Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Spelend geschiedenis maken. Game-based learning als middel om historisch redeneren te stimuleren in het secundair onderwijs

Universiteit Antwerpen
2024
Emmy
Steenackers
Alle leerlingen in het secundair onderwijs in Vlaanderen moeten doelstellingen historisch bewustzijn behalen. De meesten doen dit in het vak geschiedenis. Veel leerlingen ervaren het vak als moeilijk, niet interessant en saai. Deze studie onderzoekt de mogelijkheden van game-based learning om leerlingen te motiveren voor het vak geschiedenis en om hen te helpen bij het ontwikkelen van historisch redeneren. Hiervoor werd het bestaande gebruik van game-based learning in het geschiedenisonderwijs in kaart gebracht en werd een instructiemodel ontwikkeld om game-based learning in te zetten om historisch redeneren te stimuleren.
Meer lezen

Draw-a-scientist-test bij Vlaamse lagereschoolkinderen

Universiteit Gent
2021
Lise
Reniers
Aan de hand van de draw-a-scientist-test wordt er nagegaan welk beeld Vlaamse lagereschoolkinderen hebben over wetenschap(pers).
Meer lezen

Multi-project scheduling: The application of a decoupled schedule generation scheme and a game mechanic

Universiteit Gent
2017
Rob
Van Eynde
De planning van multi-projecten wordt benaderd vanuit een nieuwe invalshoek. De scriptie combineert concepten uit gezelschapsspelen tot twee nieuwe planningsmethode die goede resultaten behalen. Daarnaast worden de beschikbare datasets voor multi-projecten kritisch geëvalueerd.
Meer lezen

De Techniekrace, een educatief bordspel voor het vak techniek

Hogeschool VIVES
2017
Kris
Wuyts
Dit is een verhaal over techniek. Over de gereedschappen en materialen die je gebruikt, de beroepen in de verschillende gebieden, de veiligheid die je steeds in acht dient te nemen en de kennis om een project te realiseren.
Onderweg los je vragen op die je punten opleveren. Dompel je onder in de wereld van de techniekgebruiker en win de race!
Materiaal tot 24 spelers is aanwezig in de speldoos waardoor gedifferentieerd kan gespeeld worden.
Meer lezen

Ik ben Leonardo!

Odisee Hogeschool
2017
Louise
De Cort
Een educatief spel rond het genie Leonardo da Vinci.
Meer lezen

Moderne gezelschapsspellen in het secundair onderwijs: didactisch kader en nascholing voor leerkrachten

Thomas More Hogeschool
2013
Gunther
Verbelen
Weet je wat we doen?! We spelen een spel dit lesuur!Moderne gezelschapsspellen als onderwijsmiddel in het secundair onderwijs.Gezelschapsspellen zijn in opmars, overal zien spellenclubs het levenslicht en komen mensen bij elkaar om samen gezellig een spel te spelen. Ook in het kleuter- en lager onderwijs zijn spellen een veelgebruikte werkvorm; het secundair onderwijs blijft echter achterop.
Meer lezen