Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Persoonlijkheid en schaamhaar: Een analyse van schaamhaaronderhoud en de redenen hiervoor

KU Leuven
2024
Rob
Dralants
Deze masterproef richt zich op de relatie tussen persoonlijkheidskenmerken en de manier waarop mensen hun schaamhaar onderhouden. Het onderzoek richt zich specifiek op de invloed van de Big Five persoonlijkheidskenmerken (neuroticisme, extraversie, openheid voor ervaringen, vriendelijkheid en consciëntieusheid) op de keuzes rondom het scheren, trimmen of laten staan van schaamhaar. Het doel was om te begrijpen of persoonlijkheidskenmerken invloed hebben op deze keuzes en wat de achterliggende redenen daarvoor zijn.

Om deze hypothesen te testen, werd een vragenlijst verspreid via sociale media, die werd ingevuld door 906 mensen met verschillende genderidentiteiten en seksuele oriëntaties. De vragenlijst bevatte onder andere een Big Five persoonlijkheidstest en vragen over schaamhaaronderhoud. De resultaten toonden aan dat vrouwen inderdaad vaker hun schaamhaar scheren of trimmen dan mannen, hoewel heteroseksuele mannen steeds vaker aan “manscaping” doen. Daarnaast bleken neuroticisme, extraversie en openheid voor ervaringen de belangrijkste persoonlijkheidskenmerken die verband hielden met schaamhaaronderhoud. Ook werd duidelijk dat de redenen voor schaamhaaronderhoud varieerden afhankelijk van de genderidentiteit en seksuele oriëntatie van de deelnemers.

Over het algemeen concludeert de studie dat er een duidelijk verband bestaat tussen persoonlijkheidskenmerken, schaamhaaronderhoud en de redenen waarom mensen ervoor kiezen om hun schaamhaar te onderhouden.
Meer lezen

Petyr Baelish at work: Machiavellisme vanuit een VFM compound perspectief en de relatie met werkuitkomsten

Universiteit Gent
2022
Valerie
Vandamme
Een multidimensioneel vijffactoren model perspectief op Machiavellisme. Het multidimensionele perspectief bekijkt de relatie tussen de drie dimensies van Machiavellisme (antagonisme, agency en planmatigheid) met verschillende werkuitkomsten (CWB, carrière ambitie, objectief- en subjectief carrière succes).
Meer lezen

Attitudes tegenover seksuele delinquenten: een kwantitatief onderzoek binnen de opleiding Criminologische Wetenschappen naar de invloed van de Big Five persoonlijkheidskenmerken

Universiteit Gent
2022
Margaux
Hebbrecht
De rol van persoonlijkheid in de ontwikkeling van attitudes tegenover seksuele delinquenten bij studenten Criminologische wetenschappen.
Meer lezen

Vormt psychologische contractbreuk een mediator tussen persoonlijkheid en burn-out bij Vlaamse werknemers?

Vrije Universiteit Brussel
2021
Inge
Truijen
Het verband tussen de drie variabelen persoonlijkheid, psychologische contractbreuk en burn-out wordt nagegaan in een longitudinaal onderzoek bij 240 Vlaamse werknemers via online vragenlijsten. We veronderstelden dat psychologische contractbreuk een mediator vormt bij het verband tussen de vijf persoonlijkheidseigenschappen van de 'big five' en burn-out.
Meer lezen

Which masculine and feminine character traits make successful Account Managers? Awin Benelux in focus.

Arteveldehogeschool Gent
2020
Obinna
Odenigbo
In deze scriptie wordt onderzocht welke mannelijke en vrouwelijke kenmerken een goede accountmanager maken of zijn prestaties verbeteren. Het doel is om een ​​lezer een idee te geven van welke eigenschappen hij het beste naar voren brengt bij het werken als accountmanager. Het kan ook helpen bij het aanwerven van een geschikte accountmanager.
Meer lezen

What does the bird say: a corpus study on how Twitter language use reflects personality

Universiteit Gent
2016
Sofie
Vandenhoven
In dit onderzoek gaan we na of talige elementen uit Nederlandstalige tweets gelinkt kunnen worden aan de Big Five of Personality.
Meer lezen

SPEEDASSESSMENT ALS FLEXIBEL SELECTIE- INSTRUMENT? Een analyse van validiteit en reacties van kandidaten.

Universiteit Gent
2015
Astrid
De Clercq
Iedereen kent ondertussen speeddaten, maar wat zegt speedasssessment u?Iedereen die ooit al heeft gesolliciteerd weet hoe langdradig en stroef sommige selectieprocedures verlopen.  Speedassessment wil hierop een antwoord bieden.Bij speedassessment proberen we aan de hand van 3 minuut durende rollenspelen een voorspelling te maken van hoe een toekomstige werknemer zal presteren op de werkvloer.Deze procedure zorgt ervoor dat we op een korte tijd en op een correcte manier kunnen oordelen over de competenties van potentiële werknemers.
Meer lezen

Arbeidstevredenheid en in-rol performantie in open kantoren. De rol van afleiding, gepercipieerde controle en extraversie.

