britannica .com/story/timeline-of-the-space-race (geraadpleegd op 26/07/2023).

Robert, Marylin. “Reiko Sudo. NUNO: Visionary Japanese Textiles. Edited by Naomi Pollock. London: Thames & Hudson, 2021.” Journal of Asian Humanities (Kyushu University), 7 (2002): 103-105.

 

 

Roll, Martin. “The Secret of Zara’s Success: A Culture of Customer Co-creation (Nov 2021).” Martinroll.com. https://martinroll.com/resources/articles/strategy/the-secret-of-zaras-success-a-culture-of-customer-co-creation/#:~:text=The%20Zara%20brand%20story,higher%2Den d%20clothing%20and%20fashion (geraadpleegd op 02/08/2023).

Rooney, Cody. “The Emancipation of the Neue Frau: Art, Fashion, and Sexual Identity In The Weimar Era (15 oktober 2022).” Liminul.xyz. https://liminul.xyz/the-emancipation-of-the-neue -frau-art-fashion-and-sexual-identity-in-the-weimar-era/ (geraadpleegd op 01/08/2023).

Rothman, Lily. “How the Fashions of the 1960s Reflected Social Change.” Time.com. https://ti me.com/4978502/mod-fashion-1960s/ (geraadpleegd op 01/08/2023).

Ryder, C. en Rose Sinclair (red.). “Material Culture: Social Change, Culture, Fashion and Textiles in Europe.” in Textile and Fashion – Materials, Design and Technology, 563-603. Sawston: Woodhead Publishing, 2015.

Silva, Maria. “The Rise and Fall of the Weimar Woman.” The Compass, vol. 1, oplage 5 (mei 2018): 37-47.

Spivack, Emily. “A History of Sequins from King Tut to the King of Pop.” Smithsonianmag.com. https://www.smithsonianmag.com/arts-culture/a-history-of-sequins-fro m-king-tut-to-the-king-of-pop-8035/ (geraadpleegd op 26/07/2023).

Tdm (psuedoniem). “Antwerpse Zes poseren uitzonderlijk samen voor NY Times.” De Standaard Online. https://www.standaard.be/cnt/dmf20130617_052 (geraadpleegd op 05/01/2023).

Thomas, Dana. Fashionopolis: The Price of Fast Fashion and the Future of Clothes. Londen: Head of Zeus, 2019.

Van Loock, Felix. Lier & ’t Haak-naaldje – het triumviraat van Lierse kant, parels en borduur gedurende de 19de en 20ste eeuw, in 12 grote evenementen de wereld rond. Lier: Felix Van Loock (private eerste versie), 2022.

Vanslembrouck, Marjolijn. “Het ABC van de Belgische mode.” Elle Magazine Online. https://www.elle.be/nl/83158-abc-belgische-mode.html (geraadpleegd op 08/01/2023).

White, Patrick en Calvin Woodings (red.). “Lyocell: the production process and market development.” in Textile Institute: Regenerated Cellulose fibres, 62-87. Cambridge: Woodhead Publishing Limited, 2001.

10.11   Afbeeldingen

(1.1) Faust, Marina. Maison Martin Margiela A/W 1997 – “Object X.” 1997. Zēdianakēs en Bataille-Benguigui,  RRRIPP! Paper Fashion, 2007, https://drive.google.com/file/d/18Un xEKrXVUbSVmDXIRV_JF89JYI9suJf/view?usp=drive_link

(2.1) Faust, Marina. Maison Martin Margiela S/S 1996. 1996, https://i2.wp.com/theforumist.co m/wp-content/uploads/2017/07/M-2.jpg?w=936&h=703&ssl=1.

(2.2) Onbekend. Maison Martin Margiela (defilé - detail). Datum onbekend, https://res.cloudin ary.com/ssenseweb/image/upload/w_768,q_90,f_auto,dpr_auto/v1690485393/rmanwjknzcj3qh5btbkd.jpg.

(2.3) Onbekend. Maison Martin Margiela (label).  datum onbekend, https://cdn.shopify.com/ s/files/1/2013/8489/files/margiela_480x480.png?v=1631072358.

(2.4) Coutausse, Jean Claude. Martin Margiela's Spring/Summer 1990 collection in Paris. 1990, https://img.businessoffashion.com/resizer/dQRWgrHv57tkjDA3DR6f-uYboB0=/768x0 /filters:format(jpg):quality(70)/cloudfront-eu-central-1.images.arcpublishing.com/businessoff ashion/MTW2U57WQRC5FJ3LA32T5GVHKQ.jpg.

