Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

E-Learning nieuwe richtlijnen spinale immobilisatie

VIVES Hogeschool
2024
Eva
Magain
Spinale immobilisatie is een courante techniek binnen de dringende hulpverlening. Deze techniek wordt gebruikt om de wervelkolom van de patiënt te stabiliseren en te beschermen tegen verdere schade na trauma. Naar aanleiding van nieuwe wetenschappelijke inzichten richtte de Nationale Raad voor Dringende Geneeskundige hulpverlening een werkgroep op, die nieuwe richtlijnen heeft uitgewerkt met betrekking tot spinale immobilisatie.
Aangezien de nieuwe richtlijnen pas recent werden ontwikkeld, zijn de spoedverpleegkundigen in AZ Alma Eeklo hier nog onvoldoende mee vertrouwd. In deze bachelorproef wordt onderzocht in hoeverre de kennis van spoedverpleegkundigen in AZ Alma Eeklo, met betrekking tot de nieuwe richtlijnen voor spinale immobilisatie bij traumapatiënten, is toegenomen na het doorlopen van een e-learning.
Meer lezen

Parametrisch Paviljoen

Universiteit Hasselt
2023
Emilie
Neuteleers
Deze scriptie onderzoekt de mogelijkheden van Augmented Reality (AR) als voornaamste hulpmiddel bij het bouwen van een regeloppervlak, in dit geval een conoïde. Dit om een initieel beeld te krijgen van de meerwaarden en moeilijkheden hiervan.
Meer lezen

De digitale nalatenschap: inpassing in het huidige recht of tijd voor wetgevende initiatieven?

Universiteit Gent
2023
Jonas
Monsieur
Een onderzoek naar de digitale nalatenschap. Voornaamste focus van deze masterproef was gericht op de vraag of het Belgisch recht in staat is om over te gaan tot een efficiënte afwikkeling van deze nieuwe nalatenschap. De wetgever lijkt op vandaag verschillende mogelijkheden te hebben om het recht aan te passen.
Meer lezen

Object Detection for Authoring XR Factory Workplaces

Vrije Universiteit Brussel
2023
Menthy
Denayer
In Point Cloud Registration (registratieprobleem) worden twee puntenwolken gealigneerd met elkaar. Deze scriptie vergelijkt verschillende registratie-algoritmes op accuraatheid, snelheid etc. De puntenwolken worden gescand met een 3D-camera en gemaakt uit een 3D-model, van hetzelfde voorwerp.
Meer lezen

A Scalable and Coherent Approach to Monte Carlo Path Tracing for Multi-User Environments

Universiteit Hasselt
2023
Jente
Vandersanden
Het genereren van fysisch correcte beelden in video games is computationeel gezien een zeer zware taak. Om dit mogelijk te maken, wordt er gebruik gemaakt van het zogenaamde path tracing of ray tracing algoritme. In deze scriptie bekijken we hoe we het path tracing algoritme schaalbaar kunnen maken voor vele gebruikers, waarbij de berekeningen gedaan worden door een centrale server.
Meer lezen

Verspreiding ketonen in kaart: van de Premier League tot de Olympische Spelen.

Vrije Universiteit Brussel
2021
Pieterjan
Deprest
  • Daan
    Paredis
Ketonen zitten niet langer alleen in het wielrennen, maar ook in andere sporten. Bovendien zullen ze in groten getale gebruikt worden op de komende Spelen in Tokyo. Een troefkaart voor rijke landen in de strijd om medailles?
Meer lezen

'Over de vloer': een historische podcastreeks voor kinderen

Thomas More Hogeschool
2021
Sien
Demuynck
'Over de vloer' is een historische podcastreeks voor kinderen. Deze scriptie bevat een schriftelijke neerslag van het doorlopen traject.
Meer lezen

Implementatie van operationele tooling voor een Kubernetes cluster in AWS

Odisee
2021
Brecht
Bekaert
Het doel van deze bachelorproef is onderzoeken welke operationele tooling nodig is om een Kubernetes cluster operationeel te houden in AWS. Met operationele tooling wordt security, monitoring, logging en automatisatie tools bedoeld. Voor elke categorie van tools wordt de AWS-native tool en enkele third-party tools onderzocht. Voor elke tool wordt gekeken naar de configuratie, functionaliteiten, voor- en nadelen en de prijs. De conclusie is dat de AWS-native tools niet voldoende zijn om een Kubernetes cluster operationeel te houden. Voor de security tool is Prisma Cloud gekozen en voor de monitoring tool en logging tool is Datadog gekozen. Automatisatie is gerealiseerd met Terraform.
Op vraag van Ordina werd Azure DevOps gebruikt voor het automatiseren van de tools.
Trefwoorden: AWS, Kubernetes, Operationele tooling, Azure DevOps, Automation
Meer lezen

