Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

De rol van de kredietmakelaar voor hypothecaire kredieten in de veranderende maatschappij

Universiteit Gent
2023
Emma
Weyne
De rol van de kredietmakelaar voor hypothecaire kredieten in de veranderende maatschappij:
- De rol van de kredietmakelaar bij het verminderen van het aantal fysieke bankkantoren, de digitalisering van de hypothecaire markt
- De neutraliteit van de kredietmakelaar bij het verstrekken van een hypothecair krediet
- De rol van de kredietmakelaar bij de vergroening van de woning
Meer lezen

Hoe beïnvloeden de imago’s van duurzame voeding op Instagram en in drie Belgische perstitels de communicatie van food-ondernemingen?

Hogeschool West-Vlaanderen
2020
Carla
Dejonghe
Duurzame voeding is niet meer weg te denken uit onze maatschappij, maar toch blijkt het een moeilijk onderwerp om over te communiceren. In deze scriptie wordt gekeken hoe het imago van duurzame voeding de communicatie errond gaat beïnvloeden.
Meer lezen

Consumers in the Furniture Industry

Arteveldehogeschool Gent
2019
Ines
Pauwels
Deze studie biedt een analyse van de Amerikaanse en Belgische meubelindustrie. Meer specifiek worden de uiteenlopende behoeften en verlangens van verschillende generaties consumenten van meubels onderzocht, geëvalueerd en vergeleken. Het hoofddoel van dit artikel is om als een eerste ondersteuningsmiddel te dienen wanneer Belgische meubelbedrijven willen uitbreiden naar de Amerikaanse markt.
Meer lezen

De Inspecteur, uw consumentenman! De maatschappelijke impact van VRT consumenteninformatie op kennis en gedrag op vlak van consumptie

Universiteit Antwerpen
2018
Liese
Lenaerts
Deze scriptie behandelt de maatschappelijke impact van het VRT consumentenprogramma De Inspecteur op kennis en gedrag op vlak van consumptie.
Meer lezen

Talent Development for Millennials - Case study: Melexis

Hogeschool PXL
2018
Zino
Delsaux
Deze studie zal de Millennials onder de microscoop plaatsen door hun echte waarden en ambities - waar zij naar streven - te verduidelijken. Bovendien verkrijgen werkgevers best practices die, toepasbaar op hun lopende leer- en ontwikkelingsprogramma's op de meest efficiënte en effectieve manier. Deze scriptie zal het materiaal samenvatten in een blauwdruk, die het belang blootlegt van interne bedrijfsprogramma's die de aantrekkelijkheid, betrokkenheid en retentie van Millennials bepalen.
Meer lezen

Influencer Marketing: How the popularity threshold of Instagram influencers impacts consumer behaviour and the moderating role of purchase involvement

Universiteit Gent
2017
Julie
Messiaen
Influencer Marketing:
How the popularity threshold of Instagram influencers impacts consumer behaviour and the moderating role of purchase involvement
Meer lezen

Beweegroute Buda's Hart

Hogeschool West-Vlaanderen
2016
Sarah
Desmedt
  • Sarah
    Desmedt
Beweegroute Buda’s Hart staat voor wijkgerichte, laagdrempelige beweegmogelijkheden voor ouderen. In dit dossier lees je dat een aangepaste beweegvriendelijke omgeving de oplossing is om levenslange sportparticipatie te stimuleren.
Meer lezen

Small logo's, big love: perceptie van brand prominence als costly signal bij jongemannen

Universiteit Gent
2015
Jolien
Vandenbroele

Playboys en hun billboards: communiceren met luxe-itemsEen Ferrari zal in Testaankoop nooit omschreven worden als een verstandige aankoop. De auto kost een klein fortuin, biedt slechts plaats aan twee mensen en bovendien mag je een serieuze rekening verwachten wanneer hij hersteld moet worden. Toch verkoopt Ferrari wereldwijd ongeveer 7000 stuks per jaar en staan mensen die het immense bedrag neerleggen voor deze luxewagen weinig stil bij dergelijke zaken.
Meer lezen

Taal en een aantal van haar varianten als mogelijke fitness cue voor consumentengedrag bij radio-advertenties.

