Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Life Cycle Assessment of plasma-assisted methane to ethylene process

Michael Augustinus
Dit werk omvat een levenscyclusanalyse van een proces voor de rechtstreekse koppeling van methaan tot ethyleen. Hierin wordt de focus gelegd op de CO2-uitstoot van het proces en deze wordt vergeleken met de milieu-impact van alternatieve methodes voor de productie van ethyleen.

A comparison of the environmental impact of vertical farming, greenhouses and food import: A case study for the Norwegian vegetable market

Klaus De Geyter
In deze bachelorproef wordt een Levens Cyclus Analyse uitgevoerd van sla productie voor de Noorse markt. In een eerste deel komt de milieu-impact aan bod van elke levenscyclusfase van verticale landbouw en glastuinbouw in Noorwegen en van de voedselimport uit het Middellandse Zeegebied en worden deze beide onderzocht en beoordeeld. Hieruit blijkt dat de verticale landbouwsite de laagste milieu-impact heeft, met uitzondering van de gevolgen voor de eutrofiëring van zoetwater en de onttrekking van water, op welk vlak de glastuinbouwfaciliteit dan weer beter scoort. De import heeft sowieso de grootste milieu-impact. In het tweede deel worden mogelijke verbeteringen voor de verticale landbouwfaciliteit bekeken om hun milieu-impact naar de toekomst toe te verkleinen.

Reizen in een institutionele leemte: kan de UGent het voortouw nemen in een duurzaam reisbeleid?

Mieke Burrick
Deze scriptie focust op de verduurzaming van dienstreizen -met name vliegreizen - door UGent medewerkers. We onderzochten de duurzaamheid van het huidige beleid, berekenden de grootte-orde van de CO2 uitstoot van de vliegreizen en we stelden een beleidsvoorstel op voor de UGent.

Expandable houses: Exploring the potential of anticipated extensions in terms of changing lifestyles, material efficiency and life cycle costs

Charlotte Cambier
Het onderzoek vertrekt vanuit de knelpunten van de Vlaamse woningmarkt. De invloed van transformeerbaar bouwen, en specifiek van woningen met uitbreidingspotentieel, werd onderzocht op vlak van aanpasbaarheid, financiële en ecologische kosten. Er is gewerkt met ontwerpend onderzoek en scenarioplanning om de toekomstige onzekerheden in rekening te brengen. Vervolgens werden verschillende bouwmethodes toegepast en de levenscycluskosten berekend.

Milieubewust ontwerpen: Geïntegreerde tool op basis van de ELCD-databank

Laurens Van Steenberge
De scriptie behandelt de verschillende programma's en databanken die beschikbaar zijn voor het uitvoeren van een LCA. Daarnaast worden verschillende programma's vergeleken op basis van een testproduct en worden de afwijkingen verklaard. Finaal wordt een zelfgemaakte tool voor het uitvoeren van een LCA besproken.

The Power of the Fork - Animal Agriculture as One of the Major Contributors to Climate Change and Its Impact on Global Sustainability

Tessa Jansoone
We kunnen er niet om heen, de gewijzigde klimaatomstandigheden kan de mensheid leiden naar een ernstige crisissituatie. Verschillende studies hebben reeds aangetoond dat de vleesindustrie één van de belangrijkste bijdragers aan klimaatverandering is door de uitstoot van broeikasgassen, maar ook door ontbossing, bodemdegradatie, watertekorten en algemene milieuvervuiling. Ondanks de omvang van het probleem en het reeds bestaande bewijs van de milieu-impact van de productie van vlees en andere dierlijke producten, bestaan er relatief weinig wereldwijde en nationale beleidsmaatregelen die de milieueffecten van de vleesindustrie reguleren, en diegene die wel bestaan blijken in praktijk onvoldoende.Om effectief de weg naar een duurzame toekomst te banen moeten de problemen gerelateerd aan de productie van vlees en andere dierlijke producten dringend in acht genomen worden.

Cultureel-erfgoedterminologie. Een vergelijkende studie tussen en aanvulling van IATE en de AAT-Ned

Aline Erauw
In deze paper worden de uitdagingen voor terminologiewerk rond cultureel erfgoed besproken. Daarnaast wordt de proef op de som genomen door twee terminologiebronnen met cultureel-erfgoedtermen, IATE en de AAT-Ned, met elkaar te vergelijken en verder aan te vullen. De resultaten van deze masterproef werden in de mate van het mogelijke reeds geïmplementeerd in beide terminologiebronnen.

