Wiskundig sterkere kleuter? Ook jij als ouder kan helpen!

Angie
De Lamper
  • Stien
    Callens

Wiskunde thuis stimuleren op kleuterleeftijd!? Fronsen je wenkbrauwen bij dat idee? Laat ons meteen met de deur in huis vallen: we kunnen de wiskunde vaardigheden van kleuters thuis stimuleren. Betekent dit dan dat we kleuters huiswerk moeten meegeven? Neen! Dat stimuleren kan al spelenderwijs en vraagt slechts een minimale tijdsinvestering. 

Wij zijn Stien Callens en Angie De Lamper, 2 studenten psychologie aan de KU Leuven. In onze masterproef onderzochten we, onder begeleiding van Prof. Dr. Bert De Smedt en Dr. Cléa Girard, of het aanbieden van een wiskundepakket in de thuisomgeving een invloed had op de wiskundige vaardigheden van kleuters. We nemen jullie graag mee in ons onderzoeksverhaal. 

“Dat kan al spelenderwijs en het vraagt slechts een minimale tijdsinvestering.”

Wiskunde = school?

Wiskunde wordt vaak aanzien als iets wat op school wordt aangeleerd. Desalniettemin kan men wiskundige vaardigheden ook thuis op een eenvoudige manier bevorderen. In de literatuur spreekt men over de ‘wiskundige thuisomgeving’. Dit staat voor de wiskunde activiteiten en gesprekken die ouders en kinderen uitvoeren en hebben. Meer specifiek kan dit gaan over het spelen van een kaartspel, samen koken,... Er zijn veel mogelijkheden! 

Hoe onderzocht?

Afbeelding met tekst, diagram, Lettertype, Rechthoek</p>
<p>Automatisch gegenereerde beschrijving

Om ons onderzoek te kunnen uitvoeren gingen wij op zoek naar ouders die samen met hun kleuter wilden deelnemen. Uiteindelijk deden er in totaal 114 kleuters uit de 2de kleuterklas en hun ouders mee. Bij deze kleuters werden eerst een aantal wiskundige metingen afgenomen. Op die manier konden we hun huidig wiskundeniveau in kaart brengen. 

Daarna kreeg ongeveer de helft van de kinderen een wiskundepakket mee naar huis en de andere helft van de kinderen een taalpakket. In deze pakketten zaten allerlei activiteiten die ouders en hun kinderen konden uitvoeren. Op die manier werden de ouders gestimuleerd om een wiskundige (of een talige) thuisomgeving te creëren.

Zes weken nadat de kinderen het pakket hadden meegekregen volgde er een tweede meting. De resultaten van deze metingen konden vergeleken worden met de resultaten van de eerste meting. Op die manier konden eventuele veranderingen in de wiskundige vaardigheden van de kleuters worden nagegaan. 

In het vervolg gaan we graag meer in detail in op de verschillende onderdelen. 

Hoe wiskunde meten bij kleuters? 

Bij elke kleuter werden 5 wiskunde metingen afgenomen. Een eerste meting ging na in welke mate kinderen wiskundetaal, zoals meer, op en oAfbeelding met tekst, schermopname, diagram, Lettertype</p>
<p>Automatisch gegenereerde beschrijvingnder kenden. In een tweede meting dienden de kleuters knikkers te tellen. In een derde meting gingen we na of kinderen cijfers herkenden. De kleuters hun kennis van de getallenlijn werd gemeten in een vierde meting. In een laatste meting gingen we na of de kleuters reeds eenvoudige rekensommen konden oplossen, met behulp van knikkers. 

Wiskundepakket

Het wiskundepakket omvatte allerlei activiteiten die gericht waren op wiskunde. Meer specifiek bestond dit uit een voorleesboek dat wiskundetaal benadrukt, verschillende dominospelen, allerlei kaartspelen en diverse bordspelen. Wanneer ouders deze activiteiten uitvoerden met hun kleuter creëerden ze dus een wiskundige thuisomgeving. 

 

Taalpakket!? Mysterie ontrafeld. 

