Het opstellen van een strategisch marketingplan voor de mobiele koffiebar van koffiebranderij ROM.

Valérie Jacobs
En dan is er koffie.Het is geen geheim dat wij Belgen echte koffiedrinkers zijn. Met een gemiddelde dagelijkse koffieconsumptie van 0,98 kopjes per inwoner neemt ons land de dertiende plaats in op de wereldranglijst der koffiedrinkers. Veel Belgen hebben doorheen de dag nood aan een warme slok van het zwarte goud. Koffie heeft zich ontpopt tot een nieuwe subcultuur in onze maatschappij en steeds meer nieuwe koffietrends duiken op. Zo vormen er zich sinds enkele jaren lange rijen koffiefanaten voor kleine busjes die koffie aanbieden op allerlei uiteenlopende evenementen.

Het opstellen van een strategisch marketingplan voor de mobiele koffiebar van koffiebranderij ROM.

En dan is er koffie.

Het is geen geheim dat wij Belgen echte koffiedrinkers zijn. Met een gemiddelde dagelijkse koffieconsumptie van 0,98 kopjes per inwoner neemt ons land de dertiende plaats in op de wereldranglijst der koffiedrinkers. Veel Belgen hebben doorheen de dag nood aan een warme slok van het zwarte goud. Koffie heeft zich ontpopt tot een nieuwe subcultuur in onze maatschappij en steeds meer nieuwe koffietrends duiken op. Zo vormen er zich sinds enkele jaren lange rijen koffiefanaten voor kleine busjes die koffie aanbieden op allerlei uiteenlopende evenementen. Deze busjes zijn beter bekend als mobiele koffiebars. De overheerlijke koffiearoma’s en de charmante uitstraling van de mobiele koffiebars zijn heuse publiekslokkers voor diegenen die op zoek zijn naar een lekker kwalitatief tasje koffie.

Alles loopt op wieltjes voor de mobiele koffiebars

De populariteit van het mobiele koffiebarconcept neemt steeds toe. Het boek “We Love Events”[1] bevestigt dat de bezoekers van evenementen tegenwoordig niet meer tevreden zijn met een snelle, vettige hap. De moderne festivalganger verkiest kwaliteitsvolle producten. Een kwaliteitskoffie geserveerd door een unieke mobiele koffiebar past daarom perfect in dit concept. Ook in Amerika ontpopt het mobiele barconcept zich razendsnel. Mobiele truckeigenaars verenigen zich op een parking en bieden hun producten gezamenlijk aan. Op deze manier kunnen zij hun krachten bundelen en in één keer veel mensen te bereiken. In België is het echter niet mogelijk om op een parking te staan zonder de nodige vergunning. Wel is er ieder jaar ‘The Belgian Foodtruck Festival’ te Brussel waar mobiele bareigenaars gedurende drie dagen, mits een vergoeding, hun producten kunnen aanbieden. Tijdens de editie van 2014 bestond 9 % van de deelnemers uit dranken- en koffiemobielen. Deelnemen aan dit evenement als mobiele koffiebar kan niet enkel een boost betekenen voor de verkoopcijfers van de mobiel en kan ook een vergroting van de naamsbekendheid inhouden. Immers: You exist, if the customers know you exist.

Retro versus moderne tijden

Opvallend is dat heel wat mobiele koffiebareigenaars bij de keuze van een mobiel de voorkeur geven aan retrobusjes zoals de Italiaanse Piaggio Ape of de Volkswagen T2. Dit om authenticiteit en nostalgie uit te stralen, maar ook omdat koffie een perfect huwelijk lijkt te vormen met een rustiek busje uit ‘de goeie oude tijd’. Deze old school aanpak gaat echter niet op wanneer het aankomt op de inzet van communicatiemiddelen om de koffiemobiel te promoten. Na het voeren van marktonderzoek bij 413 potentiële eindgebruikers werd duidelijk dat internet de meest gewaardeerde communicatietool is om op de hoogte te worden gebracht van de aanwezigheid van een mobiele koffiebar en om zelf als eindgebruiker op zoek te gaan naar een mobiele koffiebar. Dit toont aan dat het leven zich veel meer online afspeelt en impliceert dat het combineren van het online met het offline gebeuren zeer belangrijk is. Door mee te gaan met de constant evoluerende digitale wereld en toch een stukje nostalgie uit te stralen met het retro-uiterlijk van de mobiel leidt dit voor vele mobiele koffiebareigenaren tot een geslaagde combinatie die door het publiek letterlijk en figuurlijk gesmaakt wordt.

