Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Het dichotoom mediabeeld van Bart de Pauw: representatie van seksueel ongewenst gedrag in de Vlaamse media

Universiteit Gent
2022
ellen
thorisaen
In oktober 2017 ging #MeTo viraal na het opkomen van
beschuldigingen van ongewenst seksueel gedrag tegen
verschillende bekende personen in de entertainmentsector. Dit online feministisch protest vond zijn weg tot in Vlaanderen met de rechtszaak tegen de bekende tv-maker Bart De Pauw als voortrekker. Aan de hand van een kritische discoursanalyse komt in deze scriptie aan bod hoe de Vlaamse media seksueel ongewenst gedrag in deze rechtszaak representeerden. Er wordt gekeken hoe de kranten Het Laatste Nieuws De Standaard de #MeToo-zaak rond Bart De Pauw weergeven. Uit dit onderzoek blijkt dat de Vlaamse nieuwsmedia vast zit tussen het representeren van seksueel ongewenst gedrag als ernstig, problematisch enerzijds en als triviaal, normaal anderzijds. Zo dienen de Vlaamse media zowel als obstakel en als rugsteun voor de #MeToo-beweging.
Meer lezen

Mag het iets extremer zijn?

KU Leuven
2021
Hanne
Vandenbroucke
De masterproef bespreekt de normalisering van extreemrechts discours in de Vlaamse nieuwsmedia. Een kwalitatieve vergelijking van het taalgebruik in tweets door politici over de vechtpartij op het strand van Blankenberge in 2020 enerzijds, en krantenartikelen over hetzelfde incident anderzijds, toont aan dat journalisten het discours van (uiterst) rechts overnemen in hun berichtgeving.
Meer lezen

Rechts-nationalistische alternatieve online media in Vlaanderen

Vrije Universiteit Brussel
2021
Paulien
Debrie
Dit onderzoek brengt rechtse alternatieve mediaspelers in Vlaanderen in kaart, door enerzijds bronnen te raadplegen die de onderzoeker in staat stelt een lijst te maken van alle bestaande spelers en door anderzijds de kenmerken van rechtse alternatieve media te toetsen aan de gevonden mediaspelers.
Meer lezen

Omgaan met publieksreacties op online nieuwsartikelen: moderatie-aanpak bij Het Laatste Nieuws en VRT

KU Leuven
2021
Sam
Vandenbosch
Deze masterproef werpt een blik op de moderatie van onlinepublieksreacties bij de Vlaamse nieuwsmedia Het Laatste Nieuws en de VRT. Binnen die nieuwsmerken werden zowel de moderatoren van de website als de moderatoren van de sociale mediakanalen bevraagd.
Meer lezen

Sociale media en democratie. Kwalitatief onderzoek bij Vlaamse jongeren naar kritisch omgaan met online politieke informatie.

KU Leuven
2019
Stefanie
Tuerlinckx
Het onderzoek gaat na in welke mate Vlaamse jongeren geleerd hebben om kritisch om te gaan met online politieke informatie. Het masterproefonderzoek kon eerdere bevindingen niet bevestigen die stelden dat bso-leerlingen meer vertrouwen hebben in sociale media dan aso-leerlingen: dit verschilt van persoon tot persoon. De belangrijkste vaststelling was het verschil in aanpak en kwantiteit van lessen mediawijsheid in het aso en bso: de aso-leerlingen hadden hier veel meer over geleerd. Zij zitten hierdoor in een betere positie om goed geïnformeerd naar de stembus te trekken, terwijl iedereen dit moet kunnen in een democratie.
Meer lezen

The Discourse of a Conflict: Critical Discourse Analysis of the Ideological Representation of the Other in Online News Aljazeera and Alarabiya on the 2017-18 GCC Crisis: a case study

KU Leuven
2018
Ruben
Van Nimmen
Het onderzoek is een critical discourse analysis van acht online artikels in het Arabisch van Alarabiya en acht van Aljazeera over de diplomatieke crisis in de Arabische golf en de GCC van 2017-2018. Er wordt aangetoond dat beide nieuwsnetwerken verschillende technieken gebruiken om de berichtgeving te kleuren en zo een constructie te maken van de crisis en de verschillende partijen.
Meer lezen

OVERDAAD SCHAADT? De houding van generatie Z ten aanzien van nieuwsbeelden en –gebeurtenissen van menselijk leed

