"Klink een beetje meer Arabisch"

Souad
Boukhatem

De verborgen strijd van niet-witte actrices in Vlaanderen.

Als kind droomde ik ervan om actrice te worden. Op televisie zag ik echter zelden iemand die op mij leek. Opgroeien met series als Friends en Sex and the City maakte duidelijk dat de hoofdrollen nooit waren weggelegd voor mensen zoals ik – niet wit. Ik groeide op met het geloof dat iedereen alles kon bereiken, ongeacht huidskleur. Het feit dat ik een dochter van immigranten was deed al evenmin ter zake. Mijn droom hoefde echter niet gemakkelijk te zijn; hij moest alleen mogelijk zijn. 
De confrontatie met de realiteit kwam er al snel tijdens een van mijn eerste audities. Een castingagent vroeg me of ik mijn tekst ‘meer etnisch’ kon brengen. “Wil je dat ik het in het Arabisch doe?” vroeg ik. “Nee, nee, doe het in het Vlaams; klink gewoon een beetje meer Arabisch.” Eenmaal thuis realiseerde ik me dat hij met ‘klink meer Arabisch’ bedoelde dat ik gebroken Nederlands moest spreken. Ik kon maar niet begrijpen waarom mijn authenticiteit als Arabische vrouw in vraag werd gesteld. 

Representatie doet ertoe 

Stel je voor dat je opgroeit in een wereld waar je over het hoofd gezien wordt, waar je jezelf niet terugvindt. Totdat de samenleving iedereen vertegenwoordigt, zal de vraag altijd zijn: waar hoor ik thuis? Hoor ik überhaupt ergens thuis? Representatie is essentieel omdat het je de kans geeft om erkend te worden in de maatschappij. Je identiteit kan vele vormen aannemen; sommige zijn duidelijk, andere onzichtbaar, we beschikken over tal van identiteiten. Je ziet misschien niet dat ik moeder ben, je weet niet of ik wel of niet in God geloof. Maar je kan wel zien dat ik geen Vlaamse wortels heb. Van al mijn identiteiten heeft mijn etniciteit de grootste impact op mijn leven gehad. En wat als je wel representatie ziet, maar deze een eenzijdige narratief volgt? Als positieve representatie mogelijk is, maar ons de toegang ertoe wordt ontzegd? Elke dag worden kinderen uit etnische minderheden opgevoed zonder zichzelf terug te herkennen in hun omgeving. Kinderen zien al die mensen op televisie en kijken dan naar hun eigen huid en denken: ‘Waar hoor ik thuis?’. 

Deze persoonlijke ervaringen waren de aanleiding voor mijn onderzoek naar de professionele ongelijkheden waarmee niet-witte actrices in Vlaanderen geconfronteerd worden. Achter de schijnbaar glamoureuze façade van de Vlaamse film- en televisiesector, schuilt het minder bekende verhaal van actrices die te maken hebben met professionele en persoonlijke barrières. Deze verhalen sluiten aan bij het internationale debat over diversiteit in de media, dat vooral werd aangewakkerd door de #OscarsSoWhite controverse in 2015. Deze controverse bracht de gebrekkige diversiteit op Hollywoods grootste podium nadrukkelijk aan het licht. 

Hollywoodiaanse echo’s in Vlaanderen

De kwestie van raciale en genderdiversiteit die Hollywood opschudde, vindt een verontrustende weerklank in de Vlaamse filmindustrie. Net als bij de Oscars werd bij de Ensors de dominantie van witte perspectieven zichtbaar, waarbij een overweldigende meerderheid van de erkende werken voortkwam uit een homogeen creatief leiderschap. Dit patroon van witte dominantie beperkt zich niet alleen tot filmawards, het wordt ook weerspiegeld in bredere culturele en institutionele structuren in Vlaanderen. De invloed van het dominante witte perspectief, zowel in de samenleving als in de media, blijft duidelijk voelbaar. Ondanks een groeiende erkenning van het belang van diversiteit blijft de weergave van verschillende perspectieven in film en televisie een uitdaging. Bijzonder uitdagend is deze strijd voor niet-witte vrouwen, die te maken krijgen met een dubbele laag van marginalisatie op basis van zowel ras als gender. Deze intersectie van discriminatie, een kernconcept binnen kruispuntdenken, onderstreept de complexiteit van de uitdagingen waarmee zij geconfronteerd worden. 

