Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Emissievrije stedelijk logistiek: Op weg naar een duurzaam verhaal

VIVES Hogeschool
2023
Hannah
Dequeker
  • Charlotte
    Balis
  • Gwendoline
    Devolder
Genomineerde longlist Bachelorprijs
Stad Kortrijk stelt de vraag “Kan het werken met een consolidatiehub aan de rand van het stadscentrum van Kortrijk zorgen voor een reductie van broeikasgasemissies?”. Het antwoord luidt volmondig "Ja" en toch faalt keer op keer elk stadsrandhubproject dat in Vlaamse steden wordt uitgerold. In deze scriptie werd onderzocht waarom het zo'n moeilijke opgave blijkt en hoe Vlaamse steden toch al kunnen toewerken naar emissievrije stedelijke logistiek.
Meer lezen

Design of a DC/DC Step-Down Converter for Electrolyzers Powered by LVDC Grids

KU Leuven
2022
Merijn
Van Deyck
Genomineerde shortlist mtech+prijs
De thesis betreft het ontwerp van een geoptimaliseerde DC/DC converter voor het efficiënt aandrijven van elektrolyse op industriële schaal.

Meer lezen

Betrouwbaarheidsanalyse van een hogedruk waterstoftank voor brandstofcel-elektrische voertuigen

KU Leuven
2022
Iron
Degryse
Het minimaliseren van de menselijke, ecologische voetafdruk en het behouden van
een comfortabele en betaalbare levenswijze is waarschijnlijk een van de grootste
uitdagingen van de 21e eeuw. Een van de terreinen waar op dit moment veel innovatie plaatsvindt in deze context is de auto-industrie, waar wordt gezocht naar
alternatieven voor auto’s op fossiele brandstof. Een belangrijk voorbeeld van deze
alternatieven zijn brandstofcel-elektrische voertuigen. Ze combineren een lage uitstoot met een gebruikspatroon dat vergelijkbaar is met dat van auto’s op fossiele
brandstof. Vooral voor zwaar transport lijken ze interessant.
Hoewel het fysieke concept aantrekkelijk lijkt, moet er nog veel technologische
ontwikkeling en optimalisatie plaatsvinden. Dit proefschrift richt zich op een essentieel onderdeel van het aandrijfsysteem in een brandstofcel elektrisch voertuig: het
drukvat waar de waterstof (en dus de energie) wordt opgeslagen. Het is verreweg het
zwaarste onderdeel van het aandrijfsysteem en verhoogt dus de vermogensbehoefte
van het voertuig aanzienlijk. Als oplossing om het gewicht van de constructie te
beperken, wordt gezocht naar alternatieve materialen ter vervanging van staal. Een
materiaalgroep met een zeer hoge specifieke sterkte en stijfheid zijn de vezelcomposieten.
Hoewel ze technisch beter presteren, blijven er enkele problemen. Vezelcomposieten
zijn minder matuur en hun mechanisch gedrag is inherent moeilijker te modelleren.
Hierdoor hebben bedrijven tegenwoordig de keuze tussen twee onaantrekkelijke opties: grote tijdrovende en dure experimentcampagnes uitvoeren of een zeer grote
veiligheidsfactor gebruiken. De industriestandaard voor de veiligheidsfactoren van
composiet drukvaten ligt nu rond de 2,25.
Dit proefschrift behandelt een alternatieve benadering om de structurele betrouwbaarheid van een composiet drukvat te beoordelen, een zogenaamde ringtest. Hier
wordt de hydraulische druk van de waterstof nagebootst door een radiaal contactmechanisme jegens een ringmonster. Op deze manier kan veel materiaal worden
bespaard. De ambitie is om een template te ontwikkelen waarin de ringtest wordt
gecombineerd met een uitgebreide virtuele testcampagne (= eindige elementenmodel).
Deze combinatie zou de kosten van de testcampagne kunnen beperken, terwijl de
veiligheidsfactor redelijk laag blijft.
In dit proefschrift worden modellen voor de ringtest ontwikkeld en geverifieerd.
Relaties tussen de ontwerpvariabelen, andere gegevens en de barstdruk worden
bestudeerd. Op deze manier wordt een objectieve en cijfermatige inschatting gemaakt
van de (na)delen van de ring test.
Meer lezen

“We don't eat batteries. Without water there is no life". A queer-ecology approach to lithium extractivism in the context of the energy transition: the case of South America.