(2.5) Onbekend. Maison Martin Margiela Tabi boots. Datum onbekend, https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5332ea92e4b038baa34a56c8/1573163737878 -FA8GVXX6AGMKHY3CX4VF/IMG_ 2950.jpg?format=2500w.

(2.6) Madeira, Marcio. Maison Martin Margiela S/S 2009. 2009, https://assets.vogue.com/phot os/55c6519a08298d8be224a431/master/w_1920,c_limit/00220fullscreen.jpg.

(2.7) Mignot, Julien. Maison Martin Margiela S/S 1991. 2009, https://static01.nyt.com/images/ 2018/03/06/fashion/06MARGIELA-EXHIBIT-slide-0G3E/06MARGIELA-EXHIBIT-slide-0 G3E-superJumbo.jp g?quality=75&auto=webp&disable=upscale.

(2.8) Ho, Monica. Maison Martin Margiela F/W 1993-94 (MoMu Antwerpen). Datum onbekend, https://d4r8ypmqnkoz0.cloudfront.net/stories/_default_4/MoMu_Stories_Margiela NA_9_2020-11-19-085547.jpg.

(2.9) Onbekend. Maison Martin Margiela S/S 1989. Datum onbekend, https://www.artcurial.co m/sites/default/files/lots-images/2022-04-21-16/IT4183_10728623_4.jpg.

(2.10) Lopes, Amanda. Maison Martin Margiela S/S 2007. 2007, https://assets.vogue.com/phot os/5aa838330ec45c7da912ba79/master/w_1920,c_limit/martin-margiela-spring-2009-rtw-36-amanda-lopez.jpg.

(2.11) Onbekend. Maison Martin Margiela Fall 1997 Ready-to—Wear look 5/41 - “Object X”. 1997, https://assets.vogue.com/photos/564259cdd180b84a7b5dc791/master/w_1920,c_limit/ MARTIN-MARGI ELA-FALL-1997-RTW-05.jpg.

(2.12) Fragkou, Christina. Maison Margiela AW20. 2020, https://images-prod.dazeddigital.co m/1200/azure/dazed-prod/1280/6/1286462.jpg.

(2.13) Videl, Julian. Martin Margiela, waistcoat, Fall-winter 1989-1990 (Galleria Parijs), 2018. https://www.sz-mag.com/wp-content/uploads/2018/03/Martin-Margiela-at-Palais-Galli era_2018_StyleZeitgeist-34.jpg.

(2.14) Onbekend. Maison Martin Margiela F/W 1999-2000. Datum onbekend, http://cdn.shopif y.com/s/files/1/0613/4546/4551/products/1999-00A-H_Pagina_09.jpg.

(2.15) Onbekend. Maison Martin Margiela F/W 1999-1998. 1997, https://assets.vogue.com/ph otos/56425a49d180b84a7b5dc7ec/master/w_1280,c_limit/MARTIN-MARGIELA-FALL-19 97-RTW-DETAIL-14.jpg.

(2.16) Onbekend. Maison Martin Margiela F/W 1997-1998 – “Object X” (detail 1). 1997, https ://assets.vogue.com/photos/56425a476efec39335aad110/master/w_1280,c_limit/MARTIN-M ARGIELA-FALL-1997-RTW-DETAIL-07.jpg.

(2.17) Onbekend. Maison Martin Margiela F/W 1997-1998 – “Object X” (detail 2). 1997, https ://assets.vogue.com/photos/56425a4757ce5f527bf0de41/master/w_1280,c_limit/MARTIN-M ARGIELA-FALL-1997-RTW-DETAIL-08.jpg.

(2.18) Onbekend. Vintage houten Stockman buste (voorbeeld). Datum onbekend, https://bellea ndbeastemporium.com/cdn/shop/products/image_b967657f-10ac-4868-ae17-183c83dd0e93_ 800xheic?v=1652726911.

(5.1) Mazur, Kevin en Cecil Stoughton. Kim Kardashian at the 2022 Met Gala; Marilyn Monroe in the same Jean-Louis gown in 1962. 2022/1962, https://imagesvc.meredithcorp.io/v3 /mm/image?url=https%3A%2F%2Fstatic.onecms.io%2Fwp-content%2Fuploads%2Fsites%2 F6%2F2022%2F05%2F16%2FKim-Kardashian-Marilyn-Monroe.jpg.

(5.2) Fortner, Scott. Monroe dress before/after damage. 2016/2022, https://idsb.tmgrup.com.tr/ ly/uploads/images/2022/06/16/212615.png.

