Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Het personaliseren van motivationele strategieën en gamificationtechnieken m.b.v. recommendersystemen

Jeroen Ooge
Wiskunde kampt met een imagoprobleem en leerlingen van het middelbaar onderwijs hebben nood aan flexibele oefenomgevingen op maat. Wiski is het eerste gratis online leerplatform dat met gepersonaliseerde gamification jongeren wil motiveren om wiskunde-oefeningen op te lossen.

Cannabisgebruik en identiteitsconstructie bij jongvolwassenen

Hans Jonker
Veel is geweten over problematisch cannabisgebruik, maar we weten nog te weinig welke betekenis gebruikers aan cannabis geven en hoe dit tot stand komt. Dit kwalitatief onderzoek toont hoe cannabisgebruikers hun gebruik laten passen in hun zelfconcept. Resultaten voor occasionele gebruikers en frequente cannabisgebruikers worden besproken.

Impact van Forest Stewardship Council (FSC) certificering op de levering van ecosysteemdiensten in boslandschappen van zuid-centraal Chili: een case study in het Nahuelbuta landschap

Eva Toebat
Deze scriptie ontwikkelde en testte een methode voor onderzoek naar de ecologische effectiviteit van het FSC ('Forest Stewardship Council') keurmerk voor duurzaam bosbeheer en de resulterende producten. Het onderzoek geeft ook resultaten van een studiegebied in Chili en toont hierbij ecologische belang van het FSC label.

De borderline persoonlijkheidsstoornis in de perinatale periode. Botst de vroedvrouw op een ongekende grens?

Suzanne Meyers
De borderline persoonlijkheidsstoornis in de perinatale periode

LightTour: Enabling Museum Audio Tour with Visible Light

Lennert Vanmunster
Je kent hem wel, audiogids, het draagbare apparaatje dat bezoekers met geluidsfragmenten doorheen een museum leidt. Het apparaatje is licht en makkelijk te bedienen. De geluidsfragmenten staan in het geheugen. Via knoppen of een touchscreen selecteren de bezoekers zelf het fragment dat ze willen beluisteren.
Hoe revolutionair het systeem enkele decennia geleden ook was, tegenwoordig moeten we toch beter kunnen. Daarom ging ik op zoek gaan naar een moderne manier om een museumbezoek boeiender te maken. Kan je bijvoorbeeld gebruik maken van de verlichting van het museumgebouw om geluidsfragmenten te versturen?
Ja, dat kan met een nieuw systeem dat we LightTour doopten. LightTour maakt het mogelijk om audiodata naar bezoekers te versturen met behulp van LED-lampen. Het is zelfs gebruiksvriendelijker, efficiënter en interactiever dan de bestaande audiogidsen.

Wat maakt een stad kindvriendelijk? Op verkenning met kinderen

Céline Ramioul
In deze masterproef wordt onderzoek gedaan naar een kindvriendelijke stad. Wat maakt nu net een stad kindvriendelijk? Daar blijkt nog geen helder antwoord op te bestaan en dikwijls wordt deze term ingevuld door volwassenen, in plaats van samen met kinderen zelf. Centraal in deze masterproef stond het onderzoek naar het perspectief van kinderen op kindvriendelijke steden. Aanvullend werden andere perspectieven onderzocht, zoals het perspectief van het Child Friendly Cities Initiative (1996) van UNICEF en de Vlaamse versie hiervan: Kindvriendelijke Steden en Gemeenten. Daarnaast werd het perspectief van de stad Leuven onderzocht, alsook dat van twee ouders. Ten slotte werden al deze perspectieven in verband gebracht met het perspectief van kinderen.

Statistische fysica van economische ongelijkheid en segregatie

Lennart Fernandes
Geïnspireerd door de fysica van veeldeeltjes-systemen worden agent-gebaseerde modellen voor economische uitwisselingen ontwikkeld. Segregatie tussen economische klassen wordt hierin geïntroduceerd naar analogie met modellen voor magnetisme. De gesegregeerde toestand wordt gekarakteriseerd door een grotere ongelijkheid en een groter onderscheid tussen lokale en globale maatregelen om deze tegen te gaan. Bij toevoeging van thermische fluctuaties (Metropolis algoritme) in de segregatie-dynamica blijkt bovendien een scherpe faseovergang naar lagere ongelijkheid.

Garbage collection abstractions for high-level GPU languages

Jonathan Van der Cruysse
Door het uitvoeren van "klassieke" computerprogramma's op GPUs – de processor die normaal dient voor het aansturen van je beeldscherm – kan het gebruik van een gewone computer een stuk efficienter worden gemaakt.

Deze masterthesis presenteert voor het eerst een garbage collector voor GPUs naar analogie met garbage collectors voor CPUs. Dit toont aan dat moderne programmeertalen ook op GPUs uitgevoerd kunnen worden.

Historic Voicebot

Nicole Horward
In het kader van mijn bachelorproef heb ik onderzocht hoe nieuwe technologieën de interactiviteit in musea kunnen bevorderen en de bezoekerservaring kunnen verbeteren. Hiervoor heb ik een aantal onderzoeksvragen beantwoord en een prototype van een interactieve installatie ontwikkeld waarmee museumbezoekers vragen aan een historisch persoon kunnen stellen.

