Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

DO ATTITUDES TOWARDS, AND KNOWLEDGE OF THE EUROPEAN UNION CHANGE AFTER PARTICIPATION IN THE ERASMUS+ PROGRAM?

Universiteit Gent
2023
Alexander
Spriet
De attitudes en kennis van Vlaamse Erasmusstudenten over de Europese Unie.
Meer lezen

Sexual and Reproductive Rights on the Flemish Political Agenda: A Case Study of Menstrual Health

Universiteit Antwerpen
2023
Anneleen
De Cuyper
Deze thesis identificeert de standpunten van de verschillende Vlaamse politieke partijen omtrent additionele politieke actie tegen menstruatiearmoede. Het onderzoekt of er gelijkenissen bestaan met de narratieven van de extreemrechtse, anti-gender beweging in Europa.
Meer lezen

De asymmetrische uitoefening van federale bevoegdheden

KU Leuven
2022
Quinten
Jacobs
De federale overheid kan haar bevoegdheden verschillend uitoefenen in de verschillende landsdelen. Deze masterproef analyseert in welke mate dat verenigbaar is met de Grondwet.
Meer lezen

Glyfosaat en recht

Universiteit Gent
2021
Anaïs
Renard
Deze masterproef beoogt twee basisvragen te beantwoorden. Ten eerste, wat is het juridisch kader rond glyfosaat? Ten tweede, zou een vordering ingesteld kunnen worden voor de milieuschade veroorzaakt door glyfosaathoudende gewasbeschermingsmiddelen?
Meer lezen

Fiscale maatregelen in het federale en de deelstatelijke regeerakkoorden na de verkiezingen van mei 2019

Universiteit Antwerpen
2020
Kenneth
Neirinckx
Deze scriptie onderzoekt de fiscale maatregelen uit de verschillende regeerakkoorden. Er is onderzocht of de maatregelen werden opgenomen in de verkiezingsprogramma's van de meerderheidspartijen en of deze tegemoet komen aan de juridische en maatschappelijke noden.
Meer lezen

Belgian Identity and Interaction

Vrije Universiteit Brussel
2020
Margot
Bouchez
  • Margot
    Bouchez
Onderzoek naar Belgische identiteit en interactie tussen Franstaligen en Nederlandstaligen volgens de intergroupscontact theory van Allport.
Meer lezen

Democratie in Europa versus de onafhankelijkheidsverklaring van Catalonië

Hogeschool PXL
2019
Emilie
Thielens
Het ontstaan, de gevaren, problemen en oplossingen van democratie (in Europa) + uiteenzetting over de onafhankelijkheid van Catalonië met korte vergelijking brexit en Vlaanderen.
Meer lezen

Lobbyen in België: een zoektocht naar meer integriteit en transparantie

Universiteit Antwerpen
2019
Frederik
Panneel
Deze scriptie probeert het Belgische lobbylandschap in kaart te brengen en de huidige Belgische lobbyregulering wordt kritisch geanalyseerd door middel van rechtsvergelijkend onderzoek.
Meer lezen

Het electorale landschap hertekend. De federale verkiezingen van 2014 herzien op basis van een meerderheids-, proportioneel en parallel stelsel

KU Leuven
2018
Anne-Charlotte
Seynaeve
Deze masterproef gaat na hoe de samenstelling van de Kamer van Volksvertegenwoordigers zou veranderen indien er in België onder een ander kiesstelsel gestemd werd.
Meer lezen

Operation Vigilant Guardian en militaire openbare ordehandhaving doorgelicht: de juridische zin en onzin van militairen op straat

Universiteit Gent
2018
Jens
Claerman
Een heldere duiding van de juridische aspecten van de moderne militaire openbare ordehandhaving in België.
Meer lezen

De rechtsbescherming van de belastingplichtige in het kader van de huidige 'una via'-regeling

