Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Room to move: Een exploratie naar de emotieregulatie van Gen Z en Babyboomer mannen

Universiteit Gent
2024
Siel
De Bruyn
In de Westerse samenleving speelt emotie een belangrijke rol in hoe mannelijk mannen geacht worden. Deze studie gaat de connectie na tussen emotie en mannelijkheid door de rol van gendernormen te onderzoeken in de emotieregulatie van Belgische Gen Z en Babyboomer mannen. Door jongere en oudere mannen te vergelijken, konden mogelijke veranderingen nagegaan worden tussen generaties. Hiervoor werden diepte-interviews afgenomen met acht Gen Z en acht Babyboomers. Uit de analyse kwam een tweeledige gevoelsregel naar voren die vormgaf aan hun emotieregulatie: ten eerste leest de regel dat (sombere) emoties, met uitzondering van boosheid, een zwakte zijn. Bijgevolg betekent dit dat emotionele expressie op een praktische, bijkomstige manier hoort te gebeuren. Hierbij is de expressie terloops, rationeel en oplossingsgericht. Dit script reflecteert de patriarchale definitie van mannelijkheid als kracht, rationaliteit en zelfredzaamheid. Contradictorisch aan de verwachting waren er weinig verschillen tussen Gen Z en Babyboomers in emotionele expressie. Sterke verschillen waren echter op te merken binnen de generaties op vlak van geografie. Rurale mannen in beide generaties hadden conservatievere overtuigingen en internaliseerden de patriarchale norm meer, terwijl stedelijke mannen progressiever waren en de patriarchale norm meer verwierpen. Dit contrast bekrachtigt de huidige polarisering in de Belgische samenleving. Ondanks contestatie van de patriarchale norm, conformeerden ook de stedelingen echter meestal aan de gevoelsregel. Dit patroon bevestigt een cyclus die moeilijk te doorbreken is omdat een non-patriarchale cultuur voor emotionele openheid onder mannen nog niet opgebouwd en genormaliseerd is.
Meer lezen

De rol van seksuele scripts in seksueel grensoverschrijdend gedrag tussen Vlaamse adolescenten

Universiteit Gent
2021
Laura
Byn
Seksueel grensoverschrijdend gedrag en de banalisering ervan woekeren onder Vlaamse jongeren. Deze schouderophalende cultuur aanpakken, betekent echter ook hun traditionele blik op relaties en seksualiteit aanpakken. Een mentaliteitswijziging dringt zich op.
Meer lezen

Plagen en om liefde vragen

KU Leuven
2019
Stiene
Prinsen
Deze masterscriptie biedt een analyse van het thema ‘godsdienst’ in de debuutroman De avond is ongemak van Marieke Lucas Rijneveld. De roman vertelt het verhaal van een gereformeerd boerengezin dat uiteenvalt na het overlijden van de oudste zoon. Het hoofdpersonage Jas laat zich leiden door een religieuze schuldneurose waarbij ze sterke twijfels uit omtrent het bestaan van God. Ze heeft het gevoel dat Hij niet aanwezig is. Hoewel het lijkt dat ze zich steeds meer distantieert van de Almachtige Vader, komt ze toch steeds dichter bij Hem te staan. De ijzigheid van de godsdienst en het verlangen naar liefde en affectie vormen de rode draad doorheen het verhaal. Om het thema ‘godsdienst’ te bespreken, zal er eerst een algemeen kader worden geschetst dat de roman situeert in een bevindelijk gereformeerd milieu. Daarna zoomt de inhoudelijke analyse in op de religieuze ruimte, de personages en hun Bijbelse overeenkomsten, het Exodusverhaal en het verband tussen de psychoanalyse en godsdienst. Deze scriptie hoopt, naast een inhoudelijke analyse van de roman, ook een beeld te schetsen van de bevindelijk gereformeerde samenleving.
Meer lezen

"C'est l'heure de l'Union": de ingrijpende invloed van Union Saint-Gilloise op de conservatieve Brusselse voetbalelite (1890-1914)

KU Leuven
2017
Bavo
Boutsen
Deze masterproef belicht de rol van Union Saint-Gilloise op het Brusselse en Belgische voetballandschap voor de Eerste Wereldoorlog. In een periode waarin de sociale verhoudingen binnen de samenleving duidelijk onder druk stonden zette de club uit Sint-Gillis zich bewust af tegen de elitaire opvattingen die rond de sport hingen. Op die manier speelde Union een cruciale rol in grondige maatschappelijke heroriëntering die de sport doormaakte.
Meer lezen

Wat is de waarde van een pedagogisch-didactisch schema bij het in kaart brengen van een krachtige leeromgeving?

