Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

nu we hier toch zijn

Universiteit Gent
2021
Luna
Terkessidis
De verwezenlijking van Institutionele Psychotherapie in de dagelijkse praktijk volgens zorgverleners
Meer lezen

Traumasensitief lesgeven aan vluchtelingen in het lager onderwijs; De beleving van leerkrachten en zorgcoördinatoren

Hogeschool West-Vlaanderen
2021
Louise
Callewaert
Aan de hand van dit onderzoek wordt er nagegaan hoe leekerachten en zorgcoördinatoren uit het lager onderwijs, het traumasensitief lesgeven aan vluchtelingenkinderen beleven.
Op basis daarvan werd er een online leerpad ontwikkeld die uitleg , praktische tips, toepassingsmogelijkheden
en nuttige informatiebronnen biedt rond traumasensitief lesgeven aan vluchtelingenkinderen in het lager onderwijs.
Meer lezen

Het Effect Van Dispenserende En Compenserende Maatregelen Op De Leesvaardigheid Van Leerlingen In Het Lager Onderwijs

Vrije Universiteit Brussel
2020
Sophie
De Clercq
Er werd onderzocht welk effect dispenserende en compenserende maatregelen hebben op de leesvaardigheid bij leerlingen uit het lager onderwijs. Dit onderzoek toonde aan dat er geen significant verschil is tussen leerlingen die deze maatregelen krijgen en leerlingen die dit niet krijgen op vlak van leesvaardigheid.
Meer lezen

Invloed van ouders en rolmodellen op de identiteitsontwikkeling van dove en slechthorende adolescenten en jongvolwassenen.

Universiteit Gent
2017
Sara
Van Leuven
Deze masterproef onderzoekt de invloed van moeders (al dan niet doof) en rolmodellen op de identiteitsontwikkeling van dove/slechthorende jongeren in Vlaanderen. Daarnaast wordt er gekeken of de rol van moeders en de aanwezigheid van een rolmodel invloed hebben op de mate waarin de jongeren zichzelf aanvaarden als dove/slechthorende personen.
Meer lezen

ZELFVERWONDEND GEDRAG BIJ ADOLESCENTEN: De relatie met persoonlijkheid, stress en coping

KU Leuven
2014
Glenn
Kiekens
In een recente studie bij Vlaamse en Nederlandse adolescenten gaf 1 op 4 aan zichzelf ooit opzettelijk te hebben verwond. Adolescenten die zichzelf verwonden verschillen van hun leeftijdsgenoten qua persoonlijkheidskenmerken, ervaren stress en de manier waarop ze omgaan met stressvolle gebeurtenissen.Zelfverwondend gedrag wordt gedefinieerd als “sociaal onacceptabel gedrag waarbij een fysiek letsel opzettelijk en op een directe manier wordt toegebracht zonder een aanwezige intentie tot zelfdoding”.
Meer lezen

De intergenerationele transmissie van racisme en autoritarisme: De modererende invloed van intergroepcontact.

Universiteit Gent
2011
Rody
Verhage
 Racisme: Jong geleerd is (niet noodzakelijk) oud gedaan.Hoe intenser het racisme van ouders is, hoe sterker de raciale vooroordelen van hun adolescente kinderen zullen zijn, zo blijkt uit recent onderzoek. Toch is de werkelijkheid minder dramatisch en eenzijdig dan op het eerste zicht zou lijken. Positieve ervaringen met allochtonen kunnen volgens onderzoekers immers zelfs de extreemste racisten tot inkeer doen komen.
Meer lezen