Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Welke leraren bewandelen het pad richting zelfregulerend leren? Een kwantitatief onderzoek naar de beïnvloedende leerkrachtfactoren in het optimaliseren van zelfregulerend leren bij leerlingen in het Vlaams secundair onderwijs

Universiteit Gent
2021
Daphné
Van Looy
Deze scriptie ging met een kwantitatief onderzoek na welke leerkrachtfactoren gerelateerd zijn aan het stimuleren van zelfregulerend leren bij leerlingen in het Vlaams secundair onderwijs. Dit vanuit de vaststelling dat er veel variatie is tussen leerkrachten in de mate waarin ze inzetten op het stimuleren van zelfregulerend leren. Aan de hand van vragenlijstdata van 261 leerkrachten secundair onderwijs werd een model getoetst waarin zowel demografische variabelen, (self-efficacy) beliefs, als kennis omtrent zelfregulerend leren opgenomen werden.
Meer lezen

WHAT KIND OF BELIEFS DO FOLLOWERS HOLD ABOUT INFLUENCERS’ SPONSORED CONTENT?

Universiteit Antwerpen
2020
Lina
Safi
In de afgelopen jaren is Influencer Marketing de nieuwste marketingstrategie geworden waarin influencers, individuen met een aanzienlijk groot bereik op sociale media platformen zoals Instagram, worden gevraagd om een bepaald product of dienst te promoten in ruil voor geld of gratis producten. Dit zal in ruil daarvoor koopintentie genereren. De huidige studie heeft betrekking op het Social Media Influencer Value (SMIV)-model van het onderzoek van Chen Lou en Shupei Yuan (2019a), om te begrijpen hoe merkgerelateerde en gesponsorde inhoud van invloed is op consumptiegerelateerde beslissingen. Dit aan de hand van determinanten van bron geloofwaardigheid: expertise, vertrouwen, aantrekkelijkheid en gelijkenis. Er werden zeven diepte-interviews gehouden om te begrijpen wat voor overtuigingen volgers aanhangen met merkgerelateerde en gesponsorde inhoud. We benaderden de gegevens door middel van een thematische analyse omdat dit de juiste methode was om thema's en patronen binnen onze gegevens te identificeren, analyseren en rapporteren (Braun & Clarke, 2006). Met behulp van het SMIV-model hebben we conclusies getrokken op basis van een uitgebreid theoretisch model en hebben we kunnen concluderen dat naast de sceptische overtuigingen die volgers hebben voor merk- en gesponsorde inhoud, er ook economische redenen zijn zoals budget, behoefte, prijs, transportkosten en belastingen die een grote rol spelen bij het nemen van consumptiegerelateerde beslissingen.

Zoekwoorden: Influencer marketing, sociale media platformen, Instagram, SMIV-model, diepte-interviews, determinanten van geloofwaardigheid, gesponsorde inhoud, merkinhoud

Aantal woorden: 8,497 woorden
Meer lezen

INVESTIGATING TASK COMPLEXITY AND TEAM LEARNING IN SOCIAL CARE TEAMS IN FLANDERS A multilevel analysis

KU Leuven
2014
Hanne
Blockx
  • Filip
    Dochy
  • Anne
    Boon
Ik ben blij dat gij in mijn team zit…van miserie naar synergie!Herinner je jezelf nog dat je een werk moest maken met een paar mensen die je van haar nog pluim kende en dat je hierbij op sommige momenten dacht: “Ik had het beter allemaal zelf gedaan! Waarom moeten we samenwerken? Wat is al dat gedoe rond teamwerk?” Een of ander onderzoek heeft aangetoond dat teamwerk de resultaten verhoogt en dat je daarmee complexe problemen kan oplossen. In dat geval zetten we mensen in een organisatie samen, geven hen een project en de sleutel tot succes is gevonden.
Meer lezen

Corporate Social Responsibility (CSR) en de invloed ervan op consumenten

UC Leuven-Limburg
2014
Sophie
Mellen
  • Sophie
    Mellen
In the face of growing worldwide interest in Corporate Social Responsibility (CSR), this paper explores consumer perceptions related to CSR. CSR has been defined as a company’s status and activities with respect to its perceived societal or stakeholder obligations (Bhattacharya & Sen, 2004). The study investigates whether receiving information about CSR policies can influence consumers’ perceptions and their evaluation towards corporate social responsible companies.
Meer lezen

An Analysis of the Belgian Private Equity Market

Vrije Universiteit Brussel
2011
Gert Jan
Mattens
An Analysis of the Belgian Private Equity MarketThis Master’s Thesis attempts to give an overview of the most popular beliefs about private equity. The second part is a quantitative analysis of the Belgian private equity business.Private equity (PE) means to investors an alternative to more widespread financial instruments such as stocks or commodities. The four prototypes of portfolio companies owned by a private equity house are family firms, subdivisions/spinoffs from companies, public-to-private transactions and secondary buyouts.
Meer lezen

De kijk op meetkunde van leerlingen, een verborgen variabele.

Universiteit Antwerpen
2011
Hilde
Hoegaerts
Hou jij van wiskunde? Gebruik jij wat je leerde tijdens de wiskundelessen in je persoonlijk leven? Of behoor je tot één van de velen die wiskunde vrezen, niet begrijpen of zelfs haten? Besef dan dat jou kijk op wiskunde ondermeer tot stand gekomen is door de wijze waarop je wiskundeonderwijs kreeg (Boaler, 2010) Kan het wiskundeonderwijs van de toekomst zo aangepakt worden dat je als later lid van de maatschappij iets aan wiskunde hebt, en er met plezier op terugblikt?Een studente van de 2de Master wiskunde aan de Universiteit Antwerpen, Hilde Hoegaerts, beweert van wel.
Meer lezen

Begrijpend lezen en schematiseren. De impact van het leren maken van schema’s op metacognitie tijdens begrijpend lezen.

Universiteit Gent
2006
Hendrik
Van Steenbrugge
  • Hilde
    Van Keer
  • Martin
    Valcke
Samenvatting
In dit onderzoek werd het effect nagegaan van schematiseren op begrijpend lezen en op metacognitie. In totaal namen 269 leerlingen en 14 leerkrachten uit 15 klassen, verspreid over het vijfde en zesde leerjaar deel aan het onderzoek. De leerlingen uit de experimentele conditie leerden ofwel schema’s maken of kregen schema’s. De leerlingen uit de controlegroep kregen verbale toelichtingen omtrent het verwerken van een tekst.
De resultaten van dit onderzoek wijzen uit dat schematiseren niet leidt tot significant hogere scores op een gestandaardiseerde begrijpend leestoets.
Meer lezen