Voelen online gamers zich eenzaam? Een exploratieve studie naar sociale verbondenheid bij personen die online gamen.

Tine Vandamme
Deze masterproef is het resultaat van kwalitatieve diepte-interviews, met als doel om via een kwalitatieve methode meer inzicht te krijgen in de wereld van online multiplayer gamers en hun sociale verbondenheid tot andere online gamers. Hiervoor werden 14 volwassenen (11 mannen en drie vrouwen) geïnterviewd, met een leeftijd range van 21 tot 34 jaar. Voor deze studie werden enkel massively multiplayer online role playing games (MMORPG) spelers gerekruteerd die minstens meer als één jaar frequent gamen. Personen met een huidige of eerdere gameverslaving werden niet opgenomen. Deze studie exploreerde de vraag van sociale verbondenheid tussen online gamers. Met bijkomende, meer specifieke exploratie naar gevoelens van eenzaamheid van deze online gamers. Op basis van een thematische analyse van de verzamelde onderzoeksgegevens werden twee hoofdthema’s weerhouden: het thema online gamen en het thema sociaal welbevinden. In elk hoofdthema werden nog een aantal sub-thema’s weerhouden. Gamegedrag is geen gefixeerd eenheidsverhaal. De deelnemers zijn meer dan alleen ‘gamers’: het gamen vormt (een belangrijk) deel van hun leefwereld, maar geen enkele vereenzelvigt zich een identiteit als gamer. Gamen is voor hen een (vrije)tijdsbesteding zoals een hobby of een passie. Het sociale aspect in online gamen is erg belangrijk, alle deelnemers onderhouden zowel online als offline betekenisvolle contacten. De meerderheid van de deelnemers ervaren of zien een wisselwerking tussen online gamen en het zich eenzaam voelen. Opvallend is dat geen enkele deelnemer zich aanzienlijk eenzaam voelde, algemeen waren de deelnemers tevreden over hun welbevinden. Tot slot concludeerden ze dat wanneer een gamer zich eenzaam voelt, hij of zij online contact gaat (op)zoeken tijdens het gamen, waardoor het gevoel van eenzaamheid mindert. Anderzijds werd er ook aangegeven dat wanneer er te veel wordt gegamed (extreem gamen of verslaving) het een negatieve impact kan hebben waardoor het eenzame gevoel net kan optreden.

PeaceCraft en 21st century skills

Maya Pannier
Dit kwalitatief onderzoek bespreekt de ervaringen van leerlingen, leerkrachten en experts met spelvormen zoals games en theater, die de houding tegenover maatschappelijke onderwerpen zoals vluchtelingen willen verbeteren. Specifiek wordt ingezoomd op de mogelijkheden ervan in het onderwijs en de rol van leerkrachten en scholen.

Investigating the role of alphasynuclein induced extracellular vesicle secretion in a mouse model of Parkinson’s disease

Elien Clarebout
De ziekte van Parkinson is een neurologische hersenaandoening die gekenmerkt wordt door bewegingsproblemen. De precieze manier waarop de ziekte van Parkinson zich doorheen de hersenen verspreidt, is nog niet volledig opgehelderd. De studies uit mijn masterthesis toonden aan dat de choroid plexus een rol speelt in de verspreiding van Parkinson-gerelateerde eiwitten.

Non-professional Translation in the City of Antwerp

Anaïs De Vierman
In de masterproef 'Non-professional translation in the city of Antwerp' werden vertaalpraktijken onderzocht die zijn uitgevoerd door niet-professionele vertalers in de stad Antwerpen. Aan de hand van een vergelijkende corpusanalyse werd er nagegaan welk effect dit heeft op het microniveau, ofwel op de tekst zelf, en werd de invloed van het sociolinguïstische kader bekeken waarin de vertaling plaatsvindt.

Tussen ‘beschaving’ en ‘barbaren’ De Romeinse soldaat aan de oostgrens: identiteit en band met de lokale bevolking

Ward Lammens
Studie van de identiteit van de Romeinse soldaat aan de oostgrens van het Romeinse Rijk. Hiervoor worden de religieuze en materiële uitingen en het gebruik van taal onderzocht. Eveneens wordt bestudeerd in welke mate soldaten contacten aangingen met de lokale bevolking en welk effect dit had op de culturele uitingen van de soldaten.

Challenger-partijen: een uitdaging voor Europa

Jasper Praet
Radicale populistische partijen, ook wel challengers genoemd, worden steeds populairder. Bovendien stellen ze zich kritischer op tegenover Europees economisch beleid. Dit onderzoek gaat na of deze partijen hun opmars kunnen verzilveren door invloed uit te oefenen op het beleid.

2 vliegen in 1 klap: depressie behandelen en therapietrouw verbeteren bij personen met hiv of aids

Eva De Vis
Literatuurstudie naar de determinanten van depressie en therapietrouw bij personen met hiv of aids. Via analyse van onderlinge relaties in beide systemen onderzochten we welke factoren best als doelwit voor een antidepressieve therapie gekozen worden, om tegelijk een verbetering te krijgen in de therapietrouw. Zo willen we bijdragen aan de strijd tegen groeiende resistentie van het virus.