Universiteit Gent
2021
Ian
Enriquez
De verborgen kosten van onze groene energietransitie zijn niet gender neutraal.
Meer lezen

Hoe kan VOKA Vlaams-Brabant hybride werkvormen en nieuwe mobiliteitsmodi faciliteren om de tevredenheid van zijn werknemers te verhogen?

Erasmushogeschool Brussel
2021
Hannelore
Van Biesbroeck
In deze scriptie werd onderzocht of hybride werken en nieuwe mobiliteitsmodi, vanuit het charter baanbrekende werkgever, VOKA Vlaams-Brabant zou helpen om de werknemerstevredenheid te vergroten.
Meer lezen

Retrofitten van een klimaatkast

Odisee
2020
Jarno
De Meerleer
Klimaatsimulatie is van groot belang in de industrie, dit om producten te onderzoeken en te testen. Deze testen gebeuren in een testruimte. Deze scriptie gaat over de bouw van zo'n testruimte en het belang van deze toestellen.
Meer lezen

Why SMEs should consider collaboration with other profit firms in order to improve sustainability innovation

Hogeschool West-Vlaanderen
2020
Emma
Van Coillie
Elk bedrijf moet innoveren in termen van zowel processen als producten om relevant te blijven en winstgevend. Bedrijven kunnen er ook voor kiezen om ecologische innovatie te verkrijgen door samen te werken met andere bedrijven. Het onderzoek naar de specifieke combinatie hiervan onderwerpen is schaars. Het doel van deze bachelorproef is om de nodige inzichten te verschaffen voor (Vlaamse) Kleine en Middelgrote Ondernemingen (kmo's) om samenwerking met andere bedrijven op het gebied van duurzaamheidsinnovatie aan te gaan.
Meer lezen

Stability and feasibility of the complete hemodynamic and anesthetic regulatory problem - a multivariable predictive control study

Universiteit Gent
2019
Frederik
Kussé
Automatische toediening van medicatie heeft het potentieel onze relatie met geneesmiddelen te revolutioneren. In dit eindwerk werd aangetoond dat automatische toediening van verdovingsmiddelen mogelijk is. Het ontwikkelde algoritme garandeert de veiligheid van de patiënt en kan ook voor andere toepassingen gebruikt worden.
Meer lezen

Best practices in downstream space technology transfer: From ESA Space Solutions and EU Astropreneurs, to Flanders’ Space

KU Leuven
2019
Corneel
Bogaert
Deze scriptie beschrijft het proces van technologietransfer met betrekking tot de Europese ruimtevaart. Het onderzoek bevat een vergelijking tussen de initiatieven van ESA en die van de EU, alsook de nationale en regionale invulling in België en Vlaanderen. Een case study zorgt voor een praktische houvast. De scriptie wordt afgesloten met een lijst van richtlijnen voor ondernemers enerzijds, en beleidsmakers anderzijds.
Meer lezen

How to reduce CO2 emissions from cars? Scenario simulations applied to Belgium

KU Leuven
2019
Kasper
Albers
In de strijd tegen de opwarming van de aarde en de luchtvervuiling is het van essentieel belang om de uitstoot van broeikasgassen drastisch te verminderen. Aangezien de transportsector verantwoordelijk is voor een aanzienlijk percentage van deze uitstoot, en de auto hierbij de olifant in de kamer is, kan men hier een groot verschil maken. Deze thesis simuleert daarom enkele scenario’s die de CO2-uitstoot van personenwagens kunnen verminderen: meer autodelen, meer recyclage van staal bij de productie van auto’s en meer elektrische salariswagens in plaats van diesel.
Meer lezen

Life Cycle Assessment of plasma-assisted methane to ethylene process

KU Leuven
2019
Michael
Augustinus
Dit werk omvat een levenscyclusanalyse van een proces voor de rechtstreekse koppeling van methaan tot ethyleen. Hierin wordt de focus gelegd op de CO2-uitstoot van het proces en deze wordt vergeleken met de milieu-impact van alternatieve methodes voor de productie van ethyleen.
Meer lezen

Races van de toekomst - Wat zijn de mogelijkheden voor elektrisch racen in de autosport op een circuit?