(5.3) Fortner, Scott. Monroe dress before/after damage (detail). 2022, https://idsb.tmgrup.co m.tr/ly/uploads/images/2022/06/16/212614.png.

(7.1) National Center for Preservation Technology and Training. Water damaged books (voorbeeld waterschade). 2020, https://www.nps.gov/articles/000/images/Preservation-Matter s_WetBooks_Nov2020_Page_4_Image_0003.jpg?maxwidth=1300&maxheight=1300&autorotate=false.

(7.2) Pemba, Mpimaji. Schimmelschaden in historischer Akte. 2012, https://upload.wikimedia. org/wikipedia/commons/thumb/6/60/Schimmelschaden_in_historischer_Akte2.JPG/1280px-Schimmelschaden_in_historischer_Akte2.JPG.

(7.3) Onbekend. Foxing on book (voorbeeld foxing-schade). Datum onbekend, https://blog.bookstellyouwhy.com/hs-fs/hub/237126/file-828389262-png/Clubb_Journal.png? width=351&name=Clubb_Journal.png.

(7.4) Stokowiec, Monika. Insect damage (Anobium punctatum, voorbeeld insect schade). 2021, https://trinitycollegelibrarycambridge.files.wordpress.com/2021/01/trin….

(7.5) Baglioni, Piero. Vergeling (oxidatieschade). 2023, https://www.researchgate.net/profile/ PieroBaglioni/publication/248843257/figure/fig5/AS:298304077352967@1448132642727/Yellowed-paper-from-the-beginning-of-20th-century-with-oxidation-effects-on-cellulose_Q32 0.jpg.

(7.6) Indiana Historical Society. Ijzergalinktschade. 2013, https://d1ymz67w5raq8g.cloudfront .net/Pictures/480xAny/5/1/9/129519_Paperconversavion--Irongall-ink-deterioration---Index_ -INDIANA-HISORICAL-SOCIETYM0353.jpg

(7.7) ARCHIVAL METHODS. lichtschade posters (UV-blootstelling) versus normale staat (in depot opgeslagen). 2018, https://blog.archivalmethods.com/wp-content/uploads/Light-Da mage-Queen-1-copy.jpg

(7.8) Iowa State University (Hilary). Water en thermale schade (voorbeelden). 2015, https://par kslibrarypreservation.files.wordpress.com/2015/08/minor-damage.jpg.

(7.9) Keijzers, Vera. Plooien, kreuken en scheuren (mechanische papierschade – voorbeeld). 2013, https://verakeijzers.files.wordpress.com/2013/08/img_0115.jpg?w=300&h=200&zoom =2.

(7.10) American Library Association. Mechanische schade (broosheid – voorbeeld). 2020, https://www .ala.org/alcts/sites/ala.org.alcts/files/content/brittle%20newspaper.jfif.

(7.11) Pattern + Sewing Tools 4Pro's.  Alpha Numeric Dotted Marking Paper (45" X 10 Yards) Optimum Performance. 2023, https://m.mediaamazon.com/image s/I/617s3lsR51L._AC_SL1 415_.jpg.

(7.12) DuPont. Tyvek® (detail structuur materiaal). 2023, https://dupont.scene7.com/is/image/ Dupont/ DPT_US_Sprint01_095_Image-03_672x393px.

(7.13) Encyclopedia Britannica. Ziegler-Natta Catalyst. 2023, https://cdn-britannica-com.ku leuven.bronnen.be/60/1660-050-900C6EBF/polymerization-ethylene-pressure-catalyst-gasrea ction-vessel.jpg.

(7.14) Government of Canada. Light range scale. 2023, https://www.canada.ca/content/dam/cc i-icc/images/services/agents-deterioration/light/Chap08_Image1_lg-eng.jpg.

(7.15) Kareem A. Jassim, Widad Hamdi Jassim en Shatha Mahdi. UV-schade polyethylene (detail). Jassim, Jassim en Mahdi. “The effect of sunlight on medium density polyethylene Water pipes.” 2017.

(8.1) Minneapolis Institute of Art. Traveling coat of paper (kamiko dōchūgi), late 19th-early 20th century (moerbijpapier, Japan) (MiA, VS). 2019, https://4.api.artsmia.org/800/131569.j pg.

(8.2) Caligor, Livia. Adam MacParlain, curatorial assistant in Fashion Arts & Textiles Collection at the Cincinnati Art Museum, shares their extant example of a 1966 Campbell’s Soup Paper Dress. 2018, https://blogs.cornell.edu/cornellcostume/files/2018/03/2018-01-27-12.52.38-15hjun7-768x959.jpg.

