Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

The relationship between daily job crafting and daily intrinsic motivation among app-workers

Otto Rommens
De verregaande integratie van technologie in platformorganisaties maakt de top-down verrijking van het werkontwerp uitdagend en beperkt bijgevolg de mogelijkheden om werknemers intrinsiek te motiveren. Daarom onderzocht deze masterproef de relatie tussen dagelijkse job crafting (d.w.z. dagelijkse taak, dagelijkse relationele, dagelijkse cognitieve, en dagelijkse tijd-ruimtelijke job crafting) en dagelijkse intrinsieke motivatie door dagelijkse jobverrijking, aan de hand van een algemene vragenlijst en een vierdaagse dagboekstudie (N = 196 dagen genest binnen 51 individuen). Daarnaast onderzochten we of de persoonlijke behoefte aan groei en ontwikkeling van platformwerkers het effect van dagelijkse jobverrijking op dagelijkse intrinsieke motivatie modereerde.

De waarde van ervaren leraren in Brussel

Robin Van der Cammen
Door ervaren leraren uit de Brusselse context te bevragen, is er een brochure ontworpen die als doel heeft
startende leraren te ondersteunen bij de aanvangsbegeleiding. Via diepte-interviews, die zijn opgesteld
a.d.h.v. een literatuuronderzoek, wordt gericht bevraagd welke factoren ervaren leraren motiveren en hoe
deze startende leraren kunnen inspireren.

Moedermelk in een correlatie tot necrotiserende enterocolitis: toeval of wetenschap?

Lien Heyvaert
In deze scriptie wordt de impact van moedermelk, donormoedermelk en kunstvoeding op necrotiserende enterocolitis bij prematuren bestudeerd.

Interlevensbeschouwelijke dialoog in een Antwerpse stadsschool van het katholieke net. Project ‘Jij en ik: wij samen!’.

Inés Duwaerts
Onze samenleving wordt elke dag meer divers. We worden elke dag uitgedaagd te leven met verschillen. Ook op de speelplaats wordt dit duidelijk. Op de school waar ik werk, Sint-Maria in Antwerpen zijn er klassen waar elke leerling niet-Europese roots heeft. Wordt dit door onze leerlingen beschouwd als een verrijking? Zijn ze bereid om te luisteren en een stap verder te zetten, namelijk: te leren van elkaar? Het doel van dit onderzoek is om te achterhalen of een interlevensbeschouwelijk project daadwerkelijk invloed heeft.

Hybridisatie van westerse en oosterse woonpatronen

Fateha Sh Naveed
Wat kunnen we leren uit de Pakistaanse cohousingprojecten om de cohousing principes in Vlaanderen te verbeteren? 'Cohousing' en de 'Pakistaanse wooncultuur' vormen de twee grote onderwerpen van deze thesis. Via multiculturele principes, wil ik de factoren en onderliggende systemen vinden die de kwaliteiten van het 'cohousen' kunnen versterken. Aan de hand van een analyse en case study's gaan we na welke Pakistaanse woonpatronen een meerwaarde kunnen bieden voor Vlaamse cohousingprojecten. Ik wil de aspecten van het wonen en het gebruik van ruimtes herbekijken vanuit 'mijn' cultureel perspectief enen hier conclusies uit trekken.

Impact van creativiteit op de gemoedstoestand van de mens.

Arno Verhulst
Het doel van deze thesis was een algemeen beeld te scheppen over het belang van creativiteit binnen de psychische gezondheidszorg. Een literatuurstudie en veel gesprekken met allerhande mensen met veel kennis binnen hun vakgebied, vormen de basis voor mijn thesis.

Wat maakt een stad kindvriendelijk? Op verkenning met kinderen

Céline Ramioul
In deze masterproef wordt onderzoek gedaan naar een kindvriendelijke stad. Wat maakt nu net een stad kindvriendelijk? Daar blijkt nog geen helder antwoord op te bestaan en dikwijls wordt deze term ingevuld door volwassenen, in plaats van samen met kinderen zelf. Centraal in deze masterproef stond het onderzoek naar het perspectief van kinderen op kindvriendelijke steden. Aanvullend werden andere perspectieven onderzocht, zoals het perspectief van het Child Friendly Cities Initiative (1996) van UNICEF en de Vlaamse versie hiervan: Kindvriendelijke Steden en Gemeenten. Daarnaast werd het perspectief van de stad Leuven onderzocht, alsook dat van twee ouders. Ten slotte werden al deze perspectieven in verband gebracht met het perspectief van kinderen.

