Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Advancing the I2C proposal for WebAssembly System Interface

Universiteit Gent
2024
Friedrich
Vandenberghe
Dit proefschrift richt zich op de dringende behoefte aan robuuste en veilige softwareoplossingen in kritieke infrastructuursystemen, waar plotselinge storingen ernstige gevolgen kunnen hebben. Het onderstreept het belang van tijdige software-updates, vooral in industrieën als de auto-industrie, gezondheidszorg en transport. Het benadrukt de noodzaak van naadloze rollback-mechanismen in geval van storingen.

Het onderzoek introduceert WebAssembly en WebAssembly System Interface als veelbelovende technologieën voor dergelijke toepassingen, maar identificeert een kritiek gat in hun ondersteuning voor het veelgebruikte I2C-protocol in IoT-apparaten.

Het primaire doel van dit onderzoek is om deze kloof te overbruggen door I2C-connectiviteit mogelijk te maken voor WebAssembly-applicaties, met inachtneming van strenge beveiligings-, betrouwbaarheids- en overheadbeperkingen. Daarnaast heeft het proefschrift als doel om deze aanpak te standaardiseren, waardoor de wijdverspreide toepassing in de industrie wordt bevorderd en de duurzaamheid op lange termijn van kritieke infrastructuursystemen wordt gegarandeerd.

Om dit te vergemakkelijken worden de wasi-i2c interfaces voorgesteld. Deze interfaces volgen het capability-based security design principe dat centraal staat binnen WebAssembly System Interface. Om de deugdelijkheid van wasi-i2c vast te stellen worden implementaties geleverd. Deze implementaties variëren van verschillende runtimes, platformen en architecturen. Daarna wordt een evaluatie van de gemiddelde uitvoeringstijd en het geheugengebruik uitgevoerd.
Meer lezen

Markerless Augmented Reality Guidance System for Maxillofacial Surgery

KU Leuven
2024
Ewald
Ury
Deze studie presenteert een nieuw, eenvoudig te gebruiken augmented reality (AR)-systeem dat chirurgen begeleidt tijdens kaakchirurgie. In tegenstelling tot de huidige methoden, die fysieke gidsen gebruiken en vaak kostbaar en tijdrovend zijn, maakt dit systeem gebruik van digitale hologrammen en de Microsoft HoloLens 2-headset. Het volgt de kaak van de patiënt in real-time, zonder dat fysieke markeringen nodig zijn. Tests met vier chirurgen toonden aan dat dit AR-systeem zeer nauwkeurig is, met een foutmarge van minder dan 1,08 mm. Deze nieuwe benadering kan een kosteneffectievere, eenvoudigere en minder ingrijpende manier bieden om de precisie van de chirurgie te verbeteren.
Meer lezen

How can Virtual Reality and/or Augmented Reality influence the Customer Journey?

Universiteit Gent
2024
Ruben
Coppens
Deze masterproef onderzoekt de invloed van virtual reality (VR) en augmented reality (AR) op de customer journey (CJ). De probleemstelling richt zich op hoe deze technologieën de interacties en ervaringen van klanten met bedrijven kunnen transformeren. De centrale onderzoeksvraag is: "Hoe kunnen Virtual Reality en/of Augmented Reality de customer journey beïnvloeden?"

Het onderzoek is gestart met een uitgebreide literatuurstudie om een theoretisch kader te bieden. Daarnaast is een kwalitatieve benadering gebruikt, waarbij semigestructureerde interviews zijn gehouden met zes experts in de sector. Tot slot is de data-analyse uitgevoerd met behulp van thematische analyse om patronen en inzichten te identificeren.

Uit het onderzoek blijkt dat VR en AR aanzienlijke voordelen bieden in alle fasen van de
customer journey, van bewustwording tot loyaliteit. VR biedt diepgaande immersieve
ervaringen, terwijl AR praktische en verbeterde interacties in de fysieke wereld mogelijk
maakt. Deze technologieën verbeteren de klantbeleving, verhogen de betrokkenheid en
kunnen leiden tot hogere conversiepercentages.