Universiteit Gent
2015
Eléonore
Vandevoorde
  • Patrick
    Vyncke
Adverteren? Marketeer: let op je taalkeuze!In een experimenteel onderzoek werden 4 fictieve radiospotjes, ingesproken door eenzelfde professionele stem, aan 122 respondenten aangeboden in telkens 3 Nederlandstalige taalvarianten: standaard Nederlands, West-Vlaams en Antwerps. De luisteraars, netjes verdeeld in 3 groepen: standaard Nederlands sprekers, West-Vlaams en Antwerps sprekers, moesten telkens op een 5 punten schaal aangeven wat ze van de reclames vonden.
Meer lezen

Self-control in student course selection: The impact of a ‘major’ life decision

KU Leuven
2014
Michiel
Van Crombrugge
Liever lui dan moe? Studenten en keuzevakken“Studenten kiezen te vaak gemakkelijke keuzevakken” kopte de Leuvense studentenkrant Veto eind vorig jaar. Het artikel berichtte over de groeiende tendens onder studenten om gemakkelijke keuzevakken boven nuttige te verkiezen. Een doorn in het oog van vele faculteiten en een nieuwe deuk in het imago van de student. Maar is onze jeugd echt zo lui als criticasters beweren of zit er meer achter deze opmerkelijke trend. De masterscriptie ‘Self-control in student course selection’ zocht het uit en bracht het hoe en waarom aan het licht.
Meer lezen

Politieke ideologie en merkvoorkeur

Universiteit Gent
2014
Dimitri
Bert
Politieke voorkeur beïnvloedt supermarktaankopenHet klinkt misschien ongeloofwaardig, maar uw politieke overtuiging kan zelfs bij alledaagse beslissingen een rol spelen, zoals welke merken u aankoopt in de supermarkt. Politiek rechts ingestelde personen blijken namelijk een grotere neiging te vertonen om voor A-merken te kiezen dan linksgeoriënteerden.
Meer lezen

Hoe kan klantenontrouw in een business-to-businessomgeving vermeden worden?

Vrije Universiteit Brussel
2014
Laura
Famelaer
Bedrijven winnen de strijd tegen klantenontrouw    Brussel – 29/09/2014 Denigrerende meningen, negatieve ervaringen of slechte kwaliteit liggen vaak aan de basis van klantenontrouw (d.i. wanneer een klant beslist niet terug te keren naar een bedrijf). Bedrijven waren tot nu ongewapend in deze strijd, maar kunnen nu de strijd aan dankzij het onderzoek van Laura Famelaer, M.Sc. in de Communicatiewetenschappen.Laura, een uitdagend onderwerp. Hoe ben je te werk gegaan?Ik heb proberen te achterhalen hoe klantenontrouw tussen bedrijven vermeden kan worden.
Meer lezen

De wraakzuchtige consument: Neemt een consument geconfronteerd met een stock-out wraak of blijft het bij een intentie?

Universiteit Gent
2014
Ine
Boone
De wraakzuchtige consument: Neemt een consument geconfronteerd met een stock-out wraak of blijft het bij een intentie?Stel, je gaat naar de winkel om jouw lievelingschips te kopen, maar het winkelrek is leeg op de plaats waar jouw lievelingschips normaal liggen. Het is al de derde maal deze maand dat je dit meemaakt. Wat zou jij in deze situatie willen doen en wat zou je effectief doen?Stock-outIn de hierboven geschetste situatie werd je geconfronteerd met een stock-out. Dit is een situatie waarin een item uit het vaste winkelassortiment niet beschikbaar is voor de consument.
Meer lezen

Reclamecreativiteit & Jongeren: de invloed van creativiteit in audiovisuele reclame op het consumentengedrag van Generatie Y.

Vrije Universiteit Brussel
2014
Max
Fauconnier
  • Caroline
    Pauwels
  • Fons
    Van Dyck
Reclamecreativiteit & jongeren: De invloed van creativiteit in audiovisuele reclame op het consumentengedrag van Generatie YMaximiliaan FauconnierEr bestaat heel wat discussie over de effectiviteit van reclamespots op televisie. Deze thesis probeert een bijdrage te leveren aan dit debat door te onderzoeken in welke mate creativiteit in audiovisuele reclame invloed heeft op het consumentengedrag van jongeren. De doelgroep van dit onderzoek is Generatie Y. Eerdere studies hebben reeds aangetoond dat deze generatie kritisch staat ten aanzien van reclame en marketing.
Meer lezen

The Future of Music Retailing

Hogeschool PXL
2013
Melissa
Vanoppen
The Future of Music RetailingPLAY/PAUSE: de muziekwinkel van de toekomst achter de historische façade van Huis Hoste.‘Hoe zou een retailconcept de consument kunnen stimuleren om muziek op z’n best te beleven? En hoe kan deze ervaring bijdragen tot het aankopen van een muziekproduct?’Deze vraagstelling heeft een onderzoek ontketend waarin de geschiedenis, de probleemstelling en de toekomst van de muziekwinkel besproken wordt. De digitale ‘boosdoener’ wordt uitgespit maar ik ben vooral op zoek gegaan naar cases en toekomstperspectieven waar de muziekindustrie het digitale weer achter zich laat.
Meer lezen

