Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Machine-learningapplicaties voor overnames en fusies: startupwaardering met XGBoost en neural networks

Vrije Universiteit Brussel
2022
Seppe
Housen
Recent waren er verschillende overnames binnen de game-industrie. Deze kaderden veelal in de strijd
om de meta-verse. Ook in vele andere sectoren zijn mergers and acquisitions (M&A) belangrijk voor
de groei van de ondernemingen. De literatuurstudie in dit onderzoek onderscheidt drie domeinen
waarin machine learning kan bijdragen in het M&A-proces. Zo kan machine learning ingezet worden
om het voltrekken van M&A te voorspellen, te voorspellen wat de voordelen zijn van M&A of om de
waardering van een onderneming te voorspellen. In dit onderzoek worden verschillende machinelearningmodellen vergeleken voor het waarderen van startups binnen de M&A-context. XGBoost en
neural networks bewijzen hierbij een verbetering te zijn ten opzichte van eenvoudigere modellen zoals
lineaire regressie.
Meer lezen

Agency cost of dry powder and buy-and-build strategies in the Private Equity industry

Universiteit Gent
2022
Viktor
Verheyen
  • Marco
    Tinck
Een onderzoek naar het overnamegedrag van bedrijven in portfolio van Private Equity firms en de rol van cash in waarschijnlijkheid tot overname. Specifieke focus op buy-and-build overnamestrategieën.
Meer lezen

Chinese investments in the European Union - a critical approach

KU Leuven
2020
Pablo
Muylle
Chinese outward FDI increased sharply over the last decades, subjecting them to considerable
public debate. Yet, empirical research concerning Chinese investments in the EU is sparse. In
this thesis, we attempt to investigate in a comprehensive way if and how Chinese investments
in the EU differ from investments with other origins. Our empirical analysis focuses on factors
attracting Chinese investments in France and on how Chinese ownership affects the size, performance, and productivity of French firms. By applying an IV probit model, we find that that
higher international experience of the target firm attracts Chinese investors, but also that they
are comparatively less discouraged by the poorer financial health of their targets. Furthermore,
using an IV fixed effects model, we find clear evidence that Chinese ownership is associated
with a smaller size, poorer performance, and lower productivity of the French subsidiary. These
results remain valid after rigorous robustness testing by using propensity score matching and
restricting our sample to various subsamples, although the negative effect associated with Chinese ownership loses significance taking into account the level of democracy and annual growth
rate of the owner’s country. This may imply that Chinese investments are “special” by the
important role of the state and by the economic environment in China stimulating its firms to
catch up quickly.
Meer lezen

Een nieuwe vrijheid van meningsuiting voor het internettijdperk: een bescherming van de online markt voor regels

KU Leuven
2019
Tom
Van Isacker
Deze scriptie biedt een nieuwe interpretatie van het recht op vrijheid van meningsuiting als antwoord op de nieuwe uitdagingen van het internettijdperk. Hiervoor wordt een nieuwe visie voorgesteld waarbij de vrijheid van meningsuiting garant staat voor de online "markt voor regels".
Meer lezen

Invloed van reële winststuring op de mate van cash holdings in Europa

KU Leuven
2019
Marissa
Dhondt
In dit onderzoek wordt het verband nagegaan tussen de mate dat er aan reële winststuring wordt gedaan in een onderneming en de mate dat zij cash aanhouden. Er wordt in tegenstelling tot eerdere onderzoeken een negatief verband gevonden tussen deze twee variabelen in een Europese context.
Meer lezen

The Position of Rasa in Dance in Contemporary India. An anthropological approach

Universiteit Gent
2018
Lara
Groeneweg
This thesis is an anthropological account of Indian art aesthetics. The article is divided in three main parts: the introduction of Indian art aesthetics, postcolonial nationalism and identity politics, and 'the anthropology of aesthetic emotions.'
Meer lezen

Het effect van overnames op skill upgrading

Universiteit Gent
2016
Laure
Coppens
In deze scriptie wordt aan de hand van zes scholingscategorieën onderzocht of er een wijziging is in het scholingsniveau van werknemers in targetbedrijven na een overname. In het onderzoek werd een subtiel skill upgradend effect gevonden. Daarnaast werd ook nagegaan of hierin een verschil is tussen Belgische en buitenlandse overnames.
Meer lezen

Het effect van overnames op skill upgrading

Universiteit Gent
2016
Laure
Coppens
Dit onderzoek gaat aan de hand van vier scholingscategorieën na of er een wijziging is in het scholingsniveau bij werknemers in targetbedrijven na een overname. Er is een subtiel skill upgradend effect te zien. Daarnaast worden hierin Belgische overnames ook vergeleken met buitenlandse overnames.
Meer lezen

Waardering van een onderneming. Literatuurstudie en empirische toetsing.

