Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Hard-to-value intangibles: How to manage them in a BEPS world?

Roeland Haest
Juridische analyse van de OESO richtlijnen over transfer pricing van hard-to-value intangibles in het kader van BEPS.

Migratie S5-PLC-installatie naar S7-1500

Jeroen Meeuwis
Het centrale thema van deze masterproef is de migratie van de verouderde S5-PLC-sturing van de epuratiepost (onderdeel van de koelkring van de BR2-onderzoeksreactor) naar een nieuwe S7-1500-installatie. Deze thesis bespreekt het volledige ombouwproces van A tot Z.

Autodelen: van boomknuffelaars tot projectontwikkelaars

Ellen Theuwen Aline Vercauteren
Autodelen wordt niet meer alleen gedaan door milieuactivisten. En dat merkte ook Tapazz, en veranderde zo van doelgroep. Tapazz biedt een online platform aan waar je gemakkelijk je auto kan delen met andere mensen. Zij zorgen nu voor buurtauto’s in woonprojecten. Eén probleempje: de meeste projectontwikkelaars kennen dit nog niet.

Promotie van lokaal gevangen verse vis aan de hand van een marktonderzoek en een visgids met seizoensgerechten

Jonatan Delhem Lore Tack
Promotie van lokaal gevangen verse vis aan de hand van een marktonderzoek en een visgids met seizoensgerechten

Het ontwerpen van een composiet vouwfiets om de gebruikservaring van pendelaars te verbeteren

Thomas Vervisch
Deze thesis toont aan hoe de studie omtrent een product en het herontwerpen van een product vanaf nul, in deze case study een vouwfiets, tot een disruptief ontwerp kan leiden dat het gebruiksgemak en de gehele gebruikservaring van stakeholders kan verbeteren. Dit gebeurt door een User Centered Design methodologie toe te passen en te vertrekken vanuit gebruikerstesten in de correcte context.

De representatie van witte vrouwen in Vlaamse kinder- en jeugdliteratuur over Congo

Jolien Dekoninck
Vergelijkende, diachrone analyse van Vlaamse kinder- en jeugdliteratuur over Congo gepubliceerd tussen 1949 en 2016, vertrekkend vanuit de figuur van "de witte vrouw"

De meerwaarde van drones bij de brandweer

Sander Verkaemer
Onderzoek naar de meerwaarde van drones in het kader van brandbestrijding. Er is onderzoek gedaan naar de drone, de visualisatie en de verbinding. Dit aan de hand van een werkveld onderzoek, een marktonderzoek en een case study.

Bloggen: een creatieve hype of nieuwe exporttool?

Kristien Huygen
Fashionbloggers worden steeds belangrijker voor kledingmerken omdat ze kunnen zorgen voor publiciteit en naamsbekendheid. Echter, bloggers zijn ook in staat de fashion retailers te ondersteunen tijdens de internationalisatie, wat voor een ommekeer kan zorgen binnen de huidige internationaliseringsstrategieën.

Het opstellen van een strategisch marketingplan voor de mobiele koffiebar van koffiebranderij ROM.

Valérie Jacobs
En dan is er koffie.Het is geen geheim dat wij Belgen echte koffiedrinkers zijn. Met een gemiddelde dagelijkse koffieconsumptie van 0,98 kopjes per inwoner neemt ons land de dertiende plaats in op de wereldranglijst der koffiedrinkers. Veel Belgen hebben doorheen de dag nood aan een warme slok van het zwarte goud. Koffie heeft zich ontpopt tot een nieuwe subcultuur in onze maatschappij en steeds meer nieuwe koffietrends duiken op. Zo vormen er zich sinds enkele jaren lange rijen koffiefanaten voor kleine busjes die koffie aanbieden op allerlei uiteenlopende evenementen.

