Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Participatief ondernemen in de Belgische evenementensector

UC Leuven-Limburg
2024
Guillaume
Jacquet de Haveskercke
Dit onderzoek richt zich op het ontwikkelen van een fiscaal voordelige regeling voor medewerkers in de Belgische evenementensector, gericht op het bevorderen van een eigenaarschapmentaliteit en participatief ondernemen.

Het creeërt een win-win situatie voor zowel bedrijf als werknemer, door zelfontplooiing te bevorderen in lijn met de waarden en normen van het bedrijf. Echter, de implementatie van participatief ondernemen in de evenementensector wordt bemoeilijkt door de flexibiliteit en beïnvloeding van externe krachten. Daarom is het essentieel dat bedrijven duidelijk communiceren over hun cultuur en waarden, en dat werknemers betrokken zijn bij het beleid en de doelen van het bedrijf.
Het onderzoek concludeert dat aandeelhouderschap de ultieme motivator en beloning is voor ambitieuze medewerkers, en dat de praktische uitvoering en verdere testen van dit model de volgende stap zijn. Door input van experts zoals Geert Jansens en Thomas Van Eeckhout, wordt een holistische benadering gehanteerd die juridische, fiscale, economische en sociale aspecten overkoepelt. Dit biedt een robuuste basis voor het implementeren van een fiscaal voordelig en motiverend systeem voor medewerkers in de evenementensector.
Meer lezen

Geurbeleving op events

Arteveldehogeschool Gent
2022
Jelle
Rijdant
  • Steffie
    Verploeg
  • Rachel
    Van den Elzen
  • Delfien
    van Ackere
Eventmanagers, organisatoren en marketeers stellen zich de blijvende vraag hoe ze de beleving van bezoekers kunnen optimaliseren. Het doelpubliek op verfrissende en originele manieren overtuigen, is dan ook wat marketeers en organisatoren al jaren bezighoudt.

Deze scriptie gaat in op deze vraag en tracht daar een antwoord op te geven vanuit een innovatieve hoek: geurmarketing. In deze thesis werden de mogelijkheden van geurmarketing in de eventsector onderzocht.
Meer lezen

Sociale media integreren in crisiscommunicatie bij publieks- en zakelijke evenementen

Hogeschool West-Vlaanderen
2018
Marie
Eggermont
Deze bachelorproef gaat over de integratie van sociale media binnen crisiscommunicatie. Afgelopen semester heb ik stagegelopen bij het evenementenbureau New Balls Please in Gent. Mede door deze eindstage en mijn opdrachtstage in dezelfde sector, koos ik ervoor om specifiek onderzoek te doen naar het gebruik van sociale media in crisiscommunicatie bij evenementen.
Crisiscommunicatie is een heel actueel thema binnen de hedendaagse samenleving. Vooral de opkomst van terreur in de Europese samenleving heeft hier een groot stuk aan bijgedragen. Mensen zijn niet meer vrij van gevaar en willen in tijden van crisis zo snel mogelijk geïnformeerd worden. Sociale media kunnen hier een belangrijk hulpmiddel bij zijn.
Specifiek voor de evenementensector wil ik een antwoord vinden op welke manier en via welke kanalen sociale media meerwaarde kunnen bieden binnen crisiscommunicatie.
Meer lezen