(8.3) Caligor, Livia. Floor-length silver foil Mars of Asheville gown, papier,. 2018, https://bpb-us-e1.wpmucdn.com/blogs.cornell.edu/dist/f/5492/files/2018/03/paper-dress-5-1w5s46k.jpg.

(8.4) Caligor, Livia. Floor-length silver foil Mars of Asheville gown – plastic verpakking, 2018. https://blogs.cornell. edu/cornellcostume/files/2018/03/paper-dress-3-1pjfzv8-768x1024.jpg.

(8.5) Caligor, Livia. Zoomdetail papieren jurk. Papier en katoen. 2018, https://blogs.cornell.edu/cornellc ostume/files/2018/03/paper-dress-14-ztjpos.jpg.

(8.6) Onbekend. Hussein Chalayan – Airmail dress (1999). Tyvek®0 Datum onbekend, https://i.pi nimg.com/564x/66/a5/a9/66a5a9cb1315e8f4ef3a43c072b53cc5.jpg.

(8.7) Ludion. Dress in white crepe paper, ‘Elisabeth’, Dirk Van Saene, 1999. Zijdepapier. 2002, https://64.media.tumblr.com/6c6101131aba7eda8c7d23a4e62f5855/598c90de38… c4ea348d7f8ceef3e0c056c3e2fdb787.jpg.

(8.8) Mavropoulos,Yiorgos. Issey Miyake “XXIst Century Man”-tentoonstellingscollectie - papieren jurk. Papier. 2008, http://atopos.gr/wp-content/uploads/2008/09/011-900x1308.jpg.

(8.9) Museum of Modern Art Luxembourg. 1999 paper dresses designed by Sarah Caplan from the ATOPOS Collection exhibited in MUDAM, the Museum of Modern Art. Papier. 2007, https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1e/1999_paper_dr….

(8.10) Schlomoff, Jérrôme. Starburst (collection automne/hiver 1998 (view of the exhibition Issey Miyake Making Things, Fondation Cartier pour ‘lart contemporain, Parijs, 1998). Katoen en metaalblad. 1998, https://medias.fondationcartier.com/fondation/images/artwork-images/_gallery_4/E VE-MIY-3891.jpg.

(8.11) Sakata, Eiichiro. Kamiko, made by Japanese washi paper, produced in Shiroishi (Issey Miyake). Washi-papier. 2011, https://images-prod.anothermag.com/559/azure/another-prod/1 40/5/145883.jpg.

(8.12) Metropolitan Museuim of Art. Helmut Lang (Spring/Summer 1991) – Metropolitan Museum of Art, VS (inv: 2009.516.3). Papier en metaal. 2009, https://www.metmuseum.org/a rt/collection/search /153543.

(8.13) Powerhouse Collection Australia. 'THE WIZARD OF JEANZ' COLLECTION BY HIROAKI OHYA (inv.: 2005/110/). Gemengde synthetische materialen. 2005, https://imagedel ivery.net/znDGKaxxskgDbNUpqPVRFg/ph-collectionmedia/images/152431.jpg/w=1920,q= 75.

(8.14) Ohya, Hiroaki. Hiroaki Ohya, Folk, 2003-2004 MUDAM Luxembourg. Nylon en karton. 2003, https://d2smv9sex1hihw.cloudfront.net/collection/_1250xAUTO_crop_centercenter_1 00_none/Hiroakio rhya_Folk_mudam_collection.jpg.

(8.15) Madeira, Marcio. A.F. Vandevorst Spring 2004 Ready-to-Wear. Synthetische samenstelling. 2004, https://assets.vogue.com/photos/5d3f21396356bf0009e7b933/master/w_ 960,c_limit/00001-AF-Vandevorst-Paris-Spring-Summer-2004-RTW.jpg.

(8.16) Musée de la Mode et du Textile Parijs. Christian Lacroix 1994, 2007, Zēdianakēs en Bataille-Benguigui.  RRRIPP! Paper Fashion, 2007, https://drive.google.com/file/d/11TwbP oeTQTvQHNVEo0bNpv1Vub3d4BAl/view?usp=drive_link.

(8.17) Stable, Patrice. John Galliano A/W 2004-2005. 2005. Zēdianakēs en Bataille-Benguigui. RRRIPP! Paper Fashion, 2007, https://drive.google.com/file/d/1QMrl6HN7WPPbHZTF4t7V Iz3QtHxbBszt/view?usp=drive_link.

Download scriptie (13.28 MB)
Universiteit of Hogeschool
KU Leuven
Thesis jaar
2023
Promotor(en)
Prof.Dr. Lieve Watteeuw