Comprehensibility and learnability of A.I.S.E. Safe Use Icons

Carole van den Heuvel
Begrijpbaarheid en leerbaarheid van de A.I.S.E. Veilig Gebruik symbolenIntroductieProducenten zijn verantwoordelijk voor het op de markt brengen van veilige producten. Ze moeten analyseren of de producten een potentieel gevaar inhouden voor de gebruiker. Er zijn drie specifieke manieren om te voorkomen dat gevaren mensen schade toebrengen, namelijk door het elimineren of het beperken van het gevaar, ten tweede, door iemand tegen het gevaar te beschermen en ten derde, door waarschuwingen te voorzien (Wogalter, 2006a, 2006b).

De Beeldvorming van Archeologie in Vlaanderen - Casestudy: Oost-Vlaanderen

Lien Van der Dooren
Naar aanleiding van de negatieve berichtgeving over archeologie, die de laatste jaren een grote impact had - zowel binnen en buiten de erfgoed sector - op de identiteit van onze discipline, werd in 2012-2013 een Public Archaeology project opgezet door Lien Van der Dooren, die peilde naar de beeldvorming en maatschappelijk positie van de archeologie in Vlaanderen.

Apps for Mobile Language Learning: A Market Research into English Language Learning Apps

Kim Bracke
Let the learning game begin!Digitale revolutie transformeert nu ook hoger onderwijs Het onderzoeksbureau Gartner voorspelt dat de verkoop van mobiele technologieën, waaronder smartphones en tablets, de kaap van 1 miljard zal overschrijden in 2013. Volgens het Amerikaanse bureau zal minstens twee derden van de beroepsbevolking een smartphone bezitten en 40% digitaal werken tegen 2016.

„Management by Listening”, over het effect van process recovery intentie communicatie op klantintenties

Xavier Walthoff-Borm
 EEN KLACHT IS EEN ZEGENProactief klachten opsporen verhoogt klanttevredenheidKlachtenmanagement moet meer zijn dan problemen van de klant oplossen en hem tevreden stellen na het falen van de dienstverlening. De onderneming moet uit de fouten kunnen leren en haar processen verbeteren (i.e. process recovery). Maar wat is het nut van het communiceren van dergelijke intentie naar de klant?

Studie naar een optimaal beheer van geometrische raakvlakken

Chaïm Barbier Evert Vanderheyden
 Door:Chaïm BarbierEvert Vanderheyden Raakvlakkenbeheer: bouwen zonder fouten?een nieuwe aanpak voor projectwerk Ghislenghien, 30 juli 2004. Een verschrikkelijke gasramp schrikt een Henegouws dorp op. Oorzaak: een paar weken eerder beschadigt een aannemer een gasleiding tijdens werkzaamheden. Balans: 24 doden, 132 gewonden. De materiële schade loopt in de miljoenen. Dat is de trieste afloop van een ‘vergeten’ raakvlak.Een raakvlak ontstaat wanneer twee objecten elkaar raken, zoals hier een graafarm en een gasleiding.

PSA - Personal Social Assistant - Smartphone voor personen met een (licht) mentale handicap

Daute Van Nieuwenhuyse Davy Decoo (Cédric) (Moyaert) (Thomas) (Van den Steene)
publiceerbaar artikel zit tevens in de bijlage.
 
INLEIDING
Aangepaste Smartphone voor personen met een beperking
De vraag naar aangepaste ICT-middelen om de zelfstandigheid van mensen met een beperking te verhogen neemt steeds toe. Tot op heden blijft het aanbod voor bepaalde doelgroepen achterwege. De oplossing ligt nochtans dichterbij dan men denkt. De PSA (Personal Social Assistant) is een proof-of-concept dat één van de mogelijke oplossingen wil aantonen.
De PSA is een Smartphone die, door middel van ‘scalable interfaces’, aangepast kan worden aan de mogelijkheden van de gebruiker.

De verhalen achter de krantenartikels over de Belgische multiculturele samenleving.

Sara Jasmes
Lezer, echt niet geïnteresseerd in complexe verhalen?
 