Om te kunnen nagaan of de kleuters hun scores op de metingen verbeterden door het wiskundepakket, diende er een controle te worden ingebouwd. Kinderen worden ouder en leren bij. Dat kan zorgen voor een verbetering van de scores. Vandaar dat we aan sommige kleuters een taalpakket meegaven als controle. Ook bij deze kleuters werden de hierboven genoemde vijf wiskunde metingen tweemaal afgenomen. Het enige verschil was dat zij in de tussentijd een taalpakket meekregen. Dit pakket omvatte activiteiten gericht op taal, zoals een bingo, een memory, een geheugenspel en een voorleesboek. 

Is dat alles wel haalbaar in de drukte van het dagelijks leven?

Een terechte en begrijpelijke vraag is of dit alles wel haalbaar is in het dagdagelijkse leven. Kinderen gaan naar school, hebben hobby’s, ouders zijn aan het werk,... Toch vraagt het slechts een minimale tijdsinvestering om een wiskundige thuisomgeving te creëren. In de pakketten die tijdens ons onderzoek aan de kleuters werden meegegeven werd de tijdsinvestering geschat op 30 minuten per week. Meer concreet raadden we de ouders aan om 3 keer per week 10 minuten een activiteit uit het pakket te doen. Uit feedback van de ouders bleek dat de kleuters de activiteiten leuk vonden. Veel van deze activiteiten zijn daarenboven al ingebakken in de dagdagelijkse routines van ouders. Wie leest er bijvoorbeeld geen boekje voor aan zijn/haar kleuter? 

Wat levert dit op? 

De kleuters die het wiskundepakket meekregen gingen meer vooruit op de vaardigheid om cijfers te herkennen dan de kleuters die het taalpakket meekregen. Dit was eveneens het geval voor de kleuters hun kennis over de getallenlijn. Tijdens het eerste meetmoment verschilden de gemiddelde scores op beide metingen nauwelijks tussen beide groepen. Tijdens de tweede meting lag de gemiddelde score op beide metingen duidelijk hoger voor de kleuters die het wiskundepakket meekregen, in vergelijking met de kleuters die het taalpakket meekregen. Zowel het herkennen van getallen, als kennis hebben over de getallenlijn vormen belangrijke bouwstenen voor verdere, meer complexe rekenvaardigheden.

 

 

Conclusie

De kleuters die het wiskundepakket meekregen scoorden 6 weken later wel degelijk beter op enkele wiskunde metingen dan de kleuters die het taalpakket meekregen. Dat al spelenderwijs en met een minimale tijdsinvestering. Gezien het belang van wiskundige vaardigheden in onze huidige samenleving, zijn wij dan ook zeer tevreden met dit resultaat. 

Wij zijn er van overtuigt dat vele ouders deze activiteiten alreeds deden met hun kleuters. We hopen dat de resultaten van dit onderzoek hen aanmoedigt om dit verder te blijven doen (of hiermee te starten), want het loont! 

“Want het loont!”

 

 

 

 

Meer weten? 

Daucourt, M. C., Napoli, A. R., Quinn, J. M., Wood, S. G., & Hart, S. A. (2021). The Environment and Math Achievement: A Meta-Analysis. Psychological Bulletin, 147(6), 565–596. https://doi.org/10.1037/bul0000330.

Nelson, G., Carter, H., Boedeker, P., Knowles, E., Buckmiller, C. W., & Eames, J. (2023). A Meta-Analysis and Quality Review of Mathematics Interventions Conducted in Informal Learning Environments with Caregivers and Children. Review Of Educational Research, 94(1), 112–152. https://doi.org/10.3102/00346543231156182

 

Bibliografie

Referenties

Benavides-Varela, S., Callegher, C. Z., Fagiolini, B., Leo, I., Altoè, G., & Lucangeli, D. (2020). Effectiveness of digital-based interventions for children with mathematical learning difficulties: A meta-analysis. Computers & Education, 157, Article e103953. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103953  

Bakker, M., Torbeyns, J., Wijns, N., Verschaffel, L., & De Smedt, B. (2018). Gender equality in 4‐ to 5 year‐old preschoolers’ early numerical competencies. Developmental Science22(1), 1-7. https://doi.org/10.1111/desc.12718

Berk, L. E. (2014). Development Through the Lifespan (6de editie). Pearson Education, Inc. 

