Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Aërodynamische simulatie van roterende wielen in een zonnewagen

Thomas Holemans Kristof Borgions
De scriptie beschrijft een innovatieve manier om roterende wielen in een ultralaag weerstandsvoertuig te simuleren met behulp van CFD. De techniek wordt getest op de Solar Car van het KU Leuven Solar team, hierdoor kunnen zij betere resultaten behalen in de competitie.

Design and Realization of a Lightweight Mechanical Drivetrain for an Electric Formula Student Racecar.

Hannah Daled & Raf Schoenaers Hannah Daled Raf Schoenaers
Geduld is een schone zaakdoor Hannah Daled en Raf SchoenaersGeduld is een schone zaak, in het geval van de elektrische auto is het letterlijk een schone zaak. Elektrische wagens zijn een oud concept in de auto-industrie, maar de toekomst van de elektrische wagen zag er niet rooskleurig uit in 1999. Het leek erop dat de ontwikkeling bruut werd stopgezet toen de eerste massa geproduceerde elektrische wagen, de EV1, van zijn eigenaars werd teruggenomen en vernield door de fabrikant zelf, General Motors.

Het equivalent modelleren en analyseren van aluminium honingraatcomposiet,een eindige-elementenstudie

Thomas Legon
De gesimuleerde wereld, een sprong in het ongewisseSteeds meer en meer vindt de eindige-elementenmethode zijn opmars binnen de ingenieurswetenschappen. Deze term is de naam voor de techniek die toelaat om complexe fysische fenomenen na te bootsen met behulp van computers en supercomputers en wordt uitgevoerd door programma’s die de vakterm ‘simulatiepakket’ dragen. Ze wordt in bedrijven ook met toenemende mate toegepast om de hoge kostprijs die gepaard gaat met de uitvoering van destructieve tests op peperdure prototypes te omzeilen.

Realisatie Energy V, energiezuinige prototypewagen

Michel Remon Gery Fossaert
Van Stockholm naar Barcelona met 1l DieselHoGent Energy Team breekt belgisch record energiezuinig rijden Het HoGent Energy Team, een ploeg masterstudenten industrieel ingenieur elektromechanica, scheerde dit jaar hoge toppen. Ze ontwierpen en construeerden een energiezuinig prototype, de Energy 5.  Met amper één liter benzine-equivalent reden ze spreekwoordelijk met de wagen van Stockholm naar Barcelona – maar liefst 2655km. Met deze uitzonderlijke prestatie braken ze het Belgisch record energiezuinig rijden brak.

Het ontwerp en de realisatie van een mechanische aandrijflijn in een elektrische racewagen

Pieter Jan Jordaens Reinout Grommen
Het ontwerp en de realisatie van een mechanische aandrijflijn in een elektrische racewagen
 
Inleiding:
 
In het kader van het CQS Group T Racing Team, een team masterstudenten aan de Internationale Hogeschool Groep T te Leuven, werd een elektrische racewagen gebouwd om deel te nemen aan een uithoudingsrace van 24-uren en 24-minuten op het circuit van Spa-Francorchamps. De ontworpen elektrische racewagen draagt de naam Odyssee, en is gebaseerd op de legendarische Citroën Deux Chevaux (2CV, ook wel 2PK genoemd).