Kwaliteit én een glimlach

De belangrijkste aspecten van een mobiele koffiebar zijn volgens de potentiële eindgebruikers het aanbieden van lekkere koffie en een vriendelijke bediening. Bij het bevragen van evenementenbureaus en cateringbedrijven werd duidelijk dat vooral de kwaliteit van de koffie, de goede service en een goede prijs-kwaliteit belangrijk zijn. Zij willen hun klanten verwennen en tevens een goede reputatie opbouwen binnen hun sector. Daarom is het cruciaal dat een mobiele koffiebar een betrouwbare partner is voor evenementenbureaus en cateringbedrijven.

Koffie-cla(t)sh

Momenteel zijn er zo’n 48 mobiele koffiebars operationeel in België en Nederland. Om het concurrentielandschap van de mobiele koffiebarsector in kaart te brengen werden er 26 spelers bevraagd. Deze concurrentenanalyse toonde aan dat het merendeel van de bevraagde concurrenten niet enkel koffie an sich aanbiedt. Zo zijn zoetigheden, ijskoffies en gebak de voornaamste aanvullende producten op het koffieaanbod. Uit de concurrentenanalyse blijkt tevens dat er heel wat mobiele koffiebareigenaars zijn die verschillende online en offline communicatietools gebruiken om hun mobiel te promoten. Het is tegenwoordig dan ook meer de regel dan een uitzondering indien mobiele koffiebars over een eigen website en/of Facebookpagina beschikken. 57,69 % van de bevraagde mobiele koffiebars doet niet aan prospectie. Opvallend is dat maar liefst 61,54 % beroep doet op mond-aan-mondreclame om de consument te bereiken met het unieke concept.

Om zich te onderscheiden van de concurrentie spelen veel mobiele koffiebars in op het aspect kwaliteit. Dit houdt niet alleen kwaliteit van de koffie in, maar ook van de service en de bijproducten zoals zoetigheden, suiker en melk. Zich profileren als Italiaanse mobiele koffiebar is volgens bepaalde spelers een goede zet, omdat Italië een goede reputatie heeft in de koffiewereld. Andere spelers trachten zich te differentiëren door het hanteren van een lage prijs, door het inzetten van professionele barista’s of door het creëren van een koffiebeleving.

People & planet

Rekening houden met mens en milieu is tegenwoordig een must voor bedrijven. Niet alleen door sociale druk van de maatschappij, maar ook door strengere regelgeving en het toenemende belang van dit topic in de media. Na het voeren van onderzoek blijkt dat maar liefst 76,92 % van de bevraagde mobiele koffiebars aandacht besteden aan de duurzaamheid van de koffie die ze schenken. Vier onder hen wensen hun steentje bij te kunnen dragen door koffie te schenken die het Rainforest Alliance Label draagt. Enkele spelers verkiezen dan weer Direct Trade. Dit betekent dat de koffiebonen direct bij de koffieplantages worden aangekocht waardoor de gebruikelijke tussenpersonen zoals Fair Trade organisaties of koffiehandelaars worden uitgeschakeld.

Toekomstperspectieven

De meningen over de evolutie van de mobiele koffiebarmarkt zijn sterk verdeeld. Het merendeel van de bevraagde spelers zien de mobiele koffiebarmarkt nog groeien, terwijl vier marktspelers aangeven dat de markt op korte termijn zal verzadigen. Of de mobiele koffiebars op de lange termijn een plaats zullen nemen in het toekomstige Belgische koffielandschap staat niet vast, maar één zaak is zeker: Nieuwe koffietrends liggen in het verschiet.