Blevins-Knabe, B. (2016). Early mathematical development: How the home environment matters. In B. 

Blevins-Knabe, & A. M. B. Austin (Eds.), Early childhood mathematics skill development in the home environment (pp. 7–28). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-43974-72

Blevins-Knabe, B., Austin, A. B., Musun, L., Eddy, A., & Jones, R. M. (2000). Family home care providers' 

and parents' beliefs and practices concerning mathematics with young children. Early Child Development and Care, 165, 41–58. https://doi.org/10.1080/0300443001650104

Bornstein, M. H. (2002). Parenting infants. In Handbook of Parenting: Children and Parenting (2de editie, 

Vol. 1, pp. 3–43). Lawrence Erlbaum Associates. https://www.researchgate.net/profile/Wyndol-Furman-2/publication/232485435_Parenting_siblings/links/0deec53c5811fda61d000000/Parenting-siblings.pdf

 

 

 

Brankaer, C., Ghesquière, P., & De Smedt, B. S. (2015). The Effect of a Numerical Domino Game on 

Numerical Magnitude Processing in Children With Mild Intellectual Disabilities: Effect of Numerical Domino Game on Numerical Magnitude Processing in Children. Mind, Brain and Education9, 29–39. https://doi.org/10.1111/mbe.12065

Bronfenbrenner, U. (1979). Contexts of child rearing. American Psychologist, 34(10), 844–858. 

https://doi.org/10.1037/0003-066X.34.10.844  

Cheung, S. K., & McBride, C. (2017). Effectiveness of parent - child number board game playing in 

promoting Chinese kindergarteners’ numeracy skills and mathematics interest. Early Education and Development, 28, 572–589. https://doi.org/10.1080/10409289.2016.1258932 

Chu, F. W., Rouder, J., & Geary, D. C. (2018). Children’s early understanding of number predicts their

later problem-solving sophistication in addition. Journal of Experimental Child Psychology, 169, 73–92. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2017.12.010

Ciping, D., Silinskas, G., Wei, W., & Georgiou, G. K. (2015). Cross-lagged relationships between home 

learning environment and academic achievement in Chinese. Early Childhood Research Quarterly, 33, 12–20. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2015.05.001  

Clements, D. H., & Sarama, J. (2007). Effects of a Preschool Mathematics Curriculum: Summative 

Research on the Building Blocks Project. Journal for Research in Mathematics Education38(2), 136–163. https://doi.org/10.2307/30034954  

Daucourt, M. C., Napoli, A. R., Quinn, J. M., Wood, S. G., & Hart, S. A. (2021). The Environment and Math 

Achievement: A Meta-Analysis. Psychological Bulletin, 147(6), 565–596. 

https://doi.org/10.1037/bul0000330.   

De Brabandere, A., Peters, E., & Torbeyns, J. (z.d.-a). Maria’s Perfecte Dag. KU Leuven

De Brabandere, A., Peters, E., & Torbeyns, J. (z.d.-b). Net Genoeg Eieren. KU Leuven

 

de Jong, P. F., & Leseman, P. P. M. (2001). Lasting Effects of Home Literacy on Reading Achievement in 

School. Journal of School Psychology39(5), 389–414. https://doi.org/10.1016/S0022-4405(01)00080-2  

De Keyser, L., Bakker, M., Rathé, S., Wijns, N., Torbeyns, J., Verschaffel, L., & De Smedt, B. (2020). No 

association between the home math environment and numerical and patterning skills in a large and diverse sample of 5- to 6-year-olds. Frontiers in Psychology, 11https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.547626

Dearing, E., Casey, B. M., Ganley, C. M., Tillinger, M., Laski, E., & Montecillo, C. (2012). Young girls’ 

arithmetic and spatial skills: The distal and proximal roles of family socioeconomics and home learning experiences. Early Childhood Research Quarterly, 27(3), 458–470. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2012.01.002

Dowker, A. (2005). Early identification and intervention for students with mathematics 

difficulties. Journal of Learning Disabilities38(4), 324–332. https://doi.org/10.1177/00222194050380040801  

Dulay, K. M., Cheung, S. K., Reyes, P., & McBride, K. (2019). Effects of parent coaching on Filipino 

children’s numeracy, language and literacy skills. Journal of Educational Psychology, 111(4), 641–662. http://dx.doi.org/10.1037/edu0000315

Duncan, G. J., Dowsett, C. J., Claessens, A., Magnuson, K., Huston, A. C., Klebanov, P., & Japel, C. 

