Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Parfum advertenties met als achtergrond de stad of de natuur: de invloed van de achtergrond van parfum advertenties op de effectiviteit van de advertenties

Universiteit Gent
2022
Amandine
Keppenne
De achtergrond van de parfum advertenties wordt weinig onderzocht, ondanks dat deze een grote invloed kan hebben op de effectiviteit van de advertentie. Dit onderzoek toonde deze invloed effectief aan, namelijk het gebruiken van een achtergrond in parfum advertenties heeft een positieve invloed op de attitude tegenover de advertentie en het merk. Deze positievere merkattitude resulteert in een hogere aankoopintentie, wat het uiteindelijke doel is van vele merken.
Meer lezen

Het dichotoom mediabeeld van Bart de Pauw: representatie van seksueel ongewenst gedrag in de Vlaamse media

Universiteit Gent
2022
ellen
thorisaen
In oktober 2017 ging #MeTo viraal na het opkomen van
beschuldigingen van ongewenst seksueel gedrag tegen
verschillende bekende personen in de entertainmentsector. Dit online feministisch protest vond zijn weg tot in Vlaanderen met de rechtszaak tegen de bekende tv-maker Bart De Pauw als voortrekker. Aan de hand van een kritische discoursanalyse komt in deze scriptie aan bod hoe de Vlaamse media seksueel ongewenst gedrag in deze rechtszaak representeerden. Er wordt gekeken hoe de kranten Het Laatste Nieuws De Standaard de #MeToo-zaak rond Bart De Pauw weergeven. Uit dit onderzoek blijkt dat de Vlaamse nieuwsmedia vast zit tussen het representeren van seksueel ongewenst gedrag als ernstig, problematisch enerzijds en als triviaal, normaal anderzijds. Zo dienen de Vlaamse media zowel als obstakel en als rugsteun voor de #MeToo-beweging.
Meer lezen

“The Africa you have always dreamed of”. De evolutie van de Britse toeristische beeldvorming over Tanzania, 1958-2017

KU Leuven
2019
Lente
Van Hee
Een onderzoek naar het beeld dat Britse reisgidsen over Tanzania schetsen vanaf de jaren vijftig tot nu. De masterproef onderzoekt aan de hand van de "unmyths" van onderzoekers Pushkala Prasad en Charlotte Echtner hoe het toeristisch beeld van Tanzania evolueerde en of het dekoloniseerde sinds de jaren vijftig.
Meer lezen

De overtuigingskracht en het effect van humor bij dreigementen in gezondheidscampagnes.

KU Leuven
2017
Liza
De Vleeschouwer
Hoewel humor uitvoerig benut wordt in de reclamewereld, is onderzoek naar het gebruik van humor in dreigende campagnes, of threat appeals, geringer. Derhalve onderzoekt deze studie het effect van humor in dreigende boodschappen, in relatie met individuele variabelen. De studie omvat een experimenteel onderzoek naar de invloed van leeftijd en betrokkenheid op de doeltreffendheid van antirookcampagnes.
Meer lezen

Aesthetic Solar Integration

Thomas More Hogeschool
2017
Maurits
Dierick
In deze thesis beschrijf de probleemstelling omtrent esthetische energieproductie op grote schaal en bied ik enkele mogelijke oplossingen. Ook wordt er één specifieke technologie uitgekozen en verder uitgelegd.
Meer lezen

Making Sense of the Attack on Charlie Hebdo. A Qualitative Content Analysis of De Standaard and Al Arabiya

KU Leuven
2015
Linde
Van Goethem
Making Sense of the Attack on Charlie HebdoWaarom is er geweld in de wereld? Hoe geven mensen betekenis aan dit geweld? Waarom plegen mensen terroristische daden? Hoe geven zowel terroristen als andere mensen betekenis aan de wereld rondom hen? Deze diepere filosofische vragen vormen de basis voor het kiezen van een onderzoek naar geweld en terrorisme. De verschrikkelijke aanslag op Charlie Hebdo op 7 januari dit jaar leidde tot een stortvloed aan meningen over radicalisering, over terrorisme, over de fundamentele waarden van onze Westerse samenleving.
Meer lezen

Omzeilen van het sandelin-effect: Onderzoek naar de lasbaarheid van een laag siliciumhoudende lasdraad (ZINQWeld)

KU Leuven
2014
Senne
Moortgat
  • Debby
    Van den Eynde
Omzeilen van het sandelin-effectOnderzoek naar de lasbaarheid van een laag siliciumhoudende lasdraad (ZINQWeld) Hot dip galvanized welded steel structures, when made of sensitive steels, often show abnormalities inthe coating layer, particularly on the weld surface. The aspect of the coating layer, with an increasedthickness over the welds in comparison with the normal layer, shows a dull grey look and isaesthetically less appealing. This is known as the sandelin-effect.
Meer lezen

Patenting embyronic stem cells - influence of recent jurisprudence on (Belgian) stem cell research

Universiteit Gent
2013
Mieke
Debaere
Patenting embryonic stem cells -influence of recent jurisprudence on (Belgian) stem cell research Debaere, M1; Iserentant, D1,2; Pappaert, K3 ; Paemen, L3  1Ghent University, 2VIB, 3De Clercq & Partners Abstract: In October 2011, the Court of Justice of the European Union ruled that procedures relating to human embryonic stem cells or human embryonic stem cell lines are excluded from patentability if they required the destruction of a human embryo. This EU ruling consequently has affected the practice of the European Patent Office and has caused a lot of confusion in the scientific community.
Meer lezen

Het gebruik van YouTube als politiek communicatiemiddel in Vlaanderen.