 

 

[1] Decuypere, P. (2015). We Love Events. Lannoo Campus

 

Bibliografie

Bronnenlijst

Althuizen, J. (27/11/2012). Koffie marketing. Geraadpleegd op 9 februari 2015, op http://www.foodinspiration.be/article/koffie-marketing  

Austin, J. ( 02/12/2014). 10 trends to expect in coffee in 2015. Geraadpleegd op 3 maart 2015, op http://afkinsider.com/70608/10-trends-to-expect-in-coffee-in-2015/2/

Beck, L . (2006). De invloed van zintuiglijke marketing op de consument. Geraadpleegd op 14 mei 2015, op https://doclib.uhasselt.be/dspace/bitstream/1942/1020/2/beck_lien.pdf

Boekhorst, J. (17/10/2014). Voedseltrends 2015: Wat staat ons te wachten?. Geraadpleegd op 15 april 2015, op http://www.optimalegezondheid.com/voedseltrends-2015-wat-staat-ons-te-wachten/

Bosman, D. (07/03/2015). Tassimo laat klanten van Albert Heijn koffie proeven. Geraadpleegd op 17 april 2015, op http://koffie.blog.nl/koffiemarketing/2015/03/07/koffiemachines-demonstraties-tassimo-laat-klanten-van-albert-heijn-koffie-proeven

Bosman, D. (26/01/2015). ‘Met je kop op de foto en dan lekker aan de bak!. Geraadpleegd op 17 april 2015, op http://koffie.blog.nl/koffiemarketing/2015/01/26/opmerkelijk-koffienieuws-met-je-kop-op-de-foto-en-dan-lekker-aan-de-bak

Bosman, D. (29/12/2014). Vandaag is het Internationale Koffie Dag. Geraadpleegd op 17 april 2015, op http://koffie.blog.nl/koffiemarketing/2014/09/29/vandaag-het-internationale-koffie-dag  

Davis, B. (13/03/2014). Nespresso: experiential marketing at its best. Geraadpleegd op 17 april 2015, op https://econsultancy.com/blog/64507-nespresso-experiential-marketing-at-its-best/

Decuypere, P. (2015). We Love Events. Lannoo Campus

De Grauwe P. (20/11/2013).  De traditionele horeca wordt nu pas gevoelig voor de koffie - trend. Ze hebben lang vastgehouden aan hun klassieke ‘tas koffie’. Geraadpleegd op 2 mei 2015 op http://feb.kuleuven.be/eng/ew/Articles%20press/2013/PDG_Knack_201113.pdf

De Jonghe, J. & Debruyne, B. (03/09/2013). Van 100 naar 800 koffiebars in 5 jaar. Geraadpleegd op 10 maart 2015, op http://trends.knack.be/economie/ondernemen/business-tips/van-100-naar-800-koffiebars-in-5-jaar/article-normal-252067.html

De Moor, L. ( 27/02/2015). Koffiebranderij Rom deelt haar expertise. Geraadpleegd op 1 maart 2015, op http://www.madeinmechelen.be/nieuws/koffiebranderij-rom-deelt-haar-expertise/

De Pelsmacker, P., Geuens, M., & Van Den Bergh, J.( 2008). Marketingcommunicatie ( derde druk ). Pearson Education Benelux

De Raijmaeker, D. (29/01/2015). 15 retail trends in 2015. Geraadpleegd op 17 april 2015, op http://www.comeos.be/newsletter.asp?from=notif&id=12413&lng=nl

De Vlaamse Ondernemer. (01/12/2009). Koffie-trader Efico bouwt distributieplatform in Zeebrugge. Geraadpleegd op 6 april 2015, op http://www.dvo.be/artikel/27573-koffie-trader-efico-bouwt-distributieplatform-in-zeebrugge/

De Vuust, V. (20/12/2012). Koffie op wieltjes. Geraadpleegd op 10 maart 2015, op http://www.nieuwsblad.be/cnt/blrto_20121220_001