Duurzame ontwikkeling van hydraulische bindmiddelen uit industrieel afval van biomassavliegas

Eveline Buyens
Biomassavliegas is een afvalproduct van biomassacentrales die momenteel gestort worden op stortplaatsen. Deze thesis zette de eerste stappen in het onderzoek naar biomassavliegas als cementvervanger in beton. De recyclage van vliegas zorgt niet alleen voor een daling van de afvalberg, maar ook voor een daling in cementproductie en bijgevolg CO2-uitstoot.

Berekenen van een koelinstallatie met ammoniak, vergeleken met een CO2-installatie

Wesley Schatteman
Een vergelijking tussen een reeds berekende koelinstallatie werkende op CO2 en een nog te berekenen installatie op ammoniak (NH3). Vooral de kosten en de milieu-impact worden hierin vergeleken. Deze bachelorproef beschrijft gedetailleerd de stappen die zijn ondernomen bij het berekenen van een ammoniakkoelsysteem en de vergelijking tussen de twee bovengenoemde installaties.

Berekenen van een koelinstallatie met ammoniak, vergeleken met een CO2-installatie

Wesley Schatteman
Een berekening van een koelinstallatie met als koudemiddel ammoniak. En deze installatie vergeleken met een bestaande CO2-installatie.

Topologie optimalisatie als ontwerptool voor bouwkundige toepassingen

Gieljan Vantyghem Gieljan Vantyghem
Weg met ontwerpers en ingenieurs!?Wiskundige algoritmen berekenen zelf de optimale structuurEr was eens een tijd waar architecten en ingenieurs weken en maanden bezig waren met het structurele ontwerp van een woning, een brugconstructie, een torengebouw… Die tijd is voorbij! Of toch niet helemaal?

Design of ecological concrete by particle packing optimization

Pieter Ballieu Pieter Ballieu
Goedkoper en milieuvriendelijker beton, vanaf wanneer?Wat als we beton veel goedkoper en milieuvriendelijker konden produceren? Op basis van de eerste twee woorden van de vraag zou je denken aan een komisch filmpje… Het antwoord op de vraag, en de cijfers daarachter, maken het echter eerder tragisch dan komisch.Beton is het materiaal dat het vaakst gebruikt wordt in de bouwsector. Tegelijk is het één van de meest vervuilende materialen. De productie van cement, één van de vier basiscomponenten van een betonmengsel, is gigantisch.

Een evaluatie van courant gebruikte technieken om oververhitting tegen te gaan bij BEN-woningen in Vlaanderen

Rob Martens Stijn Verbeke Leen Lauriks
De volledige tekst met figuren in toegevoegd bevindt zich in de bijlage.Een evaluatie van courant gebruikte technieken om oververhitting te voorkomen bij BEN-woningen in Vlaanderen.BEN-woningen zijn met hun lage milieu-impact en hoge energie-efficiëntie ongetwijfeld een grote investering in onze toekomst.

Aanbevelingen aan Transitie UGent ter versterking van het draagvlak voor een duurzame vleesconsumptie. Een literatuurstudie en empirisch onderzoek bij studenten.

Benjamin De Groeve Benjamin De Groeve
Onze vleesconsumptie is niet duurzaamEen hoge vleesconsumptie zit ingebakken in onze westerse eetcultuur. Velen beschouwen het als een belangrijke bron van culinair genot en een vanzelfsprekend onderdeel van de maaltijd. Steeds meer mensen zijn zich echter bewust van de talrijke duurzaamheidsproblemen die vlees met zich meebrengt. Benjamin De Groeve, masterstudent in de Milieusanering en het Milieubeheer aan de Universiteit Gent, stelde in zijn masterproef de vanzelfsprekendheid van vlees in vraag.Een felbegeerd goedDe centrale positie van vlees in ons westerse dieet is vrij recent.

Different views on El Dorado

Johanna Breyne
Een gouden toekomst voor Peru? – El Dorado anders bekeken‘Wat we niet nodig hebben is chaos. De staat moet strenger optreden en een einde maken aan deze manifestaties.