De conclusie van deze studie is dat VR en AR de potentie hebben om de gehele customer journey te transformeren door innovatieve en boeiende klantervaringen te bieden. De conclusie is daarom dat bedrijven die deze technologieën effectief implementeren, een concurrentievoordeel kunnen behalen en klanttevredenheid kunnen verhogen.
Meer lezen

E-Learning nieuwe richtlijnen spinale immobilisatie

VIVES Hogeschool
2024
Eva
Magain
Spinale immobilisatie is een courante techniek binnen de dringende hulpverlening. Deze techniek wordt gebruikt om de wervelkolom van de patiënt te stabiliseren en te beschermen tegen verdere schade na trauma. Naar aanleiding van nieuwe wetenschappelijke inzichten richtte de Nationale Raad voor Dringende Geneeskundige hulpverlening een werkgroep op, die nieuwe richtlijnen heeft uitgewerkt met betrekking tot spinale immobilisatie.
Aangezien de nieuwe richtlijnen pas recent werden ontwikkeld, zijn de spoedverpleegkundigen in AZ Alma Eeklo hier nog onvoldoende mee vertrouwd. In deze bachelorproef wordt onderzocht in hoeverre de kennis van spoedverpleegkundigen in AZ Alma Eeklo, met betrekking tot de nieuwe richtlijnen voor spinale immobilisatie bij traumapatiënten, is toegenomen na het doorlopen van een e-learning.
Meer lezen

Welke visies hebben Vlaamse leerkrachten op burgerschapseducatie?

Vrije Universiteit Brussel
2023
Benaissa
Nams
De verschillende visies op burgerschapseducatie van Vlaamse leerkrachten en hoe die een impact hebben op de politieke kennis, interesses en attitudes van leerlingen al naargelang de gevolgde onderwijsvorm en sociaal-economische positie.
Meer lezen

Machine-learningapplicaties voor overnames en fusies: startupwaardering met XGBoost en neural networks

Vrije Universiteit Brussel
2022
Seppe
Housen
Recent waren er verschillende overnames binnen de game-industrie. Deze kaderden veelal in de strijd
om de meta-verse. Ook in vele andere sectoren zijn mergers and acquisitions (M&A) belangrijk voor
de groei van de ondernemingen. De literatuurstudie in dit onderzoek onderscheidt drie domeinen
waarin machine learning kan bijdragen in het M&A-proces. Zo kan machine learning ingezet worden
om het voltrekken van M&A te voorspellen, te voorspellen wat de voordelen zijn van M&A of om de
waardering van een onderneming te voorspellen. In dit onderzoek worden verschillende machinelearningmodellen vergeleken voor het waarderen van startups binnen de M&A-context. XGBoost en
neural networks bewijzen hierbij een verbetering te zijn ten opzichte van eenvoudigere modellen zoals
lineaire regressie.
Meer lezen

Onderzoek naar variabelen die een invloed kunnen hebben op de selectie van educatieve apps door leerkrachten secundair onderwijs.

Universiteit Gent
2021
Tom
De Schepper
Ontwikkelaars van digitale leermiddelen houden in hun business model doorgaans enkel rekening met de prijs van de ontwikkeling en het kanaal waarlangs de leermiddelen verspreid worden. In deze educatieve masterproef onderzoeken we de verwachtingen van leerkrachten.
Meer lezen

Op welke manier kan men het doelpubliek van A2A2 melk bereiken door het voeren van gerichte marketing?

Hogeschool Gent
2021
Julie
De Jaeger
Op welke manier kan men het doelpubliek van A2A2 melk bereiken door het voeren van gerichte marketing?
Meer lezen

SAP Deployment Automation & CI/CD Deployment in Hybrid Cloud

Odisee
2021
Denys
Slyvka
Deze thesis is een bondige verslaggeving over een verbetering van een langdradige en ingewikkelde
installatie van SAP-ERP systemen. Door het resultaat dat behaald werd tijdens de uitvoering bestaat
de kans tot een foute installatie niet meer.
Meer lezen

React Context API and Hooks compared to other Framework Hooks implementation and State Management

Odisee
2020
Mathias
Dauwe
De scriptie bevat een studie van het nieuwe concept van React, de JavaScript-bibliotheek van Facebook, genaamd React Hooks. De React Hooks worden besproken en vervolgens vergeleken met hun concurrenten wat resulteert in een kritisch besluit.
Meer lezen

