Ankerinstallaties onder druk: Het belang van kennis voor veilig maritiem opereren

Nick
Verbeek

Bij het visualiseren van een schip hoort onlosmakelijk een anker, een robuust onderdeel dat duizenden tonnen staal op zijn plaats houdt. Echter, de realiteit wijst uit dat het anker lang niet zo onfeilbaar is als het mentale beeld doet vermoeden. De ankerinstallatie is een kwetsbaar component waar behoedzaam mee om moet worden gegaan. Het verkrijgen van specifieke informatie over de beperkingen van de ankerinstallatie kan soms een uitdaging zijn, en in de praktijk leidt dit vaak tot falen en onjuist gebruik van de ankerinstallatie. 


Het onderzoek naar het gebruik van een ankerinstallatie en mogelijke oorzaken voor schade aan de ankerinstallatie is gestart vanwege het belang ervan binnen de werkzaamheden van een officier op zee. Aangezien de meeste studenten van de Hogere Zeevaartschool in hun toekomstige carrière te maken zullen krijgen met ankerprocedures, kan deze scriptie worden beschouwd als een voorbereiding op de taken aan boord. Het doel is om de lezer bewust te maken van de potentiële risico's die gepaard gaan met het gebruik van de ankerinstallatie. 

 

Deze thesis onderzoekt hoe een gebrek aan kennis over het correcte gebruik van de ankerinstallatie kan leiden tot schade aan het schip. Door middel van een literatuurstudie wordt duidelijk gemaakt aan welke eisen een ankerinstallatie moet voldoen, wat de gevolgen zijn van beschadigingen eraan en welke factoren dergelijke beschadigingen kunnen veroorzaken. 


Een kwalitatieve analyse van een steekproef van schadegevallen tussen 2001 en 2024 is uitgevoerd op basis van een 5M-model om de belangrijkste oorzaken van anker gerelateerde incidenten in kaart te brengen. Met behulp van een Phi-correlatiecoëfficiënt en een Fisher Exact test is ook getoetst of er correlaties bestaan tussen deze oorzaken. Er zijn echter geen 
statistisch significante correlaties aangetroffen. 


Slecht weer blijkt de voornaamste situatie te zijn waarin anker gerelateerde incidenten zich voordoen. Ook bij ankeren in diep water en sterke stroming is extra aandacht voor de procedure nodig. Dit komt deels door een overschatting van de capaciteiten van de ankerinstallatie. Het meest kwetsbare onderdeel van de ankerinstallatie is de liermotor, maar ook gebreken aan de D-sluiting, Kenter-schakelingen en de bandrem leiden regelmatig tot verlies van het anker. Op basis van de bevindingen worden in deze thesis enkele verbeteringen voorgesteld om kennis over de capaciteiten van ankerinstallaties te verspreiden. 

Bibliografie

Akoglu, Haldun. 2018. ‘User’s Guide to Correlation Coefficients’. Turkish Journal of Emergency Medicine 
18(3):91-93. doi: 10.1016/j.tjem.2018.08.001. 
Anon. 2011. Nairobi Convention. London: Stationery Office. 
Anon. 2014. ‘IACS No. 79 - Guidance for Anchoring Equipment in Service’. 
Anon. 2020. ‘Mariners Repository: Dry Dock - Anchor Chain Cable Inspection’. Mariners Repository. 
Geraadpleegd 27 april 2023 (http://marinersrepository.blogspot.com/p/blog-page_18.html). 
Anon. 2023. ‘How to Choose a Windlass’. Geraadpleegd 27 april 2023 (https://www.windlass-anchor.com/howto-choose-a-windlass-s/1895.htm). 
ATSB. 2014. ‘Collision between Royal Pescadores and Da Heng Shan at anchor’. 
Ballesteros, Jose Sanchez-Alarcos. 2007. Improving Air Safety through Organizational Learning: Consequences 
of a Technology-Led Model. Aldershot: Ashgate. 
Chiu, Ming-Chuan, en Min-Chih Hsieh. 2016. ‘Latent Human Error Analysis and Efficient Improvement 
Strategies by Fuzzy TOPSIS in Aviation Maintenance Tasks’. Applied Ergonomics 54:136-47. doi: 
10.1016/j.apergo.2015.11.017. 
CIAIM. 2017. ‘MV Interlink Utility’. 
Cyprus Shipping News. 2021a. ‘Anchor Losses Are on a Negative Trend? How to Improve’. Cyprus Shipping 
News. Geraadpleegd 9 maart 2023 (https://cyprusshippingnews.com/2021/11/09/anchor-losses-areon-a-negativ…). 
Cyprus Shipping News. 2021b. ‘Anchor Losses Are on a Negative Trend? How to Improve’. Cyprus Shipping 
News. Geraadpleegd 9 maart 2023 (https://cyprusshippingnews.com/2021/11/09/anchor-losses-areon-a-negativ…). 
DNV. 2021a. ‘Anchor Losses – How Can We Improve?’ DNV. Geraadpleegd 1 mei 2023 
(https://www.dnv.com/Default). 
DNV. 2021b. ‘Anchor Losses – How Can We Improve?’ DNV. Geraadpleegd 27 november 2022 
(https://www.dnv.com/Default). 
DNV, GARD, Swedish Club. 2016.‘Anchor Loss Awareness’. 
Dokkum, Klaas van, red. 2012. Ship Knowledge: Ship Design, Construction and Operation. 7th. ed. Enkhuizen: 
DOKMAR. 
Haerinck, Bert. 2008. ‘Gebruik van het anker’. 

