Van eiland naar brug: hoe een nieuwe handleiding PAV en praktijkvakken laat samenwerken
“Waarom leren over poëzie in PAV als die kennis niet wordt toegepast in het houtatelier of woonzorgcentrum?” Met die vraag begon een zoektocht die leidde tot een verrassende oplossing voor een hardnekkig probleem: de kloof tussen algemene en praktijkgerichte vakken in secundair onderwijs. De oplossing? Een brug creëren tussen deze twee vakken.
Het probleem: PAV en praktijkvakken leven naast elkaar, en niet mét elkaar.
In veel technische scholen en opleidingen leven vakken als project algemene vakken (PAV) en praktijkvakken nog te vaak op aparte eilanden. Terwijl PAV inzet op maatschappelijke vorming, wiskunde, democratie … ligt in de praktijkvakken de nadruk op de vaardigheden die nodig zijn op de arbeidsmarkt zoals houtbewerking, elektriciteit, lassen en mechanica.
Waarom zit er geen brug tussen deze twee vakken?
Aan de hand van bevraging, is het volgende naar voor gekomen: “Leerkrachten willen vaak samenwerken en vinden ook dat er een grote nood aan is; ze weten alleen niet goed hoe eraan te beginnen.” “Leerkrachten missen een leidraad, een overzicht van elkaars leerplandoelen die versterkend kunnen werken voor elkaar, maar vooral: een houvast om effectief aan de slag te gaan.”
De oplossing? Begeleiding?? NEE, een effectieve handleiding!
Daarom werd een tool ontwikkeld: een gebruiksvriendelijke, haalbare handleiding voor vakoverschrijdende samenwerking tussen PAV en praktijkvakken.
De gids biedt:
• Een stappenplan dat leerkrachten helpt om doelen te bepalen en activiteiten te ontwerpen.
• Voorbeelden van projecten die meteen toepasbaar zijn in de klas.
• Duidelijke koppeling tussen leerplandoelen PAV en diverse praktijkrichtingen.
• Tips om van elk project een succesverhaal te maken.
Deze handleiding is gebaseerd op een praktijkonderzoek dat is uitgevoerd op het Richtpunt Campus Hamme, waarbij leerkrachten uit beide domeinen werden bevraagd. “Wat ze vooral nodig hebben, is structuur om te starten, en vrijheid om het zelf verder in te vullen.”
Vakoverschrijdend werken: meer dan een modewoord.
De term “vakoverschrijdend” duikt al jaren op in het onderwijs, maar in de praktijk blijft het vaak steken bij goede bedoelingen. Praktische beslommeringen vormen vaak een valkuil: klassen worden samen gezet en leerkrachten hebben geen extra tijd om zelf samen een project uit te werken.
“Een PAV-leerkracht denkt vaak in thema’s en wat maatschappelijk relevant is, terwijl een praktijkleerkracht vooral taak- en beroepsgericht werkt. Die kloof overbruggen vraag tijd, veel overleg en een gezamenlijke visie."
De handleiding kan als brug fungeren, dat laat zien hoe bijvoorbeeld een project rond duurzaamheid tegelijk communicatievaardigheden in PAV én technieken in de praktijk kan versterken. Of hoe een opdracht rond offertes maken en rekeningen die we moeten betalen perfect aansluiten bij het maatschappelijke luik en de praktijklessen.
Wat levert het op voor de leerling?
De grootste winnaars van deze aanpak zijn de leerlingen. Door leerstof in verschillende contexten aan te bieden, snappen ze beter waarom ze iets leren en hoe ze het kunnen gebruiken. “Dat verhoogt de betrokkenheid en de leerresultaten, vooral leerlingen uit arbeidsmarktgerichte finaliteit hebben baat bij herhaling, maar dan wel op een andere manier en in verschillende settingen.”
Niet moeilijk, wél anders
Vakoverschrijdend samenwerken hoeft niet moeilijk of ingewikkeld te zijn. De handleiding toont aan dat dit ook kan met kleine stappen: een gezamenlijk project, overlappende leerdoelen. “Het is geen extra werk, maar een andere manier van kijken en die kleine veranderingen kunnen een groot verschil maken.”
Wat nu? Toekomstplannen!!
Alle leerkrachten uit de 3de graad a-finaliteit van Richtpunt Campus Hamme hebben de handleiding ontvangen. Het zou fantastisch zijn als de handleiding in de toekomst gebruikt wordt bij het opzetten van projecten in de verschillende graden. En nog beter: als de handleiding op die manier ook zijn weg vindt naar andere scholen.
Frederix, S. (2025, 4 maart). Vakoverschrijdend lesgeven: “Can I help you with your French?” Klasse. https://www.klasse.be/164440/vakoverschrijdend-lesgeven-can-i-help-you-… french/
Van Looy, H. , Janssens, I. , Plackle, I. , De Smet, E., & De Mesmaeker, E. (2012). Expeditie PAV. Project Algemene Vakken in theorie en praktijk. ASP Academische en Wetenschappelijke Uitgevers.
De Graef, X. (2025). Bachelorproef: Een brug tussen PAV en praktijkvakken: een praktische gids voor vakoverschrijdend samen te werken. Odisee Hogeschool.