Universiteit Gent
2015
Julie
De Kezel
Hoe waardeer ik een onderneming?De balans en resultatenrekening van een onderneming bestaan uit een heleboel cijfers. Aan de hand van deze cijfers kan de uiteindelijke waarde van de onderneming afgeleid worden. Maar hoe begint men daar precies aan?HET BELANG VAN EEN GOEDE WAARDERINGNiet alleen ondernemers en bedrijfsleiders hebben er belang bij over een goed waarderingsprogramma te beschikken. De waardebepaling van een onderneming kan in veel gevallen ook voor anderen interessant zijn.
Meer lezen

De invloed van culturele verschillen tussen bidder en target onderneming op de waardecreatie van de bidder bij aankondiging van grensoverschrijdende fusies en overnames

KU Leuven
2015
Jeremy
Bruyninckx
  • Frederiek
    Schoubben
  • Roel
    Brouwers
  PERSBERICHT: Cultuur van geen belang bij fusies en overnamesAntwerpen, 19 mei 2015 – Een onderzoek uitgevoerd in samenwerking met de KU Leuven toont aan dat cultuur van ondergeschikt belang is op de waardecreatie bij fusies en overnames (F&O’s). Het economische aspect primeert.605 fusies en overnames, in de periode tussen 2003-2013, werden geanalyseerd om te onderzoeken wat de invloed is van culturele verschillen tussen bidder en target op de waardecreatie bij grensoverschrijdende fusies en overnames.
Meer lezen

Managing Victory

KU Leuven
2015
Wouter
Labro
‘Managing victory’: CEOs in het voetbal Heeft een nieuwe CEO echt een invloed op de prestaties van een voetbalclub? De voetbalkranten staan vol van clubovernames waarbij een club vervolgens ook van CEO verandert. Maar is veranderen van CEO wel een verstandige beslissing? En wat moet die nieuwe CEO dan juist doen om succesvol te zijn? Grof geld uitgeven aan grote aankopen, een nieuwe coach binnenhalen,… ?
Meer lezen

Vriend of vijand? Een kwalitatieve analyse van de relatie tussen woordvoerders en de pers vanuit het perspectief van de journalist.

KU Leuven
2015
Laura
Calders
Reeds decennialang wordt de relatie tussen journalisten en woordvoerders in de literatuur gekenmerkt door ambivalentie. Een vijandige ondertoon ontstond voornamelijk door hun tegengestelde belangen over hoe beide beroepen moesten worden ingevuld. De laatste jaren maakte deze vijandige ondertoon echter plaats voor een meer positieve relatie, dankzij een groeiende professionalisering van het woordvoerderschap. Dit onderzoek heeft als doel de aard van de relatie te achterhalen tussen journalisten en woordvoerders in Vlaanderen, vanuit het perspectief van de journalist.
Meer lezen

Albert De Smaele (1921-2009) Het bewogen leven van een veelzijdige krantenmagnaat

KU Leuven
2012
Sofie
Verbrugge
  • promotor Karel Van Nieuwenhuyse
 Albert De Smaele (1921-2009)Het bewogen leven van de Belgische Charles KaneDe pers en de politiek hebben sinds mensenheugenis een onlosmakende band. Ze bejubelen en verguisen elkaar de hele tijd en bewaken met argwaan elkaars doelstellingen en prioriteiten.  Daarnaast houden zij elkaar ook actueel en levend door een wederzijdse wisselwerking. Beiden hebben  doelen en ideeën die ze graag via elkaar willen realiseren.
Meer lezen

Why the EU and the USA react differently to the Chinese Investment Wave

KU Leuven
2011
Koen
Vermeersch
  • Ilse
    De Witte
Europa gaat naïef om met Chinese investeringenDe Chinese massaproducent van consumptiegoederen Fung Brands heeft eind september de overname van de Belgische fabrikant van luxehandtassen Delvaux afgerond. Delvaux was al een tijdje op zoek naar een partner om de internationale groei te versnellen. Dat een Chinese koper uiteindelijk de buit binnenhaalt, hoeft niet te verbazen.
Meer lezen

Gemeenschappelijke kassen voor arbeidsongevallen. Historischen juridische en sociale aspecten.

Andere
2007
Brenda
Audenaert
Een eeuw oud maar nog steeds actueel

GEMEENSCHAPPELIJKE KASSEN IN DE KIJKER

De recente fusie tussen de verzekeringsmaatschappijen Assubel en APRA plaatste de
gemeenschappelijke kassen voor arbeidsongevallen opnieuw onder de aandacht. Zowel
de nieuwe maatschappij Mensura als het vroegere APRA en het vroegere Assubel zijn
immers gemeenschappelijke kassen : verzekeringsinstellingen die geen winstgevend doel
hebben maar ledenverenigingen zijn.
Meer lezen

De productieketen van de sportindustrie: een analyse van de sportgoederenbedrijven

Thomas More Hogeschool
2006
Mario
Van Dyck
Sinds haar ontstaan staat de sportindustrie gelijk aan big business. De pioniers onder de sportgoederenproducenten pasten reeds aan het einde van de 19e eeuw diverse marketingtechnieken toe om hun producten te verkopen, waaronder het onderschrijven van professionele atleten en het plaatsen van advertenties in kranten. Tot op vandaag spelen de producenten de consumenten uit. De creatie van life style brands en de transitie van sportkledij, dat steeds vaker gedragen wordt als vrijetijdskledij, heeft deze evolutie enkel maar versterkt.
Meer lezen

Een doorlichting van het media-imperium van Tony O'Reilly

Andere
2002
Kevin
McMullan
DE MACHT VAN O’REILLY
 
De afgelopen 15 jaar zagen we een spectaculaire opkomst van internationale en multimediale mediacorporaties. Door de immer groeiende concentratie kunnen we gaan stellen dat er nu enkele grote concerns zijn die de wereldwijde mediamarkt domineren. Zeker in de film-, muziek-, reclame-, en boekindustrie is dat het geval, maar ook in de perssector zien we concentratie optreden en het ontstaan van wereldomvattende imperia. Het imperium van Rupert Murdoch is hier het prototype van, maar er zijn ook andere, minder bekende tycoons die heel wat bezittingen hebben.
Meer lezen