(2007). School readiness and later achievement. Developmental Psychology, 43(6), 1428-

1446. https://doi.org/10.1037/0012-1649.43.6.1428

Dunst, C. J., Hamby, D. W., Wilkie, H., & Dunst, K. S. (2017). Meta-analysis of the relationship 

between home and family experiences and young children’s early numeracy learning. Engaging families as children’s first mathematics educators (pp. 105–125). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-10-2553-2_7  

Eason, S. H., Scalise, N. R., Berkowitz, T., Ramani, G. B., & Levine, S. C. (2022). Widening the lens of 

family math engagement: A conceptual framework and systematic review. Developmental Review66https://doi.org/10.1016/j.dr.2022.101046

Eccles, J. S., Arberton, A., Buchanan, C. M., Janis, J., Flanagan, C., Harold, R., MacIver, D., Midgley, C., 

Reuman, D., et al. (1993). School and Family Effects on the Ontogeny of Children’s Interests, Self-Perceptions, and Activity Choices. Nebraska Symposium on Motivation, 1992: Developmental perspectives on motivation (pp. 145–208). University of Nebraska Press.

Elliott, L., & Bachman, H. J. (2018). How do parents foster young children’s math skills? Child 

Development Perspectives, 12(1), 16–21. https://doi.org/10.1111/cdep.12249   

Elofsson, J., Gustafson, S., Samuelsson, J., & Träff, U. (2016). Playing number board games supports 5 

year-old children’s early mathematical development. The Journal of Mathematical Behavior43, 134–147. https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2016.07.003

Entwisle, D. R., & Alexander, K. L. (1996). Family Type and Children’s Growth in Reading and Math 

Over the Primary Grades. Journal of Marriage and Family58(2), 341–355. https://doi.org/10.2307/353500

Faul, F., Erdfelder, E., Lan, A. G., & Buchner, A. (2007). G*Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behavior Research Methods, 39(2), 175–191. https://doi.org/10.3758/bf03193146

Ferrara, K., Hirsh-Pasek, K., Newcombe, N. S., Golinkoff, R. M., & Lam, W. S. (2011). Block Talk: Spatial 

Language During Block Play. Mind, Brain and Education5(3), 143–151. https://doi.org/10.1111/j.1751-228X.2011.01122.x

Flynn, L. (2021). Game Based Intervention to Develop Early Childhood Mathematical Understanding and 

            Decrease Gaps Related to Socioeconomic Status. [Doctoral dissertation, Boise State University]. 

Boise State University Theses and Dissertations. https://doi.org/10.18122/td.1857.boisestate

Fredricks, J. A., & Eccles, J. S. (2002). Children’s Competence and Value Beliefs From Childhood 

Through Adolescence: Growth Trajectories in Two Male-Sex-Typed Domains. Developmental Psychology38(4), 519–533. https://doi.org/10.1037/0012-1649.38.4.519

Galindo, C., & Sonnenschein, S. (2015). Decreasing the SES math achievement gap: Initial math 

proficiency and home learning environments. Contemporary Educational Psychology43, 25–38. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2015.08.003  

Geary, D. C., vanMarle, K., Chu, F. W., Rouder, J., Hoard, M. K., & Nugent, L. (2018). Early Conceptual 

Understanding of Cardinality Predicts Superior School-Entry Number-System Knowledge. Psychological Science29(2), 191–205. https://doi.org/10.1177/0956797617729817

Girard, C., Bastelica, T., Léone, J., Epinat-Duclos, J., Longo, L., & Prado, J. (2021). The relation between 

home numeracy practices and a variety of math skills in elementary school children. PloS ONE16(9), Article e0255400. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0255400

