Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Variability Of Water Column Denitrification and its Drivers in the Eastern Tropical Pacific Oxygen Deficient Zones

Andrea van Langen Roson
Een studie in de variabilitieit van waterkolom denitrificatie in zuurstofminimumzones in de Oostelijke Tropische Stille Oceaan.

Experimenteel Stewart Platform

Bram Dupré
Ontwikkeling van robotische test- en trainingsinfrastructuur voor het nieuwe innovatiecentrum Dronedock te Oostende. Hoofddoel: veilig landen van drones op schepen.

Boomkorvissen: welke lessen kunnen we leren van de recente ongevallen

Eline Tiemens
Uit onderzoek van recente ongevallen blijkt dat vissersschepen relatief vaak verongelukken en kapseizen. De huidige vissersschepen beschikken over onvoldoende stabiliteit. Er moeten maatregelen genomen worden om de sector in de toekomst veiliger te maken.

De toekomst van de Arctische zeeroute

Kevin Van de Maele
Scenarioanalyse met betrekking tot de concurrentiekracht van trans-Arctische containerscheepvaart in vergelijking met de Suezroute.

Assessing the impact of interzonal migration on travel demand in Flanders using an Activity-based model.

Eridona Selita Muhammad Adnan
Following the considerable attention of activity-based models in transportation planning and forecasting, and the necessity to understand and reveal the impacts of transportation policies, this paper aims to simulate and examine a population policy scenario. It explicitly uses FEATHERS, a demand-side activity-based model, operational for Flanders, Belgium. The ABM is required to estimate how the interzonal migration of Flanders’ population from small towns/villages to large, urbanized city areas will closely affect the daily activity-travel choices of the individuals. A current baseline scenario is executed alongside three migration scenarios that account for a spatial redistribution of the population (2%, 5%, 10%) with equal proportions. Results suggest an impact on mode choice during peak hours, with a significant shift from car as a driver to public transport. Besides mode choice, there is a considerable decrease in the total number of trips. As a result, the total vehicle kilometres travelled, and total vehicle hours travelled reduce remarkably. While on the contrary there is hardly any effect on the activity choice.

Tijd en tijdsmeting

Kran De Schepper
Onderzoek naar het belang van tijd en tijdsmeting in de maritieme navigatie tot en met de scheepschronometer van Harrison. Met een diepgaand onderzoek naar het gebruik en de nauwkeurigheid van het nocturlabium.

Analyse juridique du conflit autour du détroit de Taïwan et de son évolution selon le droit international

Ismaël Corrêa de Sa
De hoofdveronderstelling van deze thesis is dat de huidige status van de relatie tussen China en Taiwan (i.e. de continuatie van de status quo) alleen maar tijdelijk is en dat het conflict uiteindelijk zal evolueren. Het doel van deze thesis is (om) de toekomstige potentiële maritiem gerelateerde problemen die kunnen volgen uit de evolutie van het China-Taiwan-conflict te beoordelen (naast de beoordelingen die al reeds bestaan), gebaseerd op enkele scenario’s en daarop nieuwe oplossingen te vinden, voornamelijk gebaseerd op de toepassing van het Verdrag van de Verenigde Naties inzake het recht van de zee van 1982.

De marketinganalyse van cruisereizen voor Millennials en de impact van COVID-19

Lauranne Coopmans
In dit onderzoek wordt aangetoond hoe de cruise industrie actueel inspeelt op de gemiddelde leeftijdsdaling van de cruisepassagier en zich richt op het jongerensegment. De interesse vanuit de cruisemaatschappijen voor deze doelgroep is een redelijk recent fenomeen en
vertaalt zich in het ontwikkelen van een aangepaste marketingstrategie. De actuele COVID-19
crisis versnelt het marketingvernieuwingsproces. De conclusie van de thesis luidt dat cruiserederijen zich moeten richten op de Millennials en moeten overwegen om influencermarketing toe te passen.

Diepzeemijnbouw: de ontginning van methaanhydraten

Cédric De Boom
Deze scriptie onderzoekt het belang van methaanhydraten als een energiebron, als een methode om methaangas te transporteren via schepen en als invloed op de klimaatopwarming.

Tanker self-assessment simulatortraining

Gert Verhaeghe
In de Hogere Zeevaartschool worden studenten getraind op simulatoren om tankers te laden en lossen. In deze masterproef werd een zelfstudie- en evaluatiesysteem onderzocht en uitgevoerd op deze simulator. Dit om studenten op weg te helpen bij fouten gemaakt tijdens het gebruik ervan.

Vast CO2-blussysteem: werking, problematiek en bouw van een schaalmodel voor educatieve doeleinden

William Van Laken Arne Dobbelaere
Om de problematiek rond het gebruik van een vaste CO2-blusinstallatie op koopvaardijschepen aan te pakken werd een realistisch schaalmodel van het systeem ontworpen en gebouwd waarmee de juiste activeringsprocedure aan studenten op de Hogere Zeevaartschool Antwerpen in praktijk kan worden aangeleerd.

Conservatie van scheepswrakken in de Noordzee

Diederik Van Besauw Diederik Van Besauw
Scheepswrakken hebben een positieve invloed op de fauna en flora, houden onze geschiedenis levendig en ontsluiten mede het duiktoerisme in onze Belgische Noordzee. Indien er niet wordt ingegrepen zullen deze wrakken verdwijnen door corrosie in het maritieme milieu. Daarom wordt de corrosiesnelheid gemodelleerd en worden er verder ook technieken uitgewerkt om deze artefacten langer te kunnen bewaren.

Nut en noodzaak van een verfsysteem in ladingtanks van olietankers en PSPC-COT

Jasper Simoens Geert Potters
De ladingtanks van olietankers kunnen last hebben van extreme corrosie. Deze thesis onderzoekt of het nuttig is en of het noodzakelijk is om een anticorrosieve verflaag in deze tanks aan te brengen. PSPC-COT reglementeert het het verven van de ladingtanks van olietankers. De thesis onderzoekt de invloed van PSPC-COT en stelt verbeteringen voor.

Krijgen we Europese normen voor de zwaveluitstoot door schepen? Naar een betere controle en een striktere naleving

Louis Le Moulec
's Werelds meest milieuvriendelijke vorm transport (uitgedrukt in hoeveelheden koolstofdioxide per vervoerde ton lading) is en blijft de scheepvaart. Vermits 90% van de wereldhandel over zee gebeurt, is dit een goede zaak voor ons leefmilieu. Tegelijkertijd is diezelfde scheepvaartsector een van' s werelds grootste bronnen van zwaveldioxide.

Kentering na hoogwater in de Belgische badzone

Emiel Van Driessche
In deze thesis wordt door middel van een zelfgebouwd meettoestel het tijdstip onderzocht wanneer de vloedstroom overgaat naar de ebstroom in de badzone van Blankenberge. Dit is van belang voor het bepalen van de afdrijfrichting van een drenkeling.

Experimenteel onderzoek naar het akoestisch effect van de schroef op ongewervelden in het maritiem milieu

Nic De Smedt
Grijze garnalen (C. Crangon) werden enkele weken blootgesteld aan opnames van scheepsgeluid om te onderzoeken of ze daardoor gestresseerd werden. Verhoogde honger en een ontregeld eiwitbalans wijst op stress en mogelijks verhoogde HSP waarden.

Hulpsystemen die sneller en economischer varen in de koopvaardij bevorderen

Elias Deleener
Theoretisch en praktisch onderzoek naar toepassing van waterweerstandsvermindering op scheepsrompen. Dit door toepassing van haaienschubbenstructuur, ribbelstructuur en micro-luchtbubbels.