Hoe Maatschappelijk werkers oplossingen zoeken voor wachttijden in het Buitengewoon Onderwijs

Naziha
Ou-Salah

De wereld van jeugdzorg blijkt complexer en veelzijdiger dan op het eerste gezicht lijkt. Dat ondervond ik tijdens mijn stage bij VCLB De Wissel in Antwerpen. Als maatschappelijk werker binnen dit centrum word je geconfronteerd met een breed scala aan vragen en maatschappelijke kwetsbaarheden. Een van de grootste uitdagingen waarmee ouders en scholen te maken hebben, is het probleem van de lange wachtlijsten in het buitengewoon onderwijs.

Wachttijden: Een Urgent Probleem

Tijdens mijn stage werd duidelijk dat lange wachttijden een van de meest prangende problemen vormen binnen het buitengewoon lager onderwijs. De beperkte capaciteit zorgt ervoor dat veel leerlingen niet meteen terecht kunnen in het onderwijs dat zij nodig hebben. Scholen en ouders worden hierdoor gefrustreerd, omdat zij voelen dat de noodzakelijke zorg voor hun kinderen vertraging oploopt. In mijn onderzoek richtte ik mij op de rol van maatschappelijk werkers bij het ondersteunen van ouders die geconfronteerd worden met deze wachttijden.

De Financiële en Praktische Lasten voor Ouders

Mijn onderzoek, gebaseerd op een combinatie van literatuurstudie en interviews met maatschappelijk werkers van VCLB De Wissel, bracht meerdere problemen aan het licht. Ouders worden zwaar belast door de wachttijden, zowel financieel als praktisch. Alternatieve zorgopties, zoals therapieën en thuisbegeleiding, zijn vaak duur en leggen een enorme druk op het gezinsbudget. Het vinden en coördineren van verschillende zorgdiensten vergt bovendien veel tijd en energie van ouders, wat leidt tot een extra bron van stress.

Emotionele Tol en Sociale Ongelijkheid

Naast de financiële en praktische uitdagingen, betalen ouders ook een zware emotionele tol. De constante zorgen over het welzijn van hun kinderen en de zoektocht naar passende zorg leiden tot gevoelens van angst, machteloosheid en frustratie. Deze problemen worden nog eens verergerd voor kwetsbare gezinnen die al kampen met beperkte middelen en sociale steun. Het capaciteitstekort dreigt hen verder in een vicieuze cirkel van armoede en sociale uitsluiting te drijven, wat de kloof tussen kansarme en bevoorrechte gezinnen vergroot.

De Cruciale Rol van Maatschappelijk Werkers

Ondanks deze uitdagingen bleek uit de interviews dat maatschappelijk werkers verschillende alternatieve strategieën ontwikkelen om ouders, scholen en leerlingen te ondersteunen te midden van de capaciteitsproblemen. Een belangrijke strategie is het zoeken naar oplossingen binnen de huidige schoolomgeving van de leerling. Dit gebeurt door intensief samen te werken met scholen en externe partners zoals zorgcoördinatoren en onderwijsinspecteurs. Door de betrokken partijen samen te brengen, kunnen er soms tijdelijke oplossingen worden gevonden die voor alle partijen werkbaar zijn, ondanks de beperkingen van het buitengewoon onderwijs.

De Kracht van Samenwerking

Een andere belangrijke bevinding is dat maatschappelijk werkers vaak samenwerken met ouders om hen te helpen navigeren door de complexe bureaucratische processen die gepaard gaan met wachttijden. Ze bieden ouders ondersteuning bij het invullen van papieren, geven advies over alternatieve zorgopties en helpen hen om op te komen voor de rechten van hun kinderen. Deze ondersteuning blijkt essentieel, vooral voor kwetsbare gezinnen die minder toegang hebben tot informatie en middelen.

Structurele Veranderingen Nodig

Mijn onderzoek toont aan dat maatschappelijk werkers een cruciale rol spelen in het ondersteunen van ouders en het verzachten van de impact van wachttijden in het buitengewoon onderwijs. Echter, om het probleem echt aan te pakken, zijn er structurele veranderingen nodig. Het is duidelijk dat de capaciteit van het buitengewoon onderwijs moet worden uitgebreid om te voldoen aan de groeiende vraag. Tegelijkertijd moeten er meer middelen beschikbaar worden gesteld om maatschappelijk werkers in staat te stellen ouders nog effectiever te ondersteunen.

Conclusie

Het capaciteitstekort in het buitengewoon onderwijs is een complex probleem dat een enorme impact heeft op ouders, leerlingen en scholen. Maatschappelijk werkers binnen het VCLB spelen een belangrijke rol in het ondersteunen van ouders en het vinden van tijdelijke oplossingen. Echter, om de wachttijden echt aan te pakken, zijn er structurele veranderingen nodig. De bevindingen uit mijn onderzoek benadrukken de noodzaak van meer capaciteit in het buitengewoon onderwijs en de onmisbare rol van maatschappelijk werkers bij het ondersteunen van gezinnen in moeilijke situaties.