KU Leuven
2018
Stevo
Gatsos
In de strijd tegen fiscale fraude heeft de federale wetgever anno 2008 een parlementaire
onderzoekscommissie opgericht. De belangrijkste aanbeveling van deze parlementaire
onderzoekscommissie handelde over het instellen van een una via-regeling in fiscale
strafzaken. Dit heeft finaal geleid tot de wet 20 september 2012 tot instelling van het ‘una
via’-principe in de vervolging van overtredingen van de fiscale wetgeving en tot verhoging
van de fiscale penale boetes, oftewel de Una Via-wet.
Dit una via-principe houdt in dat slechts één weg kan ingeslagen worden in de beteugeling
van inbreuken op de fiscale wetten, hetzij strafrechtelijk met strafsancties, hetzij fiscaaladministratief
met fiscaal-administratieve sancties. De federale wetgever had met de
ontdubbeling van parallelle procedures een efficiënter fraudebeleid voor ogen. Concreet werd
dit gerealiseerd door het una via-overleg tussen de fiscale administraties, het Openbaar
Ministerie en de bevoegde politionele overheden, hetgeen de betrokken actoren in staat
diende te stellen uit te maken wat de meest adequate afhandelingswijze van het concreet
dossier zou zijn.
De federale wetgever heeft met de Una Via-wet eveneens gepoogd het non bis in idembeginsel,
zoals geïnterpreteerd door de Europese rechtscolleges, wettelijk te verankeren. Dit
beginsel belet dat eenzelfde persoon, die reeds het voorwerp heeft uitgemaakt van een
definitieve beslissing, opnieuw voor dezelfde feiten wordt berecht of bestraft. In dit opzicht is
het relevant om ook het strafrechtelijk karakter van administratieve sancties onder de loep te
nemen. Wanneer blijkt dat zowel een strafrechtelijke sanctie als een administratieve sanctie
met een strafrechtelijk karakter in de zin van artikel 6 EVRM voor dezelfde feiten worden
opgelegd, zal het non bis in idem-beginsel toepassing vinden. Vóór de intrede van de Una
Via-wet voorzagen de fiscale wetboeken expliciet de mogelijk om strafrechtelijke sancties en
administratieve sancties met een strafrechtelijk karakter te cumuleren. De Una Via-wet, met
respect voor het non bis in idem-beginsel, dient tegemoet te komen aan deze problematiek
door een decumul te voorzien, waarbij dezelfde rechtsonderhorige hetzij strafrechtelijk, hetzij
fiscaal-administratief gesanctioneerd wordt.

Het opzet van dit werk bestaat erin een analyse te maken van de rechtsbescherming van de
belastingplichtige in het kader van de huidige una via-regeling. Het onderzoek naar de
tegemoetkoming aan het non bis in idem-beginsel door de federale wetgever in het una viamodel
staat centraal. Om de evaluatie te kunnen maken of de wet hieraan voldoet is een
grondige uiteenzetting van de draagwijdte van het non bis in idem-beginsel in fiscale
strafzaken vereist. Dit gebeurt aan de hand van de bespreking van de bronnen en de
jurisprudentiële invulling van dit beginsel, met inbegrip van het strafrechtelijk karakter van
administratieve sancties. Vervolgens wordt, het non bis in idem-beginsel indachtig, de Una
Via-wet besproken. De totstandkoming, de onvolmaaktheden en de gedeeltelijke vernietiging
worden hierbij toegelicht. Het sluitstuk van dit onderzoek heeft betrekking op suggesties de
lege ferenda. Hierbij wordt onderzocht of het Nederlands una via-model, het sociaal
strafrecht en het aanrekeningsprincipe soelaas kunnen bieden.
Meer lezen

De afslanking van de Vlaamse provincies

Vrije Universiteit Brussel
2017
Saul
Janssens
Er woedt al decennia een discussie over het bestaan van de provincies in het ingewikkeld bestuurlijk landschap, dat België kent. Er is dan ook een evolutie waar te nemen waarbij de provincies worden afgeslankt. Zo zullen de provincies vanaf 1 januari 2018 alle culturele en persoonsgebonden taken overdragen aan hetzij de Vlaamse overheid hetzij de gemeenten en steden. Met deze bijdrage wordt beoogd om aan de hand van een aantal onderzoeksvragen duidelijkheid te scheppen in het project van de afslanking van de Vlaamse provincies.
Meer lezen