Dr. Alsem, K-J. (2013). Strategische Marketingplanning ( zesde druk ). Groningen : Noordhoff Uitgevers

Ferdman, R. (15/01/2014). Here Are the Countries That Drink the Most Coffee—the U.S. Isn't in the Top 10. Geraadpleegd op 6 februari 2015, op http://www.theatlantic.com/business/archive/2014/01/here-are-the-countries-that-drink-the-most-coffee-the-us-isnt-in-the-top-10/283100/  

Greenwood, A. (01/10/2014). D.C. Coffee Shops Have Ingenious Plan To Take Down Starbucks With The 'Disloyalty Card'. Geraadpleegd op 12 april 2015, op http://www.huffingtonpost.com/2014/01/10/disloyalty-card_n_4576048.html

Heijkoop, G. ( 19/09/2012). Het ultieme Social Media 15 stappenplan bij evenementen. Geraadpleegd op 10 maart 2015, op https://www.eventplanner.be/nieuws/5109_het-ultieme-social-media-15-stappenplan-bij-evenementen.html

Hemminga, M. (09/04/2005). Communicatieplan in 9 stappen. Geraadpleegd op 10 mei 2015, op http://www.communicatieplan.info/2005/04/09/communicatieplan-in-9-stappen/

Hoorens, E. (30/03/2015). Binnenkort een nieuwe coole mobiele bar met Hoorens koffie. Geraadpleegd op 15 maart 2015, op http://www.hoorenskoffie.be/binnenkort-een-nieuwe-coole-mobiele-bar-met-hoorens-koffie/

Jan ( 18/03/2014). How to start a mobile coffee bar. Geraadpleegd op 8 februari 2015, op https://coffeebaronwheels.wordpress.com/tag/onderneming-starten/  

JAVA. Mondeling gesprek met marketingdirecteur JAVA op 19 maart 2015.

King. (10/02/2015). De meest opvallende koffietrends van 2015. Geraadpleegd op 4 maart 2015, op https://www.king.nl/nieuws/de-meest-opvallende-koffietrends-van-2015

Kintaert, T. (9/10/2014). Binnenkort nooit meer aanschuiven voor koffie?. Geraadpleegd op 6 februari 2015, op http://www.hln.be/hln/nl/39/Lekker-Eten/article/detail/2080626/2014/10/09/Binnenkort-nooit-meer-aanschuiven-voor-koffie.dhtml

Kotler, P. (2013) Marketingprincipes. Hoofdstuk 17.  Pearson Education Benelux

Kristof. (10/10/2014). De Koffiemobiel. Geraadpleegd op 6 februari 2015 op http://www.sixpacks.be/drank/de-koffiemobiel/  

Lesage., P. (08/01/2011). Unieke koffiebar op drie wielen. Geraadpleegd op 6 februari 2015, op http://www.nieuwsblad.be/cnt/ij34onlj

Logman., M. ( 2007 ). Marketingplan (3e druk ). Antwerpen : Garant Uitgevers

Marian. (15/01/2013). Van Globaal naar lokaal. Geraadpleegd op 17 april 2015, op http://www.kooplust.com/consumententrend-van-globaal-naar-lokaal-retail-blog/

Massia, P.,  Rombouts, H. ( 1995). Koffie. Brussel Artis-Historia

Meysman H., & Vanderhoeven J. (2009). Paper project of scriptie : Van muisklik tot tekst ( tweede druk). Leuven : Acco

Mooijman, R. (21/02/2003). Douwe Egberts viert 250ste verjaardag. Geraadpleegd op 19 april 2015, op http://www.standaard.be/cnt/dst21022003_076  

Mulder, M. ( 29/10/2013). Voordelen van de Hashtag. Geraadpleegd op 1 mei 2015, op http://faceonline.nl/uncategorized/voordelen-van-de-hashtag/

MVO Vlaanderen. Sine data. Sine Nomine. Geraadpleegd op 27 maart 2015 op http://www.mvovlaanderen.be/kenniscentrum/praktijkvoorbeeld/efico-koffielabel-sustainable-fair-free-trade/s/voeding-tabak/t/eerlijke-handel/