SAP Deployment Automation & CI/CD Deployment in Hybrid Cloud

Odisee
2021
Denys
Slyvka
Deze thesis is een bondige verslaggeving over een verbetering van een langdradige en ingewikkelde
installatie van SAP-ERP systemen. Door het resultaat dat behaald werd tijdens de uitvoering bestaat
de kans tot een foute installatie niet meer.
Meer lezen

De Impact Van Slimme Verkeerslichten In België Voor Vrachtverkeer Op De Weg

Universiteit Hasselt
2021
Caro
Gaethofs
In deze masterthesis worden tal van experts ter zake ingeroepen voor hun deskundige inzichten en exclusieve documentatie. Er wordt gekeken naar de implementatie van slimme verkeerslichten in ander landen, en nadien in België, met daaraan gekoppeld de implementatiecriteria voor België. Naast de reeds gerealiseerde projecten in België, wordt dieper ingegaan op het CITRUS-project te Halle, het C-the-difference-project in Helmond en Bordeaux en het VLCC te Antwerpen. Hieruit blijkt dat deze projecten positieve resultaten tewerkstellen, doch wordt er een kritische noot gegeven. Ondanks het VLCC te Antwerpen het vrachtverkeer niet heeft opgenomen in de doelgroep, blijkt dit hoogtechnologisch dynamische verkeersregelingssysteem een realistisch uitgewerkt idee om vrachtverkeer ook te betrekken in andere toekomstige projecten. Echter de toekomst zal ons een grotere diversiteit in het mobiliteitssysteem brengen aan de hand van nieuwe innovaties en biedt ons opnieuw stof tot nadenken in verband met het management van het verkeer.
Meer lezen

Synchronisatie tussen transport en distributiecentra

AP Hogeschool Antwerpen
2020
Brent
Potters
Het laad- en losproces van vrachtwagens kan verbetert worden door behulp van een "cloud-based" systeem samen met een uitgebreide data-uitwisselingen tussen alle betrokkenen.
Meer lezen

A comprehensive analysis of a rare Wolf-Rayet multiple system in the Large Magellanic Cloud

KU Leuven
2020
Soetkin
Janssens
Sterren van meer dan 8 zonsmassa’s drijven de evolutie van het universum en onze Melkweg. De evolutie van deze massieve sterren doorgronden is noodzakelijk willen we het heelal begrijpen, maar momenteel zijn er hierover nog vele vragen zonder antwoord. Deze thesis behandelt één cruciaal systeem van massieve sterren om de mysteries rond hun evolutie te helpen oplossen.
Meer lezen

The iGEM-project 2020: biotechnical solutions to water scarcity

Universiteit Gent
2020
Marvi
van Tongeren
  • Luca
    Deroma
  • Shauny
    Van Hoye
  • Brent
    Vanvyaene
Biotechnologische oplossing voor waterschaarste met behulp van synthetische biologie. Een projectvoorstel om deel te nemen aan iGEM, een internationale competitie. Ons uiteindelijk doel is de creatie van een alternatief middel voor cloud seeding.
Meer lezen

Automatisering van The Smart Lab of The Future met KNX

Odisee
2020
Jeffrey
Laleman
In deze bachelorproef wordt beoogd het opleidingslokaal B332 van de co-hogeschool Odisee met KNX volwaardig te automatiseren. Zodoende wordt het energieverbruik efficiënt beheerd met respect voor het milieu en duurzaamheid.
Meer lezen

Optimization of IT systems to conform to Industry 4.0 standards by using Master Data.