Deconnectie of evenwichtige connectie? Een exploratieve studie rond digitale ontkoppeling bij werknemers

KU Leuven
2020
Alice
Verlinden
Deze masterthesis is een kwalitatief en exploratief onderzoek rond digitale ontkoppeling van ICTs bij werknemers.
Meer lezen

Het gebruik van Computer Vision API's voor de beschrijving van cultureel-erfgoedcollecties

Hogeschool Gent
2019
Nastasia
Vanderperren
In deze bachelorproef werd onderzocht of Computer Vision API’s zoals Clarifai, Google Cloud Vision of Microsoft Computer Vision gebruikt kunnen worden om museummedewerkers te ondersteunen bij het beschrijven van cultureel-erfgoedobjecten. Het registreren van beelden vraagt immers veel werk. Computer Vision API’s zijn sneller dan menselijke registratoren en kunnen een inhaalbeweging realiseren. Die API’s worden echter getraind met hedendaagse beelden waardoor het niet geweten is hoe goed ze zijn in het beschrijven van historische beelden.
Meer lezen

Computer vision guided Monte Carlo dose calculations in interventional radiology

Universiteit Hasselt
2019
Nick
Staut
Winnaar mtech+prijs
Bij deze thesis werd een prototype gebouwd en getest dat volledig automatisch, snel en nauwkeurig de stralingsdosis bij interventionele radiologie kan bepalen. Dit door gebruik te maken van Microsoft Kinect camera's en Monte Carlo berekeningen
Meer lezen

Simultaneous interpreting with visual input: A preliminary mixed-methods study into the challenges of multimodal input in PowerPoint-supported speeches

Universiteit Antwerpen
2018
Denise
Kroesen
Dit inleidende onderzoek maakt gebruik van mixed-methods research (MMR) om meer inzicht te verkrijgen in de uitdagingen van simultaan tolken met visuele input, in dit onderzoek in de vorm van een powerpointpresentatie. Daarbij integreert het op unieke wijze inzichten uit de tolkwetenschap, Cognitive Load Theory en onderzoek naar multimodaliteit.
Meer lezen

Serverless cloudplatformen voor Big Data: een vergelijkende studie

Hogeschool Gent
2018
Thomas
Aelbrecht
Dit onderzoek kan dienen als basis voor de keuze tussen verschillende cloud clustercomputing platformen. Dit omdat een datawarehouse praktisch onmisbaar is voor een hedendaags bedrijf. Dit onderzoek focust zich vooral op het opslaan, analyseren en verwerken van de verzamelde data. Tijdens dit onderzoek wordt zowel een Amazon AWS
Spark cluster als Google BigQuery onderzocht en met elkaar vergeleken. Daarnaast wordt er ook een blik geworpen op een eventueel alternatief voor Amazon EMR: Google Cloud
Dataproc. Bij dit onderzoek worden een aantal queries uitgevoerd op een dataset over boetes in New York. Daarnaast wordt elke cloudoplossing geanalyseerd o.b.v. enkele
requirements opgesteld door IntoData. Bij deze analyse wordt o.a. de performantie, leercurve en kost van de gebruikte tools en technologieën vergeleken. In dit document
vindt u een inleiding tot het onderwerp met o.a. de huidige stand van zaken. Daarnaast vindt u per cloudoplossing de resultaten van de queries en de scores op de requirements.
Uit dit onderzoek komt naar voor dat Google BigQuery de absolute winnaar is op het gebied van verwerking van BigData in de cloud, op de voet gevolgd door Google Cloud
Dataproc en uiteindelijk Amazon EMR. Daarnaast blijkt ook dat elk van deze oplossingen zijn specifieke use cases heeft. Toekomstig onderzoek kan zijn naar de verschillend
in performantie tussen Google Cloud Dataproc en Amazon EMR, naar gelijkwaardige alternatieven voor Google BigQuery of naar de verschillende integratiemogelijkheden bij
deze drie oplossingen.
Meer lezen

Shake it like a photovoice picture!

