Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Eindwerk rond rouw en verlies. Sensibiliseren van het zorgpersoneel aan de hand van vormingen

AP Hogeschool Antwerpen
2023
Quinthen
Vuits
Het doel van dit eindwerk was het sensibiliseren van het zorgpersoneel van het woonzorgcentrum Hof De Beuken rond het thema rouw en verlies. Dit gebeurde aan de hand van vormingen en draaiboeken om zo ouderen beter te kunnen ondersteunen gedurende het rouwproces.
Meer lezen

Executieve functies

VIVES Hogeschool
2023
Marthe
Vanmeerhaeghe
Executieve functies hebben een grotere invloed in het onderwijs dan we zouden denken. Maar wat zijn executieve functies? Hoe kan ik deze inzetten in de klas? Hoe kan ik de executieve functies van kinderen trainen? Hier probeerde ik een antwoord op te vormen.
Meer lezen

Hoe wordt psycho-educatie voor kinderen en jongeren met ASS ingezet in het hulpverleningslandschap?

Universiteit Gent
2023
Amber
Moerman
  • Zoë
    Ronsse
Dit masterproef onderzoek heeft tot doel de praktijken van psycho-educatie in de begeleiding van jongeren met autisme in Vlaanderen in kaart te brengen. Het belangrijkste resultaat van dit onderzoek is dat psycho-educatie een gedeeld proces moet zijn samen met het kind of de adolescent met autisme en hun context. Verder geeft deze scriptie de top 3 methodieken, werkzame factoren, kritische blikken, voor- en nadelen en mogelijke outcomes mee vanuit verschillende invalshoeken (personen met autisme, ouders, praktijken en experts).
Meer lezen

Hoe zetten we in op het preventief informeren over rouw en verlies binnen het lager onderwijs bij kinderen van 6-9 jaar?

Hogeschool Gent
2023
Maïté
Impens
  • Lies
    De Galan
Binnen deze scriptie wordt het belang van een preventieve werking omtrent rouw en verlies bij lagere school kinderen weergegeven. Preventief werken rond rouw en verlies is niet vanzelfsprekend. Om die reden bevat deze scriptie een zelfgemaakt lespakket met als doel de leerkrachten in staat te stellen het onderwerp bespreekbaar te maken binnen de lagere school. Meer specifiek is er een handleiding voor de leerkracht, een werkschrift en verhaal voorzien.
Meer lezen

“Sportminnend Sint-Pietersveld”: Lichamelijke opvoeding in de heropvoedingspraktijk van het Rijksopvoedingsgesticht te Ruiselede, 1912-1965.

KU Leuven
2021
Hannah
Carnier
Genomineerde longlist Klasseprijs
Deze masterproef onderzoekt de functie, de betekenis en de praktische invulling van lichamelijke opvoeding in de heropvoedingspraktijk binnen de context van het Rijksopvoedingsgesticht (ROG) van Ruiselede in de periode tussen 1912 en 1965.
Meer lezen

Is er nood aan het sensibiliseren van de vroedvrouw om een postpartum depressie beter te detecteren en te begeleiden?

VIVES Hogeschool
2017
Lindsay
De Groote
  • Evelyne
    Heyerick
Wij hebben onderzocht of de vroedvrouw gesensibiliseerd wil worden omtrent postpartum depressie.
Meer lezen

Talensensibiliserend werken via muziek in het kleuteronderwijs. Meertalige liedjesbundel.

Hogeschool West-Vlaanderen
2017
Nathalie
Heynderickx
Een praktische gids, met meertalige liedjes, lesfiches en leerplandoelen, om onmiddellijk in te zetten bij talensensibiliserende kleuteractiviteiten.
Meer lezen

De sociale waarde van musea en kunstencentra: een studie over het maken van verschil in zeer bijzondere plaatsen

Vrije Universiteit Brussel
2017
Filip
Permentier
In deze studie wordt de sociale rol van musea en kunstencentra bevraagd. Het onderzoek behelst twee aspecten: theorie en praktijk. In het praktische luik werd een waaier aan antropologische methodieken gebruikt om de output, outcome en impact van museumpraktijk op het spoor te komen.
Meer lezen

Zin-groepen in opmars. Een empirisch onderzoek bij pastores in Vlaanderen naar de outcomes en best practices van zin-groepen in psychiatrische ziekenhuizen

KU Leuven
2015
Lindsy
Desmet
Elk mens, ongeacht zijn achtergrond of levensverhaal, wordt gedreven en is op zoek naar zinbeleving in zijn leven. Breukervaringen, ervaringen van verlies en lijden … zijn geen struikelblokken in het zoeken naar zin, maar triggeren net het belang van zingeving. Als de hoop verloren gaat, is het aan de a(A)nder om een teken van nieuwe hoop te zijn. Als pastor en als mens zijn we hiertoe gezonden.Spiritualiteit als noodzaak: zin-groepen in opmarsMeer en meer wordt het taboe rond psychische problemen doorbroken en krijgt de geestelijke gezondheidszorg meer media-aandacht.
Meer lezen

Taal(v)aardigheden

Thomas More Hogeschool
2014
Jolien
De Cuyper
Winnaar Klasseprijs
Taal(v)aardighedenEen praktische gids rond talensensibilisering in de kleuterschoolEen knipperende cursorWat is talensensibilisering? Hoe past deze aanpak in een modern schoolbeleid en vanwaar de begripsverwarring met taalinitiatie? Betekent aandacht hebben voor talensensibilisering extra werk voor de al vaak administratief overbelaste leerkracht of biedt het net opportuniteiten voor elke zoekende onderwijsdeskundige?Mijn zoektocht start met talloze vragen en met een cursor die vanop een leeg computerblad confronterend naar me knippert.
Meer lezen

