Dit zijn de kanshebbers voor de Klasseprijs 2021

Persbericht

klasseprijs
De longlist voor de Klasseprijs 2021 is bekend. De prijs, een deelprijs van de Vlaamse Scriptieprijs, bekroont de sterkste inzending gerelateerd aan onderwijs.

Bij deze editie van de Klasseprijs ontvingen we 89 inzendingen (zie infografiek). Klasse, het communicatieplatform voor onderwijs in Vlaanderen, bekroont de sterkste onderwijsscriptie met een prijs t.w.v. 1.000 euro en redactionele aandacht via de Klasse-kanalen.

Welke student de prijs -goed voor 1.000 euro- in de wacht sleept, wordt onthuld tijdens de plechtige uitreiking op 21 december.

Dit zijn de kanshebbers


Ouderschap, Papa ook jij telt mee!
(journalistiek artikel: Ouderschap, Papa ook jij telt mee! Op naar een vader sensitieve hulpverlening.)
Ahlam Yousfi
Hogeschool PXL
Professionele bachelor verpleegkunde

Het effect van interactief voorlezen op de probleemoplossingsvaardigheden van kleuters
(journalistiek artikel: "Kleuters lossen alles op met plakband")
Joris Van Elsen
Universiteit Antwerpen
Master in de opleidings- en onderwijswetenschappen


De ondersteunende rol van de school bij de specifieke onderwijsbehoeften van kinderen met kanker: een systematische literatuurstudie
(journalistiek artikel: School-re-integratie na kinderkanker)
Pauline Verhelst
Universiteit Gent
Educatieve Master in de Gedragswetenschappen

Inclusie op afstand. Communicatieve ervaringen van dove leerlingen en studenten tijdens het afstandsonderwijs in de COVID-19-pandemie.
(journalistiek artikel: "Voor ons is het éénrichtingsverkeer": hoe volgden dove leerlingen en studenten afstandsonderwijs tijdens de coronapandemie?)
Fien Andries
KU Leuven
Master of Arts in het tolken

Kinderbuddy's
(journalistiek artikel: Try-out met jong en oud)
Elien van Veen en Kaat De Saegher
Odisee
Professionele Bachelor Verpleegkunde

Een kritische analyse van het recht op onderwijs in het internationale recht en diens openheid voor de verankering van de thuistaal van nieuwe minderheden
(journalistiek artikel: Niet verstaan, niet geleerd: hoe kinderen met een andere thuistaal het volledige genot van hun recht op onderwijs wordt ontzegd en wat hieraan gedaan kan worden bekeken vanuit reeds genomen initiatieven voor mensen met een handicap.)
Joachim Vandevelde
KU Leuven
Master in de Rechten

De waarde van ervaren leraren in Brussel
(journalistiek artikel: Match made in heaven: de ervaren en de startende Brusselse leraar)
Robin Van der Cammen
Odisee
Bachelor Secundair Onderwijs Engels – Nederlands

Aanvangsbegeleiding voor beginnende leraren als een recht en plicht: een mixed-method onderzoek.
(journalistiek artikel: Aanvangsbegeleiding voor beginnende leraren als een recht en plicht: een mixed-method onderzoek.)
Dries Mariën
Universiteit Gent
Master of Science in de pedagogische wetenschappen, afstudeerrichting Pedagogiek en Onderwijskunde

“Sportminnend Sint-Pietersveld”: Lichamelijke opvoeding in de heropvoedingspraktijk van het Rijksopvoedingsgesticht te Ruiselede, 1912-1965.
(journalistiek artikel: “Sportminnend Sint-Pietersveld” Lichamelijke opvoeding in het Rijksopvoedingsgesticht Ruiselede)
Hannah Carnier
KU Leuven
Master of Science in de pedagogische wetenschappen

Hoe kunnen leraren kinderen met gescheiden ouders helpen op school?
(journalistiek artikel: één leraar kan het verschil maken voor een kind met gescheiden ouders)
Yvonne Wanders
Odisee
Gezinswetenschappen

Veel succes aan de geselecteerden!