Hogeschool West-Vlaanderen
2018
Lisa
Pieters
Een eindwerk over elektrisch racen op een circuit met focus op het elektrische autosportkampioenschap Formule E. Het kampioenschap verschilt op veel vlakken van de traditionele tegenhanger, Formule 1. De groei van Formule E wordt aangetoond aan de hand van getuigenissen van piloten en constructeurs.
Meer lezen

Development of a solvometallurgical process for the separation of trivalent yttrium and europium (Ontwikkeling van een solvometallurgisch proces voor de scheiding van driewaardig yttrium en europium)

KU Leuven
2018
Brecht
Dewulf
Door water te vervangen door ethyleenglycol als een van de vloeistoffasen bij solventextractie, kan een efficiëntere scheiding van zeldzame aarden verkregen worden. Het scheiden van yttrium en europium, twee zeldzame aarden die terug te vinden zijn in lampfosforen, is het doel van het beoogde extractieproces.
Meer lezen

Predictive Control of an Axial Flux Permanent Magnet Machine

Universiteit Gent
2017
Lynn
Verkroost
Om het koppel van een elektrische machine te regelen kan gebruik gemaakt worden van een standaard PI regelaar of van meer geavanceerde voorspellende regelaars. In deze scriptie worden de voor-en nadelen van beide mogelijkheden specifiek voor een permanentemagneetbekrachtigde machine met axiale flux afgewogen.
Meer lezen

Hybrid statistics-simulations based method for atom-counting using scanning transmission electron microscopy

Universiteit Antwerpen
2016
Annelies
De wael
In het kader van mijn masterproef heb ik een nieuwe, “hybride” methode ontwikkeld voor het tellen van het aantal atomen in ontzettend kleine deeltjes, nanodeeltjes genoemd. Atomen tellen kan leiden tot de ontwikkeling van allerlei nieuwe technologische snufjes, handig voor ons allemaal.
Meer lezen

Omzetting van onverzadigde vetzuren tot hernieuwbare brandstofadditieven en smeermiddelen

KU Leuven
2015
Bert
Boekaerts
U rijdt toch ook op groene diesel? Een nieuwe productieroute blootgelegdBussen die rijden op waterstof, hybride wagens, de exotische BMW i8 of een snelle Tesla… Meer en meer worden we geconfronteerd met “groene” alternatieve voertuigen. Maar ook binnen 60 jaar zal nog de helft van alle transport gebeuren met behulp van vloeibare brandstoffen.
Meer lezen

Next Generation Long Distance Coach

Universiteit Antwerpen
2015
Jeroen
Claus
NEXT GENERATION LONG DISTANCE COACH: DE TOEKOMST VAN HET REIZEN PER BUS InleidingIn het project “Next Generation Long Distance Coach” werd onderzocht welke plaats lange-afstandsbussen kunnen innemen in de toekomstige samenleving. Aangespoord door verscheidene opkomende trends binnen de mobiliteit- en energiesector zorgde een uitgewerkt toekomstscenario voor het jaar 2030 voor een kader waarin het eindresultaat van deze thesis, een vernieuwend busconcept, volledig tot zijn recht komt.
Meer lezen

Photochemical Recovery of Europium from Rare Earth Mixtures

KU Leuven
2014
Daphné
Havaux
  • Daphné
    Havaux
Zeldzame aarden: van drone tot smartphoneHet begrip zeldzame aarden (Eng.: Rare Earth Elements, REE) klinkt waarschijnlijk niet echt bekend in de oren, maar iedereen maakt dagelijks gebruik van toepassingen waarin deze chemische stoffen in zitten verwerkt. Namen als europium, yttrium, dysprosium of praseodymium klinken exotisch en doen allicht geen belletje rinkelen, maar onze huidige samenleving zou ineenstorten zonder het gebruik van deze chemische elementen in tal van toepassingen.Wat zijn zeldzame aarden?De zeldzame aarden zijn, zoals hun naam reeds doet vermoeden, zeer schaars.
Meer lezen

Design and Realization of a Lightweight Mechanical Drivetrain for an Electric Formula Student Racecar.

