Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Solliciteren in het Cités? De impact van etnisch en regionaal gekleurde taalvariëteiten in formele contexten: een experimentele studie

Laurens Biesmans
In dit onderzoek focust op de invloed van Citétaal in sollicitatiegesprekken. Resultaten tonen aan dat Citétaal consequent een lagere status dan het Limburgs wordt toegekend en dat sprekers ervan worden gekoppeld aan functies als arbeider.

BURN-OUT IN HET UNIVERSITAIR ZIEKENHUIS BRUSSEL Het onevenwicht tussen stressoren en energiebronnen en het gebrek aan controle

Kenneth Vandersteen Marijke De Couck Kenneth Vandersteen
Deze scriptie handelt over burn-out bij Belgische artsen en de ongezonde werkvloer waar ze opstaan. Het lijkt erop dat het evenwicht op de werkvloer ernstig verstoord is en dat we de controle kwijt zijn.

Maatregelen tegen discriminatie op de arbeidsmarkt: een praktijkonderzoek

Suzanne Landuyt
Zelfs tijdens de ‘war for talent’ worden werkzoekenden vaak afgewezen omwille van kenmerken die irrelevant zijn voor de functie zoals geslacht, leeftijd of handicap. Welke oplossingen er nu precies allemaal ingezet kunnen worden en hoe, blijft voor werkgevers soms zeer vaag. Daarom geeft deze bachelorproef een overzicht van mogelijke maatregelen en wordt aan de hand van een vragenlijst nagegaan welke reeds toegepast worden in Belgische organisaties. Verder wordt onderzocht wat de attitudes van werkgevers tegenover die verschillende maatregelen zijn.

Iedereen beroemd: Over grenzen aan onthullingen van ouders over hun kinderen online

Simon Verschaeve
Uw leven staat online. Tenminste, dat is wat vandaag het geval is bij de meeste kinderen. Ouders zijn vaak de schuldigen die in de plaats van hun kinderen beslissen hoe hun digitale identiteit er zal uitzien. Mag dat wel?

Het effect van merkincongruentie op sollicitatie- en aankoopintenties. Geloofwaardigheid als mediator.

Pauline Theunis
Deze thesis onderzoekt de spill-over effecten van het consumer- en employer brand op elkaars hoofduitkomsten, namelijk aankoop- en sollicitatie-intenties. Verder wordt hierbij de variabele geloofwaardigheid als mediator opgenomen.

Managing their way to the top? Een onderzoek naar de sociale dynamieken op de werkvloer bij lesbische en biseksuele leidinggevende vrouwen

Joren Buyck
Lesbische en biseksuele vrouwen zouden zich omwille van hun vrouw-zijn én hun seksuele oriëntatie in een kwetsbare positie bevinden op de werkvloer. Toch blijken ze in Vlaanderen gemiddeld meer leidinggevende functies in te nemen dan heteroseksuele vrouwen. Via diepte-interviews met 15 lesbische en 2 biseksuele leidinggevende vrouwen wordt duidelijk dat hun zichtbaarheidsmanagement een belangrijke rol speelt in hun weg naar de top.

De invloed van het opleidingsniveau op de aanwervingen in de accountingsector in Vlaanderen

Astrid Carlier
Deze masterproef onderzoekt of het opleidingsniveau een invloed heeft op de aanwervingen in de accountingsector in Vlaanderen. Het onderzoek wordt gevoerd aan de hand van interviews bij rekruteerders in bedrijven met een boekhoudafdeling, accountantskantoren en wervingsbureaus. Daarnaast wordt nagegaan of er andere factoren een invloed hebben op de aanwervingen en of die belangrijker zouden zijn dan het diploma. Het onderzoek is relevant voor studenten die een studiekeuze moeten maken en op voorhand weten dat ze in de accountingsector terecht willen komen.
De accountingsector kent een tekort op de arbeidsmarkt. De sector ondergaat sterke technologische veranderingen en wordt steeds internationaler. Daardoor verwachten de bedrijven en kantoren dat accountants een specifiek diploma hebben. Uit het onderzoek blijkt dat de personen met een diploma professionele bachelor een voorkeur genieten bij de rekrutering, zowel in de bedrijven met een boekhoudafdeling als in de accountantskantoren. Tot slot kan geconcludeerd worden dat er naast het diploma andere invloedrijke factoren zijn die doorslaggevend zijn tijdens de sollicitatie. Die andere invloedrijke factoren zijn persoonlijkheid en fit in het team, de talenkennis en een relevante ervaring op het curriculum vitae.

Verwijzing naar leeftijd bij werving van (semi)overheidspersoneel. Een inhoudsanalyse van jobadvertenties

Laurens Seigers
Deze masterproef wil nagaan of er verwijzingen naar leeftijd voorkomen in de personeelsadvertenties van publieke en semipublieke organisaties en of deze verwijzingen een invloed hebben op het sollicitatiegedrag.

