Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Al Jazeera English: betrouwbare bron of Taliban-bondgenoot? Visuele framinganalyse over Afghanistan tijdens de terugtrekking van de Amerikaanse troepen in 2021

KU Leuven
2022
Hanna
Van Rompaey
Deze masterproef tracht een antwoord te zoeken op volgende onderzoeksvraag: Hoe representeert
Al Jazeera English de situatie in Afghanistan tijdens de terugtrekking van de Amerikaanse troepen
tussen 15 augustus en 31 augustus 2021 op zijn Instagram-pagina? Aan de hand van een visuele
framinganalyse waarvoor een onderzoekkader wordt opgesteld, worden 104 foto’s op de Instagrampagina van Al Jazeera English tussen 15 en 31
augustus 2021 geanalyseerd.
Meer lezen

The Position of Rasa in Dance in Contemporary India. An anthropological approach

Universiteit Gent
2018
Lara
Groeneweg
This thesis is an anthropological account of Indian art aesthetics. The article is divided in three main parts: the introduction of Indian art aesthetics, postcolonial nationalism and identity politics, and 'the anthropology of aesthetic emotions.'
Meer lezen

De Westerse fascinatie voor vrouwelijke gewapende strijders uit Syrië: een kritische discoursanalyse naar de nieuwsberichtgeving over de vrouwen van de YPJ.

Universiteit Gent
2016
Tillia
Eestermans
Dit onderzoek tracht de oorzaak van de Westerse fascinatie voor de vrouwen van de YPJ na te gaan door middel van een kritische discoursanalyse van Westerse media. Er wordt besloten dat de representatie van de vrouwen plaatsvindt binnen een heldin discours en een Oriëntalistisch discours.
Meer lezen

Vladimir Poetin door de westerse bril

KU Leuven
2016
Alexia
Papadis
Een kwalitatieve analyse van de invloed van interculturele verschillen in non-verbale communicatie op de perceptie van Vladimir Poetin in het Westen.
Meer lezen

The Depiction of Iran in United States Media

KU Leuven
2015
Yasmine
Sadri
Iran in de mediaDe keuzeAls Belg met ouders van Iraanse afkomst hoor ik al 22 jaar dat ik de berichtgeving over Iran met een korrel zout moet waarnemen. Opgevoed tussen België en Amerika, zag ik dat vooral de media in de Verenigde Staten vaak een beeld schetste van een land, mijn land, waar ik me helemaal niet mee kon identificeren. Met drie culturen onder de knie en een leven vol verhalen, van revoluties tot verkiezingen tot opmerkelijke culturele gewoonten, liet ik via sociale media en teksten aan al mijn naasten horen dat het beeld in de media niet strookte met de realiteit.
Meer lezen

Het Buitenlands Beleid van China: tussen assertiviteit en coöperatie

Universiteit Gent
2015
Silke
Cosijns
China: een assertieve of coöperatieve grootmacht?Wanneer het in de media over China gaat, wordt vaak een angstaanjagend beeld van het Chinese buitenlands beleid opgehangen. Zo wordt dit beleid zowel op geopolitiek als economisch vlak vaak omschreven als assertief. Maar is dit echt wel zo en moeten we niet kritischer omgaan met Westerse media die China in een slecht daglicht wensen te plaatsen omwille van eigenbelang?De rol van China in de Zuid-Chinese ZeeOp geopolitiek vlak wordt vaak verwezen naar de rol die China speelt in het conflict rond de Zuid-Chinese Zee.
Meer lezen

Framing Putin. Het beeld van de Russische president in Vlaamse berichtgeving over het Oekraïne-conflict

KU Leuven
2015
Jonas
van Boxel
Vlaamse kwaliteitskranten vaak te ongenuanceerd over Poetin‘Het beeld van Vladimir Poetin in onze media is vaak te simplistisch en gekleurd, zegtjournalistiekstudent Jonas van Boxel. Voor zijn masterproef onderzocht hij hoe de Vlaamsekwaliteitskranten de rol van de Russische president in het Oekraïne-conflict beschrijven. ‘Inmeer dan de helft van de artikels is het discours vijandig.’ We zijn met z’n allen licht geobsedeerd door Vladimir Poetin.
Meer lezen

Brongebruik bij de Vlaamse commerciële en openbare omroep omtrent de berichtgeving over de Arabische Lente van 2011

Universiteit Antwerpen
2012
Rebeca
De Dobbelaer
Televisiejournaals mijden sociale media tijdens Arabische LenteJournalisten maakten bitter weinig gebruik van sociale media tijdens de berichtgeving over de Arabische onlusten van 2011. Dat schrijft een studente van de Universiteit Antwerpen in haar masterproef. Een derde van het materiaal dat de Vlaamse omroepen gebruikten om de conflicten in beeld te brengen was gedeeltelijk van burgers afkomstig.
Meer lezen

Ondernemende moslima’s

Thomas More Hogeschool
2006
Katrien
Lefever
Mohammed zijn eerste vrouw was een zakenvrouw
 
In 2003 breekt het hoofddoekendebat in alle hevigheid los. Moslima’s die een hoofddoek dragen, zijn volgens de Westerse media onderdrukte vrouwen zonder eigen mening. Ze zijn het slachtoffer van hun religie en het wordt hoog tijd dat zij door de Westerse vrouwen bevrijd en geëmancipeerd worden. Maar klopt dat beeld wel? Vier moslima’s met een eigen zaak willen met hun succesverhaal het stereotiepe beeld dat over hen bestaat, afzwakken.
 
Machocultuur
Voor moslima’s is het zwaar om tegen de vooroordelen van hun religie op te boksen.
Meer lezen

Centraal-Azië: inzet van een nieuw Great Game?

Universiteit Gent
2004
Jeroen
Vandamme
Centraal-Azië: inzet van een nieuw “Great Game”?
 
Jeroen Vandamme
 
Centraal-Azië, gelegen in het midden van het grootste continent ter wereld, is na zeventig jaar van onderwerping aan de Sovjet-Unie terug op zoek naar contact met de buitenwereld. Dat loopt niet zomaar van een leien dakje maar het helpt dat deze regio enkele troeven heeft waarmee ze de aandacht van de buitenwereld kan lokken.
 
Centraal-Azië bestaat uit de vijf voormalige sovietrepublieken; Kazakstan, Kirgizstan, Tadzjikistan, Turkmenistan en Oezbekistan.
Meer lezen

Feminisering in de Vlaamse magazinepers

Universiteit Gent
2004
Annelies
Ryckaert
Dubbel zoveel vrouwelijke journalisten in Belgische magazinepers dan in dagbladsector
 
GENT – In de westerse magazinepers zijn vrouwelijke journalisten in vergelijking met hun mannelijke collega's nog steeds in de minderheid. In vergelijking met andere mediasectoren zijn vrouwen echter veel sterker vertegenwoordigd in de magazinepers. Percentueel worden er bijvoorbeeld in België meer dan dubbel zoveel vrouwen tewerkgesteld in de maand- en weekbladpers (48%) dan in de dagbladsector (22%).
Meer lezen