Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Queer Visions and Curious Magazines: A Comparison of the Yellow Book and the Protagonist Magazine

Dries Debackere
Deze scriptie vergelijkt het laat negentiende-eeuwse artistiek-literaire tijdschrift The Yellow Book met het hedendaagse modetijdschrift The Protagonist Magazine. Hierbij wordt enerzijds aandacht besteed aan de algemene genrekenmerken van beide publicaties. Anderzijds wordt gekozen voor een specifieke vergelijking van hoe beide omgaan met het thema homoseksualiteit.

Duurzame kledingketens in de schaduw van multinationals

Noa Cornaer
Hoe komt het dat de multinationals of fast fashion ketens nog steeds zo populair zijn tegenover de duurzame ketens, ondanks de bewuster wordende consument en hoe valt dit te verklaren? Die vraag staat centraal in dit onderzoek waarvoor bestaande bronnen en onderzoeken werden bestudeerd, in combinatie met een consumentenbevraging over aankoopgedrag en attitude tegenover fast fashion en duurzame kledingmerken/ketens.

De digitale nalatenschap en het testamentenrecht: noopt het digitale tijdperk tot een wetsherziening tegen het strenge formalisme? Een wake-up call voor de digital natives

Mariëlle Ruell
Naast de klassieke nalatenschap is er in toenemende mate ook sprake van een digitale nalatenschap. In deze masterscriptie wordt het testamentsrecht via een rechtsvergelijkend onderzoek tussen België, Nederland en Oklahoma afgetoetst aan de eigenheid van een digitale nalatenschap. Er zal een analyse gemaakt worden van de verdiensten of tekortkomingen van de in de bestudeerde rechtsstelsels reeds bestaande laatste wilsbeschikkingsmechanismen binnen de context van een digitale nalatenschapsplanning.

Bloggen: een creatieve hype of nieuwe exporttool?

Kristien Huygen
Fashionbloggers worden steeds belangrijker voor kledingmerken omdat ze kunnen zorgen voor publiciteit en naamsbekendheid. Echter, bloggers zijn ook in staat de fashion retailers te ondersteunen tijdens de internationalisatie, wat voor een ommekeer kan zorgen binnen de huidige internationaliseringsstrategieën.

Preoperatief vasten, wat weten we erover? Een update van de richtlijnen rond het preoperatief nuchterbeleid bij volwassenen.

Tine Bogaert
Een uiteenzetting van de Europese richtlijnen rond het preoperatief nuchterbeleid. De kennis van deze richtlijnen bij de verpleegkundigen werd getoetst. Enkele aanbevelingen voor een betere implementatie in de praktijk.

De ontwikkeling en verspreiding van trends

Camille Mortier
Dagelijks worden we, of we het nu willen of niet, geconfronteerd met modetrends. Maar hoe ontstaan die modetrends eigenlijk en hoe komen ze tot bij ons? Op deze vragen probeer ik een antwoord te geven in mijn scriptie.

Can green be the new black? Een toepassing van het geïntegreerd model van gedragsvoorspelling op de relatie tussen blootstelling aan mediaberichten over de sociale verantwoordelijkheid van fast fashion bedrijven en consumenten hun attitudes/koopintenties

Orpha de Lenne
Onderzoek naar in welke mate attitudes, normen en koopgedrag betreffende duurzame kledij worden beïnvloed door mediaberichten over de corporate social responsibility van fast fashion bedrijven.

Hong Kong in Belgium

Carolien Potter
Hong Kong in België.Hoe men een andere cultuur kan weergeven en verkopen in België.Zelfs van voor de tijden van Marco Polo was er een interesse in andere onbekende landen en culturen, om erover te schrijven en anderen de verschillende gewoontes te laten zien. Zelfs nu zijn de tijden nog niet veranderd; het exotische, het onbekende en het mysterieuze trekt mensen nog steeds aan.Terwijl ik vier maanden in het buitenland studeerde, heb ik de bruisende cultuur en omgeving van Hong Kong ervaren.

Onderzoek naar actuele evoluties binnen de internationale kledingsector in het kader van de recente tendens tot backshoring van de productie.

Lies Vissers
Made in China, India, Bangladesh,… verleden tijd?“Je hebt good, cheap en fast en ergens kun je er maar op twee goed doen. Ze alle drie goed doen, dat is onmogelijk.”Claude Ampe, Bellerose, 2015 Sta jij er soms nog bij stil waar je kleding vandaan komt? Made in China, India, Bangladesh, we kijken er niet meer van op. Toch kiezen veel kledingbedrijven er recent terug voor om hun productie dichter bij huis tot stand te brengen of dus aan zogenaamde ‘backshoring’ te doen.Internationale  kledingbedrijven zijn steeds weer op zoek naar nieuwe werkmethoden om de consument tevreden te houden.