Regionalisering van het huurrecht

Universiteit Gent
2016
Sarah
Willems
Vlaanderen is sinds 2014 bevoegd voor het woninghuurrecht. De kans om het woninghuurrecht te moderniseren. Zal Vlaanderen zijn ambities terzake waarmaken?
Meer lezen

De Belgische federale en regionale fiscaliteit na de zesde staatshervorming: et maintenant, on va où?

KU Leuven
2016
Servaas
Pylyser
De Zesde Staatshervorming is op financieel en fiscaal vlak een onafgewerkt product. Welke Belgische en Europese regels dient men na te leven bij een toekomstige optimalisatie? Hoe kan een nieuwe staatshervorming de fiscale autonomie van de gewesten verder uitgebreiden?
Meer lezen

De steun aan onze ex-kolonies

Erasmushogeschool Brussel
2016
Killyan
Dauvillé
Sinds 1960 gaat de helft van de Belgische bilaterale ontwikkelingssamenwerking naar onze ex-kolonie Congo en ex-mandaatgebieden Rwanda en Burundi. Een halve eeuw na de dekolonisatie zitten de koloniale banden nog steeds verankerd in ons ontwikkelingsbeleid. Blijft die steun onvoorwaardelijk?
Meer lezen

Het taallandschap van de Duitstalige Gemeenschap in België, door de ogen van de lezer

KU Leuven
2016
Gaëlle
Schelstraete
Onderzoek naar de taalvoorkeuren en de taalattitudes van de inwoners van de Duitstalige Gemeenschap (DG) van België, waarbij het taallandschap als stimulus voor de interviews werd gebruikt.
Meer lezen

Neotraditionalisme en LHBT-Rechten in het Russisch Buitenlands Beleid

KU Leuven
2016
Tim
Christiaens
De recente repressie van homoseksuelen, lesbiennes, biseksuelen en transgenders vindt haar herkomst in de opkomst van het neotraditionalisme. Deze thesis onderzoekt de verbanden tussen de argumenten voor LHBT-repressie en traditionele waarden in het Russisch officieel discours.
Meer lezen

De bevoegdheidsverdeling in het strafprocesrecht. Naar een defederalisering van justitie?

Universiteit Gent
2015
Jonas
Bel
Leurt de overheveling van het strafprocesrecht om de hoek?De discussie over een overheveling van justitie in het algemeen – en het strafprocesrecht in het bijzonder – was al levendig tijdens de onderhandelingen in 2010 en 2011. De politieke partijen – die later de communautaire meerderheid achter de regering-Di Rupo vormden – achtten de tijd toen nog niet rijp om een overheveling van justitie te negotiëren. Tot op vandaag is er van deze zevende staatshervorming nog niets in huis gekomen.
Meer lezen

Het taalgebruik in de randgemeenten. Wat met het Minderhedenverdrag?

KU Leuven
2014
Nicolas
Goethals
Eigen taal eerst in de Vlaamse faciliteitengemeenten. Lapt België de mensenrechten aan zijn laars?België is geen eenvoudig land. Buitenlanders fronsen steevast de wenkbrauwen wanneer iemand hen probeert uit te leggen hoe de Belgische staat in elkaar zit: het land telt maar liefst negen parlementen en acht regeringen, en dat terwijl het tot de kleinste vijf landen van Europa behoort. Geen enkele staat ter wereld heeft meer instellingen per vierkante meter. Daarvoor bestaat een eenvoudige verklaring: België herbergt 3 verschillende taalgroepen, een Duitse, een Franse en een Nederlandse.
Meer lezen

