Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

De verplichtingen van videoplatformen (vb. YouTube) in de nieuwe Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten

Universiteit Gent
2020
Emiel
Koonen
Aanbieders van videoplatformdiensten krijgen nieuwe verplichtingen door de herziening van de Europese Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten. Passende maatregelen moeten worden getroffen om gebruikers te beschermen tegen schadelijke inhoud.
Meer lezen

Persoonlijke aanbevelingen voor video's gebaseerd op gezichtsherkenning

Universiteit Gent
2018
Ine
Coppens
Het onderzoek naar en de ontwikkeling van een aanbevelingssysteemalgoritme voor films gebaseerd op gezichtsdetectie en -herkenning. De ontwikkelde applicatie berekent de filmbelevenis van de kijkers met behulp van emotiedetectie, gedragsanalyse en aandachtmeting. Met de berekende informatie wordt later een persoonlijke groepsaanbeveling gegenereerd voor het aanwezige publiek.
Meer lezen

Traditionele televisiereclame versus online video commercials: een kwalitatief onderzoek naar de perceptie van generatie Y

Vrije Universiteit Brussel
2017
Zoë
De Ruyck
In deze thesis wordt onderzocht welke houding generatie Y aanneemt tegenover verschillende reclamevormen op televisie en reclamevideo's op het internet, en meer specifiek op sociale media. Aangezien televisiereclame meer en meer vermeden wordt, blijkt het voor adverteerders moeilijk deze generatie te bereiken. De vraag is dan of adverteerders beter overschakelen naar online videocommercials om de aandacht van generatie Y te kunnen trekken.
Meer lezen

Targeted advertising als strategie tegen reclamemoeheid van televisiekijkers in Vlaanderen

Vrije Universiteit Brussel
2016
Natasja
Van
Is gepersonaliseerde televisiereclame hét antwoord op advertising avoidance via IDTV door een 'relevante reclame-ervaring op maat' naar het hele huishouden te richten?
Meer lezen

Targeted advertising als strategie tegen reclamemoeheid van televisiekijkers in Vlaanderen

Vrije Universiteit Brussel
2016
Natasja
Van Buggenhout
Is gepersonaliseerde televisiereclame het antwoord op advertising avoidance via IDTV door een 'relevante reclame-ervaring op maat' naar het hele huishouden te richten?
Meer lezen

Nieuwe media bij de oudere generaties

Universiteit Gent
2015
Miguel
Devriese
“Er is weer niks op tv vanavond.” Een zin die ik al lang niet meer gehoord had, tot mijn oma ze gisteren zei. Ik dacht meteen aan YouTube, Netflix, mijn propvolle digicorder en het dozijn Amerikaanse series dat ik nog moest inhalen. Het aanbod is toch gigantisch, hoezo ‘niks op tv’? Toen besefte ik dat tv voor mij helemaal iets anders is dan voor mijn oma.Digitalisering heeft het medium televisie namelijk gewijzigd in al haar aspecten.
Meer lezen

Het effect van multimediatasken op het onthouden en begrijpen van nieuws

KU Leuven
2013
Rob
van Roy
MULTIMEDIATASKEN KAN DEMOCRATIE OP LOSSE SCHROEVEN ZETTENLeren van nieuws daalt wanneer aandacht verdeeld wordtJongeren onthouden en begrijpen minder van het televisiejournaal als ze tijdens het kijken ook googelen. Dat blijkt uit een studie uitgevoerd aan de KU Leuven. Door twee verschillende media op hetzelfde moment te gebruiken, wordt de cognitieve verwerking van informatie bemoeilijkt, wat leidt tot verminderde leerprestaties.
Meer lezen

Onderzoek naar de invloed van parental mediation op het gamegedrag van kinderen jonger dan 12 jaar

Universiteit Gent
2013
Lode
Engels
Ouders zien nauw toe op het gamegedrag van hun kinderenGames hebben de laatste jaren een fikse opmars gemaakt en zijn erg populair bij kinderen. Heel wat games bevatten echter inhoud die niet geschikt is voor kinderen waardoor ouders vrezen dat deze games een negatief effect kunnen hebben op de ontwikkeling van hun kinderen. Ouders hebben om die reden strategieën ontwikkeld om vat te krijgen op het gamegedrag van hun kinderen.
Meer lezen

TV kijken en de BMI van kinderen en adolescenten

KU Leuven
2013
Laura
De Geyter
TV kijken? Ben je vet mee …Hoewel het een hedendaags onderwerp lijkt te zijn, is de vraag of TV kijken overgewicht in de hand werkt al sinds de jaren ’80 van de vorige eeuw een hot topic. In 1985 werd immers voor het eerst wetenschappelijk aangetoond dat er een verband zou kunnen bestaan tussen TV kijken en zwaarlijvigheid bij jongeren. Zo stelden Dietz en Gortmaker toen vast dat jongeren tussen 12 en 17 jaar oud twee procent meer kans hadden om te zwaar te worden voor elk uur dat ze dagelijks meer naar de televisie keken.
Meer lezen

Mediagebruik van anderstalige volwassenen in Vlaanderen

Odisee
2012
Marloe
Mentens
“Ik wil alles weten over België, waarom niet?”- Onderzoek naar het mediagedrag van anderstaligen in VlaanderenKranten lezen, televisiekijken, tijdschriften doorbladeren: allemaal dagdagelijkse bezigheden in het leven van de Vlaming. Maar die evidenties verdwijnen in een wip en een zucht wanneer Nederlands niet je moedertaal is. Ontspanning wordt dan al snel inspanning, en geef toe: zou jij het dan volhouden? Een studente Journalistiek aan de HUBrussel onderzocht het mediagebruik van allochtonen in Vlaanderen, ontdekte nieuwigheden en verbrijzelde clichés.
Meer lezen