De meerwaarde van wellness in de Vlaamse hotelsector

Ben
Glorieux

Hebben Vlaamse wellnesshotels nog een toekomst?

Droomt u ook van een heerlijke sauna of een verrukkelijke massage bij een weekendje weg op hotel aan zee?  Vindt u het belangrijk bij een citytrip om ook te kunnen fitnessen in het hotel? Wellnesstoerisme is duidelijk een trend, het is vooropgesteld om elk jaar, en dat tot 2017 (prognose op 5 jaar, 2012-2017) meer dan 9 % te groeien, ongeveer 50 % sneller dan het globaal toerisme. Wat voor hotelgasten leuk en aantrekkelijk lijkt, is daarom nog geen evidentie om uit te voeren als hoteluitbater. Het aspect rendabiliteit voor bepaalde wellnesstypes is hierin belangrijk en kan dus een meerwaarde bieden van wellness in de Vlaamse hotelsector.

Vanaf de periode rond de jaren 80 zijn er wereldwijd meer en meer hotels ontstaan die wellness- of spafaciliteiten als extra voorziening aan hun gasten aanbieden. In Vlaanderen zelf heeft die trend zich pas de laatste jaren kunnen doorzetten. Het beschikken over wellness voor een Vlaams hotel is een positieve factor bij het op de markt brengen van hotelkamers. Het zorgt ervoor dat meer kamers verhuurd worden. Het aanbieden van overnachting is evenwel nog steeds de kerntaak van een hotel.

Het creëren van wellnessfaciliteiten is en blijft een zware investering voor de hotels, maar blijkt ook succesvol te zijn. Ook voor bepaalde doelgroepen lijkt wellness in het hotel een belangrijke factor te zijn om te kiezen voor dat bepaald hotel. Voor hotels met wellness aan de Vlaamse Kust zorgt het er voor dat het hotel minder afhankelijk is van het seizoen en van het weer. Kusthotels hebben daardoor naast een leisure- ook een businesscliënteel. Als er gekeken wordt naar de doelgroep die een Vlaams wellnesshotel boekt, is de leeftijd van de bezoekers tussen de 50 en 70 jaar (baby boomers).

Na het installeren en opstarten van wellness, kan het zijn dat de wellness op zich met verlies werkt, afhankelijk van het type wellness. Deze wellnesstypes voor een standaard hotel werden onderzocht op rendabiliteit: sauna, jacuzzi, fitness, zwembad en kuren. Het type wellness “kuren” is op basis van bepaalde parameters, rendabel. Een manier om het rendement nog te verhogen, naast het verhogen van de bezettingsgraad van het hotel, is de wellness open te stellen voor dagtoeristen.

Deze masterproef biedt een inzicht in de meerwaarde van wellness in de Vlaamse hotelsector. Dit werd onderzocht aan de hand van een analyse van de aanbod- en de beleidszijde van wellness in de wereld, in Europa, in België en in Vlaanderen, op basis van een combinatie van kwalitatief onderzoek. Het onderzoek van de aanbodzijde richtte zich zowel tot het aanbod of soorten wellness, als tot de aanbieders van wellness. De thesis handelt hier over wellnesshotels in de categorie van 1 tot 4 sterren. De aanbieders werden bevraagd aan de hand van enquêtes en interviews die nadien geanalyseerd werden. Hierbij werd naar hun mening gevraagd en er werden open en gesloten vragen gesteld. Het aanbod van wellness werd ook onderzocht. Specifiek werd het onderzoek toegespitst op de vergunde hotels in de kunst- en centrumstad Brugge en de kuststad Oostende. Het onderzoek naar het beleid gebeurde ook aan de hand van interviews en desk research. 

Wellness kan het rendement van het hotel verhogen. Dit kan verrekend worden door de kamerprijs te verhogen (hoewel sommige hoteliers zeggen dat dit niet gebeurt) of door aan de gasten een hogere vergoeding te vragen voor de wellness als deze betalend is. Het is ook afhankelijk van hoe het hotel zich positioneert op de markt. Of hoe een zwembad leuk kan lijken voor de hotelgast, maar op zich een grote verlies kan betekenen voor de hoteluitbater.


De scriptie kan opgevraagd worden bij de auteur via ben.glorieux@gmail.com

Een samenvatting van het werk is hier te bekijken: 
http://prezi.com/vn2hpnfrhuqu/de-meerwaarde-van-wellness-in-de-vlaamse-hotelsector/

Download scriptie (1.45 MB)
Universiteit of Hogeschool
KU Leuven
Thesis jaar
2014