Onderbelicht en overbelast 

Het gebrek aan diversiteit in de film- en televisiesector heeft een diepgaande invloed op de ervaringen van niet-witte actrices. Velen voelen zich geïsoleerd binnen een industrie die overwegend wit is. Vaak worden ze gecast als de ‘exotische ander’, waarbij hun etnische achtergrond wordt uitgebuit voor stereotypen zonder diepgang of ontwikkeling. Dit is niet alleen demoraliserend, het versterkt ook een enge perceptie van diversiteit in de Vlaamse media. Daarnaast ervaren niet-witte actrices regelmatig microagressies en subtiele vormen van racisme binnen de sector. Uitingen van microagressies variëren van twijfels over hun professionele capaciteiten tot racistische en seksistische opmerkingen. Deze confrontaties, hoewel vaak klein en subtiel, kunnen zich opstapelen en een nadelig effect op hun zelfvertrouwen en mentale gezondheid hebben. 
Een ander prominent probleem is de loonkloof. Hoewel zij soms meer substantiële rollen vervullen, worden niet-witte actrices vaak minder betaald dan hun witte collega’s. Deze loonverschillen weerspiegelen bredere sociale en economische ongelijkheden, zowel binnen als buiten de sector. 

Actie voor inclusie 

In Vlaanderen is er een opmerkelijk tekort aan gestructureerd beleid en grondig onderzoek naar de effectiviteit van diversiteitsinitiatieven in de media. Deze lacune wijst op een significante kenniskloof en de dringende noodzaak om gender- en etnische diversiteit binnen de sector beter te begrijpen en aan te pakken. Hoewel er enige aandacht is voor de representatie van specifieke groepen, blijven de nuanceringen binnen deze groepen en hun intersecties vaak on(der)belicht. 
Een bewuste inspanning om het castingproces eerlijker en inclusiever te maken is essentieel. Dat betekent niet alleen het vergroten van de diversiteit in rollen en de diepgang van personages, maar ook het waarborgen van een gelijke verloning voor gelijk werk. Diversiteit in verhalen die een waarheidsgetrouwe representatie van onze samenleving bieden moet worden aangemoedigd. Ook onderwijs speelt een cruciale rol in het bevorderen van een meer inclusieve en minder Eurocentrische wereldvisie. Door onderwijsprogramma’s en curricula aan te passen, kan de volgende generatie filmmakers en het publiek een ruimer begrip en meer waardering voor culturele diversiteit ontwikkelen. 

De toekomst van de Vlaamse media kan er een zijn waar elke stem wordt gehoord en gewaardeerd, wat bijdraagt aan een rechtvaardigere representatie van alle sociaal-culturele groepen. Dit vereist gecoördineerde inspanningen van alle betrokkenen, van overheidsinstanties tot educatieve instellingen, van mediabedrijven tot het publiek. 

Het is tijd om representatie opnieuw te definiëren, want representatie doet er echt toe. 

Bibliografie

Ahmed, S. (2004). Declarations of Whiteness: The Non-Performativity of Anti-Racism. Media, Communications And Cultural Studies. https://research.gold.ac.uk/id/eprint/13911/

Ahmed, S. (2017). Living a Feminist Life. Duke University Press.

Alrababa’h, A., Marble, W., Mousa, S., & Siegel, A. A. (2021). Can Exposure to Celebrities Reduce Prejudice?  The Effect of Mohamed Salah on Islamophobic Behaviors and Attitudes. ˜The œAmerican Political  Science Review, 115(4), 1111–1128. https://doi.org/10.1017/s0003055421000423

Appel, M., & Weber, S. (2017). Do Mass Mediated Stereotypes Harm Members of Negatively Stereotyped   Groups? A Meta-Analytical Review on Media-Generated Stereotype Threat and Stereotype Lift.    Communication Research, 48(2), 151–179. https://doi.org/10.1177/0093650217715543

Barth, F. (1998). Ethnic Groups and Boundaries: The Social Organization of Culture Difference. British Journal Of Sociology, 21(2), 231. https://doi.org/10.2307/588416

Bonilla-Silva, E. (2018). Racism without racists: Color-blind Racism and the Persistence of Racial Inequality   in the United States (5de editie). Rowman & Littlefield.