Improving Customer Behavioral Intentions by Closing the Loop

Andere
2013
Gunter
Biesemans
  • Quan
    Zhu
  • Harrold
    Krikke
 Winstgevende ‘groene’ producten: een utopie?In de 21e eeuw is het milieu een belangrijk topic geworden voor de mens. Iedereen probeert op zijn of haar manier een bijdrage te leveren. Maar ook bedrijven spelen hier vaker op in. Dit doen ze door bijvoorbeeld gebruikte producten opnieuw te gebruiken en opnieuw te verwerken in hun productieproces. In de huidige literatuur is er nog geen onderzoek gedaan naar de relatie tussen de eigenschappen van deze ‘herbruikte’ producten (zoals bijvoorbeeld een PET fles van Coca Cola) en het consumentengedrag.
Meer lezen

„Management by Listening”, over het effect van process recovery intentie communicatie op klantintenties

Universiteit Gent
2012
Xavier
Walthoff-Borm
 EEN KLACHT IS EEN ZEGENProactief klachten opsporen verhoogt klanttevredenheidKlachtenmanagement moet meer zijn dan problemen van de klant oplossen en hem tevreden stellen na het falen van de dienstverlening. De onderneming moet uit de fouten kunnen leren en haar processen verbeteren (i.e. process recovery). Maar wat is het nut van het communiceren van dergelijke intentie naar de klant?
Meer lezen

The Effects of Sexually Appealing Male Models and Ovulatory Cycle on Ad Preference and Attitude of Female Consumers

KU Leuven
2011
Dennis
Verhoeven
Sexy genen en hun impact op vruchtbare vrouwenNooit eerder in de geschiedenis werd de mens zo vaak geconfronteerd met openbare seksuele prikkelingen als vandaag de dag. Reclamejongens begrijpen maar al te goed hoe belangrijk het is hún spot te laten opvallen tussen de overvloed aan commerciële boodschappen die met moeite in het bewustzijn van de consument doordringen. Ze hopen bovendien dat halfnaakte modellen positieve emoties teweegbrengen en dat deze vertaald worden in het versterken van het geadverteerde merk.
Meer lezen

de invloed van seksuele discriminatie op need for affiliation en consumentengedrag

Universiteit Gent
2011
Joyce
Blommaert
Kan ik erbij horen ? Ik ben nu eenmaal zo geboren !In plaats van steeds een ander met de vinger te wijzen en een oorzakelijke schuldenaar te zoeken is het van belang vooreerst naar onszelf te kijken. Deze thesis trachtte dan ook de waarheid achter discriminatie en haar gevolgen na te gaan.De masterproef startte met een uitgebreide literatuurstudie. Het eerste besproken deel bestond uit holebi’s, hun maatschappelijke beleving en discriminatie. Daar deze thesis vertrekt vanuit een economische  uitgangspunt, was het belangrijk de link te leggen tussen een bekend marketingconcept, nl.
Meer lezen

Revolutie in het distributiebeleid van supermarkten. Een onderzoek naar de noodzakelijke aanpassingen aan de toenemende vergrijzing

Universiteit Hasselt
2008
Stephanie
Beckers
De vijftigplussers maken een steeds groter gedeelte van de bevolking uit en dit betreft geen   kortstondige trend. Toch wordt de vergrijzing slechts zelden vanuit een positieve invalshoek benaderd. Dit is spijtig aangezien veel sectoren er voordelen zouden kunnen uithalen. Senioren worden door bedrijven nog niet beschouwd als een belangrijke en aparte doelgroep met eigen noden en wensen. Meer dan 95% van alle lopende marketingcampagnes is nog steeds gericht op mensen jonger dan 50 jaar. Dit is merkwaardig aangezien vijftigplussers 36,29% van de Belgische bevolking uitmaken.
Meer lezen

De digitale wereld: vriend of vijand vd dagbladsector?

Andere
2002
Charlotte
Van Cauteren
De digitale wereld: vriend of vijand van de dagbladsector?
Charlotte Van Cauteren
 
Voor het behalen van mijn diploma van Licentiaat in de Communicatiewetenschappen ben ik op zoek gegaan naar de mogelijkheden en bedreigingen van de digitale wereld voor de dagbladsector. Want al is men in politieke en economische kringen heilig overtuigd van de heilzame werking van de Informatiemaatschappij, toch loopt de overgang naar een genetwerkte economie niet overal van een leien dakje.
Meer lezen

Toepassing van statistische proefopzet in de Belgische industrie

Andere
2002
Roselinde
Kessels

Marktonderzoek naar de toepassing van statistische proefopzet in de Belgische industrie

 
Door de toenemende druk om in de huidige globaliserende economie sneller nieuwe en verbeterde producten of processen op de markt te brengen, zijn ondernemingen genoodzaakt om kwaliteit al tijdens de ontwerpfase in hun producten of processen in te bouwen. Een onmisbare techniek hierbij is statistische proefopzet of experimenteel ontwerp (Design Of Experiments of DOE), bedoeld om het effect na te gaan van een aantal inputfactoren op één of meerdere kwaliteitskarakteristieken van een product of proces.
Meer lezen