De nationale parlementen na het Verdrag van Lissabon

KU Leuven
2014
Michel
De Vadder
De Europese Unie lijkt alomtegenwoordig. Het scala van domeinen waarin de Unie het beleid van haar 28 lidstaten reguleert of minstens tracht te sturen is verscheiden. De veelheid aan Uniebevoegdheden gaat echter ten koste van de klassieke wetgevende hegemonie van de nationale parlementen die in het Europese integratieproces ondergesneeuwd dreigt te raken.Die vaststelling is niet zonder belang voor de legitimiteit van Uniehandelingen. Lange tijd leek de Unie ter verantwoording van haar optreden te kunnen bogen op haar probleemoplossend vermogen.
Meer lezen

"Je cherche des autorités qui vous plaisent". Alexis de Tocqueville in het Belgisch parlementair discours

Universiteit Antwerpen
2014
Jeroen
Goossens
  • Jeroen
    Goossens
“Je plais à beaucoup de gens d’opinions opposées (…) parce qu’ils trouvent dans mon ouvrage, en ne le considérant que d’un seul côté, des arguments favorables à leur passion du moment.“[1] [Alexis de Tocqueville, 1835]Alexis de Tocqueville (1805-1859) is hot. De laatste decennia is er een geweldige opstoot van interesse in zijn werk. Als dé theoreticus van de democratie is Tocqueville niet weg te slaan uit hedendaagse politieke debatten. Niemand lijkt ooit beter het wezen en de werking van de democratie als samenlevingsvorm omschreven te hebben.
Meer lezen

Europarlementariërs in informeel bicameraal overleg: een principal-agent perspectief

Universiteit Gent
2013
Goele
Janssen
Wie is Europa?‘Europa’ heeft beslist. Het mag niet van ‘Europa’ en het is ‘Europa’ dat dreigt met een boete. Het klinkt u wellicht bekend in de oren? Hoewel de meeste onder ons beseffen dat het wel degelijk om de Europese Unie gaat, blijft ook de EU voor velen een nog vaag en onpersoonlijk begrip. Want wie is Europa? Wie heeft er dan beslist en hoe? Als de Europese Unie claimt een representatieve democratie te zijn, wie precies wordt er dan gerepresenteerd of vertegenwoordigd? Zijn het de lidstaten en hun nationale belangen of is het ook het Europese volk, bent u het?
Meer lezen

'De kleine oorlog om de Groote Oorlog'. Het politieke beleid in België omtrent de honderdjarige herdenking van Wereldoorlog I

Universiteit Gent
2013
Annelien
Noppe
‘De kleine oorlog om de Groote Oorlog’. Het politieke beleid in België omtrent de honderdjarige herdenking van Wereldoorlog I (2014-2018).Annelien NoppeIn de periode 2014-2018 zal in veel landen het honderdjarig bestaan van de Eerste Wereldoorlog herdacht worden. Anno 2013 draaien in België de voorbereidingen hiervoor op volle toeren. Wanneer we de geschiedenis erop nagaan, dan wordt deze herdenkingsperiode omwille van zijn diversiteit en grootschaligheid uniek in de Belgische geschiedenis.
Meer lezen

The impact of the financial crisis on the democratic character of the EU & on the division of competences between EU and its MS

KU Leuven
2013
Eline
Buckinx
1. De recente financiële crisis heeft een belangrijke impact gehad op het institutionele design van de EU. Daarom is het interessant om de impact van de recente financiële crisis met betrekking tot het democratisch gehalte van de Europese Unie en met betrekking tot het herzien van de bevoegdheidsverdeling tussen de lidstaten en de EU te onderzoeken.2. Met betrekking tot het eerste punt kan er geargumenteerd worden dat de recente financiële crisis het democratisch tekort waardoor de EU wordt gekenmerkt heeft vergroot.
Meer lezen

Uitingen van politieke meningen

KU Leuven
2013
Eline
Buckinx
1. België is een democratische staat en dit democratische uitgangspunt ligt aan de basis van verscheidene grondwetsbepalingen. Vooreerst werd het recht op vrije meningsuiting in verscheidene verdrags- en grondwetsbepalingen opgenomen. Deze teksten kennen iedere burger het recht toe om in alle vrijheid zijn gedachten en meningen te uiten. Iedereen mag dus een mening hebben en iedereen heeft het recht om voor zijn mening op te komen.Zo garandeert de Belgische Grondwet het recht op vrije meningsuiting van iedere burger in artikel 19.
Meer lezen

N-VA heruitgevonden? Electorale winst en partijverandering.