N.N. ( 18/11/2014). Wij zorgen voor mobiele koffie. Geraadpleegd op 17 april 2015, op http://www.twentse-innovatieroute.nl/wij-zorgen-voor-mobiele-koffie/

N.N. (03/02/2012). Nederland telt steeds minder jonge koffiedrinkers. Geraadpleegd op 19 april 2015, op http://www.koffiediscounter.nl/nieuws/nederland-telt-steeds-minder-jonge-koffiedrinkers.html

N.N. (07/08/2012). Een heerlijke kop koffie waar en wanneer je maar wil. Geraadpleegd op 17 april 2015, op http://www.eventnews.be/nl/home/item/2201-een-heerlijke-kop-koffie-waar-en-wanneer-je-maar-wil.html

N.N. (09/10/2014). Square Unveils ‘Arrival Prediction’ Order App at Blue Bottle Coffee. Geraadpleegd op 22 april 2015, op http://dailycoffeenews.com/2014/10/09/square-unveils-arrival-prediction-order-app-at-blue-bottle-coffee/

N.N. (28/11/2012). Belabberde koffie op evenementen. Geraadpleegd op 8 februari 2015, op https://www.eventplanner.be/nieuws/5246_belabberde-koffie-op-evenementen.html

N.N. (29/11/07). Drieëntachtig procent Belgen drinkt minstens 2 koppen koffie per dag. Geraadpleegd op 6 februari 2015, op http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/article/detail/80140/2007/11/29/Drieentachtig-procent-Belgen-drinkt-minstens-2-koppen-koffie-per-dag.dhtml

N.N. (29/12/2014). Wat worden de foodtrends van 2015?. Geraadpleegd op 15 april 2015, op http://www.bru.be/nl/artikels/p/detail/wat-worden-de-foodtrends-van-2015

N.N. 25/12/2010. Trends 2011: Sober multi-culti gemak. Geraadpleegd op 12 maart 2015, op http://www.smulweb.nl/blog/webredactie/12573/trends-2011-sober-multi-culti-gemak

N.N. Agentschap Ondernemen. Sine data. Business Model van Osterwalder. Geraadpleegd op 15 maart 2015, op www.agentschapondernemen.be/count/2784

N.N. Airstream ( Allstar entertainment). Airstream mobiele cocktail bar & koffie bar huren. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op https://www.allstarentertainment.nl/airstream-mobiele-cocktail-bar-koffie-bar-huren/

N.N. AllesKoffie. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://alleskoffie.com/

N.N. Art Of Branding. (8/10/2013). Experience Marketing. Geraadpleegd op 14 mei 2015, op  http://www.artofbranding.nl/experience-marketing/

N.N. Barista Bandits. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://www.baristabandits.nl/

N.N. Barista Bruno. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://www.baristabruno.be/index.php/koffiebar

N.N. Baristabar. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://www.baristabar.be/nl/koffiebar-en-koffiecatering/

N.N. Bean Brothers. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://www.beanbrothers.nl/

N.N. Belgian Foodtruck Association. Sine Nomine. Geraadpleegd op 2 mei 2015, op  http://www.belgianfoodtruckassociation.org/nl/bfta-join

N.N. Café Delizia. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://www.caffedelizia.nl/  

N.N. Café Welkom On Wheels. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, http://www.cafe-welkom-on-wheels.be/home

N.N. Caffè Cappuccio. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://www.caffecappuccio.be/

N.N. Cafféccino. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://www.caffeccino.be/

N.N. Chicchi d'Oro. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://chicchidoro.be/huur-je-koffiemobiel/

N.N. Coffee Crusader. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://www.coffeecrusader.be/

N.N. Coffee On Wheels Casabarista. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://casabarista.com/

N.N. Coffee Roasters Forum. Sine Nomine. Geraadpleegd op 17 april 2015, op https://www.facebook.com/groups/310045952380300/

N.N. Comma.(11/11/2014). Beleving in marketing. Geraadpleegd op 17 april 2015, op http://www.comma.cc/beleving-marketing/