Met deze inzichten hoop ik dat beleidsmakers en betrokkenen stappen zullen ondernemen om de capaciteit in het buitengewoon onderwijs te vergroten en de ondersteuning van maatschappelijk werkers te versterken. Alleen door samen te werken en te investeren in structurele veranderingen kunnen we ervoor zorgen dat alle kinderen de zorg en het onderwijs krijgen die ze nodig hebben, ongeacht hun achtergrond of sociale positie.

Bibliografie

Belgium. (2024). Buitengewoon onderwijs. Geraadpleegd op https://www.belgium.be/nl/Leren/onderwijs/buitengewoon_onderwijs

Onderwijskiezer. (z.d.). Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB). Geraadpleegd op 7 april 2024, van https://www.onderwijskiezer.be/v2/clb/clb_intro.php

Sharma, K., & Mahapatra, B. C. (2007). Emerging trends in inclusive education. New Delhi: IVY Publication House.

Couck, D. (2024). Samenwerking CLB's. Nieuw Juridisch Weekblad, 2024(497), 169.

Lexima. (2023). Van M-Decreet naar begeleidingsdecreet. Geraadpleegd op https://lexima.be/van-m-decreet-naar-begeleidingsdecreet/#:~:text=Steeds%20meer%20groeide%20de%20vraag,door%20een%20begeleidingsdecreet%20voor%20zorgnoden

Onderwijs Vlaanderen. (2023). Naar een decreet leersteun voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Geraadpleegd op https://www.onderwijs.vlaanderen.be/naar-een-decreet-leersteun-voor-leerlingen-met-specifieke-onderwijsbehoeften

European Agency. (2021). Cross-country reports. Geraadpleegd op https://www.european-agency.org/activities/data/cross-country-reports

Struyf, E., Bodvin, K., & Jacobs, K. (2016). Toeleiding naar het zorgaanbod: Een onderzoek naar bestaande praktijken en verklarende factoren op kind-, gezins- en schoolniveau in het gewoon en buitengewoon onderwijs in Vlaanderen. Eindrapport OBPWO, 13.

Van Quickelberghe, P. (2014). Exploratief onderzoek in het buitengewoon onderwijs naar de professionele ontwikkeling van leerkrachten in handelingsplanning.

Sebrechts, L. (2018). Onderwijsintegratie van leerlingen met een beperking in Vlaanderen: een verhaal van structurele sociale ongelijkheid (Doctoral dissertation, University of Antwerp).

Bossaert, G., Colpin, H., Pijl, S. J., & Petry, K. (2013). Truly included? A literature study focusing on the social dimension of inclusion in education. International Journal of Inclusive Education, 17(1), 60-79.

Broos, F. (2016). Beleving van ouders over het keuzeproces bij een overgang naar een individueel aangepast curriculum (IAC).

de Boer, A., Pijl, S. J., & Minnaert, A. (2010). Attitudes of parents towards inclusive education: A review of the literature. European Journal of Special Needs Education, 25(2), 165-181. https://doi.org/10.1080/08856251003658694

de Boer, A., Pijl, S. J., & Minnaert, A. (2011). Regular primary schoolteachers’ attitudes towards inclusive education: A review of the literature. International Journal of Inclusive Education, 15(3), 331-353. https://doi.org/10.1080/13603110903030089

de Boer, A., Pijl, S. J., & Minnaert, A. (2012). Students’ attitudes towards peers with disabilities: A review of the literature. International Journal of Disability, Development and Education, 59(4), 379-392. https://doi.org/10.1080/1034912X.2012.723944

Armstrong, D. (2014). Educator perceptions of children who present with social, emotional and behavioural difficulties: A literature review with implications for recent educational policy in England and internationally. International Journal of Inclusive Education, 18(7), 731-745. https://doi.org/10.1080/13603116.2013.823245

Van Mieghem, A., Verschueren, K., Petry, K., & Struyf, E. (2018). Inclusief onderwijs: een overzicht vanuit de literatuur. Impuls voor onderwijsbegeleiding, 49(1), 13-20.

Kurniawati, F., de Boer, A. A., Minnaert, A. E. M. G., & Mangunsong, F. (2014). Characteristics of primary teacher training programmes on inclusion: A literature focus. Educational Research, 56(3), 310-326. https://doi.org/10.1080/00131881.2014.934555

Love, H. R., Zagona, A. L., Kurth, J. A., & Miller, A. L. (2017). Parents' experiences in educational decision making for children and youth with disabilities. Inclusion, 5(3), 158-172.

Mortelmans, D. (2020). Handboek kwalitatieve onderzoeksmethoden (Vol. 3). Lake Zurich, IL: Acco.

De Ouders. (2023, maart 28). Met een rugzak vol ideeën terug uit Zweden. https://www.deouders.be/nieuws/detail/met-een-rugzak-vol-ideeen-terug-uit-zweden

 

Download scriptie (153.06 KB)
Universiteit of Hogeschool
Karel De Grote Hogeschool
Thesis jaar
2024
Promotor(en)
Mira Dezuttere, Nienke Willems
Thema('s)