¿Diferente o igual? Dos enfoques sobre las obras latinoamericanas El Etnógrafo (2012) y El abrazo de la serpiente (2015)

Amber De Geyter
Master thesis aangeboden binnen opleiding Master in de westerse literatuur. Thesis analyseert twee Zuid-Amerikaanse cinematografische werken op antropologisch en taalkundig vlak.

Het Byzantijnse rijk, een verRijking in de klas

Anouk Doumen
Onderzoek naar de bruikbaarheid van Byzantium als lesonderwerp. Tevens zijn er rondom dit lesonderwerp twee lessen uitgewerkt voor het 3e leerjaar in secundair onderwijs. De lessen richten zich op de vernieuwende eindtermen, met extra aandacht voor multicultureel perspectief, vaardigheden, causaal redeneren en differentiatie.

Een krachtige leeromgeving voor cognitief sterke leerlingen in het lager onderwijs.

Bieke Finet
Het doel van deze reviewstudie is tweeërlei: enerzijds een overzicht geven welke didactische maatregelen voor cognitief sterke leerlingen onderzocht zijn binnen de reguliere klas in het lager onderwijs en anderzijds duidelijkheid geven over de impact van deze maatregelen op de cognitieve prestaties van deze leerlingen.
De studie is als volgt opgebouwd: in de introductie wordt de nood aan kennis over effectieve didactische maatregelen voor deze doelgroep in Vlaanderen aangegeven. Daarna wordt dieper ingegaan op theorieën en modellen over begaafdheid en welke kennis over maatregelen beschikbaar is vanuit wetenschappelijk onderzoek. Dan volgt de toelichting over de afbakening van het onderzoeksonderwerp van deze reviewstudie. Nadien wordt een overzicht gegeven van de manier waarop een brede set onderzoeksartikels systematisch werden gereduceerd en geanalyseerd. Deze analyse leidde tot tien high impact kwantitatieve studies waarin didactische maatregelen werden uitgetest. Als resultaat worden zes effectieve didactische maatregelen gerapporteerd en als aanbeveling voor cognitief sterke leerlingen toegelicht: verrijking van hun curriculum ter vervanging van reeds gekende leerstof, ook voor cognitief sterke leerlingen expliciete instructie van strategieën en moeilijkheden voorzien, afwisseling in homogeen en heterogeen groeperen van de leerlingen, uitdagende actieve en onderzoeksgerichte opdrachten geven, tijdens het oefenen dynamisch feedback geven en ondersteuning voorzien, waaronder hints, en tenslotte de leerlingen leren reflecteren op hun leren. Tot slot worden enkele aandachtspunten bij deze reviewstudie geëxpliciteerd, zoals het belang van training en ondersteuning van de leerkracht bij het vormgeven van deze maatregelen in de klas en de nood aan longitudinaal onderzoek waarbij er gebruik gemaakt wordt van grotere samples en verschillende onderzoeksdesigns.

De vergoedingsgrondslagen voor familiale zorgverhoudingen - Lacunes in het gemene recht en opkomst van de zorgovereenkomst.

Laura Reynders
Deze scriptie handelt over de vergoeding die kinderen kunnen krijgen nadat zij zorg hebben gedragen voor hun ouder. Er is een bespreking van de bestaande regelgeving alsook een bespreking van de zorgovereenkomst.

De rechtspraak der schepenen onthuld

Chelsea De Wever
Een inhoudelijk onderzoek van 136 erfrechtelijke schepenakten. Aan de hand van deze 15de eeuwse vonnissen wordt een antwoord geboden op volgende onderzoeksvraag: Op welke vlakken vertonen de erfrechtelijke schepenakten uit de eerste schrijfkamer van het jaar 1452 gelijkenissen of verschilpunten met het op dat moment geldende gewoonterecht?

Kan micro-interventie het gerbuik van job crafting beïnvloeden?

Lorenz Verelst
Deze masterproef gaat na of job crafting stimuleerbaar is via een micro-interventie. Daarnaast bekijken we het effect van job crafting op de werk-privé combinaties. Hiervoor maken we gebruik van een experimenteel design.

KENNISTEKORT BIJ VERPLEEGKUNDIGEN OMTRENT CANNABISGEBRUIK EN BEHANDELING BIJ ADOLESCENTEN. Ontwikkeling van een educatieve tool.

Steven Van den Brande
Onderzoek naar kennistekort bij verpleegkundigen omtrent cannabisgebruik bij adolescenten, inclusief de ontwikkeling van een vormingstraject èn educatieve tools met betrekking tot motiverende gespreksvoering bij cannabisgebruikers.