Gunderson, E. A., & Levine, S. C. (2011). Some types of parent number talk count more than others: 

Relations between parents’ input and children’s cardinal-number knowledge. Developmental Science, 14(5), 1021–1032. https://doi.org/10.1111/j.1467-7687.2011.01050.x

Hart, S. A., Ganley, C. M., & Purpura, D. J. (2016). Understanding the home math environment and its 

role in predicting parent report of children’s math skills. PLoS ONE, 11(12), Article e0168227. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0168227   

Hermans, D., Raes, F., & Orlemans, H. (2018). Inleiding tot de gedragstherapie (7de herz. druk). Bohn

Stafleu van Loghum. https://doi.org/10.1007/978-90-368-1951-0

Hoorens, V. (2016). Attitudes. In Macht, meningen en na-apers: Thema’s uit de sociale psychologie (pp. 

221–280). Pelckmans Pro.  

 

 

Inoue, T., Georgiou, G. K., Parrila, R., & Kirby, J. R. (2018). Examining an extended home literacy 

model: the mediating roles of emergent literacy skills and reading fluency. Scientific Studies of Reading22(4), 273–288. https://doi.org/10.1080/10888438.2018.1435663

Isaacs, A. M. (2021a). Just Enough Eggs. Purdue Early Achievement Research Labs​. 

Isaacs, A. M. (2021b). Maria’s Perfect Day. Purdue Early Achievement Research Labs​. 

The JASP Team (2018). JASP (Version 0.18.1) [Computer software]. https://jasp-stats.org

Jordan, N. C., Kaplan, D., Ramineni, C., & Locuniak, M. N. (2009). Early Math Matters: Kindergarten

Number Competence and Later Mathematics Outcomes. Developmental Psychology45(3), 850–867. https://doi.org/10.1037/a0014939  

Jordan, N. C., & Levine, S. C. (2009). Socioeconomic variation, number competence, and mathematics 

learning difficulties in young children. Developmental Disabilities Research Reviews15(1), 60–68. https://doi.org/10.1002/ddrr.46

KlasCement. (z.d.). Leermiddelen. Geraadpleegd op 29 april 2024, van 

https://www.klascement.net/lesmateriaal/?q=voorbereidende%20rekenvaardigheid&filter_education_type%5B%5D=1&filter_education_type%5B%5D=181&filter_education_type%5B%5D=182&filter_education_type%5B%5D=183&filter_object_type%5B%5D=8

Klibanoff, R. S., Levine, S. C., Huttenlocher, J., Vasilyeva, M., & Hedges, L. V. (2006). Preschool 

Children’s Mathematical Knowledge: The Effect of Teacher “Math Talk.” Developmental Psychology42(1), 59–69. https://doi.org/10.1037/0012-1649.42.1.59

LeFevre, J.-A., Polyzoi, E., Skwarchuk, S.-L., Fast, L., & Sowinski, C. (2010). Do home numeracy and 

literacy practices of Greek and Canadian parents predict the numeracy skills of kindergarten children? International Journal of Early Years Education18(1), 55–70. https://doi.org/10.1080/09669761003693926.

LeFevre, J.-A., Skwarchuk, S.-L., Smith-Chant, B. L., Fast, L., Kamawar, D., & Bisanz, J. (2009). Home Numeracy Experiences and Children’s Math Performance in the Early School Years. Canadian Journal of Behavioural Science41(2), 55–66. https://doi.org/10.1037/a0014532

Levine, S. C., Suriyakham, L. W., Rowe, M. L., Huttenlocher, J., & Gunderson, E. A. (2010). What Counts in the Development of Young Children’s Number Knowledge? Developmental Psychology, 46(5), 1309–1319. https://doi.org/10.1037/a0019671

Leyva, D., Davis, A., & Skorb, L. (2018). Math intervention for Latino parents and kindergarteners 

based on food routines. Journal of Child and Family Studies, 27(8), 2541–2551. 

https://doi.org/10.1007/s10826-018-1085-5  

Libertus, M. E., Darko, O., Feigneson, L., & Halberda, J. (2020). Effects of visual training of 

approximate number sense and school math ability. Frontiers in Psychology, 11https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.02085

