Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Hoe kan men jongeren betrekken bij het ontwikkelen van een jeugdcentrum in Leopoldsburg?

UC Leuven-Limburg
2023
Zoë
Brock
In deze bachelorproef is onderzocht hoe men jongeren kan betrekken bij het ontwikkelen van een jeugdcentrum.
Meer lezen

"Tweespraak is (g)een les Nederlands". Een etnografisch onderzoek naar de taal- en leerideologieën in een niet-formele leeromgeving voor anderstalige nieuwkomers te Antwerpen

KU Leuven
2021
Jonas
Wynants
Deze masterproef onderzoekt de taal- en leerideologieën die circuleren tijdens Tweespraak, een buddyproject waarbij anderstalige nieuwkomers Nederlands kunnen oefenen samen met een Nederlandstalige vrijwilliger.
Meer lezen

Refugees have a voice. Let it be heard. Refugee representation in ethnic community radio: a case study approach.

KU Leuven
2021
Maya
Toebat
Deze masterproef onderzocht de representatie van vluchtelingen in twee ethnische gemeenschapsradioprogramma's voor en door vluchtelingen. Daaruit blijkt dat ethnische gemeenschapsradio een menselijk, gelaagd beeld van vluchtelingen probeert te schetsen, wat samenhangt met het feit dat vluchtelingen zelf deelnemen aan die radioshows.
Meer lezen

Why SMEs should consider collaboration with other profit firms in order to improve sustainability innovation

Hogeschool West-Vlaanderen
2020
Emma
Van Coillie
Elk bedrijf moet innoveren in termen van zowel processen als producten om relevant te blijven en winstgevend. Bedrijven kunnen er ook voor kiezen om ecologische innovatie te verkrijgen door samen te werken met andere bedrijven. Het onderzoek naar de specifieke combinatie hiervan onderwerpen is schaars. Het doel van deze bachelorproef is om de nodige inzichten te verschaffen voor (Vlaamse) Kleine en Middelgrote Ondernemingen (kmo's) om samenwerking met andere bedrijven op het gebied van duurzaamheidsinnovatie aan te gaan.
Meer lezen

Borgen van immaterieel cultureel erfgoed door formeel leren in Vlaanderen

Vrije Universiteit Brussel
2020
Joris
Doorsselaere
Een onderzoek naar de UNESCO Conventie uit 2003 over het borgen van immaterieel cultureel erfgoed. In welke mate is deze geïmplementeerd in het onderwijs in Vlaanderen?
Meer lezen

Het sociaal netwerk van minderjarige vluchtelingen binnen een stedelijke context: hun huidige ervaringen en hun toekomstige noden

Vrije Universiteit Brussel
2018
Ellen
De Broyer
Dit kwalitatief onderzoek focust op het informeel sociaal netwerk van minderjarige vluchtelingen. Het onderzoek heeft als doel het huidig sociaal netwerk te beschrijven en het gewenst sociaal netwerk in kaart te brengen.
Meer lezen

Getolkte gesprekken met minderjarigen in strafrechtelijke context in Italië. Een vergelijkende studie van de belangrijkste uitdagingen voor tolken en de aanbevelingen en wensen voor de toekomst.

KU Leuven
2016
Laura
Vermeylen
Wat zijn volgens tolken de belangrijkste uitdagingen tijdens getolkte verhoren van minderjarigen en hoe kan daar in de toekomst op ingespeeld worden? Het CO-Minor-IN/QUEST-project verspreidde een enquête in verschillende Europese landen. De data van die enquête bieden een antwoord op de onderzoeksvraag en zo kunnen er aanbevelingen geformuleerd worden.
Meer lezen

De integratie van Enterprise Risk Management en het strategisch proces: Een casestudie in Katoen Natie.

KU Leuven
2016
Sofie
Bijnens
  • Charlotte
    Antoons
Deze masterproef tracht een antwoord te formuleren op de vraag hoe Enterprise Risk Management (ERM) het strategisch proces van een specifieke onderneming kan ondersteunen. We hebben in één onderneming onderzocht welke strategische risico’s van belang zijn, hoe hiermee wordt omgegaan en op welke manier de inzichten die ERM biedt worden gebruikt om de strategie te ondersteunen.
Meer lezen

De integratie van Enterprise Risk Management en het strategisch proces: een casestudy in Katoen Natie

KU Leuven
2016
Charlotte
Antoons
  • Sofie
    Bijnens
Deze masterproef tracht een antwoord te formuleren op de vraag hoe Enterprise Risk
Management (ERM) het strategisch proces van een specifieke onderneming kan ondersteunen.
We hebben in één onderneming onderzocht welke strategische risico’s van belang zijn, hoe
hiermee wordt omgegaan en op welke manier de inzichten die ERM biedt worden gebruikt om de
strategie te ondersteunen.
Meer lezen