KU Leuven
2014
Hannah Daled
& Raf Schoenaers
  • Hannah
    Daled
  • Raf
    Schoenaers
Geduld is een schone zaakdoor Hannah Daled en Raf SchoenaersGeduld is een schone zaak, in het geval van de elektrische auto is het letterlijk een schone zaak. Elektrische wagens zijn een oud concept in de auto-industrie, maar de toekomst van de elektrische wagen zag er niet rooskleurig uit in 1999. Het leek erop dat de ontwikkeling bruut werd stopgezet toen de eerste massa geproduceerde elektrische wagen, de EV1, van zijn eigenaars werd teruggenomen en vernield door de fabrikant zelf, General Motors.
Meer lezen

Overall voltage stability with the presence of distributed energy resources in a low voltage DC network

KU Leuven
2014
Giel
Van den Broeck
Een stap richting een efficiëntereelektriciteitsvoorziening Hoewel het aandeel hernieuwbare energie en elektrische wagens in de lift zit,is het huidige elektriciteitsnet daarop niet voorzien. Technici denken dan ookgrondig na over hoe het anders en efficiënter kan. Een aanbeveling om onzeenergiefactuur te verminderen: gebruik meer gelijkspanning i.p.v.wisselspanning in het elektriciteitsnet. Uitdagingen voor het huidige elektriciteitsnetEen van de problemen waarvoor weinig media-aandacht bestaat, is demodernisering en uitbreiding van het bestaande elektriciteitsnet.
Meer lezen

Aanpassing wervelstroombank voor het testen van het rendement van de ELBEV stadswagen

Universiteit Gent
2014
Bart
Mestdach
Aanpassing wervelstroombank voor het testen van het rendement van de ELBEV stadswagenDeze thesis was een onderzoek in het kader van het ELBEV stadswagen project. Dit is een meerjarig onderzoeksproject van Universiteit Gent waar verschillende thesisstudenten aan mee werken.ELBEV staat voor Ecologic Low Budget Electric Vehicle. Het is een driewielige wagen, elektrisch aangedreven en bedoeld voor stadsverkeer en woon/werkverkeer.Het doel is om met een zo hoog mogelijk rendement een zo groot mogelijk rijbereik te verkrijgen.
Meer lezen

Analysis of the energy storage systems in series plug-in hybrid electric vehicles

Vrije Universiteit Brussel
2013
Karel
Fleurbaey
Zijn hybride energie-opslagsystemen de toekomst voor de transportsector?Door de stijgende prijs van fossiele brandstoffen en hun negatieve impact op het milieu is er in de transportsector een grote vraag naar alternatieve en efficiëntere aandrijvingen. Dit heeft geleid tot de invoering van elektrische, hybride en plug-in hybride wagens. Het grote probleem van deze technologieën is echter dat de huidige batterijen niet voldoen om lange afstanden te rijden en een te korte levensduur hebben.
Meer lezen

Het ontwerp en de realisatie van een mechanische aandrijflijn voor een elektrische Formula Student wagen

KU Leuven
2012
Wolf
Berwouts
  • Koen
    Huybrechts
DE DRIVE VAN DE ELEKTRISCHE RACEWAGENJuli 2005.  In de Leuvense hogeschool GROEP T pakken 14 ingenieursstudenten uit met de eerste Belgische zonnewagen ooit gebouwd.  In juli 2012 stunten de Leuvense ingenieurs opnieuw.  Ditmaal met een elektrische racewagen: de Areion, genoemd naar het legendarische paard van de Oude Griekse goden.  Met de Areion nam het Leuvense team in de zomer van 2012 deel aan Formula Student, de grootste ingenieurscompetitie ter wereld.  De auto reed zich meteen in de kijker op de circuits van Hockenheim, Silverstone en recent nog Varano de Melagari.Toch is het de studen
Meer lezen

Realisatie Energy V, energiezuinige prototypewagen

Hogeschool Gent
2012
Michel
Remon
  • Gery
    Fossaert
Van Stockholm naar Barcelona met 1l DieselHoGent Energy Team breekt belgisch record energiezuinig rijden Het HoGent Energy Team, een ploeg masterstudenten industrieel ingenieur elektromechanica, scheerde dit jaar hoge toppen. Ze ontwierpen en construeerden een energiezuinig prototype, de Energy 5.  Met amper één liter benzine-equivalent reden ze spreekwoordelijk met de wagen van Stockholm naar Barcelona – maar liefst 2655km. Met deze uitzonderlijke prestatie braken ze het Belgisch record energiezuinig rijden brak.
Meer lezen