N.N. Content Crackers. (10/04/2014). 5 redenen waarom onze Facebook pages 5 keer meer mensen bereiken. Geraadpleegd op 11 maart 2015, op http://www.contentcrackers.be/blog/5-redenen-waarom-onze-facebook-pages-5-keer-meer-mensen-bereiken

N.N. Cosy Coffee Van. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op https://www.facebook.com/pages/cosy-coffee-van/720993994603331?fref=photo

N.N. De Koffie Camper. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://www.dekoffiecamper.be/

N.N. De Koffie Nomade. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://dekoffienomade.be/

N.N. De Koffiekar. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://www.dekoffiekar.nl/home/9

N.N. De Koffiemeulen. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://www.dekoffiemeulen.com/home/tuk-tuk.html

N.N. De Mobiele Bar. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://mobielebar.be/

N.N. De Smaakbus. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://www.smaakbus.nl/

N.N. Douwe Egberts. (16/04/2014). Koffie met een twist. Geraadpleegd op 19 april 2015, op http://www.douweegbertsprofessional.com/nl-NL/nederland/nieuws-events/nieuws/2014/trend-koffie-met-een-twist/

N.N. ECF. Sine Nomine. Geraadpleegd op 17 april 2015, op http://www.ecf-coffee.org/

N.N. EFICO. Sine Nomine. Geraadpleegd op 6 april 2015, op http://www.efico.com/home

N.N. Espressi. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://www.espressi.nl/

N.N. Espresso Baristas. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://www.baristas.be/

N.N. Espressonant. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://www.espressonant.be/

N.N. Ethical Coffee. Sine Nomine. Geraadpleegd op 20 april 2015, op  http://www.ethicalcoffee.net/direct.html

N.N. Evenses. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://www.evenses.com/boeken/koffiebar-huren

N.N. Events Catering Bevers. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://www.cateringbevers.com/

N.N. Food truck parcours in de Stad Brussel. Geraadpleegd op 15 april 2015 http://www.brussel.be/artdet.cfm/8421/Food-truck-parcours-in-de-Stad-Brussel

N.N. Honky Tonk Coffee. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://www.honkytonkcoffee.be/

N.N. Intemarketing : Abell Model. Geraadpleegd op 11 mei 2015, op http://www.intemarketing.nl/marketing/modellen/abell-model

N.N. Intemarketing. Bedrijfstakanalyse. Geraadpleegd op 15 mei 2015, op http://www.intemarketing.nl/marketing/analyses/bedrijfstakanalyse

N.N. Kaldi Mobiel. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://www.kaldimobiel.nl/

N.N. Koffie Kàn. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://koffiekan.eu/koffie/fiat

N.N. Koffie K'tje. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://www.koffiek-tje.nl/

N.N. Koffie Queen. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://koffiequeen.be/

N.N. KOF-FIE-BAR. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://www.espressobar.be/

N.N. Koffieblog. Sine Nomine. Geraadpleegd op 17 april 2015, op http://koffie.blog.nl/

N.N. Koffiecafé. Sine Nomine. Geraadpleegd op 17 april 2015, op http://www.koffiecafe.be/wiezijnwe.htm?id=32

N.N. Koffiediscounter. (14/10/2010). Koffiesiroop: nieuw fenomeen op koffiegebied!. Geraadpleegd op 20 april 2015, op http://www.koffiediscounter.nl/nieuws/koffiesiroop-nieuw-fenomeen-op-koffiegebied.html

N.N. Koffiemobiel. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://www.koffie-mobiel.be/

N.N. KoffieTcacao. Sine Nomine. Geraadpleegd op 17 april 2015, op http://www.koffietcacao.nl/

N.N. La Dolce Barista. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://www.ladolcebarista.nl/

N.N. La Dolce Barista. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://www.dolcebarista.be/

N.N. Look-Out. Sine data. Koffiebranderij ROM. Geraadpleegd op 28 februari 2015.