Boulila, S. (2019). Race in post-racial Europe: An Intersectional Analysis. Rowman & Littlefield International.

Brooks, D., & Hébert, L. (2006). Gender, Race, and Media Representation. The SAGE Handbook Of Gender   And Communication, 297–318. https://doi.org/10.4135/9781412976053.n16

Butler. (1988). Performative Acts and Gender Constitution: An Essay in Phenomenology and Feminist Theory. Theatre Journal, 40(4), 519. https://doi.org/10.2307/3207893

Calof, O., Din, R., McGowan, S., Miller, J., Monneau, B., Wheeler, K., Verna, M., & Quilin Advisory. (2023). ON SCREEN REPORT 2023 [Report]. https://womeninview.ca/wp-content/uploads/WIVOS23-EN-       FULL-Version.pdf

Castilla, E. J. (2008). Gender, Race, and Meritocracy in Organizational Careers. American Journal Of  Sociology, 113(6), 1479–1526. https://doi.org/10.1086/588738

Centre for Media Diversity. (2021). Race Between the Lines: Actors’ Experience of Race and Racism in Britain’s Audition and Casting Process and On Set. In             https://bcuassets.blob.core.windows.net/docs/diverse-actors-surveyv1-    132742714535244780.pdf. Birmingham City University.

Charlesworth, T. E. S., & Banaji, M. R. (2021). Patterns of implicit and explicit attitudes II. Long-term change  and stability, regardless of group membership. American Psychologist, 76(6), 851–869. https://doi.org/10.1037/amp0000810

Chattoo, C. B. (2018). Oscars So White: Gender, Racial, and Ethnic Diversity and Social Issues in U.S.  Documentary Films (2008–2017). Mass Communication & Society, 21(3), 368–394.  https://doi.org/10.1080/15205436.2017.1409356

Clair, M., & Denis, J. S. (2015). Racism, Sociology of. In Elsevier eBooks (pp. 857–863).  https://doi.org/10.1016/b978-0-08-097086-8.32122-5

Hill Collins, P. H. (2000). Gender, Black Feminism, and Black Political Economy. The ANNALS Of The American  Academy Of Political And Social Science, 568(1), 41–53.  https://doi.org/10.1177/000271620056800105

Hill Collins, P. H. (2005). Black sexual politics: African Americans, gender, and the new racism. Choice/Choice Reviews, 42(06), 42–3729. https://doi.org/10.5860/choice.42-3729

Hill Collins, P. H. (2019). Intersectionality as Critical Inquiry. In Duke University Press eBooks (pp. 21–53). https://doi.org/10.2307/j.ctv11hpkdj.5

Cooper, B. (2015). Intersectionality. In Oxford University Press eBooks.      https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199328581.013.20

Crenshaw, K. (1991). Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics, and Violence against Women  of Color. Stanford Law Review, 43(6), 1241. https://doi.org/10.2307/1229039

Crenshaw, K. W. (1989). Demarginalizing the Intersection of Race and Sex: A Black Feminist Critique of  Antidiscrimination Doctrine, Feminist Theory, and Antiracist Politics [1989]. In Routledge eBooks (pp. 57–80). https://doi.org/10.4324/9780429500480-5

Crone, V., Jacobs, J., & Nauta, O. (2023). Je kunt niet zijn wat je niet kunt zien. In https://open.overheid.nl/.  DSP. Geraadpleegd op 2 mei 2024, van https://open.overheid.nl/documenten/ronl-       aa751ef8869664effd79db0bcd5ee30c7664f7ce/pdf

Croteau, D., Hoynes, W., & Milan, S. (2012). Media/Society: Industries, Images, and Audiences, 4th edition.  https://cadmus.eui.eu/handle/1814/19235

Daalmans, S., & Ter Horst, C. (2017). Diversity reflected? Analyzing the representation of gender, age, ethnicity and sexual orientation on Dutch prime time television. Communications, 42(2).  
https://doi.org/10.1515/commun-2017-0019

De Smet, R., Penders, I., Neefs, B., & Vansteenkiste, S. (2024). Kwartaalbericht Vlaamse arbeidsmarkt. In Steunpunt Werk. Werk.Focus 2024 nr. 2.