Hogeschool Gent
2018
Celine
Vermeire
Deze scriptie gaat over volwassenen met een langdurige en/of chronische psychiatrische beperking die verblijven in een psychiatrisch verzorgingstehuis. Er wordt onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om het sociale netwerk in kaart te brengen met oog op het bewaken van het herstelproces, aan de hand van photovoice.
Meer lezen

An Architecture for Resource Analysis, Prediction and Visualization in Microservice Deployments

Universiteit Gent
2017
Xavier
Geerinck
Deze thesis gaat een conceptueel model uitwerken voor een architectuur die bedrijven in staat stelt hun IT infrastructuur gebaseerd op microservices automatisch te laten schalen. Daarnaast is een Proof of Concept aanwezig die aantoont dat deze methode haalbaar is en kan toegepast worden in verscheidene scenario's en al bestaande infrastructuren met een minimale aanpassing.
Meer lezen

Hoe onderbouwd irrigeren door gebruik van Internet of Things

VIVES Hogeschool
2017
Sam
Decoster
  • Wouter
    Vandewalle
Deze scriptie gaat over het verloop van de stage.
Tijdens deze stage realiseerden we een platform, waarmee beslissingen voor irrigatie in de landbouw kunnen worden genomen.
Meer lezen

An issue of equality: analysis of the evolution and patterns of the Belgian gender wage gap from 2014 to 2015 with the Oaxaca-Blinder decomposition method

Vrije Universiteit Brussel
2016
Sarah
Bouzzaouit
De Belgisch genderloonkloof wordt bestudeerd aan de hand van de Oaxaca-Blinder decompositie methode in twee delen: een deel die uitgelegd kan worden op basis van objectieve criteria zoals werkervaring en opleiding, en een deel die voorzichtig kan toegewezen worden aan discriminatie.
Meer lezen

Unity 5 versus Unreal Engine 4: Artificiële intelligentie van 3D vijanden voor een HTML5 project

Hogeschool Gent
2016
Matthias
Caryn
Rusty Bolt is een Belgische indie studio. Deze studio wilt een nieuw project starten voor een 3D spel in een HTML5 browser die intensief gebruik zal maken van kunstmatige intelligentie en WebGL. Na onderzoek via een requirements-analyse van verschillende mogelijkheden van game engines komen we terecht bij twee opties namelijk Unity 5, die Rusty Bolt al reeds gebruikt, of de Unreal Engine 4, wat voor hen onbekend terrein is. Qua features zijn ze enorm verschillend, maar ze voldoen elk niet aan één voorwaarde die Rusty Bolt verwacht van een game engine. Zo biedt Unity Technologies wel een mogelijkheid om software te bouwen in de cloud. De broncode van Unity wordt niet openbaar gesteld, tenzij men er extra voor betaalt. Deze game engine is dus niet volledig open source in tegenstelling tot Unreal Engine 4.

We vergelijken dan verder ook deze twee engines, namelijk Unity 5 en Unreal Engine 4. We tonen aan dat deze engines visueel verschillen van features, maar ook een andere implementatie van de artificiële intelligentie (AI) hanteren. Zo beperkt Unity zich voornamelijk op path finding van de AI, terwijl Unreal Engine 4 daarbij ook Behaviour Trees bij betrekt. Technisch zitten er ook verschillen in beide engines. Men kan de Unity engine op meer verschillende systemen draaien dan de Unreal Engine 4. En Unity 5 heeft ook lagere systeemvereisten dan Unreal Engine 4. Unity is verder ook enorm populair en heeft ook een groot marktaandeel, terwijl Unreal Engine 4 de grootste groei toont aan populariteit sinds 2015. Beide game engines gebruiken een verschillende objectgeoriënteerde programmeertaal, Unity 5 maakt gebruik van C# en JavaScript, terwijl Unreal Engine 4 enkel geschreven kan worden in C++ maar hebben wel een eigen visuele scripttaal via Blueprint Visual Scripting. Maar als we echter kijken hoe ze hun geschreven code omzetten naar een werkend HTML5 geheel gebruiken beide hiervoor eenzelfde tool gemaakt door Mozilla genaamd emscripten.