Development of a stretchable battery pack for textile integration

Kristof Pinnoo
 Development of a stretchable battery pack for textile integrationINTRODUCTIONAs electronics become smaller and more integrated, the next step is to integrate them into textile. Research to create textile-integrated electronics continually develops, but there is also a growing need for textile-integrated batteries. This will allow standalone applications, without any rigid parts attached. Many uses can be imagined,  such as health monitoring, interactive clothing or fashion.The goal of this thesis is to investigate how a battery-pack can be integrated into textile.

In Pursuit of the Cinematic: Film Theory in the Silent Era

Ella Diels
Early Film Theory: An IntroductionThe cinema was created in the last decade of the nineteenth century. It was not the only technical novelty developed at the time, but belonged to a range of other late-industrial inventions, such as the telephone (1876), the phonograph (1877) and the automobile (1880s and 1890s) (Bordwell; Thompson 2010: 3). It soon became part of the nineteenth-century entertainment industry. More specifically, it belonged to the late-Victorian visual culture, along with circuses, freak shows, music halls, vaudeville shows, world expositions and panoramas.

Modeontwerpers en financiering: een moeilijk huwelijk? De financieringsproblematiek voor Vlaamse starters blootgelegd

Tahnee Claeys
MODEONTWERPERS EN FINANCIERING: EEN MOEILIJK HUWELIJK?De financieringsproblematiek voor Vlaamse starters blootgelegdNo money no fashion?“Modeontwerper zijn betekent niet alleen ontwerpen.” (Katrien Van Hecke, 2012)Je bent jong en je wil wat. Toch? Een eigen label opstarten bijvoorbeeld. Voor startende modeontwerpers is het een droom om ooit op het internationale toneel te verschijnen en het succes te evenaren van een Walter Van Beirendonck, een Dries Van Noten, een Olivier Theyskens, en noem maar op. Talent? Dat hebben de jonge modeontwerpers op de schoolbanken reeds bewezen. Ideeën?

Een gouwen rync ende een ransse, De gerimpelde hoofddoek in het modelandschap van de Lage Landen der late middeleeuwen, Een interdisciplinaire studie

Isis Sturtewagen
 
Isis Sturtewagen
 
Goed gemutst!?
 
Nog niet zo heel lang geleden (ik spreek over de tijd toen mijn overgrootmoeder en grootmoeder nog jong waren) was het voor de westerse vrouw de gewoonste zaak van de wereld om dagelijks hoofddoeken of andere hoofdbedekking te dragen, zeker wanneer zij zich buitenshuis begaf.

De Belgische revolutie in het Parijse modeveld: Een analyse aan de hand van Pierre Bourdieu

Van de Peer Aurelie
De Belgische moderevolutie in Parijs
Vele Belgen zijn zich niet bewust van de status van de Antwerpse mode in Parijs. Hoewel het grote publiek op de hoogte is van de namen en de stijl van verschillende Antwerpse ontwerpers, blijft hun macht in Parijs vaak onderbelicht. Eén reden hiervoor is het gebrek aan onderzoek over de status die ‘onze’ ontwerpers in het Parijse modeveld bezitten.

From Brummell to Byron: The Story of Early Nineteenth-Century British Dandyism

Tanja Van Dooren
Het vroegnegentiende-eeuwse dandyisme van Beau Brummell en Lord Byron


De vroegnegentiende-eeuwse dandy’s, die het neusje van de zalm waren van de Britse en Franse beau monde, zouden vandaag doorgaan als excentrieke beroemdheden met ernstige gedragsproblemen. In die tijd echter waren hun ongebreidelde narcisme, arrogant en onverschillig wangedrag, obsessie met kleren en zindelijkheid en alcohol- en gokverslaving net die bijzondere karaktertrekjes die hen in het middelpunt van ieders aandacht stelden.

Chic: modemagazine

Bernadette Laermans
MAKE your style, don’t let it BE made!
 
Je bent jong. Je wilt je eigen weg bouwen, je eigen stijl ontwikkelen. Je wilt een antwoord op je kreet naar verandering. CHIC magazine gaat als eerste de uitdaging aan. Net als het jonge doelpubliek wil het tijdschrift anders zijn, een eigen persoonlijke stijl volgen. Kortom, een gedurfd blad voor een gedurfde generatie.
 
CHIC is een maandelijks modemagazine dat zich tot jonge vrouwen van 16 tot 26 jaar richt. Natuurlijk is iedereen graag met de mode mee. Maar als student, werkzoekende of beginnend carrièremaakster, is dat niet zo eenvoudig.