Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

“Vnde possunt remedia licita ab illicitis discerni”? Superstitieuze en geoorloofde rituele praktijk in de Malleus maleficarum: een vijftiende-eeuwse onttovering

Chloé Conickx
Aan de hand van de Heksenhamer wordt nagegaan hoe superstitieuze remedies tegen hekserij geconceptualiseerd worden in relatie tot geoorloofde rituelen en welke inherente systematiek daarbij onderscheiden kan worden.

Promoting gender diversity with a general vs. specific diversity policy

Elisabeth Haeck
Deze scriptie onderzoekt hoe men a.d.h.v. een algemeen en specifiek diversiteitsbeleid het probleem van genderdiscriminatie tijdens rekruteringsbeslissingen kan aanpakken, wanneer mannelijke en vrouwelijke sollicitanten of werknemers gelijkaardig gekwalificeerd zijn.

De integratie van Enterprise Risk Management en het strategisch proces: Een casestudie in Katoen Natie.

Sofie Bijnens Charlotte Antoons
Deze masterproef tracht een antwoord te formuleren op de vraag hoe Enterprise Risk Management (ERM) het strategisch proces van een specifieke onderneming kan ondersteunen. We hebben in één onderneming onderzocht welke strategische risico’s van belang zijn, hoe hiermee wordt omgegaan en op welke manier de inzichten die ERM biedt worden gebruikt om de strategie te ondersteunen.

De integratie van Enterprise Risk Management en het strategisch proces: een casestudy in Katoen Natie

Charlotte Antoons Sofie Bijnens
Deze masterproef tracht een antwoord te formuleren op de vraag hoe Enterprise Risk
Management (ERM) het strategisch proces van een specifieke onderneming kan ondersteunen.
We hebben in één onderneming onderzocht welke strategische risico’s van belang zijn, hoe
hiermee wordt omgegaan en op welke manier de inzichten die ERM biedt worden gebruikt om de
strategie te ondersteunen.

NAAR EEN SOCIOLOGISERING VAN DUURZAAMHEIDSTRANSITIES - Een exploratieve studie naar de potentiële waarde van de sociale praktijkenbenadering voor Vlaams beleid inzake duurzaamheidstransities -

Noëmie Abts
Een (socio)logischere invulling van noodzakelijke duurzaamheidstransities?Een leefbare maatschappij staat op ieders verlanglijstje naar geluk. Om dat na te streven worden denken en handelen in termen van duurzaamheid en duurzame ontwikkeling met de seconde crucialer. Het is daarom hoog tijd om intensief te investeren in structurelere wijzigingen die een langetermijnvisie uitdragen. Dat kan doorheen duurzaamheidstransities met systeeminnovaties.  Inzichten uit de sociologie kunnen heel wat bijdragen om deze te optimaliseren.

De tolk en de journalist: twee verwante werelden?

Els Vanbrabant
 


De tolk en de journalist: twee verwante werelden?

“Wat heb jij gestudeerd?” “Ik ben licentiaat vertaler en master tolk.” Die ene zin zorgt al voor heel wat verwarring. Dat die licentiaat gelijkwaardig is aan een master, dat weten de meeste mensen ondertussen wel. Maar waarom ik twee diploma’s nodig heb voor wat toch hetzelfde beroep is?

 
Een vertaler is geen tolk. Wat is een tolk dan wel? Eenvoudig gesteld iemand die een gesproken idee zo exact mogelijk overbrengt van de ene taal in de andere. (Diriker, 2003) Vertalen gebeurt dan weer schriftelijk.

Begrijpend lezen en schematiseren. De impact van het leren maken van schema’s op metacognitie tijdens begrijpend lezen.

Hendrik Van Steenbrugge Hilde Van Keer Martin Valcke
Samenvatting
In dit onderzoek werd het effect nagegaan van schematiseren op begrijpend lezen en op metacognitie. In totaal namen 269 leerlingen en 14 leerkrachten uit 15 klassen, verspreid over het vijfde en zesde leerjaar deel aan het onderzoek. De leerlingen uit de experimentele conditie leerden ofwel schema’s maken of kregen schema’s. De leerlingen uit de controlegroep kregen verbale toelichtingen omtrent het verwerken van een tekst.
De resultaten van dit onderzoek wijzen uit dat schematiseren niet leidt tot significant hogere scores op een gestandaardiseerde begrijpend leestoets.

De rol van het Belgische auditcomité bij fraudepreventie

Dirk Vanderquaden
De rol van het Belgische auditcomité bij fraudepreventie
 
Economische fraude wordt een steeds groter probleem voor bedrijven. De fraudeurs zijn veelal terug te vinden in de eigen rangen van de organisatie. Vooral managementfraude is een relatief meer voorkomend probleem geworden. Tot deze conclusie kwam PriceWaterhouseCoopers in hun onderzoek naar de economische criminaliteit in België (2005).
 
Door hun jarenlange ervaring binnen de onderneming beschikken managers over de nodige inzichten om een fraudescenario op te zetten.

Stimuleringsbeleid voor lokale toegang via alternatieve breedbandnetwerken in Zuid-Afrika

Pieter Soete
                                                              
Breedband in Zuid-Afrika: baie vinnig of een utopie?

Baie vinnig = vertaling uit het Afrikaans voor ‘heel snel’.

ICT in ontwikkelingslanden

De telecommunicatie-industrie is door de continue technologische vernieuwing
een van de snelst evoluerende sectoren ter wereld. Zeker de laatste jaren
ondergingen telecommunicatietechnologieën revolutionaire veranderingen door
de digitalisering van informatie.

Het Christendom: met uitsterven bedreigd of hoop op een nieuwe toekomst?

Eefje Meynen

Het christendom: met uitsterven bedreigd of hoop op een nieuwe toekomst?

 
Door:  Eefje Meynen                                                   Licentiaat Sociologie (2003)
            Vinkenstraat 1                                                 02/02/1980
            2460 Lichtaart
            014/55.55.81

            0496/79.72.30

 
In mijn eindverhandeling ben ik blijven stilstaan bij een thema dat onder mijn leeftijdsgenoten niet evident leek. Wie houdt zich nu nog bezig met het geloof, met het christendom?

Memetica: een literatuurstudie

Olivier Driessens
“I can’t get you out of my head”
 
Iedereen heeft wel eens een deuntje in het hoofd gehad dat maar niet wilde verdwijnen. Dit fenomeen noemt men het ‘Stuck Song Syndrome’ (SSS), of Stuck Tune Syndrome. Deze benaming danken we aan marketingprofessor James Kellaris, die het verschijnsel eind 2001 als eerste onder de loep nam. Ons onderzoek bouwde hierop verder. De achtergrond waartegen dit gebeurde verschilt echter grondig.