L'INFLUENCE D'UN COIN FRANÇAIS DANS L'ENSEIGNEMENT DALTON

Kendy Goemaere Nicolas van den Branden Camille Bilquin
Een scriptie die de Franse motivatie bij de leerlingen in een Daltonschool in Gent wil vergroten door middel van leuke activiteiten aan te bieden aan de leerlingen waarin de Franse cultuur centraal staat.

The influence of online gaming on the acquisition of a second language and how it influences the development of Dutch in adolescents

Raven Van den Wyngaert
Dit onderzoek probeert de invloed van online gamen op het Engels als een tweede taal en Nederlands als eerste taal te achterhalen.

"Wat water is voor vissen..."

Jarno Casier Anke Decancq Karoulin Abed
Deze bachelorproef gaat over spiritualiteit en zingeving bij leerlingen in het secundair onderwijs. In een tweede luik hebben we het over spiritualiteit bij (toekomstige) leraren r.k.-godsdienst. Waarna we voor beiden werkvormen ontwikkelden om de spiritualiteit te verrijken.

Jongeren in Brussel tussen hoop en angst. Een kwalitatief onderzoek naar de invloed van superdiversiteit en de terroristische aanslagen van 22 maart 2016 op de sociale cohesie bij Brusselse jongeren

Charlotte Landsheere
Deze masterproef onderzoekt (1) hoe jongeren in Brussel sociale cohesie ervaren; (2) welke rol de superdiversiteit en de aanwezigheid van meervoudige identiteiten bij deze jongeren daarin spelen; en (3) welke invloed ze ervaren van de aanslagen van 22 maart 2016 en hoe dat zich uit. Uit het verkennend kwalitatief onderzoek blijkt dat de Brusselse jongeren balanceren tussen hoop en angst over het samenleven in Brussel.

The effects of organic enrichment of jelly-falls and aquaculture on meiobenthic community composition and functioning: results from an ex situ tracer experiment

Felien Festjens Ann Vanreusel
De intensieve aquacultuur en toename in omvang van kwallenbloei in fjordsystemen over het laatste decennium heeft mogelijks grote gevolgen voor de zeebodem, die wordt blootgesteld aan organische verrijking afkomstig van vis-kwekerijen en karkassen van dode kwallen.

Militairen door de bril ... van kleuters?

Naomi Debeuf
Een onderzoek naar de kijk van kleuters op militairen. Denken zijn in stereotypes over militairen of net niet? Een kijk op een hedendaags onderwerp binnen een niet zo alledaags thema in de kleuterklas.

In valentia veritas

Alexandra Vereeck
Alexandra Vereeck studeerde eerder dit jaar af als classica. In haar masterthesis evalueerde ze hoe enkele van de meest recente leerboekenreeksen Latijn voor het Vlaams secundair onderwijs de Latijnse grammatica aanbrengen.

Muzikale integratie in andere lessen en de invloed ervan op kinderen

Ruben Luyten
De wetenschap heeft aangetoond dat muziek een ongelofelijke positieve invloed heeft op ons brein. Voor kinderen vormt het dus een grote meerwaarde op de verschillende ontwikkelingsgebieden. Door op onderzoek uit te gaan, werd echter snel duidelijk dat muziek of muzikale integratie ontbreekt in ons huidig onderwijssysteem. In dit werk doe ik dan ook een aantal voorstellen om deze negatieve trend te stoppen.

Keuze en controle: beleving van dier en bezoeker

Charlotte Coupaud
in deze bachelorproef wordt er gekeken naar keuze en controle als verrijking voor een dier, alsook naar de mening van bezoekers over dit type verrijking.

Dierenwelzijn in dierenverblijven met naturalistisch versus niet naturalistisch design

Sara D'haen
Een bezoekersperceptie en gedragsobservatie om na te gaan of de natuurlijkheid van een verblijf of object een rol speelt bij de voorkeur van zowel mens als dier.

Doofheid en kinderwens: Kwalitatief onderzoek naar de attitudes van Dove koppels rond hun kinderwens, preïmplantatie genetische diagnostiek en het zich verzekeren van een doof kind

Kristof Jakiela
Kwalitatieve diepte-interviews met Dove koppels omtrent hun kinderwens, hun attitudes rond preïmplantatie genetische diagnostiek en de mogelijkheid om zich hierdoor van een doof of een horend kind te verzekeren.