Liu, C., Georgiou, G. K., & Manolitsis, G. (2018). Modeling the relationships of parents’ expectations, 

family’s SES, and home literacy environment with emergent literacy skills and word reading in Chinese. Early Childhood Research Quarterly43, 1–10. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2017.11.001

Lyons, I. M., Price, G. R., Vaessen, A., Blomert, L., & Ansari, D. (2014). Numerical predictors of 

arithmetic success in grades 1-6. Developmental Science17(5), 714–726. https://doi.org/10.1111/desc.12152

Manolitsis, G., Georgiou, G. K., & Tziraki, N. (2013). Examining the effects of home literacy and 

numeracy environment on early reading and math acquisition. Early Childhood Research Quarterly, 28(4), 692–703. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2013.05.004

 

 

Missall, K., Hojnoski, R. L., Caskie, G. I., & Repasky, P. (2015). Home numeracy environments of 

preschoolers: Examining relations among mathematical activities, parent mathematical beliefs, and early mathematical skills. Early Education and Development, 26(3), 356–376. https://doi.org/10.1080/10409289.2015.968243

Mutaf-Yıldız, B., Sasanguie, D., De Smedt, B., & Reynvoet, B. (2018). Frequency of home numeracy 

activities is differentially related to basic number processing and calculation skills in kindergartners. Frontiers in Psychology, 9, 340. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00340

Napoli, A. R., & Purpura, D. J. (2018). The home literacy and numeracy environment in preschool: 

Cross-domain relations of parent-child practices and child outcomes. Journal of Experimental Child Psychology, 166, 581–603. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2017.10.002

Nelson, G., Carter, H., Boedeker, P., Knowles, E., Buckmiller, C. W., & Eames, J. (2023). A Meta-Analysis

and Quality Review of Mathematics Interventions Conducted in Informal Learning Environments          with Caregivers and Children. Review Of Educational Research, 94(1), 112–152.              

https://doi.org/10.3102/00346543231156182

Niklas, F., & Schneider, W. (2013). Home Literacy Environment and the beginning of reading and 

spelling. Contemporary Educational Psychology38(1), 40–50. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2012.10.001

Niklas, F., & Schneider, W. (2014). Casting the die before the die is cast: the importance of the home 

numeracy environment for preschool children. European Journal of Psychology of Education29(3), 327–345. https://doi.org/10.1007/s10212-013-0201-6

Niklas, F., Cohrssen, C., & Tayler, C. (2016). Improving preschoolers’ numerical abilities by enhancing

the home numeracy environment. Early Education and Development, 27(3), 372–383. https://doi.org/10.1080/10409289.2015.1076676

 

O’Neill, D. K., & Holmes, P. E. (2022). The Power of Board Games for Multidomain Learning in Young

Children. American Journal of Play14(1), 58–98. 

PowToon (z.d.). Create Jaw-Dropping Videos and Presentations. Geraadpleegd op 17 april 2024, van https://www.powtoon.com

Prodia (2021). Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence, fourth edition (WPPSI-IV-NL). Geraadpleegd op 24 mei 2023, van https://www.prodiagnostiek.be/materiaal/WPPSI-IV NL.pdf

Purpura, D. (2023). The Little Elephants' BIG Adventures. David Purpura. 

https://davidpurpura.com/the-little-elephants

Purpura, D. J., & Ganley, C. M. (2014). Working memory and language: Skill-specific or domain-

general relations to mathematics? Journal of Experimental Child Psychology, 122, 104–121. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2013.12.009  

Purpura, D. J., King, Y. A., Rolan, E., Hornburg, C. B., Schmitt, S. A., Hart, S. A., & Ganley, C. M. (2020). 