Hogeschool PXL
2020
Sara
De Moor
Verouderde IT-systemen optimalizeren zodat ze voldoen aan Industry 4.0 maatstaven, door het gebruik van Big Data en meer specifiek Master Data.
Meer lezen

Het gebruik van Computer Vision API's voor de beschrijving van cultureel-erfgoedcollecties

Hogeschool Gent
2019
Nastasia
Vanderperren
In deze bachelorproef werd onderzocht of Computer Vision API’s zoals Clarifai, Google Cloud Vision of Microsoft Computer Vision gebruikt kunnen worden om museummedewerkers te ondersteunen bij het beschrijven van cultureel-erfgoedobjecten. Het registreren van beelden vraagt immers veel werk. Computer Vision API’s zijn sneller dan menselijke registratoren en kunnen een inhaalbeweging realiseren. Die API’s worden echter getraind met hedendaagse beelden waardoor het niet geweten is hoe goed ze zijn in het beschrijven van historische beelden.
Meer lezen

Schriftelijke communicatie met anderstalige ouders in het basisonderwijs

Arteveldehogeschool Gent
2019
Steffy
Van den Abeele
Het is een onderzoek dat zowel de theorie als de praktijk belicht op vlak van schriftelijke communicatie met anderstalige ouders. Het geeft weer hoe dit aangepakt kan worden in de klas door de leerkrachten.
Meer lezen

Computationele integriteit voor het uitvoeren van SPARQL queries

Universiteit Gent
2019
Serge
Morel
Gebruikmakend van betrouwbare database bevragingen wordt een oplossing voorgesteld om persoonlijke data opnieuw in handen te geven van de eigenaar en bijgevolg de privacy beter te beschermen.
Meer lezen

Privacy awareness: Wat moeten werknemers weten wat betreft privacy?

UC Leuven-Limburg
2019
Nassima
El Kindi
Privacy awareness houdt in dat je als organisatie er alles aan moet doen om ervoor te zorgen dat privacy tussen de oren van de werknemers komt. Iedereen op de werkvloer moet zorgvuldig met persoonsgegevens omgaan en weten wanneer de “privacy belletjes” moeten rinkelen. Met het oog op de verantwoordingsplicht moet een organisatie ook kunnen aantonen dat er voldoende is gedaan om dit te realiseren. Een belangrijk agendapunt dus, in welke mate is dit gelukt één jaar na de opkomst van de GDPR?
Meer lezen

Duurzaamheid in de Europese luchtvaart: de impact van nudging op de aankoopbeslissing van een CO2 compenserende vliegtuigreis

Universiteit Gent
2019
Heleen
Gistelinck
  • Marcus
    Dequeker
Talloze spijbelaars voor een beter klimaatbeleid. Wie vliegt vervuilt het klimaat, voor de komende twintig jaar wordt zelfs bijna een verdubbeling verwacht van alle vliegtuigpassagiers. Dit zijn allemaal feiten waar we niet omheen kunnen vandaag de dag. “Duurzaamheid in de Europese luchtvaart: de impact van nudging op de aankoopbeslissing van een CO2 compenserende vliegtuigreis.” blijkt dus wel degelijk een maatschappelijk relevant onderwerp te zijn zoals de citaten hierboven aangeven.
Meer lezen

DIGITALIZATION OF THE FINANCE FUNCTION

Universiteit Gent
2019
Adriaan
Golsteyn
De scriptie bevat een overzicht van de elementen die de mogelijkheid tot digitalisatie van een financieel departement beïnvloeden. Voor dit onderzoek werden een 6-tal organisaties als gevalstudie onderzocht.
Meer lezen

Serverless cloudplatformen voor Big Data: een vergelijkende studie

Hogeschool Gent
2018
Thomas
Aelbrecht
Dit onderzoek kan dienen als basis voor de keuze tussen verschillende cloud clustercomputing platformen. Dit omdat een datawarehouse praktisch onmisbaar is voor een hedendaags bedrijf. Dit onderzoek focust zich vooral op het opslaan, analyseren en verwerken van de verzamelde data. Tijdens dit onderzoek wordt zowel een Amazon AWS
Spark cluster als Google BigQuery onderzocht en met elkaar vergeleken. Daarnaast wordt er ook een blik geworpen op een eventueel alternatief voor Amazon EMR: Google Cloud
Dataproc. Bij dit onderzoek worden een aantal queries uitgevoerd op een dataset over boetes in New York. Daarnaast wordt elke cloudoplossing geanalyseerd o.b.v. enkele
requirements opgesteld door IntoData. Bij deze analyse wordt o.a. de performantie, leercurve en kost van de gebruikte tools en technologieën vergeleken. In dit document
vindt u een inleiding tot het onderwerp met o.a. de huidige stand van zaken. Daarnaast vindt u per cloudoplossing de resultaten van de queries en de scores op de requirements.
Uit dit onderzoek komt naar voor dat Google BigQuery de absolute winnaar is op het gebied van verwerking van BigData in de cloud, op de voet gevolgd door Google Cloud
Dataproc en uiteindelijk Amazon EMR. Daarnaast blijkt ook dat elk van deze oplossingen zijn specifieke use cases heeft. Toekomstig onderzoek kan zijn naar de verschillend
in performantie tussen Google Cloud Dataproc en Amazon EMR, naar gelijkwaardige alternatieven voor Google BigQuery of naar de verschillende integratiemogelijkheden bij
deze drie oplossingen.
Meer lezen