Dhoest, A. (2008). One Flanders? Cultural diversity on and in front of the television screen. Volkskunde, 109(3–4).

Dhoest, A. (2014). Struggling with multiculturalism? cultural diversity in flemish public broadcasting policies  and programmes. In National Conversations: Public Service Media and Cultural Diversity in Europe (pp. 105–122). Intellect Books.

Dhoest, A. (2015). Contextualising diversity in TV drama: Policies, practices and discourses. Series.  International Journal Of Tv Serial Narratives, 1(2), 169. https://doi.org/10.6092/issn.2421-454x/5902

DiAngelo, R. (2018). White Fragility: Why It’s So Hard for White People to Talk About Racism. https://en.wikipedia.org/wiki/White_Fragility

DiGiacomo, L.-M. M. (2015, 12 augustus). ‘Hamilton’s’ Lin-Manuel Miranda on Finding Originality, Racial Politics (and Why Trump Should See His Show). The Hollywood Reporter.  https://www.hollywoodreporter.com/movies/movie-features/hamiltons-lin-manuel-miranda-finding-814657/

Dyer, R. (1997). White: Essays on Race and Culture. Routledge.

El-Tayeb, F. (2011). European Others: Queering ethnicity in Postnational Europe.    http://ci.nii.ac.jp/ncid/BB07261659

Frankenberg, R. (1994). White women, race matters: the social construction of whiteness. Choice Reviews  Online, 31(07), 31–4085. https://doi.org/10.5860/choice.31-4085

Gamson, W. A., Croteau, D., Hoynes, W., & Sasson, T. (1992). Media Images and the Social Construction of  Reality. Annual Review Of Sociology, 18(1), 373–393.             https://doi.org/10.1146/annurev.so.18.080192.002105

Gauntlett, D. (2008). Media, Gender and Identity: An Introduction (2de editie). Routledge.

Geldof, D. (2019). Superdiversiteit: hoe migratie onze samenleving verandert (1ste editie). Acco.

Gerbner, G., & Gross, L. (1976). Living with Television: The Violence Profile. Journal Of Communication, 26(2), 172–199. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1976.tb01397.x

Griffin, R. A. (2013). Pushing intoPrecious: Black Women, Media Representation, and the Glare of the White Supremacist Capitalist Patriarchal Gaze. Critical Studies in Media Communication, 31(3), 182–197.           https://doi.org/10.1080/15295036.2013.849354

Gubbins, M. (2016). Building bridges: Diversity in European film. In CineRegio. SampoMedia.

Hall, S. (1997). Representation: Cultural representations and signifying practices. In SAGE Publications eBooks. http://ci.nii.ac.jp/ncid/BA29844802

Hall, S., Evans, J., & Nixon, S. (2013). Representation : cultural representation and signifying practices. https://lib.ugent.be/en/catalog/rug01:001982213

Harding, S. (1988). Feminism and Methodology: Social Science Issues. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA04295307

Harding, S. (1992). Rethinking Standpoint Epistemology : What is « Strong Objectivity? ». The Centennial Review, 36(3), 437–470. https://pascal-            francis.inist.fr/vibad/index.php?action=getRecordDetail&idt=6096314

Hedayat, M., & Huyghe, L. (2024, 6 februari). Op het podium van de Ensors bleven de vrouwen onzichtbaar. De Standaard. https://www.standaard.be/cnt/dmf20240205_96982395

Hollywood Diversity Report 2023. (2023). UCLA. https://socialsciences.ucla.edu/wp-          content/uploads/2023/11/UCLA-Hollywood-Diversity-Report-2023-Television-11-9-2023.pdf

Holtzman, L., & Sharpe, L. (2014). Media messages: What Film, Television, and Popular Music Teach Us About Race, Class, Gender, and Sexual Orientation. Routledge.