Studie van het beschermend effect van corrosie-inhibitoren in organische deklagen op verzinkt staal

Hans Simillion
Coatings die zichzelf herstellen met meervoudige functiesIn het huidig tijdperk dat steunt op de technologische vooruitgang is een wereld zonder het gebruik van metalen ondenkbaar geworden. Een brede waaier van toepassingen rust op het gebruik van deze groep materialen. Denk hierbij maar aan alles wat met transport te maken heeft van personenwagens, industrieel transport tot lucht- en ruimtevaart, maar ook in de bouw worden metalen extensief gebruikt. Metalen zijn echter ook onderhevig aan corrosie, het proces dat verantwoordelijk is voor de degradatie van het materiaal.

Levensduur van bouwmaterialen voor massiefbouw

Jona Van Steenkiste
 Levensduur van bouwmaterialen in massiefbouwIn eerste instantie was het de bedoeling om bouwdetails te analyseren op basis van de levensduur van bouwmaterialen. Materialen met een korte levensduur mogen immers niet ingesloten zijn door materialen met een lange levensduur. Dit zou er namelijk voor zorgen dat er op het einde van de korte levensduur meer materialen af te breken zijn, dan enkel het te vervangen materiaal.

Ecologie en Innovatie: Kiezen of Combineren?

Lissa Meyvis
  Geitenwollen maatpak?Bedrijven zijn continu op zoek naar talent. Door te investeren in een positief imago en een aantrekkelijke bedrijfscultuur hopen zij de meest waardevolle werknemers aan te trekken en te behouden. Dit is geen eenvoudige zaak, aangezien talloze concurrenten precies hetzelfde doel voor ogen hebben en ook zij al hun troeven zullen uitspelen om dit doel te bereiken. Maar wat zijn deze troeven dan precies?

Waterstof onderweg: Milieu-impact van waterstof in personenwagens

Ton Lambrechts
 
 
Master Duurzame Ontwikkeling en Menselijke Ecologie
 
Waterstof onderweg
Milieu-impact van waterstof in personenwagens
 
            Waterstof wekt de laatste jaren veel interesse. Ook de automobielindustrie laat van zich horen omdat ze in waterstof een potentiële, niet-vervuilende toekomstige brandstof zien. Toch is de effectieve ecologische impact van waterstof in voertuigen nooit concreet onderzocht. In deze thesis worden de verschillende waterstofproductiemethoden gecombineerd met verschillende wijze om waterstof te transporteren en op te slaan.

Getijdenenergie: een toekomst vanuit Belgisch perspectief? Onderzoek naar de technische en economische haalbaarheid.

hans depraetere Kevin Lammertyn
 

Een Zee van Energie
 
Wie tijdens de zomer van 2008 langs de haven van Oostende flaneerde, kon er niet omheen kijken: op de Halve Maan site verrezen grote kegelvormige betonnen torens. Toevallige voorbijgangers dachten misschien aan koeltorens, maar geïnteresseerden in hernieuwbare energietechnologie en waterbouwkunde, zagen hier de opbouw van de funderingen voor de eerste 6 Belgische offshore windmolens. De offshore omgeving biedt dan ook een tot nu toe weinig benutte bron van energie. Boven het zeeoppervlak houdt een strakke en regelmatige wind de windturbines draaiende.

Exergetische duurzaamheidsanalyse van zinkrecyclageprocessen

Bart Klaasen
Exergie: een opstap naar duurzame ontwikkeling
Sinds de ontwikkeling van de stoommachine in de 18e eeuw is de wereld in ijltempo aan het industrialiseren. Vooral in onze westerse wereld heeft die beweging sterk bijgedragen tot een stijging van het welvaartsniveau. Helaas is er ook een minder fraaie, ecologische keerzijde aan deze medaille. Elke industriële activiteit gaat immers gepaard met een verbruik van natuurlijke grondstoffen en een emissie van schadelijke of vervuilende stoffen die het ecosysteem kunnen bedreigen.

Stedelijk rekeningrijden naar Londens model: een haalbaarheidsstudie voor Antwerpen en Brussel

Bart Seghers
Stedelijk rekeningrijden: een opstap naar filevrije wegen

Verhoogde mobiliteit leidt tot immobiliteit. In deze op het eerste zicht tegenstrijdige uitspraak
schuilt wel veel waarheid. Decennialang heeft de overheid geïnvesteerd in infrastructuur om
het wegverkeer sneller en vlotter te laten verlopen. België heeft nu het dichtste wegennet van
de Europese Unie. Hierbij vergeet men een belangrijk principe: door de betere wegen, zullen
er meer mensen een verplaatsing maken waardoor de files niet oplossen.
Hoe lost men het mobiliteitsprobleem dan wel op?