Examining the Factor Structure of the Home Mathematics Environment to Delineate Its Role in Predicting Preschool Numeracy, Mathematical Language, and Spatial Skills. Frontiers in Psychology, 11, 1925. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01925

Purpura, D. J., & Logan, J. A. R. (2015). The nonlinear relations of the approximate number system and 

mathematical language to early mathematics development. Developmental Psychology51(12), 1717–1724. https://doi.org/10.1037/dev0000055

Purpura, D. J., Logan, J. A. R., Hassinger-Das, B., & Napoli, A. R. (2017). Why Do Early Mathematics 

Skills Predict Later Reading? The Role of Mathematical Language. Developmental Psychology, 53(9), 1633–1642. https://doi.org/10.1037/dev0000375

Purpura, D. J., & Lonigan, C. J. (2013). Informal Numeracy Skills: The Structure and Relations Among 

Numbering, Relations, and Arithmetic Operations in Preschool. American Educational Research Journal50(1), 178–209. https://doi.org/10.3102/0002831212465332

Purpura, D. J., Schmitt, S. A., & Ganley, C. M. (2017). Foundations of mathematics and literacy: The 

role of executive functioning components. Journal of Experimental Child Psychology, 153, 15–34. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2016.08.010  

Purpura, D. J., Schmitt, S. A., Napoli, A. R., Dobbs-Oates, J., King, Y. A., Hornburg, C. B., Westerberg, L., 

Borriello, G. A., Bryant, L. M., & Anaya, L. Y. (2021). Engaging caregivers and children in picture books: A family-implemented mathematical language intervention. Journal of Educational Psychology113(7), 1338. 

Rajagopal, A. A., Vandecruys, F., & De Smedt, B. (2022). The effects of preschool and age on children’s 

early number skills. Cognitive Development, 63https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2022.101227

Rakhmawati, N. I. S., Hasibuan, R., & Lutfiyah, E. (2019). Study of Domino Number Game 

development for Early Children’s Ability to Recognize Numbers. Jurnal Obsesi3(2), 578–584. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i2.263

Ramani, G. B., & Siegler, R. S. (2008). Promoting Broad and Stable Improvements in Low-Income 

Children’s Numerical Knowledge Through Playing Number Board Games. Child Development, 79, 375–394.  https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2007.01131.x

Ramani, G. B., Rowe, M. L., Eason, S. H., & Leech, K. A. (2015). Math talk during informal learning

activities in Head Start families. Cognitive Development, 35, 15–33. https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2014.11.002

Sarama, J., & Clements, D. H. (2009). Early childhood mathematics education research: learning 

trajectories for young children. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203883785&nbsp;

Scalise, N., Daubert, E., & Ramani, G. B. (2017). Narrowing the Early Mathematics Gap: A Play-Based 

Intervention to Promote Low-Income Preschoolers’ Number Skills. Journal of Numerical Cognition, 3(3), 559–581. http://dx.doi.org/10.5964/jnc.v3i3.72  

 

Segers, E., Kleemans, T., & Verhoeven, L. (2015). Role of parent literacy and numeracy expectations 

and activities in predicting early numeracy skills. Mathematical Thinking and Learning, 17(2-3), 219–236. https://doi.org/10.1080/10986065.2015.1016819  

Sénéchal, M., & LeFevre, J.-A. (2002). Parental Involvement in the Development of Children’s Reading 

Skill: A Five-Year Longitudinal Study. Child Development73(2), 445–460. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00417

Sénéchal, M., & LeFevre, J.-A. (2014). Continuity and Change in the Home Literacy Environment as 

Predictors of Growth in Vocabulary and Reading. Child Development85(4), 1552–1568. 

https://doi.org/10.1111/cdev.12222

Silinskas, G., Lerkkanen, M.-K., Tolvanen, A., Niemi, P., Poikkeus, A.-M., & Nurmi, J.-E. (2012). The 

frequency of parents’ reading-related activities at home and children’s reading skills during      kindergarten and Grade 1. Journal of Applied Developmental Psychology, 33(6), 302–310.      https://doi.org/10.1016/j.appdev.2012.07.004

Skwarchuk, S. L., Sowinski, C., & LeFevre, J. A. (2014). Formal and informal home learning activities in 

relation to children’s early numeracy and literacy skills: The development of a home numeracy model. Journal of Experimental Child Psychology, 121, 63–84. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2013.11.006  

Sonnenschein, S., Baker, L., & Serpell, R. (2009). The Early Childhood Project: A 5-Year Longitudinal 

Investigation of Children’s Literacy Development in Sociocultural Context. In Literacy Development and Enhancement Across Orthographies and Cultures (pp. 85–96). Springer US. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-0834-66

Sonnenschein, S., Metzger, S. R., Dowling, R., Gay, B., & Simons, C. L. (2016). Extending an effective 

classroom-based math board game intervention to preschoolers’ homes. The Journal of Applied Research on Children7(2). 