Hogeschool West-Vlaanderen
2016
Sien
Huwel
  • Femke
    Cillen
In het kader van een Internationale Zuidstage onderzocht ik in welke mate er sprake is van een krachtige leeromgeving in het derdewereldland Cambodja. Ik gebruikte het pedagogisch-didactisch basisschema van De Corte als instrument om de gecreëerde leeromgevingen in Vlaanderen en Cambodja te vergelijken. Na onderzoek kwam er een voorstel van een aangepast pedagogisch-didactisch schema dat inzetbaar is in derdewereldlanden.
Meer lezen

LGBTIQ-rights are human rights: Een toetsing van de Russische antipropagandawetgeving aan het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens

Universiteit Gent
2015
Justine
De Kerf
 Op 29 juni 2013 zette de Russische president Poetin zijn beslissende handtekening onder een nieuwe federale wet waardoor het verboden werd om in het bijzijn van minderjarigen “niet-traditionele relaties” te propageren. Kinderen zouden zowaar het idee kunnen krijgen dat dergelijke relaties sociaal gelijkwaardig zijn aan traditionele relaties. De nieuwe Russische wetgeving kreeg van de internationale media al snel de naam “antihomowet” of “antipropagandawet”.
Meer lezen

Eigen schuld, dikke bult? Een filosofische repliek op Theodore Dalrymple

Universiteit Gent
2014
Pieter
Lauwaert
De harde leermeester van Bart De WeverRond de eeuwwisseling las N-VA-voorzitter Bart De Wever een artikel in de Engelse krant The Sunday Times: "Ik stond perplex. Niet alleen was dit een afwijkende mening in de linkse pensée unique die het Europese publieke debat rond de eeuwwenteling typeerde, het was een pijl recht in het hart van de sociale premisse van Paars." De tekst was van de hand van Theodore Dalrymple, een Engelse dokter die in zijn essays en boeken ten strijde trekt tegen de moderne welvaartsstaat.
Meer lezen

"Laten we daar samen onze schouders onder zetten": een kritische discoursanalyse van toespraken van minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke

KU Leuven
2014
Griet
Theetaert
Veranderingen in het onderwijs worden dikwijls met argusogen gevolgd en sterk bekritiseerd. Toch onderging het denken en spreken over onderwijs de voorbije jaren enkele subtiele transformaties. Uit een kritische analyse van het gehanteerde discours in toespraken van voormalig minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke blijkt dat onderwijsactoren op een zeer specifieke manier worden aangesproken. De vanzelfsprekendheid waarmee dit gebeurt, laat zien dat de waarden van de actieve welvaartstaat diep geworteld zitten in onze alledaagse samenleving.
Meer lezen

Maatschappelijk aanzien van onderwijsvormen: Feit of mythe?

Universiteit Antwerpen
2011
Roos
Van Gasse
  • Christel
    Van Cauteren
Winnaar Klasseprijs
Waarom zijn aso-leerlingen TOP en bso-leerlingen FLOP?!Het maatschappelijk aanzien van onderwijsvormen in kaart gebracht.Elk jaar staan duizenden leerlingen in het Vlaamse onderwijs voor een keuze: “Kies ik voor aso, tso, bso of kso?” Algemeen wordt aangenomen dat aso voor leerlingen de meest aantrekkelijke keuze is. Over het maatschappelijk aanzien van onderwijsvormen werd reeds gezegd en geschreven, maar het werd tot nu toe altijd al ‘vergeten’ in het onderwijswetenschappelijk onderzoek.
Meer lezen