N.N. Marcello Espresso. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://www.marcello-espresso.nl/koffiewagen.html

N.N. Milano's. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://www.koffiemobiel.com/contact.html

N.N. Nespresso. (08/03/2011). Kwaliteitskoffie: een plus voor werknemer en bedrijf. Geraadpleegd op 15 april 2015, op http://www.profacility.be/news-ifmaview.asp?ID=74144&L=nl&ccc=&rrr=&channel=&rubr=&V=title&txt=Kwaliteitskoffie:%20een%20plus%20voor%20werknemer%20en%20bedrijf

N.N. One for the road. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://www.onefortheroad.nl/espressobar/

N.N. Online adverteren. Geraadpleegd op 8 mei 2015, op https://www.eventplanner.be/adverteren/online-adverteren.php

N.N. Paletti. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://www.paletti-espressobar.nl/

N.N. Pico’s Koffie. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://www.picoskoffie.be/nl/verhuur.html

N.N. Rancilio (Egro). Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://www.rancilio-egro.nl/index.php/my-experience/item/43-espresso-on-wheels

N.N. Roast Beans. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://roastbeans.nl/

N.N. Roast Magazine. Sine Nomine. Geraadpleegd op 17 april 2015, op http://www.roastmagazine.com/

N.N. Sine data. Marketing strategie – strategische marketingplanning. Geraadpleegd op 15 mei 2015, op http://gototalbranding.nl/strategische-marketing/

N.N. Sine data. Marketing: storytelling en belevingsmarketing. Geraadpleegd op 17 april 2015, op http://mens-en-samenleving.infonu.nl/communicatie/154595-marketing-storytelling-en-belevingsmarketing.html

N.N. Sine data. Sine Nomine. Geraadpleegd op 11 maart 2015, op http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/haccp.aspx

N.N. Sine data. Sine Nomine. Geraadpleegd op 14 mei 2015 http://www.innovatielab.be/

N.N. Sine data. Treacy & Wiersema modellen. Geraadpleegd op 11 mei 2015, op http://www.intemarketing.nl/marketing/modellen/tw-waardestrategie%C3%ABn

N.N. Slim Beleggen. (28/02/2014). Koffieprijs blijft maar stijgen. Geraadpleegd op 17 april 2015, op http://slimbeleggen.net/koffieprijs-blijft-maar-stijgen/51966/

N.N. Smit & Dorlas. (29/12/2014). Trend: Koude koffie. Geraadpleegd op 3 maart 2015, op http://www.smitdorlas.nl/nieuws/15/trend-koude-koffie

N.N. t Kaffeekabientje. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op www.tkaffeekabientje.be

N.N. The Amsterdam Coffee Festival. Sine Nomine. Geraadpleegd op 17 april, op http://www.amsterdamcoffeefestival.com/WhatsOn.aspx

N.N. Trendbloei (03/03/2014). Neuromarketing: Marketing en wetenschap. Geraadpleegd op 12 maart 2015, op https://trendbloei.wordpress.com/2014/03/03/neuromarketing-marketing-en-wetenschap/

N.N. Trends. (16/09/11). Miko: "De koffieprijs is enorm speculatief". Geraadpleegd op 17 april 2015, op http://trends.knack.be/economie/bedrijven/miko-de-koffieprijs-is-enorm-speculatief/article-normal-234455.html

N.N. Vespressi. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://www.vespressi.nl/

N.N. Vespresso.  Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://www.vespresso.be/

N.N. Vespresso. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://www.govespresso.nl/

N.N. Viva Sara. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://www.vivasara.be/documents/news-items/news-1.xml?lang=nl

N.N. Webmaster Resources. Sine data. Mailchimp abonnementen en prijzen. Geraadpleegd op 20 mei 2015, op http://www.webmasterresources.nl/webdesign/mailchimp-abonnementen-en-prijzen/

N.N. Yoos. Sine Nomine. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://www.yoos.nl/

NBB. Sine Nomine. Geraadpleegd op 19 maart 2015, op https://www.nbb.be/nl

Neerman, P. (20/10/2010). Streekproducten: een trend met revolutionair potentieel. Geraadpleegd op 17 april 2015, op http://www.retaildetail.be/nl/case-van-de-week/item/664-streekproducten-een-trend-met-revolutionair-potentieel