Hooks, B. (1992). Black Looks: Race and Representation (2de editie). Amsterdam University Press.

Hooks, B. (2015). Yearning: Race, Gender, and Cultural Politics (2de editie). Routledge. https://thepoliticsofglobalart2018.wordpress.com/wp-content/uploads/201…

Jacobs, L., Claes, E., & Hooghe, M. (2015). The Occupational Roles of Women and Ethnic Minorities on Primetime Television in Belgium: An Analysis of Occupational Status Measurements. Mass Communication And Society, 18(4), 498–521. https://doi.org/10.1080/15205436.2014.1001908

Jacobs L. & Hooghe M. (2014). Roldiversiteit op de Vlaamse en Franstalige Televisie. In Steunpunt Media.    https://www.steunpuntmedia.be/wp-content/uploads/2014/04/Roldiversiteit-op-de-Vlaamse- en-Franstalige-Televisie.pdf

Jugert, P., Kaiser, M. J., Ialuna, F., & Civitillo, S. (2021). Researching race‐ethnicity in race‐mute Europe. Infant And Child Development, 31(1). https://doi.org/10.1002/icd.2260

Kanobana, S. (2023). Witte Orde: over ras, klasse en witheid. Singel Uitgeverijen.

Katsarova;, I. (2019). The place of women in European film productions: Fighting the celluloid ceiling.  European Parliamentary Research Service.             https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2019/633145/EPRS_BRI(2019)633145_E   N.pdf

Kim, M., & Brunn‐Bevel, R. J. (2019). Hollywood’s Global Expansion and Racialized Film Industry. Humanity  & Society, 44(1), 37–66. https://doi.org/10.1177/0160597619832045

Krijnen, T., & Van Bauwel, V. S. (2022). Gender and Media: Representing, Producing, Consuming (Communication and Society) (2de editie). Routledge.

Lauzen, M. (2019). Indie Women: Behind- the-Scenes Employment of Women in Independent Film. Center  For The Study Of Women in Television & Film, 7.

Loisen, J., Joye, S., & Verstraeten, H. (2016). Communicatie & media: een inleiding tot communicatiewetenschappen: onderzoek en theorie. https://biblio.ugent.be/publication/8158328

Maly, I., Blommaert, J., & Yakoub, J. B. (2014). Superdiversiteit en democratie. Epo.

Mastro, D., & Stamps, D. (2018). An examination of racial/ethnic inclusion in the media and the implications of exposure on audiences. Mediated Communication, 341–358.

Maule, R. (2020). “Not just a movement for famous white cisgendered women:” #Me Too and       intersectionality. Gender And Women’s Studies, 2(3).             https://doi.org/10.31532/gendwomensstud.2.3.004

McIntosh, P. (1989). White privilege: Unpacking the invisible knapsack. Peace And Freedom, 49(2).  https://med.umn.edu/sites/med.umn.edu/files/2022-12/White-Privilege_McI…

Mortelmans, D. (2020). Handboek kwalitatieve onderzoeksmethoden.

Mulvey, L. (1975). Visual Pleasure and Narrative Cinema. Screen, 16(3), 6–18.        https://doi.org/10.1093/screen/16.3.6

Navarro, L. (2010). Islamophobia and Sexism: Muslim Women in the Western Mass Media. Human  Architecture: Journal Of The Sociology Of Self-Knowledge, 8(2), 10.

Nwonka, C. J. (2020). Race and ethnicity in the UK film industry: an analysis of the BFI diversity standards.   LSE Research Online Documents On Economics. http://eprints.lse.ac.uk/105675/

Nwonka, C., & Malik, S. (2021). Racial Diversity Initiatives in UK Film & TV. Film + TV Charity.