Gedrag succesvol veranderen

Sofie Tirez
Vormingplus Oost-Brabant wil met haar werking mensen aanzetten tot gedragsverandering om zo te komen tot een duurzame, inclusieve, solidaire en democratische maatschappij. In het LAB-traject experimenteert ze met nabesprekingen na educatieve activiteiten over duurzame thema’s. In deze bachelorproef deed ik onderzoek naar hoe Vormingplus OostBrabant deelnemers door middel van deze nabesprekingen kan aanzetten tot het veranderen van hun gedrag. Ik ging op zoek naar de betekenis van gedragsverandering voor Vormingplus Oost-Brabant, naar succesfactoren van een nabespreking om gedragsverandering te bekomen, hoe een begeleider tijdens een nabespreking tot deze gedragsverandering kan bijdragen en wat de impact van zo een nabespreking op de deelnemers ervan is. Om dit te onderzoeken, deed ik een literatuurstudie, zes expertinterviews, een focusgroep met medewerkers van Vormingplus Oost-Brabant en een online enquête bij deelnemers aan activiteiten die gevolgd werden door een nabespreking. Ook deed ik beroep op mijn eigen observaties en ervaringen. Ik bekwam een reeks van praktische handvaten die Vormingplus Oost-Brabant en andere organisaties kunnen gebruiken om een nabespreking vorm te geven.

Ruimte Ontwerpen zonder Geluid: Lessen van Twee Dove Architecten

Camille Janssen
Onderzoek naar het potentieel van dove architecten: wat is de invloed van doof zijn op het ontwerpproces en de ontwerpen van een architect? Opgebouwd aan de hand van een literatuurstudie en twee casestudies: dove architect, Richard Dougherty en dove architectuurstudente, Danielle Koplitz.

The Controversy between Edward Said and Sadiq Jalal al-Azm : A Critical Study on Orientalism

Simon Hendrickx
Deze scriptie gaat over het fenomeen orientalisme. Aan de hand van een filosofische analyse probeer ik oplossingen aan te bieden voor de wederzijdse achterdocht en vooroordelen die kunnen bestaan tussen verschillende culturen.

Click it, like it, share it? De ervaring met risico’s en opportuniteiten van sociale media in termen van sociale mediawijsheid. Een kwalitatief onderzoek bij scholieren tussen 16 en 18 jaar.

Marie-Julie Heugens
Deze masterproef gaat via kwalitatief onderzoek na hoe jongeren tussen 16 en 18 jaar de risico's en opportuniteiten van sociale media ervaren in termen van sociale mediawijsheid.

Sken je me al?

Joppe Vandersmissen
Een onderzoek naar de diffenentiërende poster in de klas. Van start onderzoek tot en met de resultaten van de testing er van.

Language Policies in the Anglo-Egyptian Sudan: A Language Ideological Perspective

Sarah Van Eyken
Deze scriptie gaat over taalpolitiek in Soedan tijdens de koloniale periode (1899-1956) en bestudeert hoe de Britse koloniale administratie taal gebruikte als middel om sociale opdelingen te creëeren in de Soedanese samenleving. Na een historische situering van Brits-Egyptisch Soedan, gaat de paper verder in op de taal-ideologische onderbouw van de Britse taalpolitiek in het gebied.

HAMAMCI: Een hedendaagse dramaturgie als liminale zone tussen theatertheorie en theaterpraktijk

Alice D'hondt
Deze scriptie onderzoekt verschillende hedendaagse visies en invullingen van het domein van de dramaturgie. Aan de hand van mijn eigen prille bevindingen in de dramaturgische praktijk tracht ik theatertheorie en theaterpraktijk dichter bij elkaar te brengen. Zo levert dit werk een inkijk in het maakproces van de voorstelling 'Hamamcı', een project van regisseur Ali Can Ünal waarin ik de rol van dramaturg op mij nam.

Mate van presence tijdens het fietsen in een virtuele omgeving bij oudere volwassenen

Nele Dufourmont Isabel Haentjens
Om fietsen als transport te promoten, werd reeds onderzoek uitgevoerd naar veilige en aantrekkelijke straatkenmerken in de micro-omgeving door middel van cross-sectionele bevragingen en gemanipuleerde foto’s. Onderzoek met virtuele omgevingen benadert de realiteit sterker. Binnen deze studie werd de mate van presence (d.w.z. de mate van bewustzijn in een virtuele omgeving) vergeleken tussen twee VR-toepassingen: de 3D- CAVE en de VR-bril.

MEUBEL ALS MIDDEL TOT SOCIALE INTERACTIE IN DE PUBLIEKE RUIMTE

Ellen Vlogaert
Sociale interactie in een publieke ruimte draagt bij tot de leefbaarheid van de stad en zitplaatsen zijn cruciaal voor een levendige en comfortabele publieke ruimte. De collectie van drie stadsmeubels moest beide uitgangspunten combineren en zo fungeren als een eerste hulp bij nood aan sociaal contact in de stad.