Oplaadinfrastructuur voor elektrische wagens in België - een strategische, technologische en economische vergelijking

Universiteit Antwerpen
2011
Michiel
Claes
De belangstelling om wagens niet meer op benzine of diesel te laden rijden is sterk toegenomen. De groeiende aandacht voor het milieu en de fors slinkende voorraad fossiele brandstoffen is hieraan niet vreemd. Zo wordt er ondermeer veel verwacht van elektrische wagens. Het grootste nadeel van deze voertuigen is momenteel, naast de aankoopprijs, de beperkte actieradius. Vandaag kan men met een elektrisch voertuig ongeveer 150 km rijden.
Meer lezen

Integratie van een CAN bus in een ADPMS

Odisee
2011
Stijn
Wielandt
Communicatie in de ruimtevaart klaar voor de toekomstIn de ruimtevaartsector wordt een breed scala aan ruimtetuigen ontwikkeld, zoals satellieten, ruimteveren, marswagentjes, enz. Al deze ruimtetuigen hebben een gemeenschappelijk kenmerk: ze bezitten een boordcomputer die communiceert met alle elektronische onderdelen van het ruimtetuig, bijvoorbeeld een temperatuursensor of een zuurstofklep. Deze interne communicatie verliep de afgelopen decennia volgens gespecialiseerde militaire protocols.
Meer lezen

Een Parametrische Architectuur

Hogeschool PXL
2010
Vincent
Macris
 CHARGE & SERVICE: EEN PARAMETRISCHE ARCHITECTUUR
INLEIDING
               
De autoconstructeurs zijn er allemaal mee bezig: ‘de wagen van de toekomst’. Hij is milieuvriendelijk, maakt geen lawaai, is gemakkelijk en goedkoop in het onderhoud en toch zie je er zelden eentje rijden. Waar blijft de elektrische auto? De idealist die voor dit voertuig kiest komt al snel tot de ontnuchterende vaststelling: ik kan nergens bijtanken…
Als je vandaag op het internet zoekt, merk je dat de meeste elektrische wagens pas in 2011 of later zullen verschijnen.
Meer lezen

Het ontwerp en de realisatie van een mechanische aandrijflijn in een elektrische racewagen

KU Leuven
2010
Pieter Jan
Jordaens
  • Reinout
    Grommen
Het ontwerp en de realisatie van een mechanische aandrijflijn in een elektrische racewagen
 
Inleiding:
 
In het kader van het CQS Group T Racing Team, een team masterstudenten aan de Internationale Hogeschool Groep T te Leuven, werd een elektrische racewagen gebouwd om deel te nemen aan een uithoudingsrace van 24-uren en 24-minuten op het circuit van Spa-Francorchamps. De ontworpen elektrische racewagen draagt de naam Odyssee, en is gebaseerd op de legendarische Citroën Deux Chevaux (2CV, ook wel 2PK genoemd).
Meer lezen

Waterstof onderweg: Milieu-impact van waterstof in personenwagens

Vrije Universiteit Brussel
2008
Ton
Lambrechts
 
 
Master Duurzame Ontwikkeling en Menselijke Ecologie
 
Waterstof onderweg
Milieu-impact van waterstof in personenwagens
 
            Waterstof wekt de laatste jaren veel interesse. Ook de automobielindustrie laat van zich horen omdat ze in waterstof een potentiële, niet-vervuilende toekomstige brandstof zien. Toch is de effectieve ecologische impact van waterstof in voertuigen nooit concreet onderzocht. In deze thesis worden de verschillende waterstofproductiemethoden gecombineerd met verschillende wijze om waterstof te transporteren en op te slaan.
Meer lezen

Het gebruik van optimalisatiesoftware bij het ontwerp van de draagstructuur voor een zonnewagen

KU Leuven
2008
Brecht
Van Hooreweder
Winnaar mtech+prijs
In oktober 2007 finishte het Umicore Solar Team van de Leuvense hogeschool GROEP T als tweede in de Panasonic World Solar Challenge, het wereldkampioenschap voor zonnewagens in Australië. Speciaal voor de race ontwierp en bouwde het team een unieke Solar Car. De wedstrijd en het team kwamen al uitgebreid aan bod in de media maar wat schuilt er precies achter de glimmende zonnepanelen?
Meer lezen