KU Leuven
2013
Sven
Rosius
Vlaamse politicus omarmt YouTube (nog) nietIn de VS lijken YouTube video’s ondertussen definitief hun plaats in politieke campagnes veroverd te hebben. In tijden waarin sociale media voor veel mensen geen geheimen meer kennen, staan de Vlaamse politici echter nog niet met beide voeten in het Web 2.0. Dat is de conclusie van de masterproef die Sven Rosius schreef aan de hand van een analyse van de campagnes voor de Vlaamse gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2012. Slechts één op zes kandidaten maakte gebruik van YouTube in die verkiezingen, en meestal bleef het bij één filmpje.
Meer lezen

‘Waarom zou het vals zijn als je er zelf achter staat?’

Universiteit Antwerpen
2012
Marjolein
Van Bavel
Hoe bevrijd is het zelfverklaarde lustobject?Vrouwelijke seksualiteit is niet langer verwerpelijk en kan als troef worden uitgespeeld. Door zichzelf vrijwillig tot lustobject te maken, kan de vrouw haar eigen, bevrijde doelen bereiken. Dat deze gangbare overtuiging niet zonder problemen is, wordt duidelijk in de masterscriptie van Marjolein Van Bavel. Zij interviewde dertien vrouwen die naakt poseerden voor de Nederlandse Playboy in de jaren 1980. Sinds de jaren 1990 en series zoals Sex and the City leerden we de moderne vrouw kennen als zelfbewust en sexy.
Meer lezen

The Effects of Sexually Appealing Male Models and Ovulatory Cycle on Ad Preference and Attitude of Female Consumers

KU Leuven
2011
Dennis
Verhoeven
Sexy genen en hun impact op vruchtbare vrouwenNooit eerder in de geschiedenis werd de mens zo vaak geconfronteerd met openbare seksuele prikkelingen als vandaag de dag. Reclamejongens begrijpen maar al te goed hoe belangrijk het is hún spot te laten opvallen tussen de overvloed aan commerciële boodschappen die met moeite in het bewustzijn van de consument doordringen. Ze hopen bovendien dat halfnaakte modellen positieve emoties teweegbrengen en dat deze vertaald worden in het versterken van het geadverteerde merk.
Meer lezen

De octrooiering van pharmaceutische producten

Universiteit Antwerpen
2009
Lindsey
Clare
                                                                                                                                                                            Lindsey CLARE
Aspirine: ook nog een andere werking? Hoe intellectueelrechtelijk beschermen?
Het gebeurt wel vaker dat men een farmacologische werking van een chemische stof uitvindt, die men eerder nog niet kende. Of nog, dat men merkt dat een geneesmiddel ook nog voor andere aandoeningen, dan deze waarvoor het bedoeld is, gebruikt kan worden. Maar hoe bescherm je dat als uitvinder?
Meer lezen

The persuasive effectiveness of reassuring and fear arousing communication on consumer attitudes towards genetically modified food: an experimental research

Universiteit Gent
2009
Erlinde
Cornelis
 
Erlinde Cornelis
Master communicatiewetenschappen
Universiteit Gent
 
Genetisch gemanipuleerde voeding: de invloed van communicatie  
 
Op 1 januari 2009 heeft de Europese Commissie beslist om een hoeveelheid van 0.9% aan genetisch gemanipuleerde inhoud in voedingsmiddelen te tolereren, ook in zogenaamde ‘biovoeding’. Wettelijk gezien hoeft dit zelfs niet meer op de verpakking vermeld te worden. Deze berichtgeving is voor vele mensen verontrustend. Genetisch gemanipuleerde voeding wordt immers vaak gevreesd omwille van haar mogelijks nefaste gevolgen op lange termijn.
Meer lezen

Over de alomtegenwoordigheid van Studio 100. Onderzoek naar het appeal van populaire fantasiefiguren in de leefwereld van kleuters.

Vrije Universiteit Brussel
2008
Karen
Verreet
Studio 100 hier, Studio 100 daar, Studio 100 overal!
 
 
Wanneer kinderen spontaan een Mega Mindyliedje beginnen te zingen bij het zien van haar foto of het horen van haar naam, en ouders de song gewillig mee neuriën, dan mag je er zeker van zijn dat de laatste creatie van Studio 100 (opnieuw) een schot in de roos is!
 
 
En kijk maar eens om je heen! Van pluchen Bumba’s tot Mega Mindypakjes, van Plopchoco tot Piet Piraatbrooddozen: Studio 100-figuren en –producten zijn ín! En wat nog meer is: ze verkopen als zoete broodjes.
Maar hoe doet Studio 100 dit?
Meer lezen

Crossing Over - Contemprary Feminist Theologians on the Theology of the Cross

KU Leuven
2008
Tina
Blommaert
 
 
Defence of the Research Paper presented in partial fulfilment of the requirements for the Master of Advanced Studies in Theology and Religion:

“Crossing Over. Contemporary Feminist Theologians on the Theology of the Cross.”
 

 
Dear gentlemen,
To start off this defence, I will sketch the problems concerning the theology of the cross that my research has inquired into. Next, I will briefly outline the scope of my research, sketching the answers proposed by the feminist theologians in my reading and finally I will voice the results I arrived at.
Meer lezen