In beide game engines maken we ook een basis AI prototype in vergelijkbare omstandigheden en omgeving. Op dat prototype voeren we een aantal tests en metingen uit. Zo komt duidelijk naar voor dat de ruimte die nodig is om een nieuw project aan te maken bij Unreal Engine meer dan vier keer groter is dan voor Unity 5.3. Het laden van de editor gaat bij Unity slechts één seconde sneller. Bij Unity 5 maakt het laden op verschillende browsers, zoals Firefox en Chrome, wel een verschil van ongeveer drie seconden langer wanneer men cache gebruikt. Als we gaan kijken bij Unreal Engine 4 is er nauwelijks tot geen verschil is tussen de snelheden van de verschillende browsers.

Uiteindelijk komen we tot de conclusie dat de engines enorm verschillen en toch hun taak goed volbrengen. De keuze voor een bepaalde game engine is dan ook iets persoonlijk en varieert van project tot project. Deze keuze wordt dan best gecombineerd met de verwachtingen van een game engine in functie van het bedrijf en het project.
Meer lezen

Gegevensverkeer in de Cloud: mogen mijn persoonsgegevens worden opgeslagen in landen buiten Europa?

Hogeschool Gent
2016
Femke
Vanden Buverie
Deze scriptie bespreekt cloudservices vanuit een juridisch standpunt. De focus ligt hierbij op de opslag en doorgifte van persoonsgegevens naar landen buiten Europa. Voornamelijk het privacy-aspect komt hierbij sterk naar de voorgrond.
Meer lezen

Ontwerp van een beslissingsmodel om energiebesparende investeringen te optimaliseren

KU Leuven
2015
Carl
Bequé
Energiebesparende investeringen? Optimalisatiemodel wijst de wegIedereen wil zo goedkoop mogelijk bouwen en wonen. U toch ook? Helaas kunnen we ons bij het maken van de nodige keuzes tot op heden enkel baseren op klassieke methoden, zoals het inwinnen van professioneel advies en gebruik van het eigen gezond verstand. De kans om tot een optimale investering te komen, blijft op deze manier erg klein. Ideaal voor bepaalde producenten en energieleveranciers, minder ideaal echter voor uw portefeuille.
Meer lezen

Design and Implementation of an Augmented Reality-based Multiplayer Game using Fine-grained Localization

Universiteit Antwerpen
2015
Tom
De Schepper
Rondwandelen in computerwereldHeeft u er ooit van gedroomd een andere wereld binnen te stappen, net zoals in bekende films als The Matrix of  Tron? In dit onderzoek werd de eerste stap gezet in de realisatie van deze droom. Het prototype ontwikkeld binnen deze scriptie laat toe om fysiek rond te wandelen in een virtuele wereld. Dit werd mogelijk gemaakt door de combinatie van moderne, speciale brillen, smartphone camera’s en een vleugje creativiteit.Virtuele realiteit (VR) mag dan misschien klinken als sciencefiction, maar wordt al op verschillende plaatsen gebruikt.
Meer lezen

Virtuele Revalidatie met Microsoft Kinect

Hogeschool PXL
2015
Simon
Verbeke
Stel je voor: je hebt pas een ongeval gehad, je ruggengraat is gekwetst, en je armen werken niet meer zoals voorheen. Er wacht je nu een lang proces van revalidatie en therapie. Je zal opnieuw moeten leren je tanden poetsen, je haar kammen, drinken, en zoveel meer. Wat eerst vanzelfsprekend was is nu een reusachtige opgave. Nu moet je elke week, of zelfs meerdere keren per week, naar de praktijk van de therapeut, waar je al deze handelingen terug gaat aanleren. Het duurt lang, en het wordt snel saai. De kosten om steeds naar de praktijk te gaan kunnen ook snel oplopen.
Meer lezen

Het Nieuwe Werken- Hoe implementeren organisaties Het Nieuwe Werken en managen ze de veranderingen die het tot gevolg heeft?

