Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Reconstructie, bescherming en valorisatie van een Franse redoute uit 1748

UC Leuven-Limburg
2024
Jade
Lemoine
In een wereld waar klassieke grenzen vervagen en kennis eindeloos stoomt, moet het onderwijs mogelijkheden vinden om zich aan te passen en deze kennis zo efficiënt mogelijk over te dragen. STEAM is een mogelijke oplossing om creativiteit, innovatie en technologie in het onderwijs te combineren samen met de klassieke vakken. Maar er is onderzoek nodig om te komen tot nuttige of beproefde STEAM-lesmaterialen.
Mijn verdiepend praktijkonderzoek is gericht op het integreren van historische gebeurtenissen in STEAM-onderwijs, met focus op een Franse redoute uit 1748 in Hocht, Lanaken. De redoute dient dus als middel om STEAM-onderwijs te realiseren. Dit onderzoek toont aan dat het verbinden van historische context met hedendaagse vraagstukken de effectiviteit van STEAM-onderwijs kan bevorderen. Mijn onderzoek heeft niet alleen geleid tot de ontwikkeling van vakoverschrijdend lesmateriaal
voor STEAM-onderwijs, maar ook voor een brug tussen historische context en hedendaagse onderwijspraktijken. Door gebruik te maken van Franstalige archiefbronnen en historische Franse kaarten met gedetailleerde beschrijvingen, wil ik leerlingen ook proberen te betrekken bij de Franse taal en cultuur. De redoute dient niet alleen als een object van historisch belang, maar ook als een venster naar de Franse imperialistische visie en de invloed ervan op de regio. Mijn studie leidde tot de ontwikkeling van vakoverschrijdend lesmateriaal voor het secundair onderwijs, waarbij leerlingen de geometrie van historische militaire structuren verkennen met behulp van moderne meettechnieken, zoals drones en 3D-modellering via laser cutting. Het doel is om kritisch denken en probleemoplossende vaardigheden te stimuleren, en samen te
werken met erfgoedorganisaties voor educatieve initiatieven. Het lesmateriaal is uitgewerkt om in te zetten tijdens projectdagen of educatieve excursies en het wordt opgenomen in de opleiding voor officieren in de KMS in Brussel.
Meer lezen

Ontwikkeling van een STEM-project voor de 3de graad TSO: onderzoek naar de effecten van grondwaterwinning op verdroging en vegetatie.

Universiteit Gent
2022
Noah
Fuhrmann
Winnaar Klasseprijs
Onze natuur redden en intussen wetenschappen en wiskunde leren? Het kan! In STEM-lessenpakketten gebruiken leerlingen wetenschappelijke en technische kennis om maatschappelijke problemen op te lossen. De educatieve masterscriptie onderzoekt de criteria voor doeltreffende STEM-projecten en ontwikkelt een lessenpakket over een brandend actueel milieuprobleem: verdroging.
Meer lezen

De waarde van ervaren leraren in Brussel

Odisee
2021
Robin
Van der Cammen
Genomineerde shortlist Klasseprijs
Genomineerde shortlist Bachelorprijs
Door ervaren leraren uit de Brusselse context te bevragen, is er een brochure ontworpen die als doel heeft
startende leraren te ondersteunen bij de aanvangsbegeleiding. Via diepte-interviews, die zijn opgesteld
a.d.h.v. een literatuuronderzoek, wordt gericht bevraagd welke factoren ervaren leraren motiveren en hoe
deze startende leraren kunnen inspireren.
Meer lezen

Het ontwerpen van een universele, actuele en moderne excursie aardrijkskunde.

Thomas More Hogeschool
2020
Olivier
Bastens
Het ontwerpen van een universele, actuele en moderne excursie aardrijkskunde.
Meer lezen

Zelfsturende Excursie doorheen het Sint-Donatuspark, Outdoor Education in Vlaanderen

Thomas More Hogeschool
2020
Christof
Van Gheluwe
Outdoor Education is een populaire onderwijsvorm in de Scandinavische landen die vele voordelen biedt voor de maatschappij. Deze bachelorproef onderzoekt het begrip Outdoor Education en maakt een vergelijking tussen Zweden en Vlaanderen. Verder wordt er onderzocht of het mogelijk is om Outdoor Education toe te passen in Vlaanderen en hoe deze toepassing er zou uitzien.
Meer lezen

Kunnen gewervelde dieren, inheemse zwaluwen in het bijzonder, de natuurbeleving verhogen in de eerste graad?