OHCHR. (z.d.). Universal Declaration of Human Rights. Geraadpleegd op 4 mei 2024, van https://www.ohchr.org/en/universal-declaration-of-human-rights

Op het podium van de Ensors bleven de vrouwen onzichtbaar. (2024, 6 februari). De Standaard.     https://www.standaard.be/cnt/dmf20240205_96982395

Ozimek, A. (2020). Equality, Diversity and Inclusion in the Screen Industries. In Screen Industries Growth Network. https://eprints.whiterose.ac.uk/170698/

Panis, K., Paulussen, S., & Dhoest, A. (2019). Managing Super-Diversity on Television: The Representation of Ethnic Minorities in Flemish Non-Fiction Programmes. Media And Communication, 7(1), 13–21.  https://doi.org/10.17645/mac.v7i1.1614

Pickering, M. (2015). Stereotyping and Stereotypes. The Wiley Blackwell Encyclopedia Of Race, Ethnicity, And Nationalism, 1–2. https://doi.org/10.1002/9781118663202.wberen046

Ramón, A.-C., Tran, M., & Hunt, D. (2023). HOLLYWOOD DIVERSITY REPORT 2023. UCLA.    https://socialsciences.ucla.edu/wp-content/uploads/2023/03/UCLA-Hollywood-Diversity-Report-2023-Film-3-30-2023.pdf

Reed, J., & Miller, C. J. (2023). A Scoping Review of Black American Beauty Studies From 1995 to 2022. Journal Of Black Studies, 54(5), 432–450. https://doi.org/10.1177/00219347231173152

Reich, J. A. (2021). Power, Positionality, and the Ethic of Care in Qualitative Research. Qualitative Sociology, 44(4), 575–581. https://doi.org/10.1007/s11133-021-09500-4

Riley, E. (2024). Role Models in Movies: The Impact of Queen of Katwe on Students’ Educational Attainment. ˜The œReview Of Economics And Statistics, 106(2), 334–351. https://doi.org/10.1162/rest_a_01153

RoSa. (2022, 20 april). De male gaze. RoSa Vzw. Geraadpleegd op 3 mei 2024, van  https://rosavzw.be/nl/actualiteit/de-male-gaze

Said, E. W. (1979). Orientalism (First Ed.). Vintage.

Said, E. W. (1981). Covering Islam: How the Media and the Experts Determine How We See the Rest of the World. Vintage Books.

Said, E. W. (1994). Culture & Imperialism (New ed). Van Haren Publishing.

Schiappa, E., Gregg, P. B., & Hewes, D. E. (2005). The parasocial contact hypothesis. Communication Monographs, 72(1), 92–115. https://doi.org/10.1080/0363775052000342544

Scott, C. L. (2007). A Discussion of Individual, Institutional, and Cultural Racism, with Implications for HRD.   https://eric.ed.gov/?id=ED504856

Shadid, W. (2005). Berichtgeving over moslims en de islam in de westerse media : beeldvorming, oorzaken  en alternatieve strategieën. Tijdschrift Voor Communicatiewetenschappen, 4(39), 33–44.

Sharp, S. (2021). Feminist Media Studies. Feminist Media Studies, 22(2), 460–461.  https://doi.org/10.1080/14680777.2021.1970362

Smedley, A., & Smedley, B. D. (2005). Race as biology is fiction, racism as a social problem is real: Anthropological and historical perspectives on the social construction of race. American Psychologist/˜The œAmerican Psychologist, 60(1), 16–26. https://doi.org/10.1037/0003-   066x.60.1.16

Smith S., Choueiti M., & Pieper K. (2017). Inequality in 900 Popular Films:  Gender, Race/Ethnicity, LGBT, &  Disability from 2007‐2016. Media, Diversity, & Social Change Initiative USC Annenberg.          https://annenberg.usc.edu/sites/default/files/Dr_Stacy_L_Smith_Inequality_in_900_Popular_Fil    ms.pdf

Sowa, L. A. (2021). Breaking Stereotypes or Stereotypical Breakdowns?: Analyzing Television Casting Breakdowns for Latina Characters. International Journal Of Communication, 15, 21.  https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/16354