De lokale diensteneconomie en de activeringslogica: Een onderzoek naar de determinanten van de doorstroom van doelgroepwerknemers naar de reguliere economie

Daphné Crombez
In een steeds restrictiever wordende samenleving tracht de lokale diensteneconomie doelgroepwerknemers door te stromen naar de reguliere arbeidsmarkt. Dit onderzoek tracht te peilen naar belemmerende en faciliterende factoren bij doorstroom.

Vakantieboek OKAN

Natalja Ryon Julie Theylaert Griet Vergauwen
Ontwikkeling van een vakantieboek voor anderstalige nieuwkomers in samenwerking met Berkenboom Sint-Niklaas .

Voor de vader een zegen, voor de moeder een vloek? Een veldexperiment naar ongelijke behandeling in de Vlaamse arbeidsmarkt op basis van ouderschap

Lauren Aers
Correspondentieonderzoek naar de impact van ouderschap op de aanwervingskansen van mannen en vrouwen en de heterogeniteit van dit effect naar aantal kinderen, opleidingsniveau, gendervertegenwoordiging, sector en tewerkstellingsregime.

Het belang van vreemde talen in Vlaamse bedrijven

Anke De Winter
Algemeen manager, financieel manager, HR-manager, … taal-manager?In veel bedrijven wordt tegenwoordig elk aspect van het werkproces gemanaged. Er is een manager voor de financiën, eentje die zich bezig houdt met het welbevinden van het personeel, een andere die zorgt voor ontwikkeling en innovatie, enzovoort. Maar managen Vlaamse bedrijven ook de taalsituatie in hun onderneming? In een open economie als de onze is export een belangrijk onderdeel van de economie.

Praktijk(ge)test

Jihad Van Puymbroeck
Praktijk(ge)test? “Het lijkt altijd onmogelijk tot het gerealiseerd is”, zei Nelson Mandela. Afschaffing van kinderarbeid en invoering van het leerplicht waren voor velen ondenkbaar, toch gebeurde het. Vrouwenstemrecht en vrouwelijke volksvertegenwoordigers, het was voor sommigen in een andere tijd onmogelijk. Hoe dan ook zijn deze maatregelen genomen. Het leken utopische verlangens, maar ze zijn allemaal werkelijkheid geworden.

Studentenarbeid: ook lonend na de studies?

Olivier Rotsaert
STUDENTENARBEID: OOK LONEND NA DE STUDIES?Afgelopen zomer spendeerden heel wat jongeren ongetwijfeld een deel van hun vrije tijd aan een studentenjob. Naast een nuttig tijdverdrijf en een belangrijke inkomstenpost, kan studentenarbeid mogelijk ook een impact hebben op latere carrièremogelijkheden. Laatstgenoemde langetermijngevolgen van studentenarbeid vormen de focus van deze Masterproef.Op de vraag of pas afgestudeerden bij een sollicitatie een hogere kans op succes hebben indien ze in het verleden studentenarbeid verrichtten, zouden velen geneigd zijn om meteen ‘ja’ te antwoorden.

Multidisciplinaire samenwerking tussen studenten in het hoger onderwijs. Een exploratief onderzoek vanuit een multi-actorenperspectief.

Hilke Peynsaert
Beste sollicitant, bent u goed in samenwerken?“Omdat het moet en ik er door wil zijn.” Studenten zien vaak het doel van opdrachten niet in. Hoe komt dat? Ligt het aan de student of scheelt er iets met ons hoger onderwijs? En, bereiden we onze studenten voldoende voor op het werkleven? Wat moeten studenten écht kunnen wanneer ze aan het werk gaan?Multidisciplinaire samenwerking tussen studentenOp basis van deze vragen ging ik op zoek naar antwoorden in het hoger onderwijslandschap.

Nieuwe werknemers aantrekken via sociale media - een online experiment

Lisa Scheirlinck
Sociale media zijn alomtegenwoordig vandaag de dag, en ook bedrijven beginnen de voordelen ervan in te zien omdat zoveel mensen er gebruik van maken. In deze masterproef worden vacatures in de krant Metro vergeleken met vacatures op sociale media, meer bepaald Facebook en LinkedIn. Deze sociale media werden gekozen omdat LinkedIn eerder voor professionelen is en Facebook meer voor in de vrije tijd.

Depressie en aanwervingskansen: een correspondentie-onderzoek in de Vlaamse arbeidsmarkt

Sarah De Visschere
Werkzoekend na een depressie? Discriminatie schuilt om de hoekIs het verstandig om bij een sollicitatie open te zijn over een voorbije depressie of leidt dit tot een verminderde kans op aanwerving?

Sticky floors: een veldonderzoek naar genderdiscriminatie op de Vlaamse arbeidsmarkt

Kate Neyts
 Vrouwen blijven plakken aan de kleverige vloer “Vrouwen botsen keihard tegen het glazen plafond,” verklaarde de Nederlandse onderzoeksjournaliste Jessica de Jong in haar boek Vrouwen zijn gelijk aan mannen (behalve in de directiekamer). Met andere woorden, we vinden opvallend minder vrouwen dan mannen in topfuncties, en een recent onderzoek van het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen bevestigt dat ook.