Bier, hop en de Eerste Wereldoorlog

VIVES Hogeschool
2014
Elien
Raes
Het verhaal van een populaire drank en haar bijzondere grondstof in de Groote Oorlog“C’est la seule industrie encore en vie sur la territoire belge.” Meer woorden had Jean-François Maes (1873-1957), Commissaris-Generaal van de Regering voor de Burgerlijke Bevoorrading in het Onbezette België, niet nodig om de productie, de handel en de consumptie van bier tijdens de Eerste Wereldoorlog te omschrijven.
Meer lezen

"Bold or Italic": een interactieve workshop ter preventie van eetstoornissen bij jongeren

Hogeschool Gent
2014
Yanaika
Bonjé
  • Beverly
    Cochuyt
Bold or Italic: een interactieve workshop ter preventie van eetstoornissen bij jongerenVandaag de dag heeft 10,3% van de Belgische vrouwen tussen tien en dertig jaar een eetstoornis[1]. Daarnaast merken verschillende Belgische en Nederlandse professionals en eetklinieken op dat de leeftijd waarop een eetstoornis ontstaat, daalt. Deze leeftijdsdaling is volgens experts gevaarlijk, aangezien eetstoornissen die op jonge leeftijd ontstaan, zorgen voor ernstige complicaties.Verschillende onderzoekers toonden aan dat eetstoornissen in het begin van de puberteit ontstaan.
Meer lezen

Onderzoek bij jongeren naar hun kennis van verzekeringen

Hogeschool Gent
2014
Lynn
Moerenhout
Laatstejaarsstudenten in verschillende middelbare scholen staan binnenkort voor een belangrijke keuze: gaan ze verder studeren of trekken ze het werkveld in? Hoe dan ook, deze jongvolwassenen zullen vroeg of laat in contact komen met verzekeringen. Zo zijn er enkele verplichte verzekeringen en zijn er verder nog andere verzekeringen die onontbeerlijk zijn. Daarom stelde ik mij de vraag: weten jongeren wel welke verzekeringen zij binnenkort verplicht gaan moeten afsluiten? Weten jongeren wel hoe ze dat moeten doen?
Meer lezen

Wegwijzer Import & Sourcing vanuit China

Andere
2011
Lode
Van Hoyweghen
  • Stuart
    Van Winge
Studenten Internationaal Ondernemen maken bedrijven wegwijs in China.Lode Van Hoyweghen en Stuart Van Winge, twee laatstejaars studenten Bedrijfsmanagement – Internationaal Ondernemen met de focus op China, hebben in het kader van hun eindwerk een gids geschreven die bedrijven helpt bij het aankopen van goederen in China.China heeft zich in een sneltreinvaart ontwikkeld tot een economische grootmacht. De toekomstvooruitzichten voor dit land zijn, desondanks de crisis,  nog steeds rooskleurig.
Meer lezen

De karakterisering van laatmiddeleeuwse reisliteratuur. Een onderzoek toegepast op Tvoyage van Mher Joos van Ghistele (1481-1485).

KU Leuven
2009
Sofie
Verweire
Sofie Verweire
En zij reisden naar het oosten…
 
Wie kent tegenwoordig geen blog waarop iemand zijn of haar reiservaringen wil delen met wie het maar lezen wil? Wat de meesten echter niet weten is dat dit helemaal niet zo ‘vernieuwend’ is. Integendeel, de reiscultus is eeuwenoud en daarmee ook de reisverhalen van zij die terugkeerden. Reeds uit de middeleeuwen kennen we werken die geschreven werden voor of door reizigers.
 
Het verhaal
 
Tvoyage van Mher Joos van Ghistele is een voorbeeld van zo’n werk, maar wel een buitenbeentje binnen de canon.
Meer lezen

Onderzoek naar de mogelijkheden voor de uitbouw van een educatieve werking voor jongeren van het secundair onderwijs bij Contour Mechelen

Universiteit Antwerpen
2009
Evelien
De Smet
Met je klas naar de film!
In Vlaanderen worden vandaag ontzettend veel initiatieven genomen om jongeren met kunst en cultuur in contact te brengen. Naast allerhande uiteenzettingen hierover in de literatuur, willen ook steeds meer culturele instellingen educatieve programma’s en werkvormen voor de jeugd ontwikkelen. Zij besteden hierbij een speciale aandacht aan het onderwijs via een aanbod van rondleidingen of workshops. Toch vinden veel leerkrachten het niet makkelijk om uit het uitgebreide gamma een geschikte activiteit te kiezen voor hun leerlingen.
Meer lezen

Themanummer Wereldreizen Tijdschrift

Andere
2002
Michelle
Fitzpatrick

In Themanummer Wereldreizen delen ervaren reizigers hun kennis met toekomstige globetrotters
 
Door Michelle Fitzpatrick




 



Reizen vraagt voorbereiding. En hoe langer of specialer de reis, hoe meer voorbereiding erbij komt kijken. Simpel, toch? Tenminste, tot je voor de meterslange afdeling reisliteratuur van de plaatselijke bibliotheek staat. Tot de behulpzame reisagente je eventjes alle vijftien mogelijke manieren heeft uitgelegd om een ticket te kopen. Om nog maar te zwijgen van de honderden sites die je bij Google aantrof onder het trefwoord ‘reizen’.
Meer lezen