Opening and Closing Strategies in Vlogs: How Monologues Encourage Conversation

Universiteit Antwerpen
2015
Jessica
De Boeck
YouTube dankt populariteit aan taalgebruikKijkt u wel eens naar YouTube-video’s? Waarschijnlijk wel. YouTube is dan ook erg populair, vooral bij jongere generaties. Vanwege haar populariteit wordt de website ook wel eens de nieuwe televisie genoemd. YouTube heeft haar succes deels te danken aan haar toegankelijkheid en de diversiteit aan onderwerpen die in de filmpjes aan bod komen. De manier waarop YouTube-gebruikers met elkaar communiceren, draagt ook bij aan het succes van het platform. De tijd van passief media consumeren is voorbij, alles is tegenwoordig interactief.
Meer lezen

Vlaamse Begijnhoven als Werelderfgoed: De zoektocht naar een gezamenlijk beheer

KU Leuven
2013
Nena
De Roey
Vlaamse Begijnhoven als Werelderfgoed:De zoektocht naar een gezamenlijk beheerGedeelde unieke universele waardenBegijnhoven zijn historische plaatsen waar religieuze vrouwen op een eigenzinnige manier samenleefden en werkten. Op het huidig Vlaams grondgebied was deze leefwijze vanaf de 13de eeuw sterk verankerd. De religieuze begijnenbeweging is inmiddels uitgedoofd, maar liet haar sporen na in het Vlaamse landschap.
Meer lezen

Bezoekersstudie. Educatie bij de mensapen.

Odisee
2012
kelly
cogen
 Een dagje uit naar de zoo?(R)Aap je kennis bijeen. Wie dacht dat een zoo alleen een dagje dieren kijken betekent, zit goed fout. Een heel belangrijke taak van een dierentuin is namelijk de bezoeker informeren over de diersoorten met het oog op het behoud van de soort, ook wel “conservatie” genoemd. Derdejaarsstudente Agro- en biotechnologie, Kelly Cogen, onderzocht in de Zoo van Antwerpen de kennis van de gemiddelde bezoeker. Dit kadert in een grotere studie waarin ze onder andere ook de perceptie van bezoekers ten opzichte van mensapen bestudeerden.
Meer lezen

Product and market diversification among Japanese multinational enterprises

Odisee
2011
Ken
Steenlandt
Facebook: big business in de jaren 70  Facebook is in zijn essentie niet nieuw, de basisfunctie is: mensen laten netwerken. Wat het onderscheidt van de rest is: mensen in contact brengen die elkaar kennen. Laat dit nu het principe zijn van de keiretsu, simpelweg een facebook van Japanse ondernemingen die in informeel contact met elkaar opereren. Hun start op het internationaal podium kennen ze in de jaren 70, toen ze de rijzende sterren waren onder de noemer kaisha: de grote Japanse ondernemingen.  In plaats van administratieve rompslomp, was een woord genoeg als garantie.
Meer lezen

Talige variatie in Vlaanderen: het (tussen)taalgebruik van kinderen in de jeugdbeweging

Universiteit Gent
2011
Inge
Van Lancker
“Ja ma leidster, oe moe ‘k ik da doen?”
Bent u een leid(st)er in een jeugdbeweging? Dan heeft u bovenstaande zin ongetwijfeld al ettelijke keren gehoord. Maar wist u dat deze zin maar liefst vijf kenmerken van tussentaal bevat?
Tegenwoordig is tussentaal onder taalkundigen een “hot item”. In de eerste publicaties over het fenomeen uitten taalkundigen vooral hun afkeer en schrik voor tussentaal. Ze vreesden dat tussentaal de Nederlandse standaardtaal zou vervangen en dat geen enkele Vlaming nog in staat zou zijn “naar behoren” te spreken.
Meer lezen

Informeel leren in het formele volwassenenonderwijs. Exploratief onderzoek naar de ervaringen van laaggeschoolde deelnemers.

Vrije Universiteit Brussel
2010
Jeltsen
Peeters
Jeltsen Peeters
Veroordeeld tot levenslang… achter de schoolbanken?
 
Zeg eens, wat heb jij geleerd?
 
Levenslang leren. Waarschijnlijk heb je er al wel eens van gehoord of het mogelijks al aan den lijve ondervonden. Een bijscholingscursus hier, een cursus Spaans daar. Door iedereen een leven lang te laten leren, hoopt Europa de meest “concurrerende en dynamische kenniseconomie van de wereld” te worden (Europese Commissie, 2000). De vraag is alleen hoe we een leven lang zullen leren. Worden we verplicht levenslang achter de schoolbanken te kruipen? Wellicht niet.
Meer lezen

Drempels in migratie. De belevingswereld van Marokkaanse nieuwkomersvrouwen, met een focus op het sociaal-culturele leven en het vrijetijdsleven

KU Leuven
2006
Sarah
Kaerts
                                                                                                        Drempels in migratie.
De belevingswereld van Marokkaanse nieuwkomersvrouwen, met een focus op het sociaal-culturele leven en het vrijetijdsleven.

Drempels en woningen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een drempel scheidt
‘binnen’ van ‘buiten’, de mannenwereld van de vrouwenwereld en de Berberwereld van de
Belgische samenleving. In Berbermiddens wordt afgeraden om op de drempel van de woning
te gaan zitten.
Meer lezen