Onderwerpen die de lezers interesseren en die dicht bij hun persoonlijke leefwereld staan, doen hen een bepaald dagblad lezen. Dat is wat krantenmakers uit marktonderzoek onthouden. Jullie willen vooral de essentie van gebeurtenissen kennen en zijn (meestal) niet geïnteresseerd in lange complexe verhalen, denken de meeste journalisten. En dus komen die niet in geuren en kleuren in de krant.
Maar dat is niet de enige reden.

Perceptie: Verhofstadt enz.

Vicky Willems
De jacht op de perceptie
 
Scoren bij de kiezer is al jaren de politieke drijfveer. Maar toen waren partijen nog zuilgebonden en konden ze terugvallen op een vast kiespubliek. Vandaag zijn partijen ‘ontvoogd’ en kiezers ‘vlottend’. Het komt er dus voor partijen op aan zoveel mogelijk kiezers voor hun visie te winnen. De jacht op de perceptie is geopend. Binnen de huidige paars-groene regering lijkt perceptie de sleutel van het beleid.
 
Communicatie als Derde Weg
 
Na veertig jaar CVP-regime bulkte de paars-groene regeerverklaring van termen als verandering, hervorming en nieuw beleid.

De toekomst vd platenmaatschappijen in reactie op het nieuwe medium internet

Lieve Streulens
Een nieuwe marketingmix voor de audio-cd:
de toekomst van de platenmaatschappijen
in reactie op het relatief nieuwe medium internet
 
De lancering van het eerste muziekuitwisselingsprogramma Napster had op zowel de muziekindustrie als de gebruiker een onvoorzien effect. Het publiek begon massaal gratis muziek te downloaden en de platenindustrie zag zich geconfronteerd met een op dat moment nog niet in te schatten inkomstenverlies. Daarop ging de platenindustrie koortsachtig op zoek naar oplossingen.

Toepassing van statistische proefopzet in de Belgische industrie

Roselinde Kessels

Marktonderzoek naar de toepassing van statistische proefopzet in de Belgische industrie

 
Door de toenemende druk om in de huidige globaliserende economie sneller nieuwe en verbeterde producten of processen op de markt te brengen, zijn ondernemingen genoodzaakt om kwaliteit al tijdens de ontwerpfase in hun producten of processen in te bouwen. Een onmisbare techniek hierbij is statistische proefopzet of experimenteel ontwerp (Design Of Experiments of DOE), bedoeld om het effect na te gaan van een aantal inputfactoren op één of meerdere kwaliteitskarakteristieken van een product of proces.

Muziek en internet

Ruben Reginald Luyten
Muziek en internet:
analyse van de nieuwe mogelijkheden en problemen vanuit musicologisch perspectief
 
Ruben Reginald Luyten
 
Ondanks de miljoenen websites die bestaan met muziek als onderwerp, gebeurt er bijzonder weinig wetenschappelijk onderzoek naar de recente mogelijkheden en problemen in verband met muziek op het internet. Een degelijk onderzoek duurt lang, slechts weinigen zijn op de hoogte van alle aspecten die erbij komen kijken en elk hoofdstuk dat je schrijft is voorbijgestreefd vooraleer je het on line kunt plaatsen, laat staan kunt publiceren.

Merk-waardige communicatie

Filip Coertjens
Over de toekomst van de merkencommunicatie
Merken moeten mensen raken
 
Filip Coertjens
 

Coca-Cola, Volkswagen, McDonald’s, Douwe Egberts,… Vrijwel dagelijks komen we in aanraking met merken en hun reclame. Allemaal roepen ze om onze aandacht, het ene merk al wat harder dan het andere. Slechts weinigen weten die aandacht ook vast te houden…
 
Terwijl traditionele reclame vroeger het tovermiddel was om producten van gelijkwaardige kwaliteit van elkaar te onderscheiden, heeft het vandaag veel van zijn glans verloren.