Vrije Universiteit Brussel
2018
Charlotte
De Backer
Masterthesis omtrent de nieuwsconsumptie van generatie Z-jongeren en hun morele gevoeligheid bij het zien van nieuws. Binnen deze thesis werd empirisch onderzoek gevoerd aan de hand van acht focusgroepen en een klassikaal debat in vijf Brusselse scholen. Eerst en vooral werden het nieuwsgebruik van jongeren en de waarden en betekenissen die ze eraan hechten bestudeerd. Daarnaast onderzocht de auteur de gevoelens die jongeren ervaren bij het zien van nieuwsbeelden van menselijk leed, alsook in welke mate deze gevoelens al dan niet omgezet worden tot actie.
Meer lezen

De invloed van islam-framing op de identificatieprocessen en het nieuwsmediagebruik van Vlaamse jongvolwassenen met een Marokkaanse achtergrond

KU Leuven
2017
Anouk
Torbeyns
De invloed van islam-framing op de identificatieprocessen en het nieuwsmediagebruik van Vlaamse jongvolwassenen met een Marokkaanse achtergrond
Meer lezen

Strange Comrades: Non-Jihadist Foreign Fighters in Iraq & Syria

Universiteit Gent
2017
Simon
De Craemer
Wie 'foreign fighter' denkt, denkt 'jihadist'. Met dit onderzoek wordt die misconceptie bijgesteld: ook aan de andere kant van het conflict bevinden zich honderden vrijwilligers van uiteenlopende nationaliteiten. Bijna 400 anti-jihadistische vrijwilligers bij Koerdische milities werden geanalyseerd om een beeld te schetsen van een onderbelicht fenomeen. Ook de problematische aard van de ontwikkelingen en het non-beleid van verschillende overheden worden onderzocht.
Meer lezen

Beeldgebruik in de mediaberichtgeving over terreurgroep IS

Vrije Universiteit Brussel
2016
Rani
Decock
Het is een kwantitatieve inhoudsanalyse van nieuwsfoto’s in de mediaberichtgeving over terreurgroep Islamitische Staat, verschenen op de website van De Morgen en Het Laatste Nieuws gedurende 1 jaar.
Meer lezen

Percepties en reacties van lezers ten opzichte van branded content in online nieuwsmedia: omarmen, of omzeilen?

Universiteit Antwerpen
2015
Simone
Krouwer
LEZERS OMARMEN BRANDED CONTENT IN ONLINE NIEUWSMEDIAHet aantal ‘branded content’ artikelen op online nieuwswebsites is de afgelopen tijd drastisch gestegen. Branded content artikelen zijn nieuwsartikelen die geschreven zijn door bedrijven, die de krant hiervoor betalen. Het is met andere woorden een vorm van ‘verborgen’ reclame. Voor haar masterproef onderzocht Simone Krouwer van het departement Communicatiewetenschappen van de Universiteit Antwerpen hoe lezers branded content beoordelen en of deze vorm van reclame hun gedrag ten aanzien van een merk kan beïnvloeden.
Meer lezen

Vlaanderen schandaalland. Politieke schandalen en de rol van de gedrukte pers.

KU Leuven
2014
Jimmy
Driesen
Vlaanderen, politiek schandaallandDe tijd dat schandalen beperkt bleven tot sappige verhalen over bekende mediafiguren is definitief voorbij. Ook onze politici ontsnappen er niet langer aan. Meer zelfs, zij staan steeds vaker centraal bij zulke ophefmakende onthullingen. Dat blijkt uit de resultaten van een recent onderzoek, uitgevoerd door een student van de KU Leuven.
Meer lezen

Het belang van creativiteit in print- en online journalistiek

Odisee
2012
Lynn
Claerhout
 Media kunnen niet zonder creativiteitCreativiteit is vandaag onmisbaar voor nieuwsmedia. Tot die conclusie kwam LynnClaerhout, masterstudente journalistiek, in haar masterproef. Met een literatuurstudieonderzocht ze het belang van creativiteit in print- en online journalistiek. Zonder creativiteit zou de geschreven journalistiek niet aantrekkelijk zijn. Het publiek heefttegenwoordig hoge verwachtingen. Media moeten ernaar streven eraan te voldoen en ze bijvoorkeur zelfs te overtreffen.
Meer lezen