7. Literatuurlijst
Beard, K. S., Hoy, W. K., & Woolfolk Hoy, A. (2010). Academic optimism of individual teachers: Confirming a new construct. Teaching and Teacher Education, 26(5), 1136– 1144. Geraadpleegd op 11 januari 2025, van Academic optimism of individual teachers: Confirming a new construct - ScienceDirect.
Belfi, (2024). Als team geloven in je impact? Goed voor je onderwijs en werkgeluk. Klasse. Geraadpleegd op 10 januari 2025, van https://www.klasse.be/711609/team-geloof-impact onderwijs-werkgeluk/.
Bossuyt F. (2024). Mijn 1B-leerlingen willen zich bewijzen. Klasse. Geraadpleegd op 09 januari 2025, van https://www.klasse.be/728902/krachtige-leeromgeving-b-stroom-mijn-leerl… willen-zich-bewijzen/.
Data-onderwijs Vlaanderen, (2017). Onderzoek naar verklaringen voor de peilingsresultaten Project Algemene Vakken (PAV). Geraadpleegd op 09 januari 2025, van bestand.ashx.
Da silva, C., Ruiz, C., & Porlan, R. (2006). Evolution of the conceptions of a secondary education biology teacher: longitudinal analysis using cognitive maps. Science Teacher Education, pp 461 491. Geraadpleegd op 11 januari 2025, van https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/sce.20183
Faculteit Letteren (z.d.). Het versterken van de Pedagogical Content Knowledge in PAV: Modules voor student-leraren en leraren. Geraadpleegd op 09.01.2025, van https://www.arts.kuleuven.be/outreach/pav.
Het Teamlab, (2024). Interdisciplinair samenwerken: wat is het en hoe kun je dit inzetten? geraadpleegd op 10.01.2025. https://www.hetteamlab.nl/interdisciplinair-samenwerken/
KaBOEM, (2023). Creëer een krachtige leeromgeving voor leerlingen in de B-stroom. Geraadpleegd op 17.12.2024. https://b-stroomkaboem.be/
KU Leuven. (z.d.). Het versterken van de Pedagogical Content Knowledge in PAV. KU Leuven. Geraadpleegd op 10 januari 2025 van VK_PCK_KORNEEL.indd.
Lelieur et al., (2022). Waarom leraren (weinig) academisch optimistisch zijn: Attributies en de impact van leerlingenpopulatie en schoolcultuur. Universiteit Antwerpen. Geraadpleegd 10 januari 2025, van https://repository.uantwerpen.be/docman/irua/9c06f0motoMc4 .
Maris, A., & Verstraeten, T. (z.d.). PAV: Project Algemene Vakken – een vak in beweging. Plantyn. Geraadpleegd op 10 januari 2025.
Moons, A. (z.d.). Jaarboek De Aardrijkskunde 2010. Geraadpleegd 10 januari 2025, van https://www.vla-geo.be/sites/default/files/jaarboek/2020-03/7 10_vakoverschrijdend_werken.pdf.
Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. Geraadpleegd op 10 januari 2025, van https://www.wcu.edu/webfiles/pdfs/shulman.pdf.
Speybrouck, D., Tanghe, R. & Nederlands nationaal expertisecentrum voor leerplanontwikkeling (SLO). (2018). Projectwerk als integratiemethode. Geraadpleegd op 10 januari 2025, van https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/vakdidactiek/Mechanica/Ge%C…;
Stipek, D.J., Givvin, K. B., Salmon, J.M., MacGyvers, V.L. (2001), Teacher’s beliefs and practices relates to mathematics instruction. Teaching and Teachers Education, 17, pp 213-226. Geraadpleegd 10.01.2025, van https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0742051X00000524…;
Van Braak J., Hermans, R., Van Keer, H. (2008), Opvattingen van leraren over ‘goed’ onderwijs. School en samenleving, 16, 17-33. Geraadpleegd 09.01.2025, van https://ap.lc/uvfDI
Van Looy, H., Janssens, I., Plackle, I., De Smet, E., & De Mesmaeker, E. (2012). Expeditie PAV. Project Algemene Vakken in theorie en praktijk. ASP Academische en Wetenschappelijke Uitgevers, van geraadpleegd op 05 januari 2025.
Vande Sande, Y. & Provinciaal Onderwijs Vlaanderen. (z.d.). Geletterdheid en Nederlands taalonderwijs in de B-stroom. Geraadpleegd op 09 januari 2025, van https://hsnbundels.taalunie.org/wp content/uploads/2019/09/2016_4_bso_1_VandeSande.pdf
Vandenhende, E. (2020-2021). Vakoverschrijdend interdisciplinair samenwerken [Verkorte Educatieve Masterproef]. Universiteit Gent. Geraadpleegd op 10 januari 2025 van RUG01 003012411_2021_0001_AC.pdf
Vlaams Verbond van het Katholiek Secundair Onderwijs (2012). Geraadpleegd op 10.01.2025.
Vijt, A. et al. (2024). Vakoverschrijdend lesgeven: “Can i help you with your French?”. Klasse. Geraadpleegd op 10 januari 2025, van https://www.klasse.be/164440/vakoverschrijdend lesgeven-can-i-help-you-with-your-french/.
Wilschut A., (2018). Effecten van vakkenintegratie: Een literatuurstudie. Geraadpleegd op 10 januari 2025, van https://research.hva.nl/en/publications/effecten-van-vakkenintegratie-e… literatuurstudie.