Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Bruggen bouwen: inclusie bevorderen en diversiteit omarmen in de klas

UC Leuven-Limburg
2024
Liesse
De Boel
In deze scriptie wordt de invloed van groepsdruk op de seksuele oriëntatie van jongeren binnen de tweede graad secundair onderwijs toegelicht. Hoe kunnen we leerkrachten tools aanreiken om hierover in gesprek te gaan en diversiteit binnen de school te omarmen?
Meer lezen

Middelengebruik in de Vlaamse Dovengemeenschap: een kwalitatief onderzoek

Universiteit Gent
2024
Tamie
Wuytjens
Dit scriptie richt zich op middelengebruik binnen de Vlaamse dovengemeenschap, een thema dat internationaal lange tijd over het hoofd wordt gezien. Uit onderzoek blijkt dat dove personen unieke risico's lopen op middelengebruik die niet te vergelijken zijn met personen met een handicap. Er is echter een gebrek aan kennis over de patronen van middelengebruik binnen de dovengemeenschap en hoe deze verschillen van de horende samenleving. Daarnaast is er weinig onderzoek gedaan naar de perspectieven en ervaringen van dove mensen zelf op dit gebied.

Het doel van deze studie is om meer inzicht te geven in de percepties, omvang en aard van middelengebruik onder dove individuen binnen de Vlaamse dovengemeenschap. De studie bestaat uit twee delen: een onderzoek naar de omvang en aard van middelengebruik en een verkenning van de heersende opvattingen hierover binnen de dovengemeenschap. Aangezien dit een van de eerste kwalitatieve studies is op het gebied van middelengebruik onder dove mensen, is verder onderzoek noodzakelijk om een dieper begrip te krijgen.
Meer lezen

Nee is Nee

VIVES Hogeschool
2022
Dahlia
De Winter
  • Jana
    Dekeyser
  • Febe
    Janssens
  • Iggy
    Vancraeyveldt
  • Laïsa
    Wyseur
  • Manon
    Cloet
  • Laura
    Platteeuw
  • Axana
    Thybaut
Genomineerde longlist Klasseprijs
Ons eindrapport gaat over seksueel grensoverschrijdend gedrag. Hier zijn we aan de slag gegaan met literatuurstudie, kwalitatief onderzoek en het uitwerken van de toolbox.
Meer lezen

Leerlingen van het 3e jaar secundair onderwijs motiveren en sensibiliseren tot DTPa vaccinatie

Hogeschool PXL
2021
Kimberly
Hermans
Onderzoek naar de redenen van een lage vaccinatiegraad bij adolescenten. Gevolgd door een onderzoek naar mogelijke oplossingen. Met als uiteindelijke uitkomst een verhoogde vaccinatiegraad.
Meer lezen

Peer pressure in het secundair onderwijs: een kwalitatieve studie aan de hand van focusgroepen

Universiteit Gent
2017
Amy
De Blende
Kwalitatieve studie aan de hand van focusgroepen naar de rol van peer pressure bij prestatieverschillen tussen jongens en meisjes in het secundair onderwijs.
Meer lezen

“Is dit nu hoe seks moet?” De rol van porno in de relatie tussen druk van leeftijdsgenoten en de seksuele attitudes en gedragingen bij jongeren.

Universiteit Gent
2017
Bo
Van Lerberghe
Deze scriptie gaat in op de rol van seksueel getinte media (porno) op het gedrag en de attitudes van jongeren anno 2017. Ook de druk van leeftijdsgenoten (groepdruk) wordt nader onderzocht.
Meer lezen

Waarom Jongeren soms dieper in het glas kijken dan in de zijspiegel: Rijden onder invloed van alcohol bij Vlaamse jongeren, bekeken vanuit The Theory of Planned Behavior en het Prototype/Willingness model

Universiteit Antwerpen
2013
Nathalie
De Ceukeleer
WAAROM JONGEREN SOMS DIEPER IN HET GLAS KIJKEN DAN IN DE ZIJSPIEGELRijden onder invloed van alcohol bij Vlaamse jongerenJe bent jong en gaat een avondje uit met vrienden. Het eerste glas gaat er vlot in, de glazen daarna eveneens. Komt dit je bekend voor? Combineer dit met het besturen van een wagen en daar heb je de problematiek die wereldwijd hoog op de agenda blijft, rijden onder invloed van alcohol. Jongeren vormen daarbij een kwetsbare groep. Wat motiveert hen? Het onderzoek toonde o.a.
Meer lezen

Het verhogen van anonimiteit bij peer-assessment door het gebruik van responstechnologie in het secundair onderwijs

Universiteit Gent
2012
Hannelore
Montrieux
Het gebruik van stembakjes bij peer assessment in het secundair onderwijs: hot or not ?!? “ Ik vind het erg leuk en leerzaam om te werken met stemtechnologie, leraren moeten dit in de toekomst meer gebruiken!                                                                                                                                                                             “Voor mij zijn de stembakjes zeker voor herhaling vatbaar” “ Met de stembakjes was een betere manier om te stemmen en veel toffer”.In onze snel veranderende maatschappij zijn een combinatie van kennis, vaardigheden en a
Meer lezen

The Economics of Acting White

KU Leuven
2011
Özhan
Zurel
Waarom Mohamed geen ASO volgtInleidingIn een onderzoek in 2009 kwam aan het licht dat er een groot verschil is in het leesniveau tussenautochtone en allochtone leerlingen. Bij autochtone leerlingen haalt 1 op de 10 niet het vereistebasisniveau, terwijl dit getal oploopt tot 4 op 10 bij allochtone leerlingen. Niet alleen bij lezen, maarook bij wiskunde en wetenschappen zien we dat er een etnische onderwijskloof bestaat.Ook in de Verenigde Staten bestaat deze etnische onderwijskloof. Een gemiddelde zwarte 17-jarigeleest er op het niveau van een gemiddelde blanke 13-jarige.
Meer lezen

Seksueel geweld bij Rwandese adolescenten in het Bugesera-district. Implicaties voor hiv-preventie programma's.

KU Leuven
2010
Els
Van Decraen

Els VAN DECRAEN
Seksueel geweld in Rwanda: een evidentie voor jonge meisjes
We zijn vandaag anno 2010 en staan dus voor de belangrijke uitdaging om de Milleniumdoelstellingen te evalueren. Centraal in deze doelstellingen staan onder meer de bestrijding van de aids-epidemie en het wegwerken van ongelijkheden tussen mannen en vrouwen wereldwijd.
Meer lezen