Soto-Calvo, E., Simmons, F. R., Adams, A., Francis, H. N., & Giofre, D. (2020). Pre-Schoolers’ Home 

Numeracy and Home Literacy Experiences and Their Relationships with Early Number Skills: Evidence from a UK Study. Early Education and Development, 31 (1), 113–136. https://doi.org/10.1080/10409289.2019.1617012.  

SpelActief. (z.d.). Ik ga op reis en neem mee. Geraadpleegd op 28 oktober 2023, van 

https://www.spelactief.nl/activiteiten/sport-spel/ik-ga-op-reis-en-neem-mee

Starkey, P., & Klein, A. (2008). Sociocultural influences on young children’s mathematical 

knowledge. In O. N. Saracho, & B. Spodek (Eds.), Sociocultural influences on young children’s mathematical knowledge: Contemporary perspectives on mathematics in early childhood education (pp. 253–276). Information Age Publishing, Inc. 

Starkey, P., Klein, A., & Wakeley, A. (2004). Enhancing young children’s mathematical knowledge 

through a pre-kindergarten mathematics intervention. Early Childhood Research Quarterly, 19(1), 99–120. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2004.01.002

Susperreguy, M. I., Di Lonardo Burr, S., Xu, C., Douglas, H., & LeFevre, J. (2020). Children’s Home 

Numeracy Environment Predicts Growth of their Early Mathematical Skills in Kindergarten. Child Development, 91(5), 1663–1680. https://doi.org/10.1111/cdev.13353

Trautwein, U., Marsh, H. W., Nagengast, B., Lüdtke, O., Nagy, G., & Jonkmann, K. (2012). Probing for 

the multiplicative term in modern expectancy-value theory: A latent interaction modeling study. Journal of Educational Psychology104(3), 763–777. https://doi.org/10.1037/a0027470

Turan, E., & De Smedt, B. (2023). Understanding mathematical development in preschool children: The association between mathematical language and mathematical abilities. Cognitive Development66, 1-12. https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2023.101318

 

 

Vanbinst, K., Van Bergen, E., Ghesquière, P., & De Smedt, B. (2020). Cross-domain associations of key 

cognitive correlates of early reading and early arithmetic in 5-year-olds. Early Childhood Research Quarterly, 51, 144–152. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2019.10.009

Verdine, B. N., Irwin, C. M., Golinkoff, R. M., & Hirsh-Pasek, K. (2014). Contributions of executive 

function and spatial skills to preschool mathematics achievement. Journal of Experimental Child Psychology126, 37–51. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2014.02.012

Vlaamse overheid. (z.d.). Leerplannen. Departement Onderwijs & Vorming. Geraadpleegd op 14 april 

2024, van https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/onderwijspersoneel/van-basis-tot-volwassenenonderwijs/lespraktijk/onderwijsdoelen-en-leerplannen/leerplannen  

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press. 

Zippert, E. L., & Ramani, G. B. (2017). Parents’ Estimations of Preschoolers’ Number Skills Relate to at‐

Home Number‐Related Activity Engagement. Infant and Child Development, 26(2). https://doi.org/10.1002/icd.1968

Zuilkowski, S. S., McCoy, D. C., Jonason, C., & Dowd, A. J. (2019). Relationships Among Home Literacy 

Behaviors, Materials, Socioeconomic Status, and Early Literacy Outcomes Across 14 Low- and Middle-Income Countries. Journal of Cross-Cultural Psychology50(4), 539–555. https://doi.org/10.1177/0022022119837363


 

 

Download scriptie (1.65 MB)
Universiteit of Hogeschool
KU Leuven
Thesis jaar
2024
Promotor(en)
Bert De Smedt
Thema('s)