Hough, Nicholas. 2017a. ‘IMCA Safety Flash 14/17’. 14/17:6. 
Hough, Nicholas. 2017b. ‘IMCA Safety Flash 14/17’. 14/17:6. 
IACS. 2021a. ‘Requirements Concerning MOORING, ANCHORING AND TOWING’. 
IACS. 2021b. ‘Requirements Concerning MOORING, ANCHORING AND TOWING’. 
IMCA. 2005. ‘Lost Anchor Chain’. IMCA. Geraadpleegd 27 april 2023 (https://www.imca-int.com/safetyevents/lost-anchor-chain/). 
IMCA. 2019. ‘Grounding of Bulk Carrier Kuzma Minin at Falmouth’. IMCA. Geraadpleegd 27 februari 2024 
(https://www.imca-int.com/safety-events/grounding-of-bulk-carrier-kuzma-…). 
IMO. 2010a. ‘STCW Table A-II/1’. 
IMO. 2010b. ‘STCW Table A-II/2’. 
IMO. 2011. ‘VALIDATION OF MODEL TRAINING COURSES. Model Course – Master and Chief Mate’. 
International Chamber of Shipping, red. 2022. Bridge Procedures Guide. 6th edition. London: Marisec 
Publications. 
International Maritime Organization, red. 2004. SOLAS: consolidated text of the International Convention for 
the Safety of Life at Sea, 1974, and its Protocol of 1988: articles, annexes and certificates. Consolidated 
ed., 1997, 4th ed. London: International Maritime Organization. 
International Maritime Organization, red. 2020. SOLAS: Consolidated Text of the International Convention for 
the Safety of Life at Sea, 1974, and Its Protocol of 1988: Articles, Annexes and Certificates: 
Incorporating All Amendments in Effect from 1 January 2020. Consolidated edition 2020, seventh 
edition. London: IMO International Maritime Organization. 
Jassal, Rajeev. 2016. ‘Actionable Guide of Anchoring a Ship’. Geraadpleegd 16 maart 2023 
(https://www.myseatime.com/blog/detail/the-ultimate-actionable-guide-of-…). 
JTSB. 2019. ‘MA2019-12 Marine Accident Investigation Report’. 
Liveaboard Sailing. 2020. ‘Scope and Chain Length Calculations’. Liveaboard Sailing. Geraadpleegd 11 mei 2023 
(https://liveaboardsailing.com/scope-and-chain-length-calculations/). 
Lloyd’s Register. 2022a. ‘Rules and Regulations for the Classification of Ships’. 
Lloyd’s Register. 2022b. ‘Rules and Regulations for the Classification of Ships’. 
MAIB. 2001. ‘MV Happy Lady’. GOV.UK. Geraadpleegd 27 februari 2024 (https://www.gov.uk/maibreports/dragging-anchor-and-grounding-of-liquid-…). 
MAIB. 2002. ‘MV WILLY’. GOV.UK. Geraadpleegd 27 februari 2024 (https://www.gov.uk/maibreports/dragging-anchor-and-subsequent-grounding…). 
MAIB. 2007. ‘MV Harvest Caroline’. 