Artificiële Intelligentie in advertising

Arteveldehogeschool Gent
2018
Stefanie
Rondelez
In deze scriptie worden de verschillende mogelijkheden van advertising besproken met behulp van Artificiële Intelligentie.

Eerst wordt er uitgebreid uitgelegd wat AI is en hoe het werkt, door dieper in te gaan op begrippen zoals Deep Learning, algoritmen en machine learning.

Vervolgens wordt de geschiedenis van AI besproken aan de hand van mijlpalen en kan u lezen wat deskundigen en wetenschappers voorspellen voor de komende decennia.

Dan worden verschillende toepassingen van AI in advertising besproken aan de hand van voorbeelden. De niches waarover ik schrijf zijn content creation, content curation, Programmatic, Google, Facebook, DOOHapps en chatbots.

Tenslotte kan u enkele interviews lezen met professionals uit de bedrijfswereld die al reeds AI in hun bedrijf gebruiken.
Meer lezen

Optibi - Optimizing Pollination

Universiteit Antwerpen
2018
Sander
Van Goethem
Optibi is het afstudeerproject van Sander Van Goethem gerealiseerd in het academiejaar 2017-2018, onder begeleiding van Frank Goethijn (Productontwikkeling UA) en Jan Steckel (Elektronica-ICT UA). In dit project werd er gezocht naar een manier om fruittelers meer controle te geven over de bestuiving op hun veld. Het resultaat is een product-dienstcombinatie die telers in staat stelt om hun bestuivingsproces te kwantificeren, in kaart te brengen en te optimaliseren. Optibi bestaat uit een sensor, die het geluid van insecten opvangt en identificeert aan de hand van een machine learning algoritme, een robuuste batterijmodule, die de langdurige autonomie van de sensor voorziet, en een app, die de gegenereerde data interpreteerbaar maakt voor de fruittelers. Optibi brengt Internet of Things naar de fruitteelt.
Meer lezen

Ontwerp van een slimme halsband die de gezondheid en vruchtbaarheid van melkvee monitort

Universiteit Gent
2017
Max
Schoepen
In deze thesis wordt het ontwerp van een slimme halsband voor melkvee behandeld. Deze halsband controleert de gezondheid en vruchtbaarheid van melkvee automatisch. Dit zorgt er mee voor dat de boer op termijn meer tijd en middelen kan vrijmaken om zijn bedrijf te laten groeien.
Meer lezen

An Architecture for Resource Analysis, Prediction and Visualization in Microservice Deployments

Universiteit Gent
2017
Xavier
Geerinck
Deze thesis gaat een conceptueel model uitwerken voor een architectuur die bedrijven in staat stelt hun IT infrastructuur gebaseerd op microservices automatisch te laten schalen. Daarnaast is een Proof of Concept aanwezig die aantoont dat deze methode haalbaar is en kan toegepast worden in verscheidene scenario's en al bestaande infrastructuren met een minimale aanpassing.
Meer lezen

Visualisatie van de KNX-installatie en relightingstudie van het magazijn binnen Stagobel Electro

Odisee
2016
Dimitri
De Schuyter
Relightingstudie gemaakt van het magazijn van Stagobel Electro en een KNXVision visualisatie gecreëerd van hun kantoorgebouw.
Meer lezen

Cloud adoption by SMEs: linking service desires to technological reality through mindfulness