Statbel. (2023, 16 juni). Stabel. Geraadpleegd op 3 mei 2024, van  https://statbel.fgov.be/nl/themas/bevolking/herkomst

Sue, D. W., Alsaidi, S., Awad, M. N., Glaeser, E., Calle, C. Z., & Mendez, N. (2019). Disarming racial   microaggressions: Microintervention strategies for targets, White allies, and bystanders. American  Psychologist, 74(1), 128–142. https://doi.org/10.1037/amp0000296

Syed, J. (2016). Oscars So White: an Institutional Racism Perspective. Counterpunch. http://eprints.hud.ac.uk/id/eprint/28227/

Tabaza, D., & Mustafa-Awad, Z. (2022). Within and Be Within and Beyond Ster ond Stereotypes of Archeotypes of Arab Women: A Corpus-based omen: A Corpus-based Approach to Jordanian W danian  Women’s Portrayal in English Digital News al in English Digital News. Journal Of International Women’s Studies, 23(1), 367–385.

The place of women in European film productions: Fighting the celluloid ceiling | Think Tank | European Parliament. (2019). Geraadpleegd op 7 februari 2024, van            https://www.europarl.europa.eu/thinktank/en/document/EPRS_BRI(2019)6331…

Titley, G., & Horsti, K. (2014). National Conversations: Public Service Media and Cultural Diversity in Europe (1ste editie). Intellect Books.

Tuchman, G. (1978). The Symbolic Annihilation ifTiVc>men by the Mass Media. In Hearth and Home: Images of women in the mass media, (pp. 3–38). Oxford university press.

Tyree, T. C. M., & Powell, A. (2022). African American Women’s Representations on Television. Journal Of   African American Studies, 26(3), 277–296. https://doi.org/10.1007/s12111-022-09587-1

Van Bellingen, V. (2019). Genderongelijkheid in de Vlaamse filmindustrie: een fabel of een feit? [     Masterproef]. VUB.

Van Den Bulck, H., & Broos, D. (2011). Can a charter of diversity make the difference in ethnic minority reporting? A comparative content and production analysis of two Flemish television newscasts. Communications, 36(2). https://doi.org/10.1515/comm.2011.010

Van Hove, G. (2014). Qualitative research for educational science (2de editie). Pearson.

Vertovec, S. (2023). Superdiversity: Migration and social complexity.         https://doi.org/10.4324/9780203503577

Warner, K. J. (2019). 13. Strategies for Success? Navigating Hollywood’s “Postracial” Labor Practices. In University of California Press eBooks (pp. 172–185). https://doi.org/10.1525/9780520964808-015

Wekker, G. (2018). Witte onschuld: Paradoxen van kolonialisme en ras.

Wekker, W. G. (2007). Disciplinariteit als Strijdtoneel: Gloria Anzaldua en Interdisciplinariteit. Gender in Media, Kunst en Cultuur., 61–77.

Women and Hollywood. (2019). https://womenandhollywood.com/resources/statistics/

World Economic Forum: Reflecting Society: the state of diverse representation in media and entertainment. (2021). In World Economic Forum. World Economic Forum.          https://www3.weforum.org/docs/WEF_The_State_of_Diverse_Representation_in_Media_and_Entertainment_2021.pdf

Yancy, G. (2016). White Embodied Gazing, the Black Body as Disgust, and the Aesthetics of Un-Suturing.  Body Aesthetics, 243–260. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198716778.003.0014

Yuen, N. W. (2017). Reel Inequality: Hollywood Actors and Racism. Journal Of Cinema And Media Studies,   59(2). https://doi.org/10.36019/9780813586328

Żerebecki, B. G., Opree, S. J., Hofhuis, J., & Janssen, S. (2021). Can TV shows promote acceptance of sexual  and ethnic minorities? A literature review of television effects on diversity attitudes. Sociology   Compass, 15(8). https://doi.org/10.1111/soc4.12906

Download scriptie (220.74 KB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Gent
Thesis jaar
2024
Promotor(en)
Professor Sofie Van Bauwel