MAIB. 2008. Report on the Investigation of Young Lady. Accident Investigation Report. 3/2008. Southampton: 
Marine Accident Investigation Branch. 
MAIB. 2009a. ‘MV Astral’. GOV.UK. Geraadpleegd 27 februari 2024 (https://www.gov.uk/maibreports/dragging-anchor-by-oil-chemical-tanker-a…). 
MAIB. 2009b. ‘MV Stella Voyager’. 
MAIB. 2018. ‘Dragging Anchor and Subsequent Collisions by General Cargo Vessel Celtic Spirit’. GOV.UK. 
Geraadpleegd 27 februari 2024 (https://www.gov.uk/maib-reports/dragging-anchor-and-subsequentcollision…). 
MAIB. 2021. ‘MAIB Safety Bulletin 1/2021’. 
Marine Accident Investigation Branch. 2008. Report on the Investigation of Young Lady. Accident Investigation 
Report. 3/2008. Southampton: Marine Accident Investigation Branch. 
Mendez, Paola. 2022. ‘Port Congestion Finally Clears Up’. Los Angeles Business Journal. Geraadpleegd 7 mei 
2023 (https://labusinessjournal.com/featured/port-congestion-finally-clears-u…). 
MSF. 2018. ‘MSF Safety Alert - Anchor Brake Failure’. 
NAI. 2008a. ‘200835 Loss of both anchors with chain’. Geraadpleegd 27 februari 2024 
(https://www.nautinst.org/resources-page/200835-loss-of-both-anchors-wit…). 
NAI. 2008b. ‘200836 Anchors dislodged at sea’. Geraadpleegd 27 februari 2024 
(https://www.nautinst.org/resources-page/200836-anchors-dislodged-at-sea…). 
NAI. 2011. ‘Overloaded Windlass Motor Failed’. SAFETY4SEA. Geraadpleegd 27 februari 2024 
(https://safety4sea.com/overloaded-windlass-motor-failed/). 
NAI. 2014a. ‘201408 Lost anchor a mystery’. Geraadpleegd 27 februari 2024 
(https://www.nautinst.org/resources-page/201408-lost-anchor-a-mystery.ht…). 
NAI. 2014b. ‘201410 Windlass failure’. Geraadpleegd 27 februari 2024 (https://www.nautinst.org/resourcespage/201410-windlass-failure.html). 
NAI. 2014c. ‘201432 1/2 anchor = 1/2 your holding power’. Geraadpleegd 27 februari 2024 
(https://www.nautinst.org/resources-page/201432-12-anchor-12-your-holdin…). 
NAI. 2014d. ‘Nautical Institute Case 201503’. Geraadpleegd 27 april 2023 (https://www.nautinst.org/resourcespage/201503-check-your-lead-or-lose-y…). 
NAI. 2014e. ‘Nautical Institute Case 201503’. Geraadpleegd 27 april 2023 (https://www.nautinst.org/resourcespage/201503-check-your-lead-or-lose-y…). 
NAI. 2015. ‘201532 A slip that has good results’. Geraadpleegd 27 februari 2024 
(https://www.nautinst.org/resources-page/201532-a-slip-that-has-good-res…). 
NAI. 2020. ‘202035 Anchor lost in heavy winds’. Geraadpleegd 27 februari 2024 
(https://www.nautinst.org/resources-page/202035-anchor-lost-in-heavy-win…). 

NAI. 2022. ‘202230 Anchoring kerfuffle’. Geraadpleegd 27 februari 2024 (https://www.nautinst.org/resourcespage/202230-anchoring-kerfuffle.html). 
NAI. 2023a. ‘202323 Fractured crown shackle spotted’. Geraadpleegd 27 februari 2024 
(https://www.nautinst.org/resources-page/202323-fractured-crown-shackle-…). 
NAI. 2023b. ‘202356 - Fouled anchor in a designated anchorage’. Geraadpleegd 27 februari 2024 
(https://www.nautinst.org/resources-page/202356-fouled-anchor-in-a-desig…). 
NOAA. 2023. US Coast Guard Pilot, Volume 5. February 7, 2023. USA: Oceangrafix. 
NTSB. 2016a. ‘MV Abu Dhabi’. 
NTSB. 2016b. ‘MV Manizales’. Geraadpleegd 27 februari 2024 
(https://www.ntsb.gov/investigations/Pages/DCA16FM018.aspx). 
NTSB. 2018. ‘Anchor Contact of ATB Clyde S VanEnkevort’. Geraadpleegd 27 februari 2024 
(https://www.ntsb.gov/investigations/Pages/DCA18FM019.aspx). 
NTSB. 2020. ‘Collision of Cargo Vessel Nomadic Milde and Bulk Carrier Atlantic Venus’. 
NTSB. 2021. ‘Anchor Strike of Underwater Pipeline and Eventual Crude Oil Release’. Geraadpleegd 27 februari 
2024 (https://www.ntsb.gov/investigations/Pages/DCA22FM001.aspx). 
OCIMF. 2010. ‘Estimating The Environmental Loads On Anchoring Systems’. 
Onderzoeksraad. 2013. ‘Dodelijk ongeval aan boord van de Planet V tijdens noodankeren, Westerschelde, 26 
mei 2012’. ovv. Geraadpleegd 27 februari 2024 (https://onderzoeksraad.nl/onderzoek/dodelijkongeval-aan-boord-van-de-pl…). 
PMA. 2020. ‘Storm Anchorage Grounding, R-005-2018-DIAM’. 
Rutkowski. 2019. ‘Scientific Journal of Gdynia Maritime University’. 
Standard Club. 2020. ‘News: Lost Anchor Incidents in the Mississippi River’. Standard Club. Geraadpleegd 7 mei 
2023 (https://www.standard-club.com/knowledge-news/news-lost-anchor-incidents…). 
Swedish Club. 2019. ‘Monthly Safety Scenario, September 2019 - At anchor during a typhoon resulting in a 
grounding and total loss’. 
Swedish Club. 2021a. ‘Claim Alert - Fujairah’. 
Swedish Club. 2021b. ‘Swedish Club Casebook 2021’. 
TSIB. 2018. ‘Fataility on-board the bulk carrier stella annabel at sea’. 
USCG. 2015. ‘SECURED FOR SEA OR NOT. Anchor Equipment – Attention to details.’ 
 

Download scriptie (1.53 MB)
Universiteit of Hogeschool
Hogere Zeevaartschool Antwerpen
Thesis jaar
2024
Promotor(en)
Ynse Janssens
Kernwoorden