Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.
Digitale deconnectie bij jonge werknemers: noodzaak of bijzaak?
Kwalitatief onderzoek over digitale deconnectie bij jonge werknemers. Dit onderzoek gaat de strategieën na die gebruikt worden om te ontkoppelen (fysiek en mentaal) van ICT tijdens en na de werkuren en de redenen hiervoor.
In deze scriptie werd onderzocht of hybride werken en nieuwe mobiliteitsmodi, vanuit het charter baanbrekende werkgever, VOKA Vlaams-Brabant zou helpen om de werknemerstevredenheid te vergroten.
Diversiteit is positief en moet worden omarmd. In onze diverse samenleving moeten we vertrekken van wat ons verbindt. Dit eindwerk geeft een antwoord op de onderzoeksvraag: “Waarom verandert er in de marketing- communicatiewereld nauwelijks iets ondanks goede intenties rond diversiteit en inclusie?”. Deze bachelorproef bevat tevens een handleiding om inclusieve communicatie te realiseren.
Impact van covid-19-maatregelen op werkroutines van journalisten in Vlaanderen: uitdagingen en voordelen. Een kwalitatieve analyse van diepte-interviews met Vlaamse journalisten.
De thesis beoogde de impact van de coronapandemie op de journalistieke wereld in kaart te brengen. Daarvoor werden verschillende aspecten van de job als journalist behandeld. Met behulp van diepte-interviews met een tiental journalisten konden er verschillende, en soms verrassende, conclusies opgemaakt worden.
Onderzoek naar de integratie van microappartementen in leegstaande kantoorgebouwen in Vlaanderen en Brussel waardoor deze gebouwen ingezet kunnen worden als (tijdelijk) opvangcentrum voor verzoekers om internationale bescherming.
De balans tussen risico- en beschermende factoren inzake stress bij telewerkers wordt bestudeerd. Dit aan de hand van het Job Demands- Resources model.
Deze scriptie gaat over de impact van het coronavirus op de werking en het personeel van het AZ Sint Jozef Malle tijdens de eerste golf van de coronacrisis, van eind januari tot en met 26 mei 2020.
There is no such thing as a Generation YGeneratie Y, de laatste jaren een hot item. De jongeren van nu zijn narcistisch, ongeduldig en lui. Ze zijn te veeleisend, veranderen voortdurend van job en willen vooral niet veel werken maar wel veel vrije tijd. Een beetje surfen op het wereldwijde web en koppen als: ‘Generatie Y is ramp voor werkgevers’, ‘Generatiekloof bron van ergernis op werk?’, ‘Generatie Y: ambitieus, zelfstandig en narcistisch’ vliegen ons om de oren. Deze generatie zou weleens voor problemen kunnen zorgen. De vergrijzing is een ander hot item.
Creativiteit, het humane aspect van innovatie, komt steeds meer en meer in de belangstelling te staan. Hoe kunnen organisaties de creatieve kant van hun leden doen ontwaken en optimaal benutten? Wat is de juiste omgeving om radicale en revolutionaire creativiteit te creëren en te stimuleren? Dit is een vraag die veel managers, organisatieleden en werkgevers zich stellen.
Vlaamse steden en gemeenten klaar voor telewerk?
Begin jaren 80 kwam het fenomeen telewerk overgewaaid van de Verenigde Staten naar Europa als middel om het fileprobleem rond de grote steden op te lossen en milieuvervuiling tegen te gaan. Wat de private sector in België betreft, bieden tal van studies een beeld van de verspreiding van telewerk op basis waarvan we kunnen besluiten dat telewerk bij hen al goed ingeburgerd is.
Werkende vrouwen krijgen kinderen: hoeveel en wanneer?
In tegenstelling tot midden de vorige eeuw is een buitenshuiswerkende vrouw in België in het begin van de 21ste eeuw geen uitzondering meer. Vrouwen gaan uit werken omdat zij hieruit voldoening halen, om sociale contacten te onderhouden, om zich persoonlijk te kunnen ontplooien of, iets minder geromantiseerd, uit financiële noodzaak of omdat ‘dit nu eenmaal van hen verwacht wordt’. Aan de andere kant wordt sinds de jaren ’60 uit de vorige eeuw in de Westerse wereld gewag gemaakt van dalende vruchtbaarheidscijfers.