Universiteit Hasselt
2016
Margo
Alofs
In de thesis wordt een raamwerk ontwikkeld voor managers die voor hun bedrijf moeten beslissen of, wanneer en in welke mate zij moeten migreren naar de cloud.
Meer lezen

Koolstofopslag in natuurlijke bossen en herbebossingen langsheen een hoogtegradiënt in het Andesgebergte van Ecuador

Universiteit Gent
2016
Stijn
Bruneel
De verwachte hogere atmosferische koolstofdioxide concentraties zullen niet noodzakelijk aanleiding geven tot een sterkere groei in tropische bossen. Verschillende omgevingsfactoren, zoals de nutriëntenvoorraad van de bodem, kunnen deze groei immers limiteren. Deze thesis beschrijft hoe de koolstofopslag van tropische bossen varieert langsheen een hoogtegradiënt in het Andesgebergte van Ecuador en hoe de nutriëntendynamiek van de bodem daar een belangrijke rol in speelt.
Meer lezen

Unity 5 versus Unreal Engine 4: Artificiële intelligentie van 3D vijanden voor een HTML5 project

Hogeschool Gent
2016
Matthias
Caryn
Rusty Bolt is een Belgische indie studio. Deze studio wilt een nieuw project starten voor een 3D spel in een HTML5 browser die intensief gebruik zal maken van kunstmatige intelligentie en WebGL. Na onderzoek via een requirements-analyse van verschillende mogelijkheden van game engines komen we terecht bij twee opties namelijk Unity 5, die Rusty Bolt al reeds gebruikt, of de Unreal Engine 4, wat voor hen onbekend terrein is. Qua features zijn ze enorm verschillend, maar ze voldoen elk niet aan één voorwaarde die Rusty Bolt verwacht van een game engine. Zo biedt Unity Technologies wel een mogelijkheid om software te bouwen in de cloud. De broncode van Unity wordt niet openbaar gesteld, tenzij men er extra voor betaalt. Deze game engine is dus niet volledig open source in tegenstelling tot Unreal Engine 4.

We vergelijken dan verder ook deze twee engines, namelijk Unity 5 en Unreal Engine 4. We tonen aan dat deze engines visueel verschillen van features, maar ook een andere implementatie van de artificiële intelligentie (AI) hanteren. Zo beperkt Unity zich voornamelijk op path finding van de AI, terwijl Unreal Engine 4 daarbij ook Behaviour Trees bij betrekt. Technisch zitten er ook verschillen in beide engines. Men kan de Unity engine op meer verschillende systemen draaien dan de Unreal Engine 4. En Unity 5 heeft ook lagere systeemvereisten dan Unreal Engine 4. Unity is verder ook enorm populair en heeft ook een groot marktaandeel, terwijl Unreal Engine 4 de grootste groei toont aan populariteit sinds 2015. Beide game engines gebruiken een verschillende objectgeoriënteerde programmeertaal, Unity 5 maakt gebruik van C# en JavaScript, terwijl Unreal Engine 4 enkel geschreven kan worden in C++ maar hebben wel een eigen visuele scripttaal via Blueprint Visual Scripting. Maar als we echter kijken hoe ze hun geschreven code omzetten naar een werkend HTML5 geheel gebruiken beide hiervoor eenzelfde tool gemaakt door Mozilla genaamd emscripten.

In beide game engines maken we ook een basis AI prototype in vergelijkbare omstandigheden en omgeving. Op dat prototype voeren we een aantal tests en metingen uit. Zo komt duidelijk naar voor dat de ruimte die nodig is om een nieuw project aan te maken bij Unreal Engine meer dan vier keer groter is dan voor Unity 5.3. Het laden van de editor gaat bij Unity slechts één seconde sneller. Bij Unity 5 maakt het laden op verschillende browsers, zoals Firefox en Chrome, wel een verschil van ongeveer drie seconden langer wanneer men cache gebruikt. Als we gaan kijken bij Unreal Engine 4 is er nauwelijks tot geen verschil is tussen de snelheden van de verschillende browsers.

Uiteindelijk komen we tot de conclusie dat de engines enorm verschillen en toch hun taak goed volbrengen. De keuze voor een bepaalde game engine is dan ook iets persoonlijk en varieert van project tot project. Deze keuze wordt dan best gecombineerd met de verwachtingen van een game engine in functie van het bedrijf en het project.
Meer lezen