Universiteit Gent
2011
Pieter
Moens
N-VA barst uit zijn voegenWat als een partij plots haar stempercentage verdubbelt?Op 13 juni 2010 onderging het Vlaamse partijlandschap een aardverschuiving. Bart De Wever mag zichzelf sinds die dag voorzitter van de grootste Vlaamse partij noemen. Het groeipad van N-VA is indrukwekkend: in 2003 moest de partij het nog met één verkozene stellen. De grootste sprong voorwaarts maakte de partij tussen 2009 en 2010, toen het Vlaamse stempercentage van 13 naar 30% klom.
Meer lezen

Is het Vlaams crematoriabeleid achterhaald?

Hogeschool West-Vlaanderen
2011
Bert
De Vriese
“Andere Europese landen jaloers op ons beleid”Uitvaartsector hekelt crematoriumbeleidBegin maart 2010 diende Vlaams parlementslid Vera Van Der Borcht (Open VLD) een voorstel tot decreet in om het Vlaams crematoriabeleid te liberaliseren. Zo wou ze uitvaartondernemers de kans geven om de handen in elkaar te slaan en samen een crematorium uit te baten. Een jaar later is van liberalisatie nog niets in huis gekomen, maar de vraag van de uitvaartsector blijft.De laatste twintig jaar is de vraag naar crematie in Vlaanderen enorm gestegen.
Meer lezen

Tabloidisering van het politieke nieuws op televisie. Een vergelijkende analuse van het VRT-journaal en het VTM-nieuws.

Universiteit Gent
2010
Marieke
Vandenhende
Politiek gekibbel in het Vlaamse televisienieuws

In november 2009 overleeft de toenmalige regering Leterme met succes een vertrouwensstemming. Vreemd genoeg focussen de televisiejournaals van VRT en VTM op hoe groot het wantrouwen wel is ten aanzien van de premier en zijn regeringskompanen. Het voorbeeld past in de zogenaamde tabloidiseringstrend. Critici hebben het over vervlakking, dumbing down en verkleutering. Kijkcijfers en niet publieke dienstverlening staan centraal.
Meer lezen

'Alle hens aan dek': een onderzoek naar Vlaamse schijngekozenen (1994-2007)

Universiteit Gent
2009
Frederik
Scheerlinck
 
 
Frederik Scheerlinck
 
Eén op acht Vlaamse gekozenen verzaakt, voor Europa en provincie bijna één op vier
Operatie kiezersbedrog: u bent medeplichtig
 
Zou u goedkeuren dat de caissière bij het afrekenmoment stiekem enkele aangekochte producten wisselt voor andere? De kans is groot dat u de persoon in kwestie een uitbrander geeft of de politie en eventueel Test-Aankoop optrommelt. Toch bent u niet consequent. Op 7 juni trok u naar de stembus om Vlaamse en Europese parlementsleden te verkiezen.
Meer lezen

Das Polizeisystem in der Bundesrepublik Deutschland und in Belgien. Eine vergleichende Untersuchung

Hogeschool Gent
2006
Ilse
Goormachtigh
Het Belgische politiesysteem versus het Duitse politiesysteem
 
Een grondige studie van het politiesysteem in beide landen leert ons al snel dat België en Duitsland een sterk verschillend en complex politiesysteem bezitten. Het meest opvallende verschil ligt in de verdeling van de bevoegdheden. In Duitsland hebben de deelstaten verregaande bevoegdheden om hun eigen politiesysteem in te richten. In België daarentegen is de politiebevoegdheid toegekend aan de federale overheid. De Duitse federale overheid bezit op het vlak van politie enkel complementaire bevoegdheden.
Meer lezen