Odisee
2017
Lisa
Van Rompaey
  • René
    De Boom
Een onderzoek rond inheemse zwaluwen en natuurbeleving in de eerste graad van het secundair onderwijs. Met als doel: de drie inheemse zwaluwen te leren kennen en de natuurbeleving van de leerlingen te stimuleren.
Meer lezen

Het landschap leren lezen: opbouw en evaluatie van een methodiekenpoel

Universiteit Gent
2015
Anne
Stuer
Landschappen zijn als kubussen: er zit meer in dan je denkt!Sluit uw ogen en beeldt u in dat u in een landschap staat…  Welk landschap kwam in uw gedachten? Wat kon u zien?  Bevond u zich in een landelijk landschap of eerder in een industrielandschap? Of misschien wel in een stedelijk landschap?
Meer lezen

Communistisch erfgoedtoerisme in Polen: De (toeristische) representatie van Nowa Huta door culture brokers.

KU Leuven
2015
Glenn
Daeninck
Wat als een pijnlijk verleden een toeristische attractie wordt? Case: communistisch erfgoed in Nowa Huta, PolenNa de val van het communisme in 1989 bleef de impact van het regime overal zichtbaar en voelbaar. 'In de vergeetput ermee!' dachten de nieuwe machthebbers. Er was echter geen rekening gehouden met enkele curieuzeneuzen. Westerse toeristen stonden namelijk te popelen om het ongekende communisme (lees: de vijand tijdens de Koude Oorlog) te komen bezichtigen.
Meer lezen

Een effectieve excursie ... begint in de klas

Universiteit Antwerpen
2013
Jan
Van Hoof
Op uitstap met de klas. Maakt voorbereiding het verschil?Wanneer leerlingen in een omgeving terechtkomen die té nieuw is, ervaren ze stress en leren ze minder goed. Dat verschijnsel heet het novelty-effect. Voorbereiding kan deze novelty verminderen. Dit gegeven stond centraal in een onderzoek, gevoerd bij 484 leerlingen en 25 leer- krachten van het vijfde en zesde leerjaar.Vooral cognitieve leereffectenDe kinderen gingen een halve dag op herfstexcursie naar een heidegebied. Het onderzoek toont aan dat leerlingen tijdens deze excursie heel wat leren.
Meer lezen

Instapcursus van de Engelse taal

Arteveldehogeschool Gent
2012
Matthijs
Schelstraete
  • Lieve
    Baetens
  • Pauline
    De Vos
  • Nele
    Teck
Een opstapje naar de lerarenopleidingOndanks de groei van het aantal studenten in het hoger onderwijs, volgt de lerarenopleiding die trend niet. Dat meldt De Standaard eind 2011, een proces dat eind 2012 gewoon verder loopt. Minister Smet waagt zich zelfs aan de voorspelling dat er in 2020 een lerarentekort zal zijn van 20 000. Een van de oorzaken is het aantal studenten dat stopt met de lerarenopleiding binnen het eerste jaar. Dat is wat ervaring ook ons leerde.
Meer lezen

Meerdaagse excursie Parijs

Karel De Grote Hogeschool
2008
Frederik
Stevens
  • Alexandra
    Verschaeren
 Een ontdekkingstocht in Parijs Paris, c'était la gaieté, ParisC'était la douceur aussiC'était notre tendresseParis, tes gamins, tes artisansTes camelots et tes agentsEt tes matins de printempsParis, l'odeur de ton pavé d'oiesDe tes marroniers du boisJe pense à toi (…) Edith Piaf zingt het toch oh zo mooi. De Fransen zijn er trouwens over het algemeen goed in; het eigen land vol lof bezingen. En in het geval van Parijs moeten wij dat meer dan beamen. Parijs is namelijk een fantastische stad, een stad waar je spontaan kippenvel van krijgt.
Meer lezen

De Schelde, een rivier met karakter.

Hogeschool Gent
2005
Melinda
Vanslembrouck
De Schelde, een rivier met karakter
 
Ik ben maar een bescheiden rivier, slechts 350 km lang. Ik kom niet van grote hoogten, maar borrel rustig op in Noord-Frankrijk. Al meanderend zoek ik mijn weg door het mooie Noord-Franse, Waalse en Vlaamse land.
Aan mijn oevers zijn mensen gaan wonen, mensen met hun kinderen en kleinkinderen. Ze hebben er prachtige steden gebouwd. Tegen de stroom opvarend, zijn schatten van overzee landinwaarts gebracht. Ik werd belangrijk en soms werd er zelfs strijd om mij geleverd.
Later werd ik gekanaliseerd, in het gareel gehouden, in een keurslijf gewrongen.
Meer lezen