KU Leuven
2015
Anahi
Van Hootegem
Open kantoren: een mythe ontkrachtBeeld je in. Je bent op je werk. Je probeert je volledige aandacht toe te leggen op een belangrijke taak die af moet. Terwijl je je probeert te concentreren, wordt ergens een arsenaal aan pagina’s geprint. Vlak voor je zijn twee collega’s een babbeltje aan het slaan. Rechts van jou voert iemand een luidruchtig telefoongesprek. Een collega vraagt of je ook een glaasje water wilt. In open kantoren worden mensen voortdurend afgeleid. Zelfs iemand die passeert is een prikkel.
Meer lezen

Attractiveness over conscientiousness: Discrimination based on perceived attractiveness and personality traits in the Flemish labor market

Universiteit Gent
2014
Anke
Penninck
Is schoonheid een betere hulp dan alle aanbevelingsbrieven?Eeuwen geleden schreef de Griekse filosoof Aristoteles: ‘schoonheid is een betere hulp dan alle aanbevelingsbrieven.’ Deze gedurfde uitspraak doet ook vandaag de harten van jonge werkzoekenden sneller slaan. In de huidige samenleving wordt aan het uiterlijk namelijk veel belang gehecht. Het is bijgevolg niet ondenkbaar dat uiterlijk een invloed kan hebben op de aanwervingskansen.
Meer lezen

De impact van consciëntieusheid en neuroticisme op de participatie aan leeractiviteiten en de motivatie ertoe van Vlaamse leerkrachten secundair onderwijs

Universiteit Antwerpen
2011
Tine
van Daal
10/10 voor gewetensvolheid, 10/10 voor openheid = een leergierige leraar?Persoonlijkheidstesten van leerkrachten afnemen om te voorspellen of deze zelf wel voldoende gemotiveerd zijn om bij te leren? Het klinkt als ‘science fiction’, maar vindt niettemin hier en daar ingang in het Vlaamse onderwijs. Omdat hier echter nog geen wetenschappelijk onderzoek naar verricht is, zocht Tine van Daal dit in het kader van haar masterproef uit.
Meer lezen

LinkedIn And Facebook In Flanders: The Influences And Biases Of Social Networking Sites In Recruitment And Selection Procedures

Odisee
2010
Vanessa
Castelyns
Door de opkomst van sociale netwerken en het massaal online plaatsen van allerlei informatie door individuen, en dus ook door kandidaat-sollicitanten, kunnen de Vlaamse verantwoordelijken voor werving en selectie op een snelle en eenvoudige manier bijkomende informatie vinden. Onderzoek bij 411 wervings- en selectieverantwoordelijken toont aan dat vooral LinkedIn, maar ook Facebook, een belangrijke rol zijn gaan spelen bij het recruteren.
Meer dan de helft van de Vlaamse verantwoordelijken (58,6 procent) heeft een LinkedIn-account en 62,8 procent een Facebook-account.
Meer lezen

Winkelen shopaholics anders?

Vrije Universiteit Brussel
2009
Sara
Lesage
 
Kunt u ook zo genieten van een dagje shoppen? Wordt u vervuld met een gevoel van welbehagen en voldoening na het kopen van uw favoriete jeans of gsm? Geen paniek: u bent niet alleen. Want als we nieuwe producten/spullen kopen, dan doen we dat geregeld om onszelf wat op te vrolijken, zeker na een baaldag. Maar wat als deze koopimpulsen leiden tot een obsessief gedrag? Wat zorgt ervoor dat iemand een koopverslaving ontwikkelt?
De term ‘shopaholic’ klinkt hoe langer hoe vertrouwder. De film ‘Confessions of a Shopaholic’ bijvoorbeeld lokte veel volk.
Meer lezen

Hoe persoonlijk is werkloosheid? Een onderzoek naar inter-individuele verschillen in de beleving van werkloosheid

Thomas More Hogeschool
2010
Kim
Peelman
 
Hoe Persoonlijk is Leven Zonder Werk?                        Kim Peelman
Een onderzoek naar verschillen in de beleving van werkloosheid
 
“Hoe persoonlijk is leven zonder werk?” Dat is de vraag die vooraf ging aan een scriptieonderzoek naar individuele verschillen in de beleving van werkloosheid. In de nasleep van de financieel-economische crisis is het aantal werklozen sterk gestegen. Een adequate begeleiding van werklozen heeft dan ook aan belang gewonnen. Daartoe is het nodig eerst de beleving van werkloosheid te doorgronden.
Meer lezen

Hoe persoonlijk zijn werkwaarden? Een exploratief onderzoek.

Thomas More Hogeschool
2010
Daniëlle
Bruyninckx
                                     Bruyninckx Daniëlle
Bepaalt wie je bent waarvoor je werkt?                              
Werk speelt een erg belangrijke rol in ons leven. Het is niet enkel een bron van inkomen, maar is van belang bij veel aspecten van het dagelijks leven, zoals sociale participatie, sociale status, consumptie, gezondheid, etc. (Roe en Ester, 1999). Toch maakt dit nog niet dat we iedere dag met zin en goede moed aan onze job beginnen. Zonder de juiste motivatie komt er van werken weinig in huis.
Meer lezen

Kleren maken de vrouw. Een onderzoek naar het verband tussen kledijvoorkeur en persoonlijkheid

Thomas More Hogeschool
2008
Laura
Laurent
“Kleren maken de vrouw”. Een onderzoek naar het verband tussen kledijvoorkeur en persoonlijkheid.  Dressing is a way of life, een uitspraak van modeontwerper Yves Saint Laurent, lijkt een merkwaardige benadering. Ook mode lijkt op het eerste zicht een vreemde zaak. Niettegenstaande vele vrouwen met kleding en uiterlijk bezig zijn, zeggen de meesten onder hen niet geïnteresseerd te zijn in mode. Als we kleren aantrekken willen we laten zien dat we vooral niet aan ‘die onzin’ meedoen. Maar hoe we het ook draaien of keren, kleding houdt ons een heel mensenleven bezig.
Meer lezen