Het signaaleffect van overscholing en werkloosheid in Vlaanderen. Verschillend in de publieke en private sector?

Tine Baert Stijn Baert
DE PERFECTE SOLLICITANT: SCHOOLVERLATER, WERKLOZE OF OVERGESCHOOLDE?Stel, u bent een werkgever die op zoek is naar een nieuwe, jonge werkkracht voor uw onderneming. U krijgt drie kandidaten over de vloer: een pas afgestudeerde sollicitant, eentje die reeds een jaar werkloos is sinds zijn diploma-uitreiking en eentje die meteen na zijn studies een jaar een job uitoefende beneden zijn opleidingsniveau (i.e. een overgeschoolde kandidaat). Zou u een voorkeur hebben voor één van deze drie profielen?

Schrijfvaardigheid ondersteunen. Een effectstudie naar de inzet van een elektronische schrijfhulp in het secundair onderwijs.

Jo Wyers
Help! Een schrijftaak!Krijg jij ook koude rillingen wanneer je aan een paper of een artikel moet beginnen? Vind jij het ook moeilijk om een schrijfopdracht tot een goed einde te brengen? Je bent niet alleen. Schrijfvaardigheid blijkt al langer een pijnpunt te zijn voor studenten en leerlingen van het middelbaar en het hoger onderwijs. Goed schrijven kan je echter leren; de vraag rest alleen welke methoden daarbij het meest effectief zijn.

Attractiveness over conscientiousness: Discrimination based on perceived attractiveness and personality traits in the Flemish labor market

Anke Penninck
Is schoonheid een betere hulp dan alle aanbevelingsbrieven?Eeuwen geleden schreef de Griekse filosoof Aristoteles: ‘schoonheid is een betere hulp dan alle aanbevelingsbrieven.’ Deze gedurfde uitspraak doet ook vandaag de harten van jonge werkzoekenden sneller slaan. In de huidige samenleving wordt aan het uiterlijk namelijk veel belang gehecht. Het is bijgevolg niet ondenkbaar dat uiterlijk een invloed kan hebben op de aanwervingskansen.

Discriminatie op basis van vakbondslidmaatschap: een correspondentie-onderzoek in Vlaanderen

Niels Groothaert Stijn Baert
Gesyndiceerd: sollicitatie in de prullenbak? Zoals iedereen wel weet is de relatie tussen vakbonden en werkgevers niet altijd even rooskleurig, eerder het tegenovergestelde blijkt waar te zijn. Daarnaast komen vakbonden, ondanks hun belangrijke rol bij het sociaal overleg en hun inzet voor de belangen van de werknemers, vaak negatief in de media. Dit alles kan zich mogelijks afstralen op het individuele vakbondslid, met alle gevolgen van dien.

Kleurenblind? Veldonderzoek naar het effect van politieke voorkeur op aanwervingskansen

Sybren Parmentier
Kleurenblind? Een veldonderzoek naar het effect van politieke voorkeur op aanwervingskansenMasterproef voorgedragen tot het bekomen van de graad van Master of Science in de Economische WetenschappenParmentier SybrenDe ‘moeder der verkiezingen’, zoals de regionale, federale en Europese verkiezingen op 25 mei 2014 in België vaak genoemd worden, staat vlak voor de deur. Een periode waarin enerzijds politieke partijen zelf, en anderzijds hun partijprogramma’s en standpunten over allerlei actuele thema’s en problematieken, fel gemediatiseerd en uitgedragen worden.

Correspondentieonderzoek naar de impact van een Facebook-profielfoto op de aanwervingskansen in Vlaanderen.

Lynn Decuypere
Do they find you on Facebook? De impact van Facebook-profielfoto’s op de aanwervingsbeslissing.In 2004 werd, in een studentenkamer in Harvard, een nieuw super communicatiemiddel ontwikkeld door de ietwat sullige Mark Zuckerberg. Anno 2013 is Facebook met zijn meer dan 1 miljard gebruikers zonder twijfel de meest populaire sociale netwerksite ter wereld. De missie van Zuckerberg ‘making the world more open and connected’ is een feit. Je hele leven wordt tentoongesteld aan duizenden personen en deze personen maken daar met plezier gretig gebruik van.

Het secundair volwassenenonderwijs opstap naar meer? Een longitudinale studie

Gert Van Bunderen
TWEEDEKANSONDERWIJS KEERT KANSEN DEFINITIEFMeer dan 83% van de volwassenen die het diploma secundair onderwijs behaalden via het tweedekansonderwijs (TKO) geeft aan dat dit een belangrijk keerpunt in hun leven was. Dat stelt Gert Van Bunderen, student opleidings- en onderwijswetenschappen aan de Universiteit Antwerpen die voor zijn masterproef poolshoogte nam bij 450 cursisten.Het is intrigerend om te zien hoe onderwijs en opleiding mensen verrijkt en hen kansen aanreikt om zich te ontwikkelen.