Universiteit Antwerpen
2014
Valérie
Aelbrecht
Het Nieuwe Werken: een droom of een nachtmerrie?Stel dat iemand je vertelt dat hij een job heeft gevonden bij een bedrijf. De persoon vertelt ook dat hij mag kiezen wanneer hij werkt, hoeveel hij werkt, en zelfs waar hij werkt. Je zou er bijna meteen gaan solliciteren, toch? Zoveel vrijheden!Deze vrijheden werden voor het eerst ingevoerd bij Microsoft door de enige echte Bill Gates. Meer en meer bedrijven en vakmensen pikten deze werkwijze op en zo kwam het concept ‘Het Nieuwe Werken’ tot stand.
Meer lezen

Development of an arm system for a gesturing system for the social robot Probo

Vrije Universiteit Brussel
2013
Steven
Depue
Emoties omarmenLedematen van robots als communicatiemiddelRobots zullen meer en meer in ons dagelijks leven verschijnen, in tal van toepassingen. Er is dus een sociaal aspect in de ontwikkeling nodig om intuïtief met hen te kunnen communiceren. Sociale robots worden dan ook uitgerust met typisch menselijke communicatiesystemen zoals spraak en het tonen van emoties. De robot Probo van de Vrije Universiteit Brussel kan al heel wat gelaatsuitdrukkingen nabootsen, maar zal nu ook een paar werkende armen krijgen.De robot Probo wordt momenteel ontwikkeld aan de Vrije Universiteit Brussel.
Meer lezen

Samen op zoek naar proeven - Een databank voor leerkrachten fysica en natuurwetenschappen

VIVES Hogeschool
2012
Jens
Vanhouwaert
  • Jens
    Vanhouwaert
Samen op zoek naar proevenEen databank voor leerkrachten fysica en natuurwetenschappenOnderwerpHet is niet evident om een ideaal onderwerp te vinden voor een scriptie. Het moet iets zijn wat je blijft boeien en blijft uitdagen. Het is de bedoeling om er een volledig academiejaar, of langer, aan te werken. Dit lukt niet als het onderwerp je niet interesseert. In samenspraak met mevrouw Leroy, besloot ik een scriptie te maken over proeven die in lessen wetenschappen kunnen gebruikt worden. Dit was al lang één van de mogelijke onderwerpen die mevrouw Leroy op haar verlanglijstje had staan.
Meer lezen

JWT Dialogue: Flash versus Silverlight

Karel De Grote Hogeschool
2010
Tom
Coemans
JWT Dialogue is één van de belangrijkste en oudste spelers op de Belgische internetmarkt. Het bedrijf, opgericht in 1998 onder de naam Virtuology, kende verschillende benamingen voor er definitief, in 2009, voor de naam JWT Dialogue werd gekozen. Sindsdien heeft JWT Dialogue het voorrecht om tal van grote nationale en internationale bedrijven, maar ook verschillende Belgische en Europese administraties, te begeleiden in hun internetstrategie. JWT Dialogue is een erkende leverancier van professionele internetdiensten, met referenties die thuishoren in de top 500 van de Belgische industrie.
Meer lezen

Videogames in Generaties: Structuren, Strategieën, Standaardgames

KU Leuven
2009
Tim
Tavernier
 
                                                                                              Tavernier Tim
 
De Eerste Videogame Historiek is er!
 
“Videogames are the new rock ’n roll” zei meesterontwerper Shigeru Miyamoto, gezien als de Steven Spielberg van videogames, over zijn job als gameontwikkelaar. Rock ’n roll is ook deze eerste geschiedenis van videogames: energiek, grensverleggend en rebels. Getiteld Videogames in Generaties: Structuren, Strategieën en Standaardgames.
Waarom?
Meer lezen

Vergelijkende studie van enterprise firewalls

Thomas More Hogeschool
2009
Dieter
Van Den Bosch
 
Security = Bodybuilders aan de ingang.
Networksecurity = Bodybuilders aan de ingang van je computernetwerk?!
 
Hoe sterk zijn die bodybuilders, die eigenlijk 'firewalls' heten die vaak niet groter zijn dan een schoendoos? Hoe gaan ze te werk? Wanneer gaan ze door hun knieën? En vooral wie wint er in een krachtmeting?
Een krachtmeting… zo kan je dit onderzoek noemen. Het is namelijk een vergelijkende studie van enterprise firewalls, oftewel firewalls voor bedrijven. Twee zeer grote spelers op die markt zijn Juniper en Check Point.
Meer lezen