Office Depot. (20/04/2015). Koffie op de Belgische werkvloer: het zwarte goud. Geraadpleegd op 15 mei 2015, op http://www.kmo-insider.biz/nieuws/inside-info/koffie-op-de-belgische-werkvloer-het-zwarte-goud

Ortiz, F. (15/12/2014). Voedselproductie verplaatst zich door klimaatverandering. Geraadpleegd op 17 april 2015, op  http://www.mo.be/nieuws/voedselproductie-verplaatst-zich-door-klimaatverandering

Oxfam-Wereldwinkels (02/12/2005). Efico liefdadigheid is geen fairtrade. Geraadpleegd op 6 april 2015, op http://www.11.be/artikels/item/efico-liefdadigheid-is-geen-fairtrade

Peeters, R. (13/01/2015). 5 koffietrends in 2015. Geraadpleegd op 15 maart 2015, op http://www.zelst.nl/automaten/blog/5-koffietrends-2015/

Post, J. (21/09/2014). Food Trucks krijgen officieel parcours. Geraadpleegd op 15 april 2015, op http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuws/food-trucks-krijgen-officieel-parcours

Sherman, E. (18/06/2013). Trucks Are Trendy (and Not Just for Food Anymore). Geraadpleegd op 17 april 2015, op http://www.inc.com/erik-sherman/go-mobile-for-real-on-a-truck.html

Sien Nome. Alouette Coffee. Geraadpleegd op 28 maart 2015, op http://www.alouette-coffee.be/

Tuenter, A. (12/11/2014). Waarom is de vrouwenneus zo scherp?. Geraadpleegd op 12 maart 2015, op http://www.kennislink.nl/publicaties/waarom-is-de-vrouwenneus-zo-scherp

Van Der Reijden. D. (14/01/2014). Dé koffietrends voor 2014 volgens Jeroen Veldkamp. Geraadpleegd op 12 april 2014 op http://www.missethoreca.nl/cafe/artikel/2014/1/de-koffietrends-voor-2014-volgens-jeroen-veldkamp-101790

Van Der Straeten, K. (2013). Events². Houten : Terra - Lannoo

Vandewalle, E. (2007). Efico, van familiebedrijf tot wereldspeler. Geraadpleegd op 6 april 2015,  op http://www.wijzers.be/2007/09/efico-van-familiebedrijf-tot-wereldspeler/

Wauters, V. ( 12/02/15 ). Dit zijn de gekste gezondheidstrends voor 2015. Geraadpleegd op 12 april 2015, op  http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/2214447/2015/02/12/Dit-zijn-de-gekste-gezondheidstrends-voor-2015.dhtml

Weikamp, S. ( 03/01/2013). Kaldi Mobiel: mobiele koffiebar voor alle eventlocaties. Geraadpleegd op 7 februari 2015, op http://www.eventbranche.nl/nieuws/kaldi-mobiel-mobiele-koffiebar-voor-alle-eventlocaties-7715.html

Wilmore, J.(12/02/2015). Watch the Latest Coffee Shop on Wheels Perking Up Houston. Geraadpleegd op 8 februari 2015, op http://houston.eater.com/2015/2/12/8030211/watch-the-latest-coffee-shop-on-wheels-perking-up-houston

Zijlstra, W. (2006). Experience marketing hoeft niet ingewikkeld te zijn. Geraadpleegd op 14 mei 2015 op  http://zbc.nu/marketing/experience-marketing-marketing/experience-marketing-hoeft-niet-ingewikkeld-te-zijn/  

Zoomin TV Nederland (14/01/2014). Uitgestelde koffie is een hit. Geraadpleegd op 15 april 2015, op Youtube https://www.youtube.com/watch?v=TsWpAI6zC38  

Universiteit of Hogeschool
Bedrijfsmanagement